NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Samlet aktuelt notat vedr. Rådsmøde (Søtransport) den 5. december 2005. 8. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om flerårig finansiering af  det europæiske søfartssikkerhedsagenturs tiltag til bekæmpelse af forurening fra skibe og om ændring af forordning (EF) nr. 1406/2002 - KOM(2005) 210................................ 2 9. Udkast til rådskon klusioner om beskæftigelse   ...................................... 6
2/9 8. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets foror d- ning  om  flerårig  finansiering  af  det  europæiske  søfartssikkerhed s- agenturs tiltag til bekæmpelse af f  orurening fra skibe og om æ  ndring af forordning (EF) nr. 1406/2002 - KOM(2005) 210 Der er tale om et revideret notat i forhold til revideret notat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 19. august 2005. Ændringerne er fre   m- hævet. Resumé Det  europæisk  e  søfartssikkerhedsagentur  (herefter  agenturet)  varetager blandt andet opgaver inden for forebyggelse og bekæmpelse af oliefor  u- rening.  Forslaget  vil  tilvejebringe  en  flerårig  finansiel  budgetramme  for bekæmpelse af olieforurening finansieret over fællesska bsbudgettet i pe- rioden 1. januar 2007 til 31. december 2013 med 154 mio. EUR som fi- nansielt  referencebeløb.  De  årlige  bevillinger  godkendes  af  budgetmy  n- digheden  som  led  i  EU-budgetforhandlingerne.  Bevillingen  er  primært begrundet i en foreslået etablering  af et EU-beredskab af oprensningsski- be. Forslaget vil med den foreslåede udgiftsramme indebære merudgi   fter på EU-budgettet  på  154  mio.  EUR  i  perioden  2007 -13.  Heraf  betaler  Dan- mark  omkring  to  procent.  Den  øk onomiske  ramme  skal  vurderes  på grundlag af en samlet aftale om de finansielle perspektiver. Afhængigt af placeringen  og  størrelsen  af  et  operativt  EU -beredskab  kan  der  være  a  f- ledte  mindre  udgifter  i  forhold  til  det  nationale  danske  beredskab  og overvågningsin dsats med videre. Forslaget er sat på dagso rdenen på Rådsmødet (Transport, Telekommun   i- kation og Energi) den 5. december 2005 med henblik på en delvis fælles tilgang, idet man for så vidt angår finansieringen afventer forhandlinge  r- ne om de finansielle perspekt i ver. Forslaget kræver ingen lovændring er. 1. Baggrund og indhold Med hjemmel i traktatens artikel 80, stk. 2, har Kommissionen den 25. maj 2005 fremlagt et forslag til en forordning om flerårig finansiering af det e u- ropæiske  søfartssikkerhedsagenturs  tiltag  til  bekæmpelse  af  forurening  fra skibe samt ændring af forordning 1406/2002 om etablering af søfartssikke   r- hedsagenturet. Forslaget kan vedtages med kvalificeret flertal efter procedu- ren for fælles beslutningstagen i art  ikel 251. Ulykkerne ERIKA og PRESTIGE i 1999 og 2001 viste ifølge Komm issio- nen,  at  de  enkelte  medlemsstater  ikke  rådede  over  tilstrækkeligt  olieb   e- kæmpelsesudstyr, som hurtigt og effektivt kunne sættes ind ved større oli e-
3/9 udslip. Dette har påvist et behov for, at der stilles supplerende midler til r å- dighed. På denne baggrund  har det europæiske søfartssikkerhedsagentur i 2004 ve   d- taget en handlingsplan for beredskab og bekæmpelse af olieforurening, der skal danne rammen for agenturets tiltag inden for forebyggelse og bekæ  m- pelse af olieforurening. Agenturets  tiltag  inden  for  forebyggelse  og  bekæmpelse  af  olieforurening omfatter  i  overensstemmelse  med  handlingsplanen  for  beredskab  og  be- kæmpelse af oli  eforurening: - Operativ  bistand,  hvor  agenturet  efter  anmodning  fra  en  medlemsstat stiller supplerende oliebekæmpelsesmidler, såsom    miljøskibe og udstyr, til rådighed for medlemsstatens oliebekæmpelsesaktiviteter ved forur   e- ning fra skibe. - Indsamling,  analyse  