Orientering  til  Folketingets  Europaudvalg  om  Forslag  til  Europa- Parlamentets og Rådets afgørelse om et rammeprogram for konku  r- renceevne og  innovation  (2007 -2013)  i  forhold  til  det  7.  rammepro- gram for forskning, teknologi og demonstration Ved mødet i Folketingets Europaudvalg den 25. november 2005 forela g- de økonomi - og erhvervsministeren dagsordenen for rådsmødet   (Konkur- renceevne) den 28. - 29. november 2005 fsva. dagsordenspunkterne 4-10. Et af punkterne på Rådets dagsorden var en fremskridtsrapport vedrøre   n- de forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om et rammepr  o- gram  for  konkurrenceevne  og  innovation  (2007-2013)  (CIP).  På  mødet udbad  Europaudvalget  sig  en  skriftlig  redegørelse  for   forbindelsen  mel- lem CIP og det 7. rammeprogram for forskning, teknologi og demonstra- tion (FP7). Rammeprogrammet for konkurrenceevne og innovation Rammeprogrammet for konkurrence og innovation (2007-2013) (CIP) vil samle,  henholdsvis afløse   specifikke fæll  esskabsstøtteprogrammer og r e- levante dele af andre fællesskabsprogrammer inden for områder, der er af afgø bæredy  gtig vækst i EU  . Disse fællesskabsprogrammer er: - Det  flerårige  program  fo r  initiativ  og  iværksætterånd,  navnlig  for  små og mellemstore virksomheder (MAP-programmet), - det flerårige program for handlinger inden for energiområdet, Intell  igent Energi –  Europa, - de tre eksisterende IKT-programmer eTEN, eContent Plus og Modinis samt - dele af det finansielle instrument for miljøet (LIFE -programmet). Samtidig  vil  komplementære  miljøspørgsmål  blive  inddraget.  Dermed søges  rammebetinge lserne  for  vækst  styrket    inden  for  rammerne  af  et samlet program. Forslaget til rammeprogram er bygget op om 3 delprogrammer: 1.    Iværksætter - og innovationsprogrammet, 9. december 2005 2005-141/7014-28 /ik-EBST
2/4 2.    Støtteprogrammet for IKT -politik (informations- og kommunikations- teknologi) og 3.    Programmet ”Intelligent Energi  – Europa”. Kommissionen lægger op til, at miljø    –   miljøinnovation og miljøteknol  o- gi   og indsatsen for små og mellemstore virksomheder organiseres som tværgående indsatser i forhold til alle tre delprogrammer, særligt delpr o- grammet for iværksætteri og innovat ion. CIP har følgende formål: At fremme virksomhedernes, særligt de små og m   ellemstore virk- somheders, konkurrenceevne At fremme innovation, herunder økoinnovation At  fremskynde  udviklingen  af  et  konkurrencedygtigt,  innovativt og inklusivt informationssamfund At  forbedre  energieffektiviteten  og  fremme  nye  og  vedvarende energikilder i alle sektorer, herunder transportsektoren. Kommissionen vedtager årlige arbejdsprogrammer for særprogrammerne   . Arbejdsprogrammerne  gennemføres  og  støttes  navnlig  ved  hjælp  af  fø l- gende foranstaltninger: Fællesskabets finansielle instrumenter for SMV’er Netværk, der samler et bredt udsnit af aktører Pilotprojekter, markedsintroduktionsprojekter og andre foranstalt- ninger til fremme af praktisk anvendelse af innovationer Politikanalyser, udvikling og koordinering med deltagende lande Informationsudveksling,  formidling  og  opmærksomhedsskabende initiativer Støtte til medlemsstaters eller regioners fælles aktioner Offentlige udbud på grundlag af tekniske specifikationer, der u d- arbejdes i samarbejde med medlemsstaterne Samarbejde  mellem  myndigheder  på  nationalt   og  regionalt  ni- veau. Der kan også ydes støtte til dækning af udgifter i forbindelse med forb e- redende aktioner, overvågning, kontrol, revision og evaluering, som er d i- rekte nødvendige for  rammeprogrammets gennemførelse og for opfylde l- sen af dets mål. Forslaget er en del af Kommissionens indsats for at revitalisere Lissabon- processen, hvilket bl.a. afspejledes i formandskabets konklusioner fra Det Europæiske Råds møde i Bruxelles den 22. -23. marts 2005. Det  samlede  rammeprogram  foreslås  at  udgøre  4.212,6  m  io.  EUR  (ca. 31,4  mia.  kr.)  fordelt  over  7  år.  Den  samlede  beløbsramme    for  CIP  af- hænger dog af   resultatet af forhandlingerne om EU's budget i årene 2007- 2013.
