GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Kommissionens forslag om ophævelse af rådsforor   dning 4056/86 om fastsættelse af retningslinjer for anvendelse af traktatens konkurre  n- ceregler på søtransport mv. (KOM (2005) 651 endelig) Resumé Kommissionen  har  fremsat  forslag  til  rådsforordning,  der  går  ud  på  at ophæve rådsforordning 4056/86 om fastsættelse af retningslinjer for a n- vendelse  af  traktatens  konkurrenceregler  på  søtransport  (linjekonfere  n- cer). Forslaget går primært ud på at ophæve en gruppefritagelse for li n- jekonferencer fra EU’s forbud mod konkurrencebegrænsende aftaler (A   r- tikel  81).  Kommissionens  forslag  går  endvidere  ud  på  at  ændre  rådsf o- rordning  1/2003,  der  fastsætter  procedurerne  for  anvendelse  af  EU’s konkurrenceregler,  så  denne  forordnings  anvendelses område  omfatte r cabotagesejlads og international trampfart. Notatet inkluderer de foreløbigt indkomne høringssvar  . 1. Baggrund og indhold Forordning  (EØF)  Nr.  4056/86  fastsætter  de  nærmere  regler  for  anve n- delsen af fællesskabsrettens konkurrenceregler på s   øtransport. Forordningen  havde  oprindeligt  to  funktioner.  For  det  første  indeholdt den  procedureregler  for  håndhævelse  af  f   ællesskabsrettens  konkurrenc  e- regler  indenfor  søtransportsektoren.  Denne  funktion  blev  overflødig  fra den 1. maj 2004, fordi søtrans port blev lagt i under de generelle gennem- førelsesbestemmelser om anvendelse  af EU’s konkurrenceregler på ko   n- kurrenceområdet1. For det andet indeholder forordningen en række spec  i- fikke,  materielle  konkurrenceregler  for  søfartssektoren,  bl.a.  en   såkaldt gruppefritagelse for linjerederier. En gruppefritagelse er en generel undtagelse fra EU-konkurrencereglerne. Denne gruppefritagelse giver rederier, der sejler i international linjetrafik både  mellem  EU -lande  og  mellem  EU  og  tredjelande,  lov  til  at  aftale 1 Jf. Rådets forordning (EF) nr. 1/2003 om gennemførelse af konkurrencer  eglerne i trak- tatens artikel 81 og 82. 30. januar 2006
2/9 samarbejde  om  forskellige  forhold,  når  en  række  betingelser  er  opfyldt. Gruppefritagelsen  giver  linjerederierne  tilladelse  til  indbyrdes  at  aftale priser  og  kapacitet.  Det  er  former  for  samarbejde,  der  normalt  betragtes som en alvorlig begrænsning af konkurr  encen. Efter   et   grundigt   analysearbejde   iværksatte     Kommissionen   allerede   i 2003 en høringsproces om ændring af rådsforordning nr. 4056/86. Ko m- missionen fremlagde i 2004 en hvidbog herom, der lagde op til en analyse af,  om  de  eksisterende  bestemmelser  i  forordningen  skulle  opretholdes, æn  dres eller helt bortfalde. Analysen fokuserede på, om den eksisterende gruppefritagelse for linjekonferencer2  helt skulle bortfalde eller skulle er- stattes af andre instrumenter. Aftaler, der er omfattet af en gruppefritagelse, er konkurrencebegrænse  n- de  efter  EF-traktatens  artikel  81,  men  kan  indebære  en  række positive virkninger,  som  kan  bevirke,  at  de  kan  fritages  efter  bestemmelserne  i traktatens artikel 81, stk. 3. De betingelser, som skal være    opfyldt for at få en fri tagelse, er: 1.    at  aftalen  bidrager  til  større  effektivitet  eller  er  udviklingsfre m- mende, 2.    at forbrugerne får en rimelig andel af disse fordele, 3.    at aftalen ikke virker mere begrænsende end nødvendigt for at o   p- nå disse formål, og 4.    at aftalen ikke bevirker, at konkurrencen udelukkes på en stor del af markedet. De fire ovennævnte   betingelser skal alle være opfyldt, når en gruppefrit   a- gelse vedtages. Disse betingelser skal blive ved med at være opfyldt, e  l- lers trækkes gruppefritagelsen tilb  age. Kommissionen har nu fremsat forslag til rådsforordning, der går ud på at ophæve rådsforordning    nr. 4056/86 som helhed. Der foreligger endnu ikke oplysninger om, hvornår forslaget forventes b e- handlet på et rådsmøde, men planen er ifølge formandskabet, at punktet skal behandles på et rådsmøde inden udløbet af det østrigske formandskab. Retsgrundlag Kommissionens oprindelige forslag til forordning (4056/86) blev fremsat på grundlag af traktatens artikel 87 (nu artikel 83).  I det daværende fo   r- slag  tilføjede  rådet  dog  traktaten  s  transportbestemmelser,  fordi  bestem- melser i forordningen vedrørte eventuelle lovkonflikter med tre djelande. 2 Forordning nr. 4056/86 artikel 1, stk. 3, litra b) definerer linjekonferencer eller konfe- rencer  som  ”en  gruppe  på  to  eller  flere  linjerederier,  som  driver  international  linjefart med godsbefordring i en eller flere bestemte ruter inden for et fastsat geografisk område, og som har en aftale eller ordning, hvorefter virksomheden drives i henhold til ensartede eller fælles fragtrater og andre aftalte vilkår for sådan rutefart”.
