Benedicte Federspiel Dok. 32679/ph Justitsministeriet Procesretskontoret Slotsholmsgade 10 1216 København K Att. Jens Røn E-mail: [email protected] 6. april 2005 Justitsministeriet har med skrivelse af 24. februar 2005 (j.nr. 2005-748/21-0105) anmodet om For- brugerrådets kommentarer til forslag til Rådets direktiv om visse aspekter af mægling på det civil - og handelsretlige område (KOM(2004) 718 endelig). Det fremgår af ministeriets grundnotat, at Danmark ikke deltage r "i en kommende vedtagelse af det foreliggende  direktivforslag,  der  således  ikke  vil  være  bindende  for  eller  finde  anvendelse  i  Da   n- mark". Uanset at Danmark ikke for nærværende deltager i det retlige samarbejde, kan det ske på et senere tidspunkt, hvor det vil være usandsynligt, at danske synspunkter vil kunne ændre et vedtaget dire k- tiv. Forbrugerrådet skal derfor opfordre Justitsministeriet til at sikre, at direktivet i så høj grad som muligt afspejler danske synspunkter. Forslaget til direktiv skal ses som en follow-up på Kommissionens grønbog om ADR fra 2004, men Forbrugerrådet mener, at Kommissionens tidligere dokumenter på forbruger  -ADR-området, således f.eks. Kommissionens Anbefaling fra april 2001, burde være afspejlet i dette direktiv. Forbrugerrå det skal indledningsvis præcisere, at ligesom vi ikke finder, at voldgiftsinstituttet egner sig til forbrugersager, er det ikke oplagt, at mægling egner sig til forbrugersager, der adskiller sig fra de øvrige omfattede civil - og handelsretlige tvister ved ikke at forudsætte, at de to parter nogensinde behøver mødes igen   - endsige drive forretning sammen.   Generelt er direktivet ikke tilstrækkeligt præcist. Definitionen af mægler er meget bred, og der stilles ingen krav til denne hverken med hensyn til uvildighed (nævnt i dokumentet fra april 2001), udda  n- nelse eller anden ekspertise, ligesom det ikke kræves, at parterne informeres nærmere om mægleren og dennes uddannelse, ekspertise mm. F  i  o  l  s  t  r  æ  d  e    1  7             P  o  s  t  b  o  k  s    2  1  8  8 D  K    -    1  0  1  7      K  ø  b  e  n  h  a  v  n    K T  e  l  e  f  o  n  :      7  7      4  1      7  7      4  1            T  e  l  e  f  a  x  :      7  7      4  1      7  7      4  2            E  m  a  i  l  :    f  b  r  @  f  b  r  .  d  k
2 Forbrugerrådet finder ikke, at Kommissionens endossering af og ubest emte hensigtserklæring om, at medlemsstaterne  skal  fremme  frivillige  adfærdskodeks  og  uddannelse  af  mæglere,  er  tilstrækkelig, bl.a. fordi det ingen konsekvenser har, hvis reglerne ikke overholdes. Sådanne regler bør præciseres i direktivet. Der tages heller ikke højde for, at forbrugeren oplyses tilstrækkeligt om sine rettigheder, fravigelige som ufravigelige. Eksistensen  af ufravigelige regler på forbrugerområdet  gør det særligt vigtigt, at mægleren er kompetent, da forbrugeren ellers kan blive dårliger   e stillet end ved småsagsbehandling eller andre ADR-modeller, f.eks. behandling i godkendte klagenævn. Forbrugerrådet ser positivt på, at der i artikel 5 er taget højde for problemet med fuldbyrdelse af in   d- gåede aftaler. Afslutningsvis skal Forbrugerråd et konkludere, at mægling ikke generelt kan anbefales som en a  n- vendelig metode til at opfylde forbrugerens behov for på en let, billig og sikker måde at få sin ret. Udkastet  til  direktiv  bør  forbedres  væsentligt,  for  at  mægling  er  bedre  end  alternative  ADR - systemer.                                                          Med venlig hilsen                                 Villy Dyhr                                               Benedicte Federspiel                       Chef for Politisk Afdeling                                      Chefkonsulent