28. november 2005 F12 Supplerende samlenotat vedr. ECOFIN den 6. december 2005 Dagsordenspunkt 5a: Forordning vedr. oplysninger om indbetaler ved pengeoverfø  rsel (SRVII) KOM(2005)343 Resumé: Forslaget har til formål at gennemføre FATF1´s særlige anbefaling nr. VII vedr. op- lysninger om indbetaler ved en elektronisk pengeoverførsel - en gældende international bestemmel- se  mod  hvidvask  af  penge  og  finansiering  af  terrorisme.  Formandskabet  forventes  at  forelægge forslaget på rådsmødet med henblik på at opnå politisk enighed. Baggrund og indhold Kommissionen har den 26. juli 2005 udsendt et forslag til forordning vedr. oplys- ninger om indbetaler ved en elektronisk pengeoverførsel. Forordningen skal gen- nemføre den internationale organisation til bekæmpelse af hvidvask og finansie- ringen af terrorisme - FATF´s - særlige anbefaling nr. VII, herunder især en tilhø- rende fortolkende note om den nærmere implementering af anbefalingen. Forslagets formål er at sikre, at oplysninger om indbetaler ved en elektronisk penge- overførsel er tilgængelige for de myndigheder, der har til opgave at bekæmpe hvid- vask af penge og finansiering af terrorisme, således at arbejdet hermed lettes.   Hjemmelsgrundlaget  er  Traktatens  artikel  95  (vedtagelse  med  kvalificeret  flertal efter fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet, jf. Traktatens artikel 251). Forordningsforslaget  skal  supplere  det  såkaldte  "3.  hvidvaskdirektiv",  der  blev vedtaget  af  Rådet  den  19.  september  2005.  3.  hvidvaskdirektiv  gennemfører FATF´s reviderede anbefalinger til bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering   Kommissionen  har  fundet  det  mest  hensigtsmæssigt  at  behandle  spørgsmålet vedr. oplysninger om indbetaler ved en pengeoverførsel i en særskilt forordning. Forordningsforslaget skal sikre ensartede oplysningskrav i EU om indbetaler, når der  gennemføres  en  elektronisk  pengeoverførsel.  Forordningsforslaget  berører ikke  formålet  med  betalingen,  f.eks.  køb  af  varer,  tjenesteydelser,  værdipapirer m.m. Det omhandler kun mulighederne for at identificere afsender af en penge- overførsel. 1Financial Action Task Force (International organisation til bekæmpelse af hvidvask af penge og finansiering af terroris- me).
2 Kommissionen  foreslår,  at  EU-landene  anses  for  at  udgøre  ét  samlet  retsområde. Det medfører, at kravene til de oplysninger, der skal ledsage en transaktion, er min- dre  omfattende  end  ved  overførsel  til  ikke  EU-lande.  Inden  for  EU  skal  det  dog være muligt for de relevante myndigheder at få adgang til "komplette" oplysninger om afsender inden for tre dage. Forslaget  indeholder  et  krav  om,  at  pengeoverførsler  skal  ledsages  af  bestemte ("komplette")  oplysninger.  Ved  pengeoverførsler,  der  skal  sendes  fra  EU  til  en modtager i et land uden for EU, kræves oplysninger om afsenderens navn, konto- nummer samt adresse eller f.eks. CPR-nummer. Disse oplysningskrav er identiske med kravene i FATF´s særlige anbefaling nr. VII vedr. elektroniske overførsler. Såfremt  pengeoverførslen  udelukkende  bevæger  sig  inden  for  EU,  stilles  der  kun krav om, at pengeoverførslen skal ledsages af oplysning om enten et kontonum- mer eller et andet identifikationsnummer. Samtidig skal den afsendende betalings- formidler inden for tre dage kunne stille de komplette oplysninger om afsenders navn, adresse eller f.eks. CPR-nummer til rådighed for modtageren eller myndig- heder i modtagerlandet.   Forslaget  skal  finde  anvendelse  på  alle  former  for  elektroniske  betalingsformid- lingsvirksomheder uanset, om overførslen sker til en indenlandsk modtager, til et EU-land eller til et land uden for EU. Dette gælder både i forhold til pengeinsti- tutter  og  andre  betalingsformidlingsvirksomheder  såsom  kortudstedere  m.v.,  så- fremt disse anvendes som betalingsoverførselssystemer. Undtaget fra forslaget er flg.: Pengeoverførsler for køb af varer og tjenesteydelser, der udføres ved brug af kredit- og debetkort, hvis det er muligt at spore transaktionen tilbage til indbe- taler. Pengeoverførsler i forbindelse med brug af elektroniske penge2, som angivet i 3. hvidvaskdirektiv Transaktioner mellem betalingsformidlere, der handler for egen regning. ”Samleoverførsler” (batch-overførsler), det vil sige overførsel af mange min- dre beløb samlet i en overførsel.3 Clearing- og betalingsafviklingssystemer. Hævning af penge fra egen konto. Overførsel af penge til det offentlige i form af skat, bøder eller afgifter 2Ved elektroniske penge forstås en pengeværdi, der er 1) lagret på et elektronisk medium, 2) udstedt efter modtagelse af midler, der ikke kan beløbe sig til mindre end den udstedte pengeværdi og 3) anerkendt som betalingsmiddel af andre foretagender end udstederen. 3Batch transfers benyttes f.eks. ved pensionsoverførsler. Ved disse overførsler er beløb og oplysninger om afsender tilste- de, men teknisk set skilt ad. Oplysningerne vil derfor kunne udleveres, hvis der er behov herfor.
