Mandatnotits for ILO’s 94. Arbejdskonference (Søfartskonferencen) Genève 7.- 23. februar 2006
2 Instruktion for den danske regeringsdelegation Søfartsstyrelsen Januar 2006
3 Indhold 1. INDLEDNING 4 2. REGERINGSINSTRUKS TIL KONFERENCEN 4 3. BAGGRUND 66 a. Den Internationale Arbejdsorganisation 66 b. ILOs mandat 77 c. ILO-konventioner og henstillinger 77 d. Danmark og ILO, ratificerede konventioner og henstillinger 88 4. DELEGATIONEN 88 a. Regeringsdelegation 88 b. Arbejdstagerdelegation 99 c. Arbejdsgiverdelegation 99 Bilag: ILO-organisationsdiagram
4 1. INDLEDNING Mandatnotitsen   er   udarbejdet   til   brug   for   regeringens   delegation   ved   Den   94.   Internationale Arbejdskonference    (Søfartskonferencen),    som    afholdes    den    7. – 23.    februar    2006    i    Genève. Mandatnotitsen dækker drøftelsen af et udkast til en konsolideret konvention om søfarendes arbejds - og levevilkår samt eventuelle resolutioner i tilknytning hertil. Eventuelle nye emner eller spørgsmål, som måtte komme op under konferencen , og som vil berøre dansk lovgivn ing eller praksis, vil blive koordineret med de berørte ministerier. 2. REGERINGSINSTRUKS TIL KONFERENCEN Indledning Konventionsudkastet   er   en   sammenskrivning   og   modernisering   af   30   ILO   konventioner   med tilhøre nde rekommandationer på søfartsområdet og re   sultatet af godt 5 års arbejde i ILO’s sædvanlige tripartære  system  (regeringer  samt  arbejdsgiver  -  og  arbejdstagerorganisationer).  Konventionen  skal erstatte stort set alle ILO-konventioner på søfartsområdet, der er vedtaget siden 1920. Økonomi  -  og  Erhvervsministeriet  (Søfartsstyrelsen)  har  forhandlet  det  nye  konventionsudkast  med bistand   fra   Beskæftigelsesministeriet,   Indenrigs  -   og   Sundhedsministeriet,   Justitsministeriet   og Socialministeriet.  Herudover  er  søfartserhvervets  organisationer  inddraget  i  arbejd et  og  har  været repræsenteret under forhandlingerne. Også regeringens faste ILO   -Udvalg har et par gange modtaget en orientering om forhandlingerne. Konventionsudkastets indhold Udkastet  indeholder  et  sæt  af  overordnede    artikler  med  tilhørende  reglementer ,  som  indeholder  de søfarendes  grundrettigheder,  og  som  stort  set  er  en  gengivelse  af  essensen  i  de  konventioner,  som inkorporeres i den nye konvention. Disse udbygges med mere detaljerede krav til opfyldelsen heraf i en kode A, som er bindende og en kode B, som supplerer denne med ikke bindende guidelines eller anbefalinger.  Disse  indeholder  en  stor  del  af  de  rekommandationer,  som  er  tilknyttet  de  gamle konventioner. Konventionens  bindende  del  er  udformet  på  en  sådan  måde,  at  kode  A  kan  opfyldes  gennem substantiel  ækvivalens.  Dette  er  et  begreb,  der  i  forv  ejen  anvendes  i  ILO  konvention  nr.  147  om minimumsstandarder  for  handelsflåden ,  og  som  også  kendes  fra  FN’s  søfartsorganisation,  IMO. Formålet  er  at  sikre  fleksibilitet  i  gennemførelsen  af  konventionen,  sål   edes  at  man  kan  opnå  det ønskede resultat på flere måder.    Begrebets indhold er i øvrigt nærmere beskrevet i konventionen. Artiklerne Specielt om indholdet af artiklerne kan bemærkes, at definitioner og anvendelsesområde medfører, at den nye konvention vil få et bredere anvendelsesområde end mange af de konventioner, der ligger til grund for konventionsudkastet. Der må af samme grund på konferencen forventes en drøftelse af de brede definitioner af begreberne ”søfarende” og ”skibsreder”. Herudover medtages visse fundamentale principper og rettigheder såsom retten til at organisere sig og føre   frie   forhandlinger.   For   de   medlemslande,   der   har   ratificeret   de   ko nventioner,   hvor   disse principper kommer fra, medfører den nye konvention ikke yderligere forpligtels er. For de andre lande,
