1
Et tryggere natteliv for alle
Nattelivet er en social arena, der bringer mange forskellige mennesker sammen. Nattelivet er for
de fleste unge mennesker noget, som er forbundet med at gå i byen med vennerne. Imidlertid kan
miljøet omkring nattelivet også være en barsk oplevelse for gæster, såvel som ansatte. Branchen
har det seneste halvandet år oplevet en øget forråelse af nattelivet. Den seneste tids voldsomme
eksempler fra nattelivet understreger denne udvikling.
Som følge af at nattelivet i Danmark er under hastig forandring, har HORESTA øget fokus på de
dagligdags problemer, som virksomheder med nattilladelse oplever. Der er som direkte konse-
kvens heraf etableret en ny forening under HORESTA, som hedder HORESTA Natteliv. HO-
RESTA Natteliv fungerer som samlingspunkt og talerør for HORESTAs medlemsvirksomheder
med nattilladelse1.
HORESTA Natteliv efterspørger flere og bedre redskaber til at sikre såvel gæsterne som de ansat-
tes sikkerhed. I det følgende b eskriver vi de problemer, som virksomhederne til daglig oplever og
kommer med vore forslag til, hvorledes de tiltagende problemer kan imødegås.
Baggrund
Dørmænd og andet adgangskontrollerende personale har en meget udsat position og oplever i
stigende grad, at blive mødt med vold, trusler og chikane fra g æster. Samtidig oplever branchen
også, at andre former for kriminalitet som fx salg af stoffer og opkrævelse af beskyttelsespenge
bliver stadig mere almindeligt i nattelivet
HORESTA Natteliv ønsker bedre redskaber til at ændre, undgå og neddæmpe konfl ikterne i og
omkring virksomhederne, for at sikre såvel gæster som ansatte, samt at der i højere grad bliver
slået ned påandre former for kriminalitet, som breder sig i nattelivet.
Virksomhederne har pligt til at sikre, at der ikke kommer uromagere og lignende ind på virksomhe-
derne. Denne pligt er beskrevet i bemærkningerne til restaurationsloven § 19 , hvoraf det fremgår,
at en mangelfuld kontrol ved døren kan medføre fratagelse af a lkoholbevillingen.
Denne kontrol medfører i stigende grad konflikter i døren. Der er en tendens til at indehavere,
dø rmænd og andre ansatte bliver opsøgt udenfor arbejdstiden af personer , der er blevet afvist fra
virksomheden. Som følge heraf har v irksomhederne gennem de seneste år, været nødsaget til at
have langt flere personer stående i døren. Der er også en tendens til, at det bliver vanskeligere at
skaffe personale til at varetage erhvervet som dørmand , fordi jobbet er farefuldt. Prisen bliver til-
svarende højere på at ansætte arbejdskraft til at varetage jobbet . Det medfø rer en risiko for at virk-
somheder falder for fristelsen til at ansætte personer med relationer til det kriminelle miljø til at v a-
retage adgangskontrollen. Det er det, der populært kaldes kampen om døren .
Forsøg , hvor sorteringen i døren har været mindre restriktiv, har medført , at der inde i virksomhe-
dens lokaler har være t langt flere konfrontationer og konflikter, som har været vanskelige at dæ m-
pe for såvel virksomheden som politiet. De øgede ressourcer, der anvendes i døren , fører desvæ r-
re til, at antallet af servicemedarbejdere inden for i virksomheden er nedskåret væsentligt.