3 Giroindbetalingssystemet i Danmark giver mulighed for, at en kunde selv påfører sit navn og adresse på girokortet samt betaler beløbet kontant. I sådanne tilfælde vil  der  ikke  være  mulighed  for  at  spore  betalingen  tilbage  til  indbetaler,  når  der ikke benyttes Dankort eller andet betalingskort. På dansk foranledning er der ind- sat en bestemmelse, som giver medlemsstaterne mulighed for at undtage giroind- betalinger op til 1.000 euro fra forordningens anvendelsesområde. Det  er  uklart  om  overtakserede  teletjenester  er  omfattet  af  forordningen.  Bag- grunden herfor er, at markedsudviklingen i dag har skabt en "gråzone" i forhold til, hvorvidt sådanne teleydelser bør opfattes som betalingsformidlingstjenester. Den afsendende betalingsformidler skal modtage/råde over "komplette" afsenderop- lysninger. Formidlere (mellemled) i pengeoverførsler skal have et effektivt system til kontrol af, om de nødvendige oplysninger følger med en modtagen pengeoverfør- sel. Den modtagende betalingsformidler skal have effektive procedurer, der kan spore manglende oplysninger, og skal rapportere til de relevante myndigheder om mistæn- kelige overførsler. Formidlere af overførslen skal opbevare oplysningerne i 5 år. Den modtagende betalingsformidler skal ligeledes betragte ufuldstændige oplysninger om indbetaler som en faktor i vurderingen af, om transaktionen er mistænkelig. Medlemslandene skal indføre sanktioner, der står i rimelig forhold til overtrædel- sen, men som samtidig har en præventiv virkning.   For ikke at hæmme bidrag til velgørende formål foreslår Kommissionen, at med- lemslandene  kan  undtage  elektroniske  pengeoverførsler,  der  ikke  overstiger  150 euro.  Undtagelsen  gælder  alene  hjælpeorganisationer  inden  for  medlemslandets område. Medlemslandene skal informere Kommissionen, hvis denne undtagelses- bestemmelse  anvendes.  Medlemslandene  skal  endvidere  give  Kommissionen  en liste over de organisationer, der er omfattet af undtagelsen og oplyse navnene på de personer, som i sidste ende kontrollerer organisationen samt forklare, hvordan listen opdateres. Listen skal desuden fremsendes til de myndigheder, der bekæm- per hvidvask og finansiering af terrorisme i den pågældende medlemsstat. Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med, at FATF har udsendt særlige retnings- linier til forebyggelse af, at "non-profit organisationer" benyttes som  skalkeskjul for finansiering af terrorisme. FATF's særlige anbefaling nr. VII indeholder ingen undtagelse for elektroniske pengeoverførsler til hjælpeorganisationer. Bestemmelsen  vedrører  alene  indbetaling  af  bidrag  til  hjælpeorganisationernes arbejde.  Bestemmelsen  skal  give  hjælpeorganisationerne  mulighed  for  fortsat  at kunne tilrettelægge indsamlingskampagner på en måde, så bidrag ikke skal afvises alene på grund af manglende afsenderidentifikation. Undtagelsen forudsætter, at den pågældende organisation er underlagt krav om regnskabsaflæggelse og ekstern
4 revision  eller  offentligt  tilsyn.  Bestemmelsen  berører  ikke  organisationernes  di- sponering over bidragene eller deres humanitære arbejde m.v. Efter forslaget kan Kommissionen under visse betingelser give medlemslande, der er i valutaunion eller i valutafællesskab med landsdele, som ikke er medlemmer af EU, tilladelse til at behandle betalinger til og fra disse landsdele efter forordningens regler som   værende   inden   for   ét   retsområde.   Det   betyder,   at   alene   kontonumme- ret/identifikationsnummeret  skal  sendes  med  overførslen.  De  øvrige  oplysninger skal kunne stilles til rådighed for myndighederne (som i Danmark er politiet/SØK) inden for 3 dage. Bestemmelsen har til formål at give bl.a. Færøerne og Grønland mulighed  for  at  anvende  forordningens  regler  med  den  virkning,  at  der  kun  skal medsendes "begrænsede" afsenderoplysninger ved overførsler til og fra disse lands- dele og Kongeriget Danmarks øvrige dele. Forslaget indeholder en bestemmelse om, at forordningens beløbsgrænser skal kun- ne tilpasses den teknologiske udvikling i en komiteprocedure (forskriftsudvalg).   