5 som  ikke  har  ratificeret  de  pågæ   ldende  konventioner,  medfører  inddragelsen  af  teksten  i  den  nye konsoliderede   maritime   konvention,   at   de   pågældende   lande   skal   respektere   princippe   rne   på søfartsområdet, uanset at de ikke gælder for a lle arbejdstagere. Efter udkastet skal medlemsstater, der ratificerer konventionen sørge for, at regler om grundlæggende arbejdstagerforhold     gennemføres     i     national     lovgivning     eller     ko llektive     overenskomster     i overensstemmelse med bestemmelserne i konventionen. Disse medlemsstater forpligter sig samtidig til,  at  skibe,  der  sejler  under  flag  fra  lande,  der  ikke  har  ratificeret  konventionen,  ikke  behandles gunstigere  end  skibe,  der  sejler  under  flag  fra  lande,  der  har  ratificeret  konventionen.  Dette  er  en nyskabelse. Der findes endvidere særlige bestemmelser vedrørende medlemsstaternes    implementering og håndhævelse, herunder b   estemmelser om havnestatskontrol. I  reglerne  om  ratifikation,  ikrafttræden  og  ophævelse  udestår  alene  spørgsmålet  om  kravet  til,  hvor mange lande, der skal ratificere konventionen, for at den kan træde i kraft. Der  indføres  endvidere  særlige     regler  om  ændring  af  konventionen  og  kode  A  og  B,  som  ligner  de tacit-procedurer  (stiltiende  acceptprocedure/ændringsprocedure  uden  en  diplomatkonfere  nce),  som kendes  fra  konventioner  vedtaget  i  FN’s  Internationale  Maritime  organisation  (IMO).  I  princippet vedtages  ændringerne  af  en  komite  bestående  af  de  ratificerende  lande  og  repræsentanter  fra  de søfarende  og  rederne.  Af  he nsyn  til  ILO’s  forfatning  skal  ændringerne  formelt  vedtages  på  den næstfølgende  årskonference med to tredjedeles flertal af samtlige tilstedeværende, herunder også de ikke-ratificerende   lande.   Et   ratificerende   land   vil   blive   bundet   af   æ  ndringen,   medmindre   det pågældende land sæ rskilt tager afstand herfra, inden for en nærmere angivet frist. Konventionsudkastets mere detaljerede krav er opdelt i 5 hovedområder (titles). 2   hovedområder    drejer   sig   dels   om   ansættelsesforhold,   herunder   mindstealder   for   søfarende, lægeundersøgelse m.v., d   els om indretning af skibene, beboelse om bord, velfærd om bord og kost. Der er ingen væsentlige udestående spørgsmål på disse områder. Et hovedområde   omhandler vilkårene for søfarendes ansættelsesforhold, rettigheder ved forlis m.v. samt,  som  noget  nyt  i  forhold  til  tidligere  regulering,  skibes  bemanding  og  endelig  søfarendes mulighed for beskæ  ftigelse til søs. På dette område har spørgsmålene om reguleringen af hviletid for skibsførere, der ikke er vagtgående, dansk bevågenhed, idet man fra dansk side øns  ker mere fleksible regler for disse skibsførere end de detaljere hviletidsregler, der gælder for øvrige søfarende og for vagtgående skibsfør ere. En tilsvarende fleksibilitet findes i de gældende danske regler. Et  yderligere  hovedområde   omhandler  sikkerhed,  sundhed  og  social  sikring  for  søfarende.  Den langsigtede  sociale  sikring  for  søfarende  baseres  på  et  bopælskriterium.  Der  vil  dog  samtidig  være mulighed for at fravige konventionen ved bilaterale eller multilaterale aftaler. Der er indsat en tekst, der  medfører,  at  hovedreglen  er  et  flagstatsprincip  for  EU -borgere,  jf.  EU-forordning  1408/71  om vandrende arbejdstagere, så det er muligt at opretholde den gæ   ldende retstilstand inden for EU. Det er fra  de  søfarendes  side  accepteret,  at  den  langsi gtede  sociale  sikring  i  konventionen  bygger  på  et bopælsprincip,    selvom    de    søf   arende    havde    foretrukket    et    flagstatskriterium.    Generelt    har regeringsrepræsentanterne dog afvist et sådant flagstatskriterium, idet man ikke har ønsket at påtage sig sådanne vidtgående forpli  gtelser for søfarende, der ikke har bopæl i de pågældende lande. Det   sidste   hovedområde    vedrører   gennemførelse   (compliance)   og   håndhævelse   og   omfatter flagstatens  forpligtelser,  havnestatens  forpligtelser  og  bopælslandets  forpligtelser.  Som  noget  nyt indfø res  et  certifikatkrav,  balancen  mellem  flagstatens  og  havnestatens  kontrol  fastsættes  ,  og  der fastsættes særlige klageprocedurer, herunder for klagehåndt ering om bord på skibet.
