Bekendtgørelse om eftersyn af kedel - og varmeanlæg i bygni  nger1) I medfør af § 16, stk. 1,  § 17, stk. 1 og 3, § 24, stk. 1-4, § 25, stk. 1, § 28, § 29, stk. 4, nr. 1 og 2, §§ 30 og 3 1,og § 32, stk. 2, i lov nr .585 af 24. juni 2005 om frem  me af energibesparelser i bygnin- ger fastsættes  : Kapitel 1 Anvendelsesområde m.v. § 1. Ejere og brugere af kedel- og varmeanlæg, der som hovedformål anvendes til bygningso   p- varmning, skal lade anlæggene   efterse som fastsat i denne bekendtgørelse og i  Energistyrelsens nærmere retningslin  ier. § 2. Denne bekendtgørelse omfatter følgende kedelanlæg: 1) Oliefyrede anlæg med brændere af forstø vningstypen. 2) Fastbrændselsanlæg , jf. dog stk. 3. 3) Gasfyrede anlæg med   en effekt på over 100 k W. Stk. 2. Ved kedelanlæg   forstås en kombination af kedelbeholder, brænder, pumpe og autom   atik, der er konstrueret til at overføre forbrændingsvarme til et vand   - eller luftbaseret opvarmningssy- stem. Stk. 3. Fastbrændselsanlæg, der anvender biobrændsel,   og kedler i fjernvarmecentraler er ikke om- fattet af denne bekendtgørelse. Stk. 4. Bekendtgørelsen omfatter endvidere  varmeanlæg med kedler, der er mere end 15 år gaml   e. Stk. 5. Ved varmeanlæg forstås en kombination af kedelanlæg, beholdere, rør, pumper, a utomatik, kanaler og radiatorer, der tilsammen anvendes til nyttiggørelse af varmen i et ce ntralvarmeanlæ  g. Kapitel 2 Regelmæssigt eftersyn m.v. af olie  - og gasfyrede kedelanlæg samt fastbrændselskedler § 3. Kedler i oliefyrede anlæg skal renses mindst én gang om året. § 4. Oliefyrede anlæg   og fastbrændselskedler  , der er mere end 5 år gamle,  skal efterses mindst hvert andet år  af en godkendt teknisk ekspert. § 5. Gasfyrede anlæg med en effekt på over 100 kW skal efterses mindst hvert fjerde år af en go    d- kendt teknisk ekspert. Stk. 2. Kravet i stk. 1 gælder også for anlæg med flere kedler, der tilsammen har en samlet effekt på over 100 kW. § 6. Ved det regelmæssige eftersyn af oliefyrede anlæg , som nævnt i   § 4 , kontrolmåles forbræ  n- dingsluftens temperatur, røggassens temperatur , sodtal samt iltindhold.Ved anlæg med blåfla m- mebrændere måles tillige røggassens kulilteindhold. 1) Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af   Europa-Parlamentets og Rådets d irektiv 2002/91/EF af 16. december 2002 om bygningers energimæssige ydeevne (EF  -Tidende 2003 nr. L 1, side 65), og dele af Rådets direktiv 93/76/EØF af 13. september 1993 om begrænsning af kuldioxidemissi onerne gennem en forbedring af energieffektiviteten (SAVE) (EF-Tidende 1993 nr. L 237, side 28).
Stk. 2. Ved det regelmæssige eftersyn af fas  tbrændselskedler  , som nævnt i § 4  , kontrolmåles CO - indholdet korrigeret til 10 pct. iltindhold i henhold til den europæiske st -5. Stk. 3. Ved det regelmæssige eftersyn af gas  fyrede anlæg  , som nævnt i   § 5 , med gas/blæseluftbrænder kontrolmåles forbrændingsluftens temperatur, røgtemperatur samt iltindhold. Stk. 4. Ved det regelmæssige eftersyn  , som nævnt i   §§ 4 -5, indsamles data efter nærmere retning  s- linier fastsat af Energistyrelsen. Stk. 5. På grundlag af måling af røggastemperatur og iltindhold konstaterer    den tekniske ekspert røgtabet i p rocent af den indfyrede energi. Stk. 6. På grundlag af målingerne samt de indsa  mlede data konstaterer den tekniske ekspert an- læggets samlede årsvirkningsgrad. Årsvir kningsgraden fastlægges ud fra referencer, som nærmere fastsættes af Energistyrelsen. § 7. Grænseværdier for røgtab , sodtal, CO m.v. ved eftersyn af kedelanlæg omfattet a  f §§4 - 5 er fastsat i bilag 1. Stk. 2. Såfremt anlægget ikke overholder de i bilag 1 fastsatte grænseværdier, skal den tekniske ekspert senest 4 uger efter eftersynet følge op overfor ejeren eller brugeren efter nærmere retning   s- linier fastsat af Energistyrelsen. Stk. 3. Hvis røgtabet for  kedelanlæg   omfattet af §§ 4-5 overstiger de grænseværdier, der er fastsat i bilag 1, er ejeren eller brugeren af anlægget forpligtet til inden for   8 uger at få foretaget de fornø  d- ne forbedringer, således at anlæ   gget overholder de fastsatte værdie § 8. Ved kontrolmålinger  må  den tekniske ekspert kunanvende måleinstrumenter, der efter Ene r- gistyrelsens nærmere anvisning har været underkastet kontrol og eventuel fornøden just ering og kalibrering på et laboratorium, der er akk rediteret til at udføre teknisk prøvning og k  alibrering af Den Danske Akkrediterings og Metrologifond (DANAK) eller af et tilsvarende akkrediteringsor- gan, som er medunderskriver af den europæiske samarbejdsorganisation for a  kkrediteringsopgavers (EA) multilaterale aftale om gensidig anerkendelse. Stk. 2. Energistyrelsen kan træffe bestemmelse om, at den tekniske ekspert skal opbevare eller indsende dokumentation for kontrol med og eventuel justering og kalibrering af de måleinstrume n- ter, der anvendes ved regelmæssige e  ftersyn. Stk. 3. Energistyrelsen kan træffe nærmere b estemmelse om, hvilke typer af måleinstrumenter der må anvendes  ved kontrolmålinger. Stk. 4. Fælless  ekretariatet for Eftersyns- og Mærknings  ordninger (FEM-sekretariatet), jf. § 34, underrettes af det akkrediterede laboratorium om justeringer og kalibreringer på alle de tekniske eksperters måleinstrumenter. Sekretariatet vedligeholder et register med kalibrering sdato for alle måleinstrumente r. § 9. Den tekniske ekspert skal personligt efterse kedelanlægget.   På grundlag af  de indsamlede da- ta, jf. § 6, stk. 4, samt det konstaterede røgtab og årsvirkningsgrad indberetter den tekniske ekspert resultaterne fra det regelmæssige eftersyn i et standardiseret format og en standardis  eret udformning (eftersynsrapport), som er godkendt af Energistyrelsen. Stk. 2. Den tekniske ekspert skal i elektronisk form indberette de oplysninger, der indgår i efters y- net, samt en elektronisk kopi af eftersynsrapporten til FEM-sekretariatet efter de nærmere retning  s- linier herom, som fastsættes af Energ  istyrelsen. Stk. 3. Et regelmæssigt eftersyn får først gy ldighed, når den tekniske ekspert har indberettet  de i stk. 1 nævnte   oplysninger.Det er en beti  ngelse for eftersynets gyldighed, at den tekniske ekspert har indberettet alle krævede oplysninger, og at   de indberettede oplysninger ikke indeholder åbenlyse fejl. Energistyrelsen kan afvise indberetningen, hvis betingelserne ikke er opfyldt. Stk. 4. Den tekniske ekspert rådgiver  ejeren henholdsvis brugeren om betydningen af de foretagne målinger, indsamlede data og resultaterne heraf.  Endvidere rådgives  om de økon omiske eller andre
væsentlige fordele, der er forbundet med at foretage de forbedringer, som er foreslået i    eftersyns- rapporten. Rentabilitetsgrænsen er fastsat i bila  g 1. Rådgivning  gives også i de tilfælde, hvor resu   l- taterne ligger inden for de grænseværdier, der er fastsat i bilag 1. § 10. Efter det regelmæssige eftersyn udfylder den tekniske ekspert et mærkat med oplysninger om kedelanlæg  gets energimæssige stand og   fristen for næste eftersyn. Den tekniske ekspert opsæ t- ter mærkatet et sy  nligt sted på anlægget. Mærkatet er dokumentation over for skorstensfejeren, ser- vicefirmaer og gasselskaber for, at ejeren eller brugeren har gennemført det lovpligtige  regelmæss  i- ge eftersyn af anlægget.   Eftersynsnumre for mærkater og eftersynsrappo  rter tildeles på forhånd af FEM-sekretariatet. Stk. 2. De mærkater, der anvendes af den tekniske ekspert, skal være udstedt af Energistyrelsen. § 11. Skorstensfejeren skal ved hjælp af det på   satte mærkat   undersøge , om kedelanlægget, jf.   §§ 4-5,har gennemgået de lovpligtige regelmæssige eftersy n. Træffes ingen til stede ved skorstensfeje- rens henvendelse, skal skorstensfejeren efterlade en blanketmeddelelse om det forgæves besøg   . Stk. 2. Såfrem t det oliefyrede kedelanlæg har fået    foretaget det regelmæssige eftersyn, foret  ager skorstensfejeren sig ikke yderligere. Såfremt  det oliefyrede kedelanlæg ikke har fået foretaget det regelmæssige eftersyn,   eller skorstensfejeren trods henvendelse ikke har fået adgang til kedelanlæ   g- get, skal skorstensfejeren orientere ejer eller bruger om, at vedkommende skal lade et regelmæssigt eftersyn udføre . Stk. 3. Bestemmelserne i stk. 1 