og  formidling  af  information,  bedste  praksis,  tek- nikker og innovation inden for bekæmpelse af oli  eforurening. - Samarbejde og koordinering i form af teknisk og videnskabelig bistand til  Kommissionen  i  forbindelse  med  aktiviteter  inden  for  rammerne  af relevante regionale aftaler mellem kyststater om at yde gensidig bistand i tilfælde af for  ureningsulykker til søs. Kommissionen  vurderer,  at  udviklingen  og  udvidelsen  af  forureningsbe- kæmpende aktiviteter i overensstemmelse med handlingsplanen forudsætter langsigtede investeringer og tilstrækkelig finansiel sikkerhed. Det vil derfor være  vanskeligt  at  gennemføre  ovennævnte  tiltag  uden  en passende  bud- getmæssig fleksibilitet. Øget finansiel sikkerhed vil yderligere kunne min d- ske agenturets udgifter, når der skal forhandles om længerevarende kontra   k- ter. Forordningsforslaget vil tilvejebringe en flerårig finansiel budgetramme f i- nansieret over fællesskabsbudgettet i perioden 1. januar 2007 til 31. dece  m- ber  2013.  Det  foreslås,  at  der  i  denne  periode  øremærkes  154  mio.  EUR som  finansielt  referencebeløb.  De  årlige  bevillinger  godkendes  af  budge  t- myndigheden  inden  for  det  finansielle  overslag  som  led  i  EU  budgetfor- handlingen. Der vil løbende blive ført tilsyn med det faktiske behov med henblik på ti   l- pasning af de årlige finansielle forpligtelser. Agenturets bestyrelse kan for e- slå ændringer af agenturets bu   dget. 2. Europa-Parlamentets holdning Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
4/9 3. Nærhedsprincippet Kommissionen udtaler sig ikke om nærhedsprincippet. Det er regeringens opfattelse, at forslaget overholder nærhedsprincippet, da koordinerede EU tiltag  på  området  kan  skabe  e  n  merværdi.  Forslaget  medfører  alene  en ændring i budgetperioden, der får som konsekvens, at EMSA kan stille et supplerende  forureningsbekæmpe  lsesberedskab  til  rådighed.  Der  er  ikke tale om, at EU overtager opgaven vedrøre nde forureningsbekæmpelsen. 4. Gæ  ldende dansk ret Der er ikke danske regler på området. 5. Høring Forslaget har været sendt i skriftlig høring i EF   -specialudvalget for skibs- fartspolitiske spørgsmål, hvor søfartserhvervets parter er r   epræsenteret. HTS Handel Transport og Serviceerhvervene støtter forslaget. Samt i- dig finder HTS det afgørende, at EU -beredskabet afpasses og koordineres med de respektive nationale beredskaber med henblik på dels at sikre en effektiv  indsats  i  tilfælde  af  en  ulykke,  dels  at  visse  EU  -medlemsstater ikke begræ  nser bevillingerne til deres egne oliebekæmpelsesberedsk  aber som følge heraf. Endelig skal koordinationen sikre, at de samlede invest e- rede midler udnyttes bedst muligt både nationalt og på EU  -niveau. Der  er  ikke  indkommet  yderligere  bemærkninger  fra  andre    organisatio- ner. 6. Andre landes holdninger Der er generel opbakning til forslaget fra medlemslandenes side, dog så- ledes, at man med hensyn til det foreslåede budget, afventer  forhandli n- gerne vedrørende  aftalen om EU’s finansielle perspektiver 2007-13, sål edes at den endelige vedtagelse af forordningen bringes inden for rammerne af de finansielle perspektiver. Herudover  er  der  enighed  om,  at  forslaget  ikke  overflødiggør  medlem  s- staternes selvstændige ansvar samt det regionale element i forureningsb  e- kæ  mpelsen. 7. Foreløbig dansk holdning Danmark kan generelt støtte et styrket samarbejde og teknisk udvikling i n- den for olieforureningsbekæmpelse. I forhold til elementer i og dimension  e- ring  af  et  operativt  EU  olieberedskab,  herunder  leje  af  oprensningsskibe, lægger Danmark vægt på, at der er klar EU -merværdi i forhold til de nati  o-