6 EU-landene På initiativ fra Rådet har konventionsudkastet været drøftet melle m EU’s medlemslande med henblik på fælles initiativer på visse områder. De f oreløbige drøftelser  viser, at det eneste væsentlige fælles initiativ fra EU-landene vil være en præcisering af definitionen af begrebet ”skibsreder”. Dansk holdning Danmark  har  under  forhandlingerne  haft  en  ledende  rolle  og  har  i  det  forberedende  arbejde  haft formandskabet for flere arbejdsgrupper. Det foreliggende konventionsudkast må anses for at udgøre et fornuftigt grundlag for de afsluttende drø ftelser  på  søfartskonferencen  i    februar  2006  med  henblik  på  at  få  vedtaget  den  konsoliderede konvention. Det afspejler samtidig resultatet af arbejdet i ILO’s tripartære system. Det kan imidlertid ikke   udelukkes,   at   de   3   parter   på   konferencen   fortsat   ønsker   at   drøfte   både   mere   principie lle spørg smål og visse særlige detailspørgsmål. Konventionsteksten vil i øvrigt bl ive drøftet på EU  -plan. Man vil fra dansk side på konferencen arbejde for et resultat, der bedst muligt vil være foreneligt med dansk  lovgivning,  samtidig  med,  at  det  bliver  muligt  for  de  fleste  lande  at  ratificere,  således  at konventionen   vil   sikre   sammenlignelige   konkurrencevilkår   på   internat  ionalt   niveau   for   danske kvalitetsredere. Reguleringen  af  hviletid  for  skibsførere,  der  ikke  er  vagtgående,  har  fra  arbejdets  start  h  aft  dansk bevågenhed.  Hviletidsreglerne  er  i  dag  regul eret  i  EU-lovgivningen.  Inden  for  rammerne  af  EU- lovgivningen  bør  Danmark  arbejde  for  mere  fleksible  regler  for  disse  skibsførere  end  de  detaljere hviletidsregler,   der   gælder   for   øvrige   søfarende   og   for vagtgående   skibsførere.   En   tilsvarende fleksibilitet findes i de gældende danske re  gler. Det  er  dansk  holdning,  at  lønspørgsmål  er  et  flagstatsanliggende,  og  at  en  havnestats  eventuelle kontrol   af   løn   alene   skal   vedrøre   entydige   og   letkonstaterbare   forhol  d   om   bord,   som   f.eks., dokumentation for udbetaling af løn gennem fremlæggelse af lø nbilag. Hvad angår det særlige udestående spørgsmål om hvor mange lande, der skal ratificere konventionen for at den kan træde i kraft samt fastsættelsen af den endelige to nnagestørrelse m.v. , ønsker Danmark fortsat en konvention med en bred tilslutning. Det vil umiddelbart kræve, at flere end EU  -landene skal ratificere for at få konventionen i kraft. Det kan allerede på nuværende tidspunkt konstateres, at konventionens genn   emførelse i Danmark vil kræve  ændringer  i  søfart slovgivningen,  men  det  nærmere  omfang  heraf  kan  først  afklares,  når  den endelige og vedtagne konventionstekst foreligger. 3. BAGGRUND a. Den Internationale Arbejdsorganisation Den  Internationale  Arbejdsorganisation  (ILO)  oprettedes  i  1919  med  det  formål  at  fremme  social retfærdighed    og    arbejde    for    en    forbedring    af    arbejdsforholdene    verden    over.    ILO    er    en særorganisation under FN, og organisationen talte i marts 2005 178 me  dlemslande. ILO opererer med en unik trepartsstruktur, hvor repræsentanter for arbejd  stagere og arbejdsgivere fungerer på lige fod med regeringer.
