Formanden for Erhvervsudvalget Kurt Kirkegaard 14. november 2005 J.nr. EUU 225/MTA ”Tænkepausen” - Ideer til intensivering og udbygning af EU-debatten Pengene  til  EU-debat  er  nu  på  plads.  Det  betyder,  at  Folketinget/Europaudvalget  råder  over  ca.  6 mio. kr. til intensivering og udbygning af debatten om EU i 2005 og 2006. Europaudvalget ønsker at inddrage Folketingets øvrige udvalg i den kommende EU  -debat, så hvis du har ideer til arrangementer inden for dit udvalgs område bedes du tage kontakt til mi g, så vi kan drøfte  og  planlægge  det  eventuelle  videre  forløb.  Undervisningsministeren  og  Europaudvalget  har aftalt, at udgangspunktet for debatten skal være de fem overordnede spørgsmål, der fremgår af bilag 1. En   forespørgselsdebat    om   Europapolitik   forv entes   afviklet   i   maj   2006,   og   planen   er   at Europaudvalget udarbejder en beretning om ”tænkepausen” og en afsluttende rapport om debatten, som  overrækkes  til  statsministeren  i  god  tid  før  Det  Europæiske  Råds  møde  i  juni  2006  (medio juni). Aktiviteterne må t ilrettelægges under hensyn til dette. Jeg  kan  oplyse  om,  at  Europaudvalgets  underudvalg  indtil  videre  har  besluttet  at  sætte  arbejdet  i gang   med   at   arrangere   en   såkaldt   folkehøring,   hvor   op   mod   400   personer,   der   udgør   et repræsentativt    udsnit    af    befolknin  gen    debatterer    EU.    Herudover    skal    der    arrangeres    et ungdomsparlament,  to  faghøringer  om  henholdsvis  EF -Domstolens  rolle  samt  Komitologi  (når Kommissionen vedtager regler) og etableres en speciel hjemmeside for debatten (www.borgernesdagsorden.dk). Med venlig hilsen Elisabeth Arnold
Bilag 1 Undervisningsministeren   og   Europaudvalget   har   aftalt,   at   debatten   skal   tage   udgangspunkt   i følgende fem spørgsmål: 1. Hvilke  grænseoverskridende  problemer,  som  Europa  står  overfor,  bør  der lægges særlig vægt på at løse, og hvilken rolle skal EU spille? 2. Hvilke problemer er de største i EU -samarbejdet, og hvordan kan de løses? 3. Hvordan  skal  debatten  om  Europas  fremtid  og  en  evt.  ny  traktat  organiseres  for  at sikre bredde, dybde og legitimitet? 4. Hvordan styrkes borgerdeltagelsen i Europa? 5. Hvor går Europas grænser?