5/9 nale beredskaber, samt at oliebe redskabet kommer Østersøen og de danske stræ  der til gode. Den økonomiske ramme vil  således  skulle vurderes på grundlag af en sa m- let aftale om EU’s finansielle perspektiver 2007-13. 8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser Forslaget  kræver    ikke  lovændring    og  vil  umiddelbart  finde  anvendelse  i dansk ret. Forslaget vil med den foreslåede udgiftsramme indebære merudgifter på EU-budgettet på 154 mio. EUR i perioden 2007 -13, hvoraf Danmark be- taler   omkring   to   procent.   Den   økonomiske   ramme   skal   vurderes   på grundlag af en samlet aftale om de finansielle perspektiver. Afhængigt af placeringen  og  størrelsen  af  et  operativt  EU -beredskab  kan  der  vær  e  af- ledte  mindre  udgifter  i  forhold  til  det  nationale  danske  beredskab  og overvågning sindsats med videre. 9. Samfundsøkonomiske konsekvenser Forslaget  vurderes  ikke  at  have  væsentlige  samfundsøkonomiske  kons   e- kvenser,  dog  vil  agenturets  oliebekæmpelsesakt  iviteter  kunne  bidrage  til at forebygge og bekæmpe olieforurening i Østersøen. 10. Tidligere forelæggelse for   Folketingets Europaudvalg Grundnotat er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 22. juni 2005 og revideret notat er oversendt den 19. august 2005.
6/9 9. Udkast til rådskonklusioner om beskæftigelse Resumé Formandskabets  udkast  til  rådskonklusioner   har  til  formål  at  sikre,  at  de maritime sektorer i EU-landene fortsat har mulighed for at rekruttere et til- strækkeligt antal europæi ske søfarende. Konklusionerne indeholder en ræ   k- ke  opfordringer  til  initiativer,  som  skal  gennemføres  af  medlemsstaterne, EU-Kommissionen og de sociale partnere. De spænder fra uddannelsestiltag til tiltag til fremme af sikkerhed, de sø farendes vilkår og sk ibsfartens image. Udkastet  til  rådskonklusioner  er  overordnet  set  i  overensstemmelse  med den danske strategi for rekruttering, uddannelse og beskæftigelse af søf   a- rende samt den danske målsætning om at fremme kvalitetsskibsfart. Rådskonklusionerne  forven tes  vedtaget  på  rådsmødet  (Transport,  Tel   e- kommunikation og Energi) den 5. december 2005. Rådskonklusionerne skønnes ikke i sig selv at få lovgivningsmæssige e l- ler statsfinansielle konsekvenser. 1. Baggrund og indhold Det engelske formandskab har valgt at prioritere rekruttering, uddannelse og beskæftigelse af europæiske søfarende højt og har til hensigt, at der på rådsmødet for transport den 5. december 2005 skal vedtages rådskonkl   u- sioner  herom.  Emnerne  blev  senest  drøftet  i  EU -sammenhæng  på  et uformelt  rådsmøde  i  juni  2003  under  det  græske  formandskab.  Her  blev der  opnået  enighed  om  et  sæt  rådskonklusioner  med  en  række  gen erelt formulerede initiativer til at forbedre skibsfartens image og rekrutteringen til de maritime uddannelser. Det engelske formandskab har udarbejdet et udkast til rådskonklusioner, som dels skal ses som en opfølgning på rådskonklusionerne fra det gr   æ- ske  formandskab,  og  dels  indeholder  en  række  nye  politiske  målsætni n- ger. Rådskonklusionernes overordnede mål er at sikre, at de maritim  e sektorer i EU-landene fortsat har mulighed for at rekruttere et tilstrækkeligt antal europæiske søfarende. Man ønsker at imødegå det fald i antallet af søf a- rende, der har været i en del europæiske lande i de senere år. For de lan d- baserede dele af de maritime sektorers vedkommende fokuseres der sæ  r- ligt på, at disse skal kunne rekruttere et tilstrækkeligt antal maritime off   i- cerer med erfaring fra beskæftigelse til søs til de jobs, hvor en sådan erf a- ring  er  nødvendig.  Det  slås  fast  i  rådskonklusionerne,  at  h   vis  dette  ikke lykkes, kan det på sigt føre til tab af maritim viden i EU  -landene og i sid- ste ende til manglende –  og i værste fald    – negativ vækst i EU -landenes maritime sektorer.  
