Folketinget — Europaudvalget
Christiansborg, den 12. juli 2005
EU-chefkonsulenten
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Kommissionen lægger op til en omfattende
 europæisk debat om mere effektiv energianvendelse
– målet er en energibesparelse på hele 20 % i 2020
1. Baggrund
Kommissionen har på Rådets (transport, telekommunikation og energi) møde den 27. og 28. juni 2005 præsenteret sin grønbog om energieffektivitet[1].
Med grønbogen lægger Kommissionen op til en omfattende debat om, hvordan EU’s medlemslande kan spare på deres energiforbrug. Grønbogen indeholder i den forbindelse en række overvejelser, der ifølge Kommissionen vil kunne føre til, at EU i 2020 sparer 20 % af energiforbruget, en besparelse, der svarer til det samlede energiforbrug i Tyskland og Finland.
Besparelserne bør bruges til at underbygge EU’s førende position på markedet for energibesparende udstyr og tjenesteydelser, hvilket ifølge Kommissionen vil kunne føre til skabelsen af op til 1 million nye job i EU.
En bedre udnyttelse af energien vil ifølge Kommissionen føre til større konkurrencedygtighed for europæiske virksomheder, hvilket vil bidrage til at nå Lissabon-strategiens målsætninger, ligesom en effektiv energisparepolitik vil være et væsentligt bidrag i retning af at nå EU’s Kyoto-mål.
Endelig spiller det en vigtig rolle, at EU - ifølge Kommissionen – i 2030 vil importere 90 % af sit olieforbrug og 80 % af sit naturgasforbrug. Af hensyn til forsyningssikkerheden er der derfor behov for at udnytte energiressourcerne bedre.
2. Indhold
Grønbogen er ganske ambitiøs og omfatter overvejelser om energibesparelser på ganske mange politikområder. Overvejelserne omfatter således blandt andet industriens, forbrugernes, og det offentliges energianvendelse, ligesom også mulighederne for at reducere energiforbruget i transportsektoren overvejes.
Grønbogen indeholder også overvejelser i forhold til hvordan energieffektivitet kan indgå som et led i bistandspolitikken, således at tredjelande hjælps til at bruge deres energiressourcer mere effektivt, idet eksempelvis stigninger i oliepriserne rammer de fattigste økonomier hårdest.
Mere konkret indeholder grønbogen blandt andet forslag om følgende:
Â
§ Etablering af nationale energi-handleplaner.
§ Bedre information til borgerne om energieffektivitet gennem bedre energimærkning, således at borgerne kan foretage et informeret valg.
§ Ændring af beskatningsgrundlag, sÃ¥ledes at energifremmende adfærd fremmes og sÃ¥ledes, at det reelt bliver â€forureneren, der betalerâ€.
§ I det omfang statsstøtte accepteres, skal den målrettes således at den fremmer energibesparelser.
§ Brug af reglerne om offentlige indkøb til at fremme af et marked for energieffektive ydelser. Det offentlige bør gå forrest og vise et eksempel ved eksempelvis at købe energieffektive biler.
§ Brug af nye finansielle værktøjer på såvel EU-niveau som på nationalt niveau, der skal gøre det lettere for både virksomheder og private at finansiere energieffektive investeringer.
§ Udvidelse af kravene om energieffektivitet til byggeri.
§ Mere støtte til forskning og udvikling af mere energibesparende køretøjer (Kommissionen â€CARS 21–initiativâ€).
3. Det videre forløb
På baggrund af den igangsatte høringsproces vil Kommissionen fremsætte en egentlig handlingsplan i starten af 2006, indeholdende mere specifikke retningslinier for hvordan den fælles energisparepolitik skal udmøntes.
Kommissionen vil i den forbindelse etablere et sÃ¥kaldt â€Europæisk Forum for Bæredygtig Energiâ€[2], der bygger pÃ¥ modellen for Firenze- og Madrid-forummet (der behandlede liberaliseringen af det europæiske energimarked). Forummet vil bestÃ¥ af repræsentanter for Kommissionen, Europa-Parlamentet, medlemsstaternes regeringer, nationale energimyndigheder, virksomheder og NGO’er, og skal mødes 2 gange om Ã¥ret. Første møde er planlagt til oktober i Ã¥r.
Herudover vil Kommissionen afholde en række åbne møder samt etablere debatfora på internettet m.m.
Med venlig hilsen
Christian Dubois
(3611)