3/4 Det 7. rammeprogram for forskning, teknologisk udvikling og demon- stration Det 7. rammeprogram for forskning, teknologisk udvikling og demonstrati- on  (2007-2013)  (FP7)  skal  videreføre  og  styrke  målsætningen  fra  det  6. rammeprogram  om  realiseringen  af  det  europæiske  forskningsrum  (ERA) samt medvirke til, at EU bliver bedre til at udnytte sin videnbase, opnå te k- nologisk lederskab og øge synligheden omkring europæisk forskning. Forslaget til rammeprogrammet (den ikke-nukleare del) er opdelt i fem sæ  r- programmer: 1.    Særprogrammet ”Samarbejde”, hvorunder der ydes støtte til tvæ r- nationalt  samarbejde  om  forskning,  udvikling  og  demonstration inden for en række tematiske forskningsområder 2.    Særprogrammet ”Idéer”,  hvorunder der via etableringen af et E   u- ropæisk  Forskningsråd  (ERC)  ydes  støtte  til  europæisk  grun d- forskning af højeste kvalitet 3.    Særprogrammet ”Mennesker”, h vorunder der ydes støtte til udvi k- lingen  af  de  menneskelige  ressourcer  inden  for  europæisk  fors  k- ning. 4.    Særprogrammet  ”Kapacitet”,  hvorunder der  ydes  støtte  til  på  fo r- skellig vis at øge den europæiske forskningskapacitet, herunder via støtte   til   forskningsin frastruktur,   SMV’ers   innovationskapacitet mv. 5.    Særprogrammet  ”Det  Fælles  Forskningscenter  (FFC)”,  hvorunder der gives støtte til, at FFC kan levere videnskabelig og teknisk stø  t- te til Fællesskabets politikforberedelse og   -implementering. Forslaget  er  et  vigtigt  element  i  revitaliseringen  af  Lissabon-processen, hvilket bl.a. fremhæves i formandskabets konklusioner fra Det Europæiske Råds møde i Bruxelles den 22.  -23. marts 2005. Det samlede forslag til bud- get for de 5 særprogrammer under det 7. ramm  eprogram (ikke-nukleare del) er på 72.726 mio. EUR (ca. 545 mia. kr.) fo rdelt over 7 år.   Den samlede beløbsramme  for FP7 afhænger dog af   resultatet af forhand- lingerne om EU's budget i årene 2007-2013. Forbindelsen mellem CIP og FP7 Det er anført i Kommissionens  forslag til CIP, at konkurrenceevne og inno- vation i Europa vil blive støttet både under   FP7-rammeprogrammet og un- der  CIP-rammeprogrammet.  Programmerne  vil  være  komplementære  og styrke hinanden gensidigt i deres bidrag til opfyldelse af Lissabon-målene. Det er endvidere anført, at CIP -rammeprogrammet ikke bør omfatte fors k- ning  og  teknologiske  udviklingsaktiviteter,  der  gennemfø res  i  henhold  til traktatens  artikel  166  (hjemmelsgrundlag  for  de  flerårig e  rammeprogram- mer  for  forskning  og  teknologisk  udvikling).  I  de  tilfælde,  hvor  der under CIP ydes støtte til teknologisk innovation, vil fokus være på aktiviteterne ef- ter forskningsprocessen, men før markedsf ø ring.
4/4 Under Særprogrammet ”Kapacitet   ” under  FP7 ydes der støtte til SMV’er e l- ler sammenslutninger af SMV’er, der er nødt til at lade forskningsopgaver udføre  af  universiteter  og  forskningscentre.  Under  dette  afsnit  nævnes  det endvidere, at CIP vil yde støtte til netværk af formidlere og nationale or   d- ninger for at stimulere og lette SMV’ers deltagelse i FP7. CIP-forslagets bestemmelser forekommer imidlertid ikke ganske klare om- kring afgrænsningen til    FP7, hvilket har givet anledning til mange spørg s- mål til Kommissionen under de hidtidige forhandlinger om forslaget  på a r- bejdsgruppeniveau. Kommissionen har svaret, at forskning og demonstrati- on vil høre under FP7, medens CIP vil dække projekter, der ligger mellem forskning og markedsfø ring. I praksis kan det være vanskeligt at foretage en klar sondring mellem fors  k- ning og innovation. Der er således en  risiko for et vist overlap i de aktivite- ter, der vil kunne ydes støtte til i de to programmer. Det er derfor vigtigt , at denne problemstilling i højere grad , end det er tilfældet i det nuværende fo r- slag, adresseres, og at der med de aktioner, der planlægges gennemf  ørt u n- der  CIP,  tages  behørigt  hensyn  til   risikoen  for  overlap  mellem  de  to  pro- grammer, da målet må være at sikre synergi og komplementaritet frem for overlap og duplikering. På  rådsmø  det den 28.-29. november 2005 påpegede  et flertal af medlems- staterne,  herunder  Danmark,  at  en  afklaring  af  CIP’s  komplementære  fo   r- hold til FP7 var vigtig, da man ikke ønskede dobbeltfinansiering af proje k- ter, men at CIP skulle supplere FP7. Der forventes en afklaring af disse for- hold under de videre forhandlinger.