Europa-Parlamentets holdning Europa-Parlamentet  har endnu  ikke  udtalt  sig  om  forslaget.  Formandskabet  har oplyst, at Europa-Parlamentet prioriterer en snarlig vedtagelse af forslaget højt. Nærhedsprincippet Kommissionen mener, at økonomisk kriminalitet, herunder hvidvask samt terror- finansiering, mest effektivt bekæmpes på internationalt plan, dvs. på grundlag af FATF´s anbefalinger, der er internationalt anerkendte standarder. En gennemfø- relse af disse anbefalinger på EU-niveau vil endvidere sikre en ensartet anvendelse af anbefalingerne i EU's medlemslande. Regeringen er enig i, at bekæmpelsen af hvidvask og terrorfinansiering bedst op- nås gennem indførelse af fælles internationale regler på området, herunder på EU- niveau. Regeringen skønner på den baggrund, at sagen er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.   Gældende dansk ret Den danske lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvaskning af penge og finansiering   af   terrorisme,   jf.   lovbekendtgørelse   nr.   132   af   1.   marts   2005 (hvidvaskloven),  har  gennemført  1.  og  2.  hvidvaskdirektiv.  På  baggrund  af FATF´s  daværende  8  særlige  anbefalinger  om  terrorfinansiering  har  den  danske hvidvasklov siden 2002 endvidere omfattet terrorfinansiering.   FATF´s særlige anbefaling nr. VII om oplysninger om indbetaler ved en penge- overførsel er således blevet gennemført i den danske hvidvasklov. 4 Dette indebæ- 4På det tidspunkt FATF’s anbefaling nr. VII blev gennemført i den danske hvidvasklov, var fortolkningen af anbefalingen ikke kendt.
5 rer at elektronisk betalingsformidling uden personlig kontakt er omfattet af hvid- vaskloven.   Forslag til lov om gennemførelse af det såkaldte 3. hvidvaskdirektiv blev fremsat den 9. november 2005 (L 47). Efter vedtagelsen af indeværende forordning skal den dan- ske hvidvasklov tilpasses, således at de bestemmelser, der findes i forordningen, ud- går af hvidvaskloven. Høring Forslaget har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for den finansielle sektor samt    til    Færøernes    hjemmestyre,    Grønlands    hjemmestyre,    Indsamlings- organisationernes  Brancheorganisation  –  ISOBRO  -,  Rådet  for  frivilligt  socialt Arbejde, Det centrale Handicapråd samt FEXCO (tidl. Western Union) samt Te- lekommunikationsindustrien i Danmark.   Finansrådet ønskede, at teksten blev formuleret så tæt op ad FATF´s særlige anbe- faling nr. VII som muligt, og at ansvarsfordelingen var så klar som mulig. Indsam- lingsorganisationernes brancheorganisation – ISOBRO – ønskede, at beløbsgræn- sen for de elektroniske betalinger, hvor der ikke kræves verifikation af oplysninger om afsenderen, blev øget.   Der  var  enighed  i  udvalget  om,  at  forslaget  indeholder  uklarheder,  som  burde afklares, herunder præcisering af anvendelsesområdet. Det burde desuden tydelig- gøres, hvilke former for betalingsformidling, der var omfattet af forslaget, og en- delig burde virksomhedernes pligter præciseres nærmere. Telekommunikationsin- dustrien  har  efterfølgende  peget  på,  at  ordlyden  i  forslaget  var  uklart  f.s.v.a.  e- penge og teleydelser Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekve   nser Vedtagelse af forslaget til forordning om hvilke oplysninger, der skal ledsage en pengeoverførsel, vil kræve en ændring af den danske hvidvasklov.   Den særlige anbefaling – SR VII er gennemført i Danmark i 2002. Imidlertid har FATF,  efter  gennemførelsen  i  den  danske  hvidvasklov,  vedtaget  en  fortolkende note til den særlige anbefaling nr. VII, idet mange lande har givet udtryk for, at anbefalingen ikke vil kunne efterleves i praksis. Den  fortolkende  note  bevirker,  at  de  danske  gennemførelsesbestemmelser  må ændres  og  tilpasses  denne.  Efter  vedtagelsen  af  forordningen  skal  den  danske hvidvasklov derfor ændres, således at de bestemmelser, der fremgår af forordnin- gen udgår af loven. Der skal desuden indføres bestemmelser om sanktioner for overtrædelse af forordningen.   Forordningen indeholder nogle bestemmelser, som en medlemsstat kan vælge at benytte sig af. Hvis Danmark ønsker at benytte en eller flere af disse bestemmel- ser, skal de indsættes i hvidvaskloven. Eksempler på valgfrie bestemmelser er: 1)