3/9 På  baggrund  af  senere  retspraksis  fra  Domstolen  mener  Kommissionen nu,  at  traktatens  transportbestemmelser  er  overflødige  som  retsgrundlag fordi det nye forslag til forordning udelukkende drejer sig om, at konkur- rencereglerne  for  søfart  nu  bliver  de  samme  som  for  alle  andre  erhverv. Retsgrundlaget  for  forslaget  til  ny  rådsforordning  er   derfor  traktatens konkurrenceregler (artikel 83) . Ifølge  art ikel  83  kan  Rådet  med  kvalificeret  flertal  for   forslag  af  Kom- missionen  og  efter  høring  af  Europa -Parlamentet  udstede  direktiver  om anvendelse af traktatens konkurrenceregler. Kommissionen  har  således   baseret  nærværende  forslag  alene  på  trakt a- tens artikel 83, hvilket indebærer, at rådet kan vedtage forslaget ved kv   a- lificeret  flertal  efter  høring  af  Parlamentet   i  stedet  for  den  fælles  beslu  t- ningsprocedure som anvendes, når artikel 80, stk. 2 i traktatens transpor t- bestemmelser3 udgør retsgrundlaget . Forslaget ophæver gruppefritagelsen for linjekonferencer Forslaget  går  primært  ud  på  at  ophæve  gruppefritagelsen  for  linjekonf e- rencer,  dvs.  undtagelsen  fra  de  generelle  konkurrenceregler.  Endvidere går f orslaget  ud på at ændre rådsforordning 1/2003, der fastsætter   proce- durerne for anvendelse af EU’s konkurrenceregler, så cab otagesejlads og international  trampfart  bringes  ind  under  de  fælles  gennemførelsesb   e- stemmelser på konkurre nceområdet. (Cabotage defineres som søtransport indenfor én og samme medlemsstat, hvor ransportøren ikke er hjemm e- hørende.  International  trampfart  defineres  som  ikke -regelmæssig  god  s- transport  med  skib).  Endelig  afskaffes  en  række    tekniske  bestemmelser, der  anses  for  overflødige,  som  led  i  EU’s  generelle  politik  om  regelfo  r- enkling. Kommissionen  begrunder  bl.a.  forslaget  med,  at  linjeskibsfarten  har  un- dergået  væsentlige  strukturmæssige  ændringer ,  siden  rådsforordning   nr. 4056/86 blev vedtaget. Kommissionen  konkluderer,  at  de  fire  ovennævnte  betingelser  for  en gruppefritagelse  for  fælles  pris  fastsættelse  og  regulering  af  kapaciteten for linjekonferencer ikke er opfyldt under de nuværende markedsforhold. Det skyldes blandt andet, at der ikke længere   har kunnet påvises  tilstræ  k- kelige  positive  effekter  for  forbrugerne  (afskibere  og  speditører).  D esu- den foregår størstedelen af linjekonferencetrafikken i dag på baggrund af individuelle fortrolige servicekontrakter med afskiberne, det vil sige uden for  linjernes  fælles  prisfastsættelse.  Dette  har  ikke  skadet  stabiliteten  i verdenshandelen. Samtidig har andre aftaleformer som konsortier og alli- 3Artikel 80, stk.2 henviser til traktatens artikel 71, der videre henviser til den fælles b  e- slutningsprocedure, jf. traktatens artikel 251.
