Finansudvalget Folketinget 1240 København K a. Økonomi  -  og  Erhvervsministeriet  søger  om  Finansudvalgets  tilslu t- ning  til,  at  den  statslige  finansiering  til  køb  af  ydelser  i  forbindelse med Virk.dk forøges med 24,0 mio. kr. i 2006. Samtidig søges om tilslutning til, at 19,0 mio. kr. af en forventet ti l- bageførsel af  overskydende midler på  ca. 49 mio. kr fra Den Europæ  i- ske  Bank  for  Genopbygning  og  Udvikling  anvendes  til  medfinansie- ring af den næv  nte merudgift på 24,0 mio. kr.  Tilbageførslen vil tilgå staten  via  Økonomi  -  og  Erhvervsministeriet,  som  administrerer  kon- toen. De  resterende  5,0  mio.  kr.  af  merudgiften  afholdes  inden  for  Er- hvervs- og Selskabsstyrelsens driftsbevilling. b.    Som led i indsatsen for at lette erhvervslivets administrative byrder, lancerede regeringen i september 2002 erhvervsportalen Virk.dk, som har til formål at give virksomhederne én samlet indgang til det offent- lige i forbindelse med indberetning og anden kontakt til offentlige myndigheder. Virk.dk digitaliserer og effektiviserer samspillet mel- lem virksomheder og myndigheder. På Virk.dk finder man in dberet- ninger, ansøgninger og lignende  fra offentlige myndigheder og på særlige temasider informeres   der fx om dét at være ny arbejdsgiver, om personaleforhold, lønadministration, hverdagens erhvervsj uridiske spørgsmål mv. Virk.dk  er  siden  lanceringen  i  2002  blevet  drevet  som  et  offentligt- privat  partnerskab  (OPP).  OPP-aftalen  indebærer,  at  det  offentlige kun  finansierer  en  del  af  udviklings-  og  driftsomkostningerne  for Virk.dk  mod  til  gengæld  at  give  den  private  part  mulighed  for  at kommercialisere  dele  af  portalen  gennem  reklamebanner  etc.  Krak har  i  betydeligt  omfang  bidraget  med  finansiering  af  udvikling  af Virk.dk's  infrastruktur  i  forventning  om  indtjening  på  et  senere  tids- punkt i form af kommercielle indtægter. Kraks datterselskab Virk A/S har som føl ge heraf i perioden 2003 til 2005 oparbejdet et samlet un- derskud  på  i  alt  60 mio. kr.   Staten har til sammenligning opnået  en udvikling  af  portalen  indenfor  meget  begrænsede  økonomiske  ra   m- mer. 17. januar 2006 Eksp.nr. 235721 ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf. 33 92 33 50 Fax 33 12 37 78 CVR-nr.   10 09 24 85 [email protected] www.oem.dk
2/4 Der  er  store  administrative  og  erhvervsmæssige  fordele  forbun  det med driften og videreudviklingen af digitale løsninger på Virk.dk. En analyse af den kommende landsdækkende sygedagpeng  eløsning viser således,  at  virksomhederne  i  gennemsnit  kan  spare  34  pct.  af  deres normale tidsforbrug ved at foretage indberetning af sygedagpenge di- gitalt. I forbindelse med lanceringen af portalen i 2002 blev der end- videre   foretaget   en   analyse,   som   viste,   at   en   erhvervsportal   som Virk.dk  potentielt  kan  give  væsentlige  administrative    besparelser  for det danske erhvervsliv. Der  er  endvidere  generelt  store  gevinster  for  de  myndigheder,  som anvender den fælles infrastruktur, som Virk.dk tilbyder. En bu  siness- case foretaget af KPMG i september 2005 viser således, at Færdsel   s- styrelsen  har  opnået  en  besparelse  på  ca.  50  pct.  i  forbindelse  me  d udvikling  af  ”bilomsyn”  -løsningen  på  Virk.dk  målt  i  forhold  til  de omkostninger, der skulle være afholdt til en anden leverandør, s   å fremt Virk.dk  ikke  havde  eksisteret.  Tilsvarende  gør  sig  gældende  for  den landsdækkende sygedagpengeløsning, hvor  Beskæfti gelsesministeriet har oplyst, at der i forbindelse med udviklingen af sygedagpengelø s- ningen   er   opnået   væsentlige   besp   arelser   ved   at   benytte   sig   af Virk.dk´s infrastruktur. Den nuværende aftale med Krak A/S udløber 1. september 2006 med mulighed  for  et  år s  forlængelse  frem  til  september  2007.  Krak  A/S har imidlertid tilkendegivet, at omkostningerne til drift af Virk.dk ik- ke står mål med de kommercielle indtægter, og at Krak A/S vil se sig nødsaget  til  at  opsige  aftalen  med  mindre  det  offentlige  i  fremtiden kan yde et større driftsbidrag.  Krak A/S har i den forbindelse anm o- det om, at staten afsætter i alt 24 mio. kr. til    køb af   ydelser i forbin- delse med Virk A/S i 2006. Som følge af Krak´s tilkendegivelser har revisionsfirmaet  KPMG  for  Økonomi  -  og  Erhvervsministeriet  gen- nemført  en  uvildig  udgiftsanalyse,  som  vis er,  at  Virk  A/S  i  regn- skabsåret 2005/2006  skønner at få et minus på driften på 24,5 mio. kr. og heller ikke har ressourcer til videreudvikling af portalen. KPMG´s analyser bekræfter dermed, at Krak´s    omkostninger til drift af Virk.dk ikke står mål med de kommercielle indtægter, og at der således er st o- re udgifter forbundet med den fortsatte drift af portalen. Såfremt Virk.dk ikke kan fortsætte som en samlet erhvervsportal    vur- deres  konsekvensen  at  vær  e  statslige  merudgifter,  der  overstiger  de nødvendige udgifter for  at holde portalen i drift i 2006.  Det skønnes således, at en lukning af Virk.dk vil medføre ekstraomkostninger for statslige myndigheder på mellem 45 og 60 mio. kr. fordi der dels skal investeres i nye digitale indberetningsforløb, dels i portalinfrastruktur såsom  digital  signatur  med  rettighedsstyring.  I  tillæg  hertil  kommer årlige driftsomkostninger for hver af myndigh ederne.