7/9 For  at  nå  det  overordnede  mål  indeholder  rådskonklusionerne  en  række initiativer som medlemsstaterne, EU-Kommissionen og de maritime sek- torers  sociale  partnere  opfordres  til  at  arbejde  videre  med.  Medlemssta- terne opfordres for eksempel til at fremme kvalitetsskibsfart gennem ret- tidig og korrekt implementering af international regulering på det marit i- me   område.   Endvidere   opfordres   medlemsstaterne   til   at   fremme   den maritime  sektors  image  for  derved  at  tiltrække  flere  til  de  maritime uddannelser.    Herudover    gives    støtte    til    vedtagelsen    af    den    nye konsoliderede   ILO-konvention   (International   Labour   Organisation)   på søfartsområdet,  der  forventes  vedtaget  på  en  konference  i  ILO  i  f   ebruar 2006. Kommissionen  opfordres  blandt  andet  til  at  forbedre  mulighederne  for partnerskaber  og  samarbejder  mellem  maritime  uddannelsesinstitutioner og til fortsat at følge og analysere udviklingen i rekruttering og træning af søf arende i medlemsstaterne. Endelig opfordres de sociale partnere (heriblandt rederne og deres organi- sationer) blandt andet til at styrke deres rekrutterings- og uddannelsesind- sats for derved at tiltrække flere til de maritime uddannelser. Der er des  u- den en opfordring til at drøfte beskæftigelsesmulighederne for søfarende fra  EU-lande,  herunder  på  land enes  passagerskibe  i  fart  mellem  EU- landenes havne. 2. Europa-Parlamentets holdning Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig i sagen. 3. Nærhedsprincippet Rådskonklusionerne  skønnes  generelt  at  være  i  overensstemmelse  med nærhed  sprincippet,  herunder  den  måde  hvorpå  de  enkelte  opfordringer retter sig til henholdsvis medlemsstaterne, EU-Kommissionen og de soci- ale partnere. 4. Gældende dansk ret Rekruttering, uddannelse og beskæftigelse af søfarende er reguleret i lov om maritime uddannelser (lov nr. 226 af 4. april 2002), lov om skibes be- sætning (lov nr. 15 af 13. januar 1997), sømand   sloven (lovbekendtgørelse nr.  742  af  18.  juli  2005),  og  lov  om  Dansk  Internationalt  Skibsregister (lovbekendtgørelse nr. 273 af 11. april 1997).