6 giroindbetalinger  2)  frivillige  indbetalinger  til  hjælpeorganisationer  samt  3)  at Kommissionen under visse betingelser kan give medlemslande, der er i valutauni- on eller -fælleskab med landsdele, som ikke er medlem af EU, tilladelse til at beta- linger til og fra disse landsdele behandles som værende inden for EU. Derudover skal der indsættes en straffebestemmelse for overtrædelse af forordningen i hvid- vaskloven. Det  må  påregnes,  at  der  vil  være  administrative  omkostninger  for  den  eller  de myndigheder, som skal påse, at regelsættet efterleves i praksis. Forslaget har ikke miljømæssige konsekvenser. Samfundsøkonomiske konsekvenser Forslagets konsekvensanalyse indeholder ikke en belysning af de samfundsmæssi- ge konsekvenser. FATF´s særlige anbefaling nr. VII er allerede gennemført i Danmark. Der er der- for  tale  om  tilpasning  af  eksisterende  "systemer"  til  bestemmelserne  i  forslaget. Omfanget af ændringerne og omkostningerne herved kan ikke anslås på nuværen- de tidspunkt. Det må imidlertid påregnes, at der kan være administrative byrder forbundet med implementeringen af forslaget for de virksomheder, der er omfat- tet af forordningen.   Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Der  er  den  10.  august  2005  sendt  et  nærhedsnotat  om  forslaget  til  Folketingets Europaudvalg. Økonomi- og Erhvervsministeren har den 12. august 2005 sendt kopi af notatet til Folketingets Erhvervsudvalg (alm. del - bilag 216). Der er den 14. september 2005 sendt et grundnotat til Folketingets Europaudvalg. Økonomi- og Erhvervsministeren har den 15. september 2005 sendt kopi af notat til Folke- tingets Erhvervsudvalg (alm. del - bilag 269). Supplerende grundnotat er sendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Erhvervsudvalg den 31. oktober 2005. Sagen  blev  forelagt  Folketingets  Europaudvalg  forud  for  ECOFIN  den  8.  no- vember til forhandlingsoplæg. Holdning Dansk holdning Danmark har tiltrådt FATF´s særlige anbefalinger til forebyggelse af finansiering af  terrorisme.  Danmark  støtter  generelt  forslaget,  idet  forordningsforslaget  gen- nemfører FATF´s særlige anbefaling nr. VII. Fra dansk side har man arbejdet for, at Færøerne og Grønland, der ikke er med- lemmer af EU, ikke behøver at sende "komplette" afsenderoplysninger, men kan nøjes med at medsende samme information, som skal sendes mellem EU-landene indbyrdes. Endvidere støtter regeringen undtagelsen ved indbetaling af bidrag til hjælpeorganisationer.
7 Fra dansk side har man desuden arbejdet for, at forordningen kommer til at svare til FATF’´s særlige anbefaling. Samtidig har det dog fra dansk side været væsentligt at sikre den løsning, der nu er fundet for det danske giroindbetalingssystem og at frivil- lige bidrag til hjælpeorganisationer fortsat skal være mulige inden for beløbsgrænsen på 150 euro uden at de skal ledsages af oplysninger om indbetaler. Danmark har rejst spørgsmålet, om overtakserede teletjenester er omfattet af for- ordningen, jf. ovenfor. Der arbejdes på at undersøge dette spørgsmål i forbindelse med Europaparlamentets behandling af forordningen.   Andre landes holdninger Landene  har  generelt  udtrykt  støtte  til  forordningen.  En  gruppe  lande  ønsker,  at forordningen i så vid udstrækning som muligt afspejler teksten i FATF´s særlige an- befaling nr. VII. Kommissionen og en række lande ønsker derimod, at forordningen kommer til at indeholde strengere krav til omfanget af de oplysninger, der skal ledsa- ge en grænseoverskridende pengeoverførsel, end hvad fremgår af den særlige anbefa- ling  nr.  VII.  Endelig  udtrykker  enkelte  lande  betænkelighed  ved  at  indrømme  en særlig undtagelse for hjælpeorganisationer.