7 Hvert   år   i   juni   afholdes   Den   Internationale   Arbejdskonference   med   deltagelse   af   alle   ILO’s medlemslande,    og    med    ca.    10    års    me llemrum    holdes    der    en    særlig    søfartskonference. Arbejdskonferencen  er  ILO’s  øverste  organ.  Hver  delegation  til  den  årlige  a  rbejdskonference  og  til søfartskonferencerne  består  af  repræsentanter  for  regeringen,  arbejdstagerne  og  a rbejdsgiverne.  En særlig komite (”credentialkomi   teen”) sikrer, at der reelt er tale om uafhængige partsrepr   æ  sentanter. ILO  ledes  af  en  generalsekretær,  der  vælges  af  Styrelsesrådet  for  5  år  ad  gangen.  Den  nuvære nde generalsekretær  er  chileneren  Juan  Somavia,  der  i  2003  blev  genvalgt  til  en  2.  periode  i    stillingen (2004-2008). Generalsekretæren varetager sammen med S  ekretariatet den daglige ledelse af ILO og rapporterer hvert år til Arbejdskonferencen. Styrelsesrådet     består     af     56     medlemmer     (28     regeringsrepræsentanter     (medlemslande),     14 arbejdstagerrepræs  entanter og 14  arbejdsgiverrepræsentanter) og mødes tre  gange  årligt (marts, juni og  november).  Styrelsesrådet  har  til  opgave  at  fastlægge  ILO’s  overordnede  politik,  at  vedtage dagsordenen for den årlige Arbejdskonference, herunder også for Søfartskonferen   cerne, at fastlægge ILO’s  budget  samt  at  vælge  generalsekretæren. Der  er  tradition  for  et  nordisk  rotationsprincip  i Styrelsesrådet; Danmark  var således medlem fra 1999  -2002, og Norge har  været me  dlem  fra 2002- 2005. b. ILO’s mandat Den Internationale Arbejdskonference har til opgave, at: Vedtage internationale arbejdsstandarder i form af konventioner og henstillinger. Overvåge  anvendelsen  og  implementeringen  i  medlemslandene  af  de  vedtagne  konventioner og henstillinger. Dette foregår i praksis ved, at medl emslandene hvert år rapport erer til ILO. Gennemgå  den  globale  rapport,  der  (siden  1998)  hvert  år  laves  af  ILO’s  Sekretariat  om fundamentale arbejdstagerrettigheder. Fungere som et diskussionsforum for sociale og arbejdsmæssige spørgsmål. I de senere år har Konferencen  bl.a.  diskuteret  emner  som  globalisering,  anstændigt  arbejde  (decent  work), fremme af beskæftigelse og social retfærdighed i en gl obal økonomi. Vedtage retningslinier for ILO’s generelle politik og aktiviteter i fremtiden. Vedtage   ILOs   arbejdsprogram   og   budget   (hvert   andet   år).   ILO’s   arbejde   finansieres   af medlemslandene. ILO formulerer således internationale arbejdsstandarder i form af konventioner og henstillinger  – og det   er   herefter   op   til   medlemsstaterne   selv   at   ratificere   konventionerne.   Bestemmelserne   om arbejdsforhold har oftest karakter af minimumsstandarder. c. ILO-konventioner og henstillinger Siden  oprettelsen  i  1919  har  ILO  vedtaget  185  konventioner  om  en  bred  vifte  af  emner  samt  195 henstillinger.   8   konventioner   har   status   af   grundlæggende   ILO  -konventioner   om   principper   og rettigheder på arbejdsmarkedet : Konvention nr. 29 om tvangsarbejde (1930).
