GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om udarbe j-
delse og udvikling af statistikker over uddannelse og livslang læring
KOM(2005) 625 endelig.
Resumé
Kommissionen har med henvisning til Lissabon-strategien fremsat forlag
til Parlaments- og Rådsforordning om udarbejdelse og udvikling af stat i-
stikker om uddannelse og livslang læring. Forslaget er opbygget i tre d e-
le, som for det første omhandler statistik om uddannelses - og erhvervsud-
dannelsessystemer, som Danmark allerede leverer statistik om til EU, for
det andet statistik om voksnes deltagelse i livslang læring, og for det tre d-
je andre statistikker end de ovennævnte om uddannelse og livslang l æ-
ring, som kan understøtte særlige politikker på fællesskab
splan.
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen fremsatte den 6.12.2005 ovennævnte forslag til forordning.
Forslaget var tilgængeligt på dansk den 12.12.2005.
Forslagets retsgrundlag er traktatens artikel 285 stk.1 om udarbejdelse af
fællesskabsstatistikker. Forsla get skal vedtages i form af en forordning efter
proceduren om fælles beslutningstagen (co -decision) i henhold til traktatens
artikel 251 (kvalificeret flertal).
Forslaget har endnu ikke været behandlet i Rådets arbejdsgruppe (Statistik).
Forordningens formål er at fastlægge fælles retningslinier for systematisk
udarbejdelse af EF-statistikker om uddannelse og livslang læring. Det ti l-
stræbes herigennem at skabe fælles statistiske standarder, der gør det muligt
at producere harmoniserede data.
Siden Det Europæiske Råds møde i Lissabon i marts 2000, hvor livslang
læring blev fremhævet som et grundlæggende element i den europæiske
model for fortsat udvikling, har både Rådet og Kommissionen ved flere ti l-
fælde peget på behovet for at forbedre kvaliteten og samm enligneligheden
af uddannelsesstatistikker, herunder især livslang læring, senest i den fælles
midtvejsrapport fra februar 2004.
10. januar 2006
/hem