FORELØBIGT NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Kommissionens  forslag  om  ophævelse  af  rådsforordning  4056/86  om fastsættelse  af  retningslinjer  for  anvendelse  af  traktatens  konkurre n- ceregler på søtransport mv. (KOM (2005) 651 endelig) 1. Baggrund og indhold Kommissionen har fremsat forslag til rådsforordning, der går ud på at o   p- hæve rådsforordning 4056/86 om fastsættelse af retningslinjer for anve n- delse af traktatens konkurrenceregler på søtransport. Forordning  (EØF)  Nr.  4056/86  fastsætter  de  nærmere  regler  for  an ven- delsen  af  Fællesskabsrettens  konkurrenceregler  på  søtransport (linjekon- ferencer).  Forordningen  indeholder  en  række  specifikke,  materielle  ko  n- kurrenceregler  for  søfartssektoren,  bl.a.  en   såkaldt  gruppefritagelse   for linjerederier. En gruppefritagelse er en generel undtagelse fra EU-konkurrencereglerne. Denne gruppefritagelse giver rederier, der sejler i international linjetrafik både  mellem  EU -lande  og  mellem  EU  og  tredjelande,  lov  til  at  aftale samarbejde  om  forskellige  forhold,  når  en  række  betingelse   r  er  opfyldt. Gruppefritagelsens  bestemmelser  giver  linjerederierne  tilladelse  til  ind- byrdes  at  aftale  priser  og  kapacitet.  Det  er  former  for  samarbejde,  der normalt betragtes som en alvorlig begrænsning af konkurrencen. Efter   et   grundigt   analysearbejde   iværksatte     Kommissionen   allerede   i 2003 en høringsproces om ændring af rådsforordning nr. 4056/86. Ko m- missionen vedtog i 2004 en hvidbog herom, der lagde op til en analyse af, om de eksisterende bestemmelser i forordningen skulle opretholdes, æn  d- res  eller  helt  bortfalde.  Analysen  fokuserede  på,  om  den  eksisterende gruppefritagelse for linjekonferencer1 skulle erstattes af andre instrumen- ter. 1 Forordning nr. 4056/86 artikel 1, stk. 3, litra b) definerer linjekonferencer eller konfe- rencer  som  ”en  gruppe  på  to  eller  flere  linjerederier,  som  driver  international  linjefart med godsbefordring i en eller flere bestemte ruter inden for et fastsat geografisk område, og som har en aftale eller ordning, hvorefter virksomheden drives i henhold til ensartede eller fælles fragtrater og andre aftalte vilkår for sådan rutefart”. 30. januar 2006 /
2/3 Kommissionen har nu fremsat forslag til rådsforordning, der går ud på at ophæve rådsforordning    nr. 4056/86 som helhed. Forslaget går pr imært ud på at ophæve gruppefritagelsen for linjekonferencer, dvs. undt   agelsen fra de  generelle  konkurrenceregler.  Endvidere  går  f orslaget  ud  på  at  ændre rådsforordning    1/2003,   der   fastsætter   procedurerne   for   anvendelse   af EU’s  konkurrenceregler,  så  cab otagesejlads  og  international  trampfart bringes  ind  under  de  fælles  gennemførelsesbestemmelser  på  konkurre n- ceområdet.  (Cabotage  defineres  som  søtransport  indenfor  én  og  samme medlemsstat,  hvor  transportøren  ikke  er  hjemmehørende.  Internati  onal trampfart  defineres  som  ikke-regelmæssig  godstransport  med  skib).  E  n- delig afskaffes en række    tekniske bestemmelser, der anses for overflød i- ge, som led i EU’s generelle politik om regelforenkling. Kommissionen  begrunder  bl.a.  forslaget  med,  at  linjeskibsfarten  har  un- dergået  væsentlige strukturmæssige    forandringer,  siden  rådsforordning nr. 4056/86 blev vedtaget. Kommissionen  konkluderer,  at  betingelserne  for  en  gruppefritagelse  for fælles  prisfastsættelse  og  regulering  af  kapaciteten  for  linjekonferen cer ikke  er  opfyldt  under  de  nuværende  markedsforhold.  Det  skyldes  blandt andet,  at  der  ikke  længere    har  kunnet  påvises   tilstrækkelige    positive  ef- fekter for forbrugerne (afskibere og speditører). Desuden foregår størst   e- delen af linjekonferencetrafikken i dag på baggrund af individuelle fortr o- lige servicekontrakter med afskiberne, det vil sige uden for linjernes fæ  l- les  prisfastsættelse.  Dette  har  ikke  skadet  stabiliteten  i  verdenshandelen. Samtidig har andre  aftaleformer som konsortier  og  alliancer vundet ind- pas som middel til omkostningsdeling mellem rederierne. Efter  Kommissionens  vurdering  vil  ophævelsen  af  gruppefritagelsen  ti  l- godese EU’s eksportører ved at reducere priserne samtidig med, at stabil  i- teten og pålidelige tjenester kan opretholdes. Dette vi l fremme EU indu- striens konkurrenceevne i overensstemmelse med Lissabon strategien fra 2000, hvor Kommissionen blev opfordret til at  ”accelerere liberalisering indenfor områder som gas, elektricitet og transport”. Der foreligger endnu ikke oplysninger om, hvornår forslaget forventes b e- handlet på et rådsmøde, men planen er ifølge formandskabet, at punktet skal behandles på et rådsmøde inden udløbet af det østrigske formandskab. 2. Nærhedsprincippet Kommissionen   omtaler   ikke   eksplicit   nærhedsprincippet  .   Forslaget   går imidlertid ud på  ophæve den særlige gruppefr itagelse for linjerederier, som udgør en mere generøs undtagelse fra EU’s konkurrenceregler, end tilfældet er for øvrige erhvervssektorer. Endvidere bringes cabotagesejlads og tram p- fart ind under de fælles gennemførelsesbestemmelser på konkurrenceomr å- det. Endelig afskaffes en række overflød   ige bestemmelser.
3/3 Da der er tale om international linjetrafik indenfor EU og mellem EU og tredjelande  vurderes  forslaget at være   i overensstemmelse med nærhed  s- princippet.