4/9 ancer  vundet  indpas  som  middel  til  omkostningsdeling  mellem  rederier- ne. Efter  Kommissionens  vurdering  vil  ophævelsen  af  gruppefritagelsen  ti  l- godese EU’s eksportører ved at reducere priserne samtidig med, at sta  bili- teten og pålidelige tjenester kan opretholdes. Dette vil fremme EU ind u- striens konkurrenceevne i overensstemmelse med Lissabon strategien fra 2000, hvor Kommissionen blev opfordret til at  ”accelerere liberalisering indenfor områder som gas, elektricite t og transport”. Carbotagesejlads og international trampfart Cabotagesejlads  og  international  trampfart  er  for  øjeblikket  de  to  eneste sektorer,  der  fortsat  er  udelukket  fra  Fællesskabets  gennemførelsesb   e- stemmelser  på  konkurrenceområdet.  Forordning  4056/  86  indeholder  be- stemmelser, som undtager disse sektorer fra at være omfattet af Kommi  s- sionens  beføjelser  til  at  efterforske  og  håndhæve  konkurrencereglerne. Denne undtagelsesbestemmelse er også indføjet i den generelle proced  u- reforordning  om  Kommissionens  beføjelser  til  at  anvende  EU’s  konku  r- renceregler4. Efter  Kommissionens  vurdering  er  der  ingen  argumenter  for  fortsat  at undtage disse to typer søtransport fra den almindelige konkurrenceregul e- ring.  Begge  transportformer  påvirker  samhandelen  mellem  medlem ssta- terne, hvorfor de bør være omfa   ttet af den samme konkurrenceregulering som   øvrige   transportformer.   Kommi ssionen   vurderer,   at   manglen   på håndhævelsesbestemmelser  for  disse  sektorer  er  en  lovgivningsmæssig brist, og at det vil øge retssikkerheden at brin ge disse former for sejlads ind under de fælles gennemførelsesbestemmelser, jf. den generelle proc   e- dureforordning 1/2003. Under  Kommissionens  høring  blev  der  fra  branchen  og  fra  flere  me d- lemsstaters side udtrykt ønske om, at Kommissionen udsteder retning slin- jer til trampsektoren om anvendelse af EU’s konkurrenceregler. Kommis- sionen  har  derfor  indledt  drøftelser  med  tramprederierne  for  at  få  ken  d- skab til de problemstillinger, som er af betydning for branchen. Kommis- sionen  agter  at  udstede  retningslinjer  for,  hvordan  konkurrencereglerne anvendes på søtransport i almindelig og på trampfart i særdeleshed. Sel v- om  Kommissionen  først  kan  udstede  sådanne  retningslinjer  formelt,  når den  har  fået  beføjelser  hertil  ved  den  foreslåede  ændring  af  forordning 1/2003, er Kommissionen sammen med branchen i gang med at undersø- ge,  om  det  er  nødvendigt  at  udstede  uformelle  retningslinjer,  inden  fo r- ordning 1/2003 er blevet æn  dret. Alternativer til prisfastsættelse og regulering af kapacitet (afsnit 1.9) Kommissionen henviser til, at branchen er delt for så vidt angår, om der er  behov  for  et  alternativ,  hvis  gruppefritagelsen  ophæves.    Rederierne 4 Jf. Artikel 32, stk.1, litra a) og b), i forordning 1/2003.
