NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Forslag  til Europa -parlamentets  og  R ådets  direktivom  markedsfø- ring af pyrotekniske artikler, KOM(2005) 457 endelig 1. Baggrund og indhold Kommissionen  har  den  11 . oktober  2005  fremlagt  et  forslag  til  Europa- parlamentets og Rådets direktiv om markeds føring af pyrotekniske arti k- ler KOM(2005) 457 endelig. Retsgrundlaget for forslaget er traktatens arti- kel 95. I  henhold  til  Rådets  direktiv  93/15/EØF  om  harmonisering  af  bestemme   l- serne om markedsføring af og kontrol med eksplosivstoffer til civil brug er pyrotekniske  artikler  udtrykkeligt  uden  for  direktivets  anvendelsesområde. Ved pyrotekniske artikler forstås fyrværkeri og artikler i eksempelvis udl   ø- sermekanismer til airbags og selvoppusteligt redningsudstyr. Forslaget tilsigter at skabe en omfattende, sammenhængende retlig ramme på fællesskabsplan, og det indfører minimums sikkerhedskrav med henblik på at: sikre fri bevægelighed for pyr  otekniske varer inden for EU forbedre  den  generelle  beskyttelse  af  forbrugere  og  professionelle brugere bidrage til en reducering af antallet af ulykker harmonisere de gældende sikkerhedskrav i medlemsstate  rne. Tilsigtede virkninger af EU-lovgivning Det tilstræbes med EU  -lovgivningen om markedsføring og anvendel se af pyrotekniske artikler at fremme udviklingen af de væsentlige sikkerhed  s- krav, der er nødvendige for, at  de harmoniserede EU-standarder for pyro- tekniske  artikler  kan  være  effektive.    Formålet  med  d irektivudkastet  er desuden udviklingen af en harmoniseret EU-tilgang til tilvejebringelse af oplysninger om sikker håndtering og anvendelse af pyrotekniske arti kler. Harmoniseringen vil udvide anvendelsen  af CE-mærkningen til pyrote  k- niske  artikler,  hvilket  betyder,  at  kun  CE-mærkede  pyrotekniske  artikler kan markedsføres i EU. En harmoniseret EU-tilgang for tilvejebringelse af oplysninger om sikker håndtering og  anvendelse af pyrotekniske artikler vil medvirke til en r e- ducering i antallet af ulykker som følge af forkert anvendelse. 22. november 2005 Jour.nr.  641-33-00015 /JR-SIK
2/2 Harmoniseringen  af  kategorisering,  brugen  af  standarder  og  godkendel- sessystemet for pyrotekniske artikler bør føre til betragtelige forbedringer med hensyn til produktsikkerhed i kombination med et indre marked for fabrikanter og importører. Samtidig tager forslaget hensyn til forskellene i de nationale lovgivninger med hensyn til markedsføring og anvendelse af fyrvæ   rkeri, idet det giver medlemsstaterne mulighed for at fastholde  egne  bestemmelser med hen- syn  til  mindstealder,  markedsføring  og  anvendelse  af  visse  kategorier  af fyrvæ  rkeri. Sammenhæng med anden EU  -lovgivning Andre    pyrotekniske    artikler,    som    allerede    er    omfattet    af     EU- lovgivningen, f.eks. udstyr på skibe er udelukket fra direktivets anvende l- sesområde. Direktivet omfatter heller ikke eksplosivstoffer, der er omfa t- tet af Rådets dire ktiv 93/15/EØF. Der foreligger endnu ikke oplysninger om, hvornår forslaget forventes b e- handlet på rådsmøde.    Det forventes at ske under det østrigske formandsskab i første halvår af 2006. 2. Nærhedsprincippet Lovgivning  om  markedsføring  og  an vendelse  af  pyrotekniske  artikler  er  i øjeblikket et nationalt anliggende i EU, og de deraf følgende forskelle i lo  v- givningen skaber hindringer for handelen inden for EU. Det er derfor Kommissionens hensigt at skabe et reelt indre marked for be- stemte kategorier af pyrotekniske artikler og indføre væsentlige sikkerhed   s- krav. Dette er kun muligt gennem et direktiv eller en forordning. Der tages hensyn til nærhedsprincippet, idet det foreslåede direktiv ikke fr   a- tager  medlemsstaterne  muligheden  for  at  begrænse    markedsføring  af  b e- stemte kategorier af fyrværkeri   eller muligheden for at opretholde en højere mindstealder i forbindelse med salg af fyrværkeri til forbrugere  . Begge dele sker af hensyn til den offentlige sikkerhed. Regeringen finder, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprinci  p- pet, idet det er muligt for medlemsstaterne at tage højde for den brug af p y- rotekniske artikler, som er gæ  ngs i landet. For Danmarks vedkommende be- tyder det, at erfaringerne fra katastrofen i Seest fortsat kan implementeres.