./. MINISTEREN J.nr. D 652-0002 Den 5. december 2005 N O T A T Vedrørende REACH   - opdatering af samlenotat Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets Forordning vedr. Registrering, Vurdering og Godkendelse samt Begrænsninger for kemikalier  (REACH),  etablering  af  et  Europæisk  Kemikalieagentur  og om  ændring  af  direktiv  1999/45/EF  (præparatdirektivet)  og  Forordni n- gen (EF/-) om persistente organiske miljøgi  fte Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 67/548/EØF (stofdirektivet) med henblik på at ti    lpasse det til Europa- Parlamentets og Rådets forordning vedrørende registrering, vurdering, godkendelse og begrænsning af kemikalier. COM(2003)644 f   inal Der henvises til vedlagte samlenotat af 2. december 2005. 1. Status Forslaget til REACH forordning har nu været drøftet på en lang række råd  s- møder (miljø og konkurrenceevne) sidsen forslaget blev fremsat i november 2003. Det britiske formandskab ønsker at bringe forhandlingerne i Rådet  til afslutning inden årets udgang og har på grund af regeringsskiftet i Tyskland måttet udskyde behandlingen af politisk enighed fra rådsmødet (konkurren- ceevne) den 29. november til et ekstraordinært rådsmøde den 13. dece  m- ber. Europa--Parlamentet har den 17. november vedtaget ca. 470 ændringsfo r- slag til REACH forordningen. Sagen var den 29. november sat på dagsordenen til politisk drøftelse. Fo r- mandskabet havde som udgangspunkt for en bordrunde stillet spørgsmålet om, hvorvidt Rådet  vurderer, at formandskabets kompromisforslag opfylder de overordnede mål om at kunne beskytte sundhed og miljø samtidig med at konkurrenceevnen  fremmes,  og  om  dette  kompromis  derfor  kan  være  u d- gangspunkt for en politisk enighed i Rådet inden årets udgang.
2 Samtlige delegationer tog ordet. Et stort flertal af lande udtrykte generel støtte til formandsk a- bets  kompromisforslag  og  stort  set  alle  lande  støttede  bestræbelserne  på  at  færdiggøre  fo    r- handlingerne den 13. december. De udestående spørgsmål synes at være: - forordningen rækkevi dde (scope): Selvom Formandskabet i sit seneste forslag har udvidet bilagene med undtagelser (bilag II og bilag III) ønsker en række lande (7 lande ) fortsat flere undtagelser for bl.a. legeringer, cement, keramiske stoffer, mm. - godkendelsesordningen: Medlemsstaterne er på dette punkt delt i tre grupper: medlemssta- ter der støtter formandskabets forslag, medlemsstater der gerne ser stramninger af kr avene til  substitution  i  retning  af  Europa-Parlamentets  ændringsforslag  samt  medlemsstater,  der ønsker lempels er i forhold til formandskabets forslag. Det fremgik, at Kommissionen internt var  splittet  på  dette  punkt.  Danmark  argumenterede  for  Europa-Parlamentets  forslag  om substitution, mens tre andre medlemsstater fremførte, at eventuelle substitutionsmuli gheder altid bør indgå i vurderingen af om en godkendelse skal gives. 6 -7 lande gav udtryk for at de fandt Formandskabets forslag  vedrørende godkendelsesordningen (herunder substitut i- on) for vidtgående. Disse lande fandt, at hvis det kan påvises at anvendelse af stoffer, her- under eventuelt farlige stoffer er under kontrol, skal det være tilladt for industrien fortsat at anvende  disse  stoffer.  En  tilsvarende  gruppe  lande  udtrykte  tilfredshed  med  formandska- bets forslag. - Agenturets rolle: En lille gruppe medlemsstater udtrykte ønsker om yderligere styrkelse af agenturets rolle. En anden mindre gruppe medlemsstater fandt ikke at Agenturet skulle på- lægges yderligere opgaver. Formandskabet konkluderede, at der er bred enighed i Rådet om væsentlige dele af forman d- skabets forslag og at der er udbredt ønske om at afslutte forhandli ngerne den 13. december. 2. Seneste høring Sagen blev på ny forelagt Miljøspecialudvalget den 1. december. Dansk Industri udtrykte opbakning til formandskabets forslag, men mener samtidig at anvendel- sen  af  substitution  bør  tage  højde  for,  at  visse  farlige  stoffer  i  bestemte  sammenhænge  har positive effekter i forhold ti andre mulige miljøkonsekvenser. Dansk Industri fremførte, at man fandt  det  vigtigt,  at  alle  følte  sig  ansvarlige  for  at  formidl e  rigtige  oplysninger  med  hensyn  til antallet af stoffer som er omfattet af registreringspligt hhv. af krav om fuld datapakke. LO bakker også op om vedtagelsen af REACH i december, men understreger, at der er græ n- ser for hvor ringe forslaget må blive for at det stadig kan udgøre en forbedring. LO er glad for at regeringen arbejder for styrket substitution. Tyskerne er også interesserede i nationale regler på arbejdsmiljøområdet, og LO er i forbindelse med tyske søsterorganisationer for at opnå løsning på problemet om opretholdelse af arbejdsmiljøregler. LO hæfter sig ved at erklæringen fra 1999 stadigt eksisterer, og finder at denne kan være en sikkerhedsventil når det gælder bevarelsen af arbejdspladsbrugsanvisninger, som Danmark lægger stor vægt på. I væ  rste fald må det komme an på en domstolsprøvelse. 3F mente, at der er sket mange udvandinger og at flere udvandinger ikke kan accepteres. Greenpeace fandt at den danske regering bør søge nordisk enighed og i øvrigt tage kontakt til forskellige andre lande med henblik på at samle tilslutning til krav om substitution. Greenpeace   understregede  endvidere,  at  registrering  efter  deres  opfattelse  kræver,  at  der  afleveres  dat a-
3 pakke som gør det muligt at vurdere stoffernes miljø  - og sundhedsmæssige konsekvenser,  og at den danske regering har givet for hurtigt køb på registreringsdelen af forslaget, hvilket bet y- der, at man nu ikke har noget at handle med i forhold til substitution. Det Økologiske Råd  fandt det ønskeligt, hvis man fortsat kunne arbejde for at alle  lav volumen stoffer med bred anvendelse skal registreres med fuld datapakke. Forbrugerrådet fremførte, at endelig stillingtagen afhænger, hvad man samlet vurderer forbr  u- gerne  får  ud  af  reguleringen.  Forbrugerrådet  mente  ikke  man  skulle  prioritere  at  kæmpe  for opretholdelse af nationale regler, men bruge kræfterne på at arbejde for forbedring af substitut i- onsdelen. HTS udtrykte støtte til den danske holdning. 3. Foreløbig dansk holdning Regeringen har i forhandlingerne taget udgangspunkt i de synspunkter som er gengivet under foreløbig  dansk  holdning  i  det  vedlagte  samlenotat.  Danmark  har  på  de  seneste  rådsmøder aktivt støtte formandskabets bestræbelser på at opnå politisk enighed inden årets udgang.