GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Forslag  til  Europa-Parlamentets  og  Rådets  forordning  om  udarbe j- delse og udvikling af statistikker over uddannelse og livslang læring KOM(2005) 625 endelig. Resumé Kommissionen har med henvisning til Lissabon-strategien fremsat forlag til Parlaments- og Rådsforordning om udarbejdelse og udvikling af stat i- stikker om uddannelse og livslang læring. Forslaget er opbygget i tre d  e- le, som for det første omhandler statistik om uddannelses - og erhvervsud- dannelsessystemer, som Danmark allerede leverer statistik om til EU, for det andet statistik om voksnes deltagelse i livslang læring, og for det tre  d- je  andre  statistikker  end  de  ovennævnte  om  uddannelse  og  livslang  l  æ- ring, som kan understøtte særlige politikker på fællesskab splan. 1. Baggrund og indhold Kommissionen fremsatte den 6.12.2005 ovennævnte forslag til forordning. Forslaget var tilgængeligt på dansk den 12.12.2005. Forslagets  retsgrundlag  er  traktatens  artikel  285  stk.1  om  udarbejdelse  af fællesskabsstatistikker. Forsla  get skal vedtages i form af en forordning efter proceduren om fælles beslutningstagen (co  -decision) i henhold til traktatens artikel 251 (kvalificeret flertal). Forslaget har endnu ikke været behandlet i Rådets arbejdsgruppe (Statistik). Forordningens  formål  er  at  fastlægge  fælles  retningslinier  for  systematisk udarbejdelse  af  EF-statistikker  om  uddannelse  og  livslang  læring.  Det  ti  l- stræbes herigennem at skabe fælles statistiske standarder, der gør det muligt at producere harmoniserede data. Siden  Det  Europæiske  Råds  møde  i  Lissabon  i  marts  2000,  hvor  livslang læring  blev  fremhævet  som  et  grundlæggende  element  i  den  europæiske model for fortsat udvikling, har både Rådet og Kommissionen ved flere ti  l- fælde peget på behovet for at forbedre kvaliteten og samm   enligneligheden af uddannelsesstatistikker, herunder især livslang læring, senest i den fælles midtvejsrapport fra februar 2004. 10. januar 2006 /hem
2/3 Forslaget omfatter udarbejdelse af statistikker inden for følgende tre omr å- der: Område 1: Statistikker om uddannelses - og erhvervsuddannelsessystemer. Formålet med dette område er at fremskaffe sammenlignelige data om u  d- dannelsessystemer,  deltagelse  i  og  gennemførelse  af  uddannelsesprogra m- mer,  samt  omkostninger  ved  og  typer  af  ressourcer,  som  anvendes  til  ud- dannelse og erhvervsuddannelse. Der  er  for  Danmarks  vedkommende  tale  om  videreførsel  af  eksisterende praksis på dette område, baseret på frivillig indberetning af statistik ud fra internationalt gældende standarder. Område 2: Voksnes deltagelse i livslang læring   . Formålet  er hvert femte år fra 2011 at frembringe statistik om de 25 -64 år i- ges  deltagels  i  livslang  læring,  hvor  dette  defineres  som  ”læringsaktivitet gennem livsforløbet med det formål at styrke viden, dygtighed og komp  e- tence  ud  fra  et  personligt,  samfundsmæssigt  ,  socialt  og/eller  beskæftige  l- sesmæssigt perspektiv.” Der skal ifølge forslaget indsamles sociale og d e- mografiske  oplysninger,  samt  oplysninger  om  selvoplyste  færdigheder  og deltagelse i sociale og kulturelle aktiviteter. Område 3: Andre statistikker over  uddannelse og livslang læring Formålet  med  dette  modul  er  at  fremskaffe  yderligere  sammenlignelige data om uddannelse og livslang læring for at understøtte politikker på fæ l- lesskabsplan, der ikke falder ind under de to første områder, herunder bl.a. statistikker om uddannelse og økonomi, uddannelse og arbejdsmarked, samt uddannelse  og  social  integration.  Forslaget  lægger  op  til,  at  data  primært fremskaffes via eksisterende datakilder. 2. Europa-Parlamentets holdning Der foreligger endnu ikke udtalelse fra Europa-Parlamentet 3. Nærhedsprincippet Kommissionen anfører under henvisning til, at fastlæggelsen af fælles stat i- stiske standarder, som giver mulighed for produktion af harmoniserede data inden for EU, kun kan gennemføres effektivt på fælle sskabsniveau. Det er regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med næ  r- hedsprincippet,  da  sammenlignelig  statistik  bedst  sikres  ved  fællesskab  s- lovgivning. 4. Gældende dansk ret Der er ingen dansk lovgivning på området.
3/3 5. Høring Forslaget  er  sendt  til  høring   i  EU-specialudvalget  for  konkurrenceevne  og vækst med frist til 13. januar 2006. 6. Andre landes holdninger Det  forventes,  at  et  flertal  af  medlemslandene  vil  være  positivt  indstillet over  for  forslaget,  omend  der  fra  flere  lande  vil  være  betænkelighed  ved omfanget og præciseringen af område 2 og 3. 7. Foreløbig dansk holdning Danmark er positiv over for den del af forslaget, som vedrører ”Statistikker over uddannelses- og erhvervsuddannelsessystemer” (område1), men er b  e- tænkelig ved omfanget og den utilstrække lige præcisering i både forslaget om  ”Voksnes  deltagelse  i  livslang  læring”  (område  2),  og  forslaget  om ”Andre statistikker over uddannelse og livslang l æ  ring” (område 3). 8. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser Forslaget vil påføre Danmark   ekstra omkostninger til henholdsvis forbere- delse og gennemførelse fra 2011 af undersøgelserne om ”Voksnes deltage   l- se i livslang læring” (område 2) og ”Andre statistikker over uddannelse og livslang læring”(område 3). Forslaget har ingen lovgivningsmæssi  ge konsekvenser. 9. Samfundsøkonomiske konsekvenser Forslaget lægger ikke umiddelbart op til en forøget svarbyrde for da   nske virksomheder eller institutioner. Danske borgere vil imidlertid få en øget svarbyrde  som  følge  af  område  2  i  forslaget.  De  samfundsøk   onomiske konsekvenser begrænser sig til de ekstra omkostninger, der vil være i o p- fyldelsen af forpligtigelserne under område 2 og 3 i fo rslaget. 10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets   Europaudvalg.