8 Konvention nr. 87 om organiseringsfrihed (1948). Konvention nr. 98 om kollektiv forhandling (1949). Konvention nr. 100 om ligeløn (1951) . Konvention nr. 105 om afskaffelse af tvangsarbejde (1957). Konvention nr. 111 om diskrimination i ansættelse (1958). Konvention nr. 138 om minimumsalder (1973). Konvention nr. 182 om de værste former for børnearbejde (1999). På søfartsområdet er der si   den 1920 vedtaget 42 søfartskonventioner og 29 henstillinger. De omfatter emner   som   forhyring,   minimumsalder,   arbejds-   og   hviletid,   sikkerhed,   sundhed   og   velfærd, arbejdstilsyn og social sikkerhed. ILO’s  konventioner  er  ligesom  andre  FN-konventioner  kun  bindende  for  de  medlemslande,  der vælger  at  ratific  ere  dem.  Når  et  medlemsland  har  ratificeret  en  ILO -konvention,  skal  der  hvert  år rapporteres til ILO om anvendelse af konventionen. ILO’s henstillinger er ikke juridisk bindende for medlemslandene, men fungerer som retningslinier for national handling. d. Danmark og ILO, ratificerede konventioner og henstillinger Danmark har været medlem af  ILO siden oprettelsen i 1919. Til dato har Danmark ratific  eret 69 af ILO’s  i  alt  185  konventioner.  På  søfartsområdet  e   r  der  i  alt  vedtaget  42  konventioner,  og  heraf  har Danmark  i  dag  ratificeret  15.  Danmark  betalte  i  2005  ca.  2,4  mio.  US$1  i  medlemsbidrag  til  ILO. Derudover yder Danmark et frivilligt å rligt bidrag på ca. 3,5 mio. US$ til ILO. På    søfartsområdet    foregår    drø ftelserne    af    emnerne    på    søfartskonferencer    direkte    mellem Søfartsstyrelsen   og   søfartserhvervets   arbejdsgiver  -   og   arbejdstagerorganisationer.   Konferencerne holdes med ca. 10 års mellemrum. A fhængig af dagsordenens emner koordineres der på EU   -niveau i Rådets  arbejdsgruppe for transport. Det bemærkes, at de årlige arbejdskonferencers dagsordenspunkter drøftes nationalt med arbejdsmarkedets parter (i det faste ILO -udvalg, der mødes mindst 3 gange årligt). Dansk A rbejdsgiverforening, Kommunernes Landsforening, LO, FTF og AC er repræsenteret i ILO  -udvalget. I forhold til EU er ILO repræsenteret ved et ”Liaison Office” i Bruxelles, og repræsentanter for EU - kommissionen  deltager  som  observatører  i  de  internationale  arbejdskonference.  Desuden  vil  det aktuelle EU-formandskab sørge for en omfattende koo rdination af EU-landenes holdninger i Genève. 4. DELEGATIONEN a. Regeringsdelegation Leder af den danske regeringsdelegation er sekretariatschef Birgit Sølling Olsen, Søfartsst  yrelsen, der deltager i hele konferencen. 1GB.292/PFA/1/2: Programme and budget for 2004-05. Danmarks medlemsbidrag er på ca. 2,55 mio. CHF; den angivne vekslingskurs CHF/US$ i budgettet for 2006-07 er 134.
9 Rådgiver og stedfortrædende regeringsrepræsentant: Kontorchef     Jan     Gabrielsen,     Søfartsstyrelsen,     deltager     som     rådgiver     og     stedfortrædende regeringsrepræsentant i hele konferencen. Rådgivere (regeringssiden): Overskibsinspektør Arne Ulstrup, Søfartsstyrels  en, deltager i hele konferencen. Fuldmægtig Jørgen Løje Hansen, Søfartsstyrelsen, deltager i hele konferencen. Sekretariatschef Morten Winter, Søfartens Arbejdsmiljøråd, deltager i en kort periode i slutningen af konferencen. b. Arbejdstagerdelegation Arbejdstagerdelegat:  Forhandlingssekretær  Henrik  Berlau,  Fagligt  Fælles  Forbund,  deltager  i  hele konferencen. Rådgiver og stedfortrædende arbejdstagerdelegat: Faglig sekretær Gert Christensen, Sømændenes Forbund i Danmark, deltager i hele konferencen. Rådg ivere (arbejdstagersiden): Formand  Jens  Fage-Petersen,  Søfartens  Ledere   -  Dansk  Navigatørforening,  deltager  i  en  del  af konferencen.. Juridisk konsulent Pernille Sædam Frandsen, Søfartens Ledere     - Dansk Navigatørforening, deltager i en del af konferencen. Formand A. Ole Philipsen, CO-Søfart, deltager i konferencen i en kort periode. c. Arbejdsgiverdelegation Arbejdsgiverdelegat:   Forretningsfører Michael   Wengel-Nielsen,   Rederiforeningen   for   Mindre Skibe, deltager i hele konferencen. Rådgiver og stedfortræd   ende arbejdsgiverdelegat: Underdirektør Pia Voss, Danmarks Rederiforening, deltager i konf erencen i en kort periode. Rådgiver (arbejdsgiversiden): Direktør Gunnar Sørensen, Rederiforeningen af 1895, deltager i en del af konferencen.