5/9 mener, at der er behov for en alternativ gruppefritagelse (uden fælles pri  s- fastsættelse)     til   at   erstatte   rådsforordning   4056/86.    Transportbrugerne mener,  at  de  eksisterende  alternative  former  som  samarbejder  som  fx konsortier5  er  tilstrækkelige.    Der  eksisterer  en  gruppefritagelse  for  kon- sortier. Konsortier er aftaler mellem linjerederier, som giver dem mulig- heder for i fællesskab at udbyd  e deres tjenester (fx markedsføring og tid s- tabeller) uden at aftale fælles priser. Kommissionen  har  afholdt  drøftelser  med  de  europæiske  linjerederiers organisation,   ELAA6,   som   har   bidraget   konstruktivt   til   processen   og fremlagt forslag til alternativ regulering. ELAA  har foreslået, at  grupp e- fritagelsen  erstattes  af  et  system  om  informationsudveksling.  Dette  sy- stem  skulle  eventuelt  omfatte  hele  markedet  for  linjesejlads  og  dermed være bredere end den gældende gruppefritagelse for linjekonferencer. European Shippers Council (ESC) afviste i sit høringssvar og under efte r- følgende forhandlinger med Kommissionen ELAA’s forslag til alternativer , idet ESC ikke fandt, at ELAA’s forslag i tilstrækkelig grad ville bidrage til øget konkurrence . Efter Kommissionens opfattelse opfylder nogle  af elementerne i ELAAs forslag den eksisterende EU rets- og beslutningspraksis, mens andre ele- menter i forslaget vurderes at være problematiske, fordi de ikke adski  ller sig fra konferencernes nuværende aktiviteter. Kommissionen e  r imidlertid indstillet på at fortsætte dialogen med branchen for at analysere dens b   e- hov. Endvidere er Kommissionen indstillet på at udarbejde retningslinjer for  anvendelse  af  konkurrencereglerne  for  søtransport  inden  2007  for  at lette overgangen for branchen. Et oplæg hertil vil blive udsendt i septe  m- ber  2006  og  Kommissionen  vil  fokusere  på  spørgsmålet  om  udveksling og offentliggørelse af informationer mellem linjerederie rne. Tekniske aftaler (afsnit 1.6) Forordning 4056/86 indeholder desuden bestemmelser om, at linjerederi- er  kan  indgå  visse  typer  tekniske  aftaler  uden  at  komme  i  konflikt  med EU-konkurrencereglerne.  Kommissionen  foreslår,  at  disse  bestemmelser ophæves,  eftersom  de  pågældende  aftaler  i  forvejen  ikke  har  karakter  af konkurrencebegrænsende   aftaler. Lovkonflikter (afsnit 1.8) Forordningen  4056/86  indeholder  bestemmelser  om,  hvordan  internatio- nale   lovkonflikter   på   området   skal   behandles   proceduremæssigt.   B e- stemmelserne  har  aldrig  været  anvendt,  og  tilsvarende  bestemmelser  er blevet  slettet  fra  EU-reguleringen  indenfor  andre  brancher.  Kommissio- nen anbefaler derfor også, at disse bestemmelser oph æ  ves. 5 jf. gruppefritagelsen for konsortier 6 European Liner Affairs Association (ELAA)
6/9 Linjekonferencer   har   traditionelt   været  tilladt   på   international  plan,   og Kommissionen  har  derfor  analyseret,  om  det  er  risiko  for  en  international lovkonflikt,  hvis  EU bliver  den  første jurisdiktion,  som  ophæver     mulighe- den for fælles prisfastsættelse for linjekonferencer. Efter Kommissionens vurdering er dette ikke tilfældet, idet en ophævelse af forordningen vil betyde, at konferencer ikke læng  ere vil operere på ruter til og fra EU, hvorimod disse rederier fortsat kan deltage i konferencer på a n- dre  ruter  (dvs.  ikke  til/fra  eller  indenfor  EU).  Hvis  der  opstår  konflikt  om konkurrencereglerne,  indleder  Kommissionen  konsultationer  med  det  på- gældende    tredjeland  for  at  mindske  forskellenes  virkninger  og  træffe  de nødvendige foranstal tninger. Internationale konsekvenser og overgangsperiode (afsnit 1.10.2) Det  fremgår  af  forslaget,  at  14  medlemsstater  har  ratificeret  UNCTADs kodeks for linjekonferencer, men at denne kodeks ikke anvendes i prak- sis. Kommissionen påpeger, at hvis gruppefritagelsen for linjekonferencer ophæves,  bliver  anvendelse  af  UNCTADs  kodeks  for  linjekonferencer uforenelig med Fællesskabets konkurrenceregler. Det medfører, at ove   n- nævnte   medlemslande er nødsaget til at opsige den, og Kommissionen vil fremlægge  forslag  om  at  ophæve  forordning  954/79,  der  har  givet  me d- lemsstaterne valgmuligheden til at ratificere denne kodeks. Det vil indebære, at nationale love og bestemmelser om gennemfø   relse af forordning 954/79 skal tilpasses, og at to medlemsstater måske skal rev i- dere  deres  internationale  aftaler  med  tredjelande,  hvor  der  henvises  til denne kodeks og/eller forordning 4056/86. Af  disse  grunde  foreslår  Kommissionen,  at  der  indføres  en    2-årig  ove r- gangsperiode for reglerne om gruppefritagelsen7. 2. Europa-Parlamentets holdning Europa-Parlamentets holdning til forslaget foreligger ikke. 3. Nærhedsprincippet Kommissionen   omtaler   ikke   eksplicit   nærhedsprincippet.   Forslaget   går imidlertid ud på  ophæve den særlige gruppefr itagelse for linjerederier, som udgør en mere generøs undtagelse fra EU’s konkurrenceregler, end tilfældet er for øvrige erhvervssektorer. End elig bringes cabotagesejlads og trampfart ind  under  de  fælles  gennemførelsesbestemmels   er  på  konkurrenceområdet. Endvidere afskaffes en række overfl  ø dige bestemmelser. 7 Det drejer sig om Artikel 1, stk. 3, litra b) og c), artikel 3-7, artikel 8, stk. 2, og artikel 26 i forordning 4056/86.
