FORELØBIGT NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Forslag  til  Europa -Parlamentets  og  Rådets  direktiv  om  havnestats- kontrol1, KOM(2005) 588 1. Baggrund og indhold Kommissionen  har  den  23.  november  2005 ,  som  del  af  den  3.  søsikker- hedspakke, fremsat forslag  ti l Europa-Parlamentets og R å dets direktiv om havnestatskontrol .  Forslaget  er  modtaget  i  dansk  sprogversion  den  25.  j a- nuar 2006. Forslaget  er  fremsat  efter  Traktatens  artikel  80,  stk.  2 ,  og  har  til  formål  at sikre  en  styrket  og  mere  effektiv  havnestatskontrol  af  skibe,  som  anløber havne  i  fællesskabet. I  forslagetsammenskrives  det  eksisterende direktiv om  havnestatskontrol  (95/21/EF)  med  de  senere  ændringsdirektiver2,  li- gesom  der  introduceres  et  nyt  synsregime.  Forslaget  kan  vedtages  med kvalificeret  flertal  efter  proceduren  for  fælles  beslutningstagen  i  artikel 251. De væsentligste ændringer i forslaget i forhold til det nuværende d irektiv er: På sigt erstattes det nuværende inspektionssystem af et nyt, som i højere grad målretter indsatsen mod risikoskib  e og samtidig tilgo- deser kvalitetsskibsfarten. Udvidelse af anvendelsesområdet til også at omfatte skibe på a   n- kerpladser i tilknytning til havne. Udvidelse af lodsers meldepligt til også at omfatte  skibe, der sej- ler gennem Fællesskabets farvande uden at a  nløbe en havn Udvidelse af bestemmelserne om forbud mod bestemte skibes an- løb af havne i  Fællesskabet  , således at også tørlastskibe omfattes   . Nye krav vedrørende skibsinspektørernes kompetencer. Behandling af søfarendes klager vedrørende   arbejds- og lev evilkår om bord. 1Havnestatskontrol: Medlemsstatens kontrol af fremmedflagede skibe i sine havne med hensyn til overholdelse af internationale konventioner mv. for skibes sikkerhed, forure- ningsforebyggelse samt besætningernes leve  - og arbejdsvilkår om bord 2 Rådets direktiv 98/25/EC, Kommissionens  direktiv 98/42/EC samt Rådets og Parl a- mentets direktiver 1999/97/EC, 2001/106/EC og 2002/84/EC 3. februar 2006 Sag 200512636
2/2 Direktivet udvides til at omfatte kontrol af skibets overholdelse af de  internationale  regler  for  terror-sikring  af  skibe  i  henhold  til ISPS3-koden. Forslaget forventes behandlet på Rådsmødet (Transport, Telekommunik   a- tion og Energi) i juni 2006. 2. Nærhedsprincippet I sit forklarende memorandum anfører Kommissionen, at målene for den planlagte retsakt ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstate  r- ne af følgende grunde: Havnestatskontrol  har  principielt  til  formål  at  sikre  sk ibsfartens sikkerhedsniveau  i  en  geografisk  region  gennem  havnestaternes harmoniserede inspektioner af skibene. Med  en  regional  handlingsplan  og  en  koordineret  indsats  er  der større mulighed for at reducere omkostningerne og optimere in d- satsen  til  en  effektiv  kontrol  af  skibene.  En  mindre  streng  gen- nemførelse  af  havnestatskontrollen  i  en  medlem sstat  vil  forøge sikkerhedsrisikoen  og  risikoen  for,  at  der  opstår  bekvemmeli g- hedshavne, som vil skabe uacceptable konkurrenceforvridninger i Fællesskabet. Kommissionen er endvidere af den opfattelse, at forslaget er en styrkelse af det gældende direktiv, og at fællesskabsindsatsen garanterer en harm o- nisering  af  inspektionsprocedurer,  bl.a.  med  hensyn  til  inspektørernes kvalifikationer,  informationsudveksling  og  opfø lgning  medlemsstaterne imellem.   Regeringen finder på det foreliggende  grundlag,  at nærhedsprinci   ppet  er overholdt, da tiltag til en styrket og mere effektiv havnestatskontrol bedst vil kunne gennemføres på fællesskabsniveau. 3International Ship and Port facility Security Code:  Den Internationale Kode for Sik- ring af Skibe og Havnefaciliteter