FORELØBIGT NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Forslag  til  Europa -Parlamentets  og  Rådets  direktiv  om  ændring  af direktiv 2002/59/EF om oprettelse af et trafikovervågnings - og trafik- informationssystem for skibsfarten i Fællesskabet - KOM(2005) 589 1. Baggrund og indhold Kommissionen  har  den  23.  november  2005  som  del  af  den  3.  søsikke r- hedspakke  fremsat  forslag  til  ændring  af  Europa -Parlamentets  og  R å dets direktiv,  2002/59/EF,  om  oprettelse  af  et  trafikovervågnings -  og  trafikin- formationssystem  for  skibsfarten  i  Fællesskabet.  Forslaget  er  modt aget  i dansk sprogversion den 13. januar 2006. Forslaget  er  fremsat  i  henhold  til  artikel  80,  stk.  2,  og  har  til  formål  at  ti l- passe  direktiv  2002/59/EF  til  den  operationelle  og  tekniske  udvikling,  der er  sket  indenforden  maritime  verden  specielt  indenfor  identifikation  og monitorering  af  skibe  for  at  fremme  søsikkerheden  og  undgå  forurening fra  skibe  samt  at  harmonisere  medlemsstaternes  gennemførelse  af  plane r- ne  for  nødområder.  Forslaget  kan  vedtages  med  kvalificeretlertal  efter proceduren for fælles beslutningstagen efter  art ikel 251. De væsentligste ændringer er: Afskiberens  forpligtigelser  til  at  opl yse  om  farligt  eller  forurene n- de gods skærpes. Skærpet  overvågning  af  skibe,  der  ikke  opfy lder  forsikrings -,  eller garantikravene  i  direktivforslaget  i  den  3.  søsikkerhedspakke om rederes   privatretlige   ansvar   og   finansielle   sikkerhed   (foreligger endnu  ikke  i  dansk  sprogversion),  eller  som  er  blevet  indrapporte- ret  af  lodser  eller  havnemyndigheder  for  at  have  mangler,  d er  kan influere på skibenes sikre  nav igation. Medlemslandene  skal  sikre,  at  der  er  en  istjeneste,  der  kan  oplyse skibe  om  isforhold  og  foretage  foranstaltninger  til  at  imødegå  den særlige risiko, der opstår på grund  af  i sforhold. Medlemslandene  skal  udarbejde  procedurer  for  skibe,  der  bliver henvist  til  et  nødområdefor  at  sikre  sig  mod  skader  forårsaget  af skibet,  mens  det  befinder  sig  i  et  nødområde  samtidigt  med,  at skibet sikres den nødvendige assistance. 30. januar 2006 Sag200512742
2/2 Medlemsstaternes indberetning af oplysninger om farligt og foru- renende  gods skal fremover foretages ved brug af et fælles eur  o- pæisk maritimt informationssystem kaldet S  afeSeaNet. Fiskeskibe med en længde på 15 meter  eller derover, der sejler i medlemsstaternes   farvande,   skal   fremover   været   udstyret   med AIS (Automatisk Identifikationssystem)1. Forslaget forventes behandlet på Rådsmødet (Transport, Telekommunik   a- tion og Energi) i juni 2006. 2. Nærhedsprincippet I sit forklarende memorandum er Kommissionen af den opfattelse, at må- lene  for  den  planlagte  retsakt  ikke  i  tilstrækkelig  grad  kan  opfyldes  af medlemsstaterne alene af følgende grunde: Initiativet  vil  kræve  tæt  samarbejde  gennem  udveksling  af  info r- mation  mellem  medlemsstaterne  særligt  for  så  vidt  angår  skibes last og styring af nødområder. Utilstrækkelig koordination af informationer om skibe vil øge r   i- sikoen for ulykker og forurening. Kommissionen er endvidere af den opfattelse, at forslaget komplemente- rer allerede eksisterende foranstaltninger i Fællesskabet, og at det dermed er med til at sikre, at medlemsstaterne indfører initiativerne på en ensartet måde. Regeringen  finder  på  det  foreløbige    grundlag,  at  nærhedsprincippet  er overholdt. Skibsfarten er i vid udstrækning international og en sikring af en  effektiv  monitorering  af  skibsfarten  og  udveksling  af  informationer mellem medslemstaterne i forbindelse hermed vil med fordel kunne fore- tages på fællesskabsniveau. 1 AIS kendes fra handelsskibe, og anvendes til at give skibe oplysninger om hinanden for derved at mindske risikoen for kollisioner.