7/9 Da der er tale om international linjetrafik indenfor EU og mellem EU og tredjelande vurderes forslaget at være i overensstemmelse med nærhed s- princippet. 4. Gældende dansk ret Der eksisterer ingen specifikke regler på området ud over de almindelige regler i konkurrenceloven, lovbekendtgørelse nr. 785 af 8. august 2005. Danmark har ratificeret UNCTAD’s kodeks for linjekonferencer. 5. Høring Forslaget  blev  den  10.  januar  2006  sendt  i  i  høring  hos   Specialudvalgets (konkurrenceregler) medlemmer. Følgende interesseorganisationer har bemærkninger til forslaget. Danmarks Rederiforening  mener fsva. linjefart, at Kommissionens beslut- ning om at give rederierne en to-år ig overgangsperiode sammenholdt med fortsatte forhandlinger med industrien om et fremtidigt regime er positiv og bydes velkommen. Rederiforeningen finder det ligeledes glædeligt   og nødvendigt ,  at  Kommissionen  påtænker  at  udstede  sektorspecifikke  re   t- ningslinier for erhvervet. Rederiforeningen  peger  dog  på ,  at  den  alternative  løsningsmodel,  som Kommissionen har stillet i udsigt, ligger langt fra det oprindelige forslag af  10.  marts  2005  fra  den  Europæiske  Rederiorganisation  (  ELAA),  som industrien  fandt  som  minimum  var  nød vendigt  for  erhvervet.  Det  synes derfor ikke givet, at alle rederierne i ELAA vil bakke op om på forsl aget. Rederierne er betænkelig  e mht. at give deres tilslutning til det alternative forslag, som p.t. drøftes, men Rederiforeningen  peger på, at der syne s at være   tilstrækkelig tid til   gennem en konstruktiv dialog mellem Kommis- sionen og erhvervet at nå frem til  et realistisk alternativ. Rederiforeningen mener fsva. trampfart, at det er glædeligt  , at der pågår en konstruktiv dialog med Kommissionen, der har udvist ønske om at a f- dække  dette  marked  gennem  virksomhedsbesøg  og  bestilling  af     en  uaf- hængig rapport om trampmarkedet.   Der lægges vægt på, at retningslinier for trampfart bør  udstedes så hurtigt som muligt,  dvs. gerne inden tramp- fart bliver omfattet af de generelle procedureregler. Dette gælder specielt de såkaldte  poolsamarbejder, så  linjerrederier ikke risikerer  at få en sag, fordi Kommissionen fremover får kompetence fsva. tram pfart. Dansk  Industri  repræsentere  afskiberne  og  har    henvist  til,  at  en  stadig  sti- gende andel af verdenshandelen må forventes at finde sted på tværs af ko n- tinenterne, hvilket stiller krav om en velfungerende international skibsfart,
8/9 der er karakteriseret ved bl.a. stabilitet og udbud af tilstrækkelig transpor  t- kapacitet. Dansk  Industri  anser  det  derfor  for  positivt,  at  Kommissionen  er  i  dialog med rederierne om at tilvejebringe eventuelle alternativer vedr. udveksling af informationer mellem linjerederierne, som også fremover kan fremme en velfungerende  skibsfart.  Dansk  Industri  har  i  den  forbindelse  peget  på,  at søfarten er et international t erhverv på samme måde som eksempelvis luf  t- fart, hvilket reguleringen bør afspejle, så EU ikke taber konkurrencekraft. Advokatrådet kan tilslutte sig behovet for en løbende vurdering af   undtagel- serne  til  de  overordnede  konkurrenceregler.  Advokatrådet  finder  en  sådan vurdering  særlig  relevant  i  forbindelse  med  cabotagesejlads  og  trampsfart, der er de eneste sektorer, som ikke er omfattet af forordning 1/2003. Ado- katrådet  har  henvist  til,  a t  såfremt  de  særegne  forhold,  der  oprindeligt  b   e- grundede denne særstilling ikke længere foreligger, bør forordning 4056/86 ophæves, og forordning 1/2003 ændres, så konkurrencereglerne også finder anvendelse  på  cabotagesejlads  og  trampfart.  