8/9 5. Høring Rådskonklusionerne  har  været  sendt  i  høring  hos  medlemmerne  af  EF - Specialudvalget  vedrørende   skibsfartspolitiske  spørgsmål.  Der  indkom  tre høring ssvar. Danske Havne har meddelt, at de ikke havde bemærkninger. Fagligt  Fælles  Forbund    (3F)  kan  tilslutte  sig  rådskonklusionernes  formål om  at  øge  rekrutteringen  og  beskæftigelsen  af  europæiske  søfarend e.  3F henviser i øvrigt til Det Europæiske Transportarbejderforbunds skrivelse af 12. september 2005 om samme emne til det britiske formandskab. Endvidere  gentager  3F  forbundets  modstand  mod  DIS-loven,  og  herunder dens bestemmelser om overenskomster. Dette sker blandt andet under hen- visning til, at visse af lovens bestemmelser - efter 3F’s mening  - er hæ  m- mende  for  beskæftigelsen  af  danske  menige  søfarende,  samt  at  de  strider mod indholdet  af den  nye  konsoliderede  ILO-konvention. Endelig  nævner 3F, at DIS-loven bør ændres blandt andet som følge af de nævnte forhold. Danmarks Rederiforening finder det positivt, at Rådet har taget initiativ til at  skabe  fokus  på  uddannelse  og  rekruttering  af  kvalificeret  arbejdskraft til den maritime industri, herunder ønsket  om at medvirke til at forbedre erhvervets  generelle  image  og  dermed  medvirke  til  at  tiltrække  unge  til erhvervet.  Rederiforeningen  påpeger  dog,  at  aktiviteterne  bør  tage  u  d- gangspunkt i lokalt funderede rekrutteringsstrategier for at bevare og ud- vikle de forskellige lokale/regionale maritime klynger. Danmarks  Rederiforening  mener,  at  man  skal  lægge  afgørende  vægt  på, at teksten i konklusionen om industriens sikring af den maritime beskæ  f- tigelse  og  vilkår  ikke  skal  foregribe  bestemte  løsninger,  som  kan  ska  de konkurrencen. Mere  generelt  bør  drøftelse  af  sådanne  spørgsmål  overl a- des til arbejdsmarkedets parter. Rederiforeningen  finder  det  ikke  dokumenteret,  at  det  samlede  antal  eu- ropæiske søfarende er for nedadgående, særlig ikke efter de seneste udv i- delser af Den Europæiske Union. Det vurderes positivt, at medlemslandene arbejder for at tilvejebringe vi- dendeling af ”good  practice” samt udveksling/mobilitet mellem de mar i- time  uddannelsesinstitutioner.  Tilsvarende  gælder  medlemslandenes  b  e- stræbelser   på   at   id   entificere   tilbageværende   barrierer   for   søfarendes mobilitet mellem medlemslandene.
9/9 6. Andre landes holdninger Rådskonklusionerne har været drøftet på tre møder i Rådets a rbejdsgruppe og blev drøftet i Coreper den 9. november 2005. Sagen vil herefter  komme på   Transpor trådsmødet   den   5.   december   2005,   hvor   det   forventes,   at rådskonklusionerne kan vedtages. Der  er således blandt medlemslandene  generel støtte til det overordnede formål med og hovedlinerne i udkastet til rådskonklusioner. De  r kan dog eventuelt vil kunne blive en drøftelse på rådsmødet af opfordringen til de sociale  parter  om  at  drøfte  beskæftigelsesmulighederne  for  søfarende  fra EU-lande,  herunder  på  landenes  passagerskibe  i  fart  mellem  EU -landenes havne. 7. Foreløbig dansk holdning Udkastet  til  rådskonklusioner  er  overordnet  set  i  overensstemmelse  med den danske strategi for rekruttering, uddannelse og beskæftigelse af søf   a- rende  samt  den  danske  målsætning  om  at  fremme  kvalitetsskibsfart.  For eksempel  er  rådskonkl usionerne  og  flere  af  de  initiativer,  der  foreslås heri, i god tråd med formålet med og indholdet af den politiske aftale om en  reform  af  de  maritime  uddannelser,  som  regeringen  indgik  med  et bredt flertal af Folketingets partier i juni 2004. Fra dansk side har man generelt indtaget den holdning, at rådskonklusi o- nerne skal sikre vækst, de nødvendige kompetencer for de maritime ind   u- strier og kvalitetsskibsfart. 8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser Rådskonklusionerne skønnes ikke i sig selv at få lovgivningsmæss ige el- ler statsfinansielle konsekvenser. 9. Samfundsøkonomiske konsekvenser Rådskonklusionernes  generelle  budskab  er  i  sig  selv  en  støtte  til  den maritime industri og fremme af maritime kompetencer, men har ikke i sig selv en samfundsmæ  ssig betydning. 10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.