FORELØBIGT NÆRHEDSNOTAT TIL   FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Direktiv om betalingstjenester i det indre marked KOM(2005)6031 Dette notat er ligeledes sendt til Erhvervsudvalget. 1.    Baggrund og indhold Kommissionen har den 1. december 2005 udsendt et forslag til direktiv om betalinger  i  det  indre  marked  samt  om  ændring  af  direktiverne  97/7/EF, 2000/12/EF og 2002/65/EF. Forslagets hjemmel er Traktatens art. 47, stk. 2 og art. 95 (vedtagelse efter den fælles beslutningstagning   –  art. 251). Kommissionen  har  beregnet,  at  omkostningerne  ved  de  nuværende  bet  a- lingsformidlingssystemer udgør 2 -3 % af medlemslandenes BNP. Kommis- sionen  henviser  til  beregninger,  der  viser,  at  omkostningerne  til  betalings- formidling  er  8  gange  højere  i  det  medlem sland,  hvor  formidlingen  er mindst effektiv i forhold til det mest effektive medlemsland.2 Kommissionens beregninger viser, at hvis omkostningerne bliver reduceret til 20 % over det mest effektive betalingsformidlingssystem, vil der på EU - plan kunne opnås en besparelse på 10. mia eu  ro. For erhvervslivet er bespa- relserne anslået til 50 -100 mia. kr årligt. Effektiviseringen skal bl.a. ske ved overgang fra transaktioner med kontant betaling til elektroniske betalinger. Formålet med forslaget er blandt andet at skabe en europæisk betali   ngsin- frastruktur, således at der ikke er nationale regler eller standarder, der b e- virker, at betalinger ikke kan sendes fra et medlemsland til et andet. Det er derfor fundet nødvendigt at harmonisere reglerne for alle udbydere af betalingstjenester. Formå let opnås ved, at der skabes et indre marked for betalingstjenester, s å- ledes at grænseoverskridende betalingstransaktioner sker lige så hurtigt og til  samme  pris  som  tilsvarende  indenlandske  betalingstjenester.  Forslaget skal  skabe  den  lovgivningsmæssige  r  amme  for  opbygningen  af  et  "Single European  Payment  Area"  (SEPA)  og  et  betalingsformidlingssystem,  der 1 Forslaget var den 27.1.2006 endnu ikke tilgængeligt på Kommissio   nen (Generaldirek- torats Indre markeds)  hjemmeside på dansk. 2 34 euro i Nederlandene og 252 euro i Italien. I nogle lande opkræves op til 5 % af fo  r- retningernes omsætning ved betaling med betalings  -kreditkort. Finanstilsynet 3. februar 2006 INTR J.nr. /lt
2/2 kan gennemføre grænseoverskridende betalingstransaktioner. Forslaget o   m- fatter både indenlandske og grænseoverskridende betalinger. Forslaget bygger på: - ret til at udbyde betalingstjenester i hele EU - gennemsigtighed og informationskrav ved betalingstjenester - ens rettigheder og forpligtelser for brugere og udbydere af betalings- tjenester i hele EU. 2.    Nærhedsprincippet Kommissionen beskriver forholdet til nærh  edsprincippet således: "Målene med forslaget kan ikke opfyldes på tilfredsstillende vis af me  d- lemsstaterne, hvilket skyldes følgende. Betalinger reguleres gennem en række nationale retsakter, som ofte fo  r- hindrer oprettelsen af europæiske betalingsstandarde  r, konventioner og infrastrukturer. Manglende retssikkerhed for udbydere og brugere af betalingstjenester og en manglende harmonisering af de centrale rettigheder for udbydere og brugere forhindrer indførelse af tværeuropæiske betalingssystemer, fri udveksling af tjenesteydelser og konkurrence på de nationale markeder for betaling. En indsats på fællesskabsplan vil af nedenstående grunde være et mere effektivt redskab til at nå målene med forslaget. Omfanget og kompleksiteten af integrationsprocessen for elektroniske detailbetalingsmarkeder kan sammenlignes med indførelsen af euroen, og medlemsstaterne kan ikke alene overvinde de nuværende hindringer o  g samordne alle involverede aktører. Det forhold, at der samtidig gælder tre fællesskabsakter og 25 forskell ige nationale regelsæt, skaber opsplittede og nogle gange overlappende retl  i- ge rammer, hvilket er blevet en hindring for integration af markederne for betaling. Forslaget vil medføre en fuld harmonisering på de områder, hvor det er nødvendigt for  at overvinde hindringerne for oprettelsen af et indre mar- ked for betalinger, som blev identificeret under høringen af de berørte parter. Forslaget er derfor i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet." Det er regeringens foreløbige vurdering, at forslaget er i  overensstemmelse med nærhedsprincippet.