Ifølge  Advokatrå   det  gør  det samme sig gældende for så vidt angår gruppefritagelsen for linjerederier. Advokatrådet kan således tilslutte sig, at de almindelige konkurrenceregler samt gennemførelsesbestemmelser gælder i videst muligt omfang med he   n- blik på at ligestille fo rskellige erhverv og skabe retssikkerhed. Da en ophæ- velse af rådsforordning 4056/86 vil indebærer ændring af søtransportsekt o- ren,  kan  Advokatrådet  navnlig  tilslutte  sig,  at  Kommissionen  udarbejder retningslinjer om, hvorledes konkurrencereglerne finder anvendelse for sek- toren, da dette vil lette overgangen og mindske usikkerhed for erhvervet. Landbrugsrådet støtter   Kommissionens forslag. Desuden mener Landbrugs- rådet ikke, at der skal gives mulighed for at opstille alternative samarbejd s- former for rederierne, som går ud på at indgå aftaler om kapac   itet og pris. Landbrugsrådet   henviser   fsva.    Kommissionens   høring   og    omtalen   af ELAA’s forslag til, at der også bør henvises til European Shippers Cou  ncil. European Shippers Council afviste i sit høringssvar og un der efterfølgende forhandlinger med Kommissionen ELAA’s forslag til alternativer ud fra et ønske om, at området undergives fri konkurrence. Endelig  påpeger  Landbrugsrådet,  at  der  i  rederibranchen  er  foregået  en strukturudvikling i retning af færre operatø   rer. Efter Landbrugsrådets opfa t- telse har den udvikling betydet, at det danske marked for reefer-containere i dag er præget af en  enkelt operatør, hvorfor åbning for fri konkurrence er nødvendigt. Forbrugerådet  og Finansrådet  har ingen bemærkninger   til forslaget. 6. Andre landes holdninger De fleste lande forventes at kunne acceptere forslaget.
9/9 Enkelte lande har spurgt Kommissionen om, hvorfor traktatens transport- bestemmelser  ikke  er  inddraget  som  retsgrundlag.  Kommissionen  har bedt  Rådets  og  Kommissione ns  juridiske  tjenester  udarbejde  en  redegø- relse om dette. 7. Foreløbig dansk holdning Fra  dansk  side  finder  man  som  udgangspunkt,  at  sammenlignelige  er- hvervssektorer bør behandles ens i forhold til Fællesskabets konkurrenc   e- regler. Fra dansk side støttes  derfor, at den særskilte regulering af konkurrenc  e- forholdene for søfart, herunder gruppefritagelsen for linjekonferencer  op- hæves  .  I  den  forbindelse  lægges  der  fra  dansk  side  vægt  på  den  2 -årige overgangsperiode  og  Kommissionens  fortsatte  dialog  med  erhvervet  om afgrænsning af mulige former for informationsudvek  sling. Fra dansk side støttes  endvidere, at Kommissionen fortsætter sine drøfte   l- ser med erhvervet vedrørende  udveksling af informationer som mulige al- ternativer til de eksisterende ordninger. Fra dansk side støtter man, at Kommissionen udvider anvendelsesområdet for Fællesskabets konkurrenceregler for såvel linjetrafik, trampfart og cab   o- tage. Kommissionen opfordres til at sørge for, at der findes tilstrækkelig vejle   d- ning  og  retningslinjer,  så  søfa  rtsvirksomheder  har  mulighed  for  at  agere  i overensstemmelse  med  Fællesskabets  konkurrenceregler.  Det  gæ lder  både linjetrafik,  carbotage  og  trampfart  (ikke  mindst  de  såkaldte  pool samarbej- der). 8. Lovgivningsmæssige   og statsfinansielle konsekvenser Forslaget   vurderes  hverken   at  have  statsfinansielle  konsekvenser  eller administrative  konsekvenser  for  erhvervslivet.  Forslaget  kan  have  lov- givningskonsekvenser  ved,  at  Danmark  vil  skulle  opsige  UNCTAD  ko- deks. 9. Samfundsøkonomiske konsekvenser Forslaget vurderes at kunne føre til mere konkurrence baserede fragtrater. 10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Sagen har ikke tidligere været fremsendt til Folketingets Europau  dvalg.