NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Kommissionens  forslag  til  rådsforordning  om  obligatorisk  oprinde l- sesmærkning  på  visse  importerede  varer.  DOK  Kom  (2005)  661  e n- delig  af  16.  december 2005.  Forslaget  er  oversendt  til  Rådet  den  4. januar 2006. 1. Baggrund og indhold Forslaget  fremsættes  i  henhold  til  EU -traktatens  art.  133  (om  en  fælles handelspolitik),  der  tillægger  fællesskabet  fuld  kompetence  på  det  ha n- delspolitiske område. Forslaget kræver kvalificeret flertal til vedtagelse. Ifølge forslaget  skal  en  lang  række  importerede  varer  fra  lande  uden  for EU senest på importtidspunktet fors ynes med et oprindelseslandsmærke. Ud  over  bestemmelserne  om  oprindelsesmærkning  indeholder  forslaget bestemmelser   om   kontrol   fra medlemslandene med   overhol delse   af mærkningskravet.  Videre  fastsættes,  at  medlemslandene  skal  kunne  san k- tionere  undladelse  af  overholdelse  af  mærkningskravet. Landenepålæ  g- ges  at  kunne  være  i  stand  til  at  gennemtvinge  mærkning  af  umærkede  v a- rer  på  bekostning  af  importøren. Endelig  tilladesudveksling  af  oplysnin- ger  om  kontrol  med  overholdelse  mellem  involverede  m yndigheder,  pe r- soner og organisationer. Kommissionenbemyndigestil  at  indskrænke  eller  udvide  de  omfattede varegrupper   og   til   i   øvrigt   at   fastsætte   detaljerede   gennemførelsesbe- stemmelser. Til  at  bistå  Kommissionen  i  udmøntningen  og  forvaltningen  af  forordni n- gen skal Kommissionen assisteres af en  forval tningskomite. Tilsigtede virkninger af  EU -lovgivning . Kommissionen  angiver,  at  hensigten  med  forslaget  er  at  genskabe en  fair international  handel  for  EU -producenterne  ved  at  stille  disse  på  lige  fod med  producenter  i  andre  store  3.  lande,  der  allerede  stiller  krav  om  opri n- delsesmærkning.  Derved  medvirker  forslaget  ifølge  Kommissionen  til  at styrke  EU -industriens  konkurrenceevnei  overensstemmelse  med  Liss a- bonstrategien. 11. januar 2006 2003-2030-4 /EBST/ StC
2/2 Videre  skal  forslaget  ifølge  Kommissionen   ses  som  en  imødekommelse af forbrugerønsker om information om producentlandet. Endelig  anføres,  at  oprindelsesmærkning  vil  me   dvirke  til  at  bekæmpe vildledende eller falsk oprindelsesangivelse og varemærkeforfalskning. Sammenhæng med anden EU  -lovgivning Der  findes  ingen  anden  EU-lovgivning  om  oprindelsesmærkning  for  de omhandlede varer. 2. Nærhedsprincippet Forslaget fremsættes i henhold til traktatens art. 133  , der giver fællessk  a- bet  fuld  kompetence  på  det  handelspolitiske  område.  I  den  henseende skønnes det, at forslaget ikke er omfattet af nærhedsprincippet   , og over- vejelser om overholdelse af nærhedsprincippet er derfor ikke relevant  .