3/4 Det  vurderes  således,  at  et  ophør  af  den  nuværende  aftale  i  ut ide  vil være forbundet med store tekniske og økonomiske vanskeligheder. Det  er  derfor  vurderingen,  at  der  er  behov  for,  at  staten  finansierer køb af  ydelser (herunder drift af særlige løsninger, der ikke var foru   d- set i hovedkontrakten fra 2002, samt videreudviklingsydelser) med 24 mio. kr. i 2006. Formanden for Virk.dk's bestyrelse har været inddr  a- get i drøftelserne  vedrørende det fremtidige finansi eringsbehov. Finansieringen  af  udgifterne  i  2006  kan  tilvejebringes  dels  ved  om- prioritering  af  5  mio.  kr.  inden  for  Erhvervs-  og  Selskabsstyrelsens driftsbevilling  (§  08.21.21),  dels  ved  anvendelse  af  19  mio.  kr.  fra Den Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling (EBRD), hvor overskydende midler fra Det Baltiske Investeringsprogram på 49 mio. kr. vil kunne tilbageføres til statska ssen efter anmodning. Umiddelbart efter de baltiske landes uafhængighed besluttede de no  r- diske lande i fællesskab at igangsætte et Baltisk Invest eringsprogram, der bl.a. med udlån og garantier skulle bidrage til at fremme invest e- ringer i små og mellemstore virksomheder i den priv ate sektor i de tre baltiske lande. Ét af elementerne i programmet var etableringen af en investeringsfond,  administreret  af  (EBRD).  De  nordiske  lande  ind- skød  i  alt  41,5  mi o.  euro  i  denne  fond,  og  anvendelsen  af  fondens midler skulle matches med mindst 100 pct. af EBRDs egne midler. I 1998 traf de nordiske økonomi - og finansministre beslutning om, at der  kun  kunne  nyinvesteres  af  fondens  midler  til  udgangen  af  2003, og  de  midler,  der  herefter  kom  tilbage  til  fonden  i  form  af  renter  og afdrag skulle tilbageføres til de nordiske lande. Ved udga ngen af 2005 er  der  et  samlet  likvidt  indestående  i  fonden  på  godt  30  mi  o.  euro stammende  fra  afviklede  udlån.  Der  er  fortsat  udestående  udlån  på godt 10 mio. euro. Ifølg e den fordelingsnøgle, der anvendtes som fo r- deling  af  de  nordiske  landes  bidrag,  kan  det  påregnes,  at  Danmark  i indeværende  finansår  får  tilbageført  ca.  49  mi o. kr.    Det  foreslås,  at der heraf anvendes 19 mio. kr. til Virk.dk. De tilbageførte midler fra  investeringsfonden under EBRD skal alene anvendes  til  finansiering  af  Virk.dk  i  2006.  Finansiering  af  Virk.dk fra  2007  og  frem  forventes  afklaret  i  forbindelse  med  finanslovsfor- handlingerne  2007.  Der  vil  i  den  forbindelse  i  samarbejde  med  Fi- nansministeriet  blive  gennemført  en  nøjere  analyse  af  Virk.dk  med henblik på at afdække det fremtidige finansieringsb   ehov. Forslaget kan konteringsmæssigt specificeres således: §  08.11.04.  Den  Europæiske  Bank  for    Genopbygning  og  Udvikling (EBRD) 10.   Den   Europæiske   Bank for   Genopbygning   og   Udvikling (EBRD) Indtægt
4/4 29. Diverse driftsindtægter  .................................. 49,0 mio. kr. § 08.21.21. Erhvervs og Selskabsstyrelsen (Driftsbev.) 21. Digitale forvaltningsløsninger Udgift........................................................................ 19,0 mio. kr. c. Forslaget fremsættes nu med henblik på, at den nuværende aftale med Krak A/S, der udløber 1. september 2006, kan forlænges indtil     en ny aftale om driften af Virk.dk kan træde i kraft   fra 2007. e. Under  henvisning  til  foranstående   søges  om  tilslutning  til,  at  den statslige finansiering af køb af ydelser i forbindelse med  Virk.dk for- øges med 24,0 mio. kr. i 2006, idet 19,0 mio. kr. heraf afholdes af en tilbageførsel til staten af ca. 49 mio. kr fra  Den Europæiske Bank for Genopbygning  og  Udvikling,  mens  de  resterende  5,0  mio.  kr.  afhol- des  inden  for  driftsbevillingen  under  §  08.21.21.  Erhvervs-  og  Sel- skabsstyrelsen, således at der på forslag til lov om tillægsbevilling for 2006 opfø Udgift      Indtægt –––     Mio. kr. ––– § 08.11.04. Den Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling (EBRD)...................   49,0 § 08. 21.21. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen (Driftsbev.)............................................................       19 ,0           f. Finansministeriets tilslutning foreligger. BENDT BENDTSEN /Christian Bruhn Rieper