28. november 2005 12. kontor Supplerende samlenotat vedr. ECOFIN den 6. december 2005 Dagsordenspunkt 5b: Bekæmpelse af terrorfinansiering Resumé: Det ventes, at ECOFIN på mødet den 6. december, som led i forberedelsen af DER i december 2005, vil notere sig anti-terrorkoordinatorens statusrapport vedr. bekæmpelse af terror- finansiering samt udkast til EU’s nye anti-terrorstrategi.   Baggrund og indhold Siden terrorangrebene i USA september 2001 Madrid marts 2004 har EU’s indsats mod terrorisme været højt prioriteret og har jævnligt været drøftet i Rådet og blandt stats- og regeringschefer i det Europæiske Råd (DER). På DER i juni 2004 blev en handlingsplan for EU’s indsats mod terrorisme vedtaget, og man beslutte- de samtidig at evaluere handlingsplanens gennemførelse løbende. DER ventes på mødet den 15.-16. december 2005 at behandle EU’s indsats på området. Det er lagt op til, at Rådet (Retlige og indre anliggender, almindelige anliggender og eks- terne forbindelser og ECOFIN) skal stå for forberedelsen heraf. ECOFIN for- ventes at fokusere på den del, der vedrører bekæmpelse af terrorfinansiering samt udkast til ny anti-terrorstrategi. Det ventes, at ECOFIN vil notere sig EU’s anti- terrorkoordinators, Gijs de Vries’, halvårsrapport vedr. bekæmpelse af terrorfi- nansiering samt udkast til en ny overordnet anti-terrorstrategi1. Statusrapport vedrørende bekæmpelse terrorfinansiering: Gijs de Vries gør i sin halvårlige rapport status for gennemførelsen af EU’s strate- gi mod terrorfinansiering, som blev vedtaget i juni 2005.   Som vigtige fremskridt fremhæves vedtagelserne af det 3. hvidvaskdirektiv og forordningen om forebyggende toldsamarbejde mod hvidvaskning af penge. Som et andet vigtigt fremskridt nævnes den forventede snarlige vedtagelse af forord- ningen vedr. oplysninger om indbetaler ved pengeoverførsler (SRVII). Endelig fremhæves Kommissionens igangværende arbejde i forhold til udformningen af en adfærdskodeks til forebyggelse af terrorfinansiering gennem velgørenhedsorga- nisationer, jf. FATF’s2 8. anbefaling. Selvom der således er gjort vigtige fremskridt peger rapporten på en række områ- der, hvor der fortsat er behov for en stor indsats fra medlemslandenes side, her- under: fuld implementering af eksisterende forpligtelser, forbedring af indefrys- ningsmekanismerne, styrkelse af finansiel efterforskning som en naturlig del af 1RIA og GAERC ventes ligeledes at skulle behandle den nye antiterror-strategi.   2FATF - Financial Action Task Force
2 terrorefterforskningen, integration af de finansielle efterretningsenheder i de nati- onale samarbejdsstrukturer, og øget informationsdeling mellem disse enheder.   Rapporten fremhæver endvidere, at en uafhængig vurdering af  medlemsstaternes opfyldelse af  FATF’s 9 særlige anbefalinger om terrorfinansiering, bør prioriteres højt.    I forhold til det internationale arbejde på området opfordres der til, at EU fortsæt- ter sit samarbejde med FN med henblik på at sikre fuld implementering af de re- levante terrorismerelaterede sikkerhedsrådsresolutioner. Desuden opfordres til, at man fra EU’s side fortsætter samarbejdet med tredjelande, herunder USA, bl.a. med henblik på at sikre, at der ydes teknisk assistance til lande, som ikke selv har ressourcerne til effektivt at bekæmpe terrorfinansiering.    Rapporten opfordrer yderligere EU til at oprette en særlig arbejdsgruppe på tværs af rådsformationerne, som skal koordinere EU’s indsats mod terrorfinansiering. Endelig opfordres der til, at EU’s terrorfinansieringsstrategi opdateres i juni 2006, idet der løbende udvikles nye metoder på området.   Ny EU-strategi om bekæmpelse af terror: Det britiske formandskab har i samarbejde med Gijs de Vries udarbejdet et udkast til en ny overordnet EU-strategi vedrørende bekæmpelse af terrorisme. Strategiens sigte er at opstille en oversigt over fremtidige mål, prioriteter og redskaber, som, udover at være letforståelige for EU’s borgere, ligeledes er letanvendelige for EU- medlemsstaterne.   De overordnede målsætninger er inddelt i fire kategorier: 1) forebyggelse af radikalisering og rekruttering, 2) beskyttelse af befolkning og kritisk infrastruktur mod terrorhandlinger 3) afsløring, efterforskning mv. af terroraktiviteter samt afskæring af terroristernes adgang til finansiering og 4) reaktion på indtrufne terrorangreb herunder bl.a. begrænsning af skader. Det er tanken, at konkrete initiativer til bekæmpelse af terrorisme skal inddeles efter disse kategorier med henblik på at skabe transparens og synlighed vedrørende EU’s politik på området. Denne inddeling forventes også at lette evalueringen af de iværksatte tiltag. Nærhedsprincippet Ikke relevant. Lovgivningsmæssige og    statsfinansielle konsekvenser Sagen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.   Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg I forhold til Rådet (ECOFIN) er sagen vedrørende EU’s strategi for bekæmpelse af terrorfinansiering tidligere blevet forelagt for Folketingets Europaudvalg i for- bindelse med rådsmødet (ECOFIN) den 5. juli 2004. Der henvises i øvrigt til sa- ger forbundet med EU’s indsats mod terrorisme forelagt for Folketingets Euro-
3 paudvalg forud for rådsmødet (Retlige og indre anliggender) den 1.-2. december 2005.   Holdning Dansk holdning Danmark støtter generelt foranstaltninger til bekæmpelse af terrorfinansiering og støtter således gennemførelsen af EU’s strategi om bekæmpelse af terrorfinansie- ring.   Andre landes holdninger   Det ventes, at medlemslandene tager statusrapporten i forhold til strategien mod bekæmpelse af terrorfinansiering til efterretning og generelt støtter det foreliggen- de udkast til EU’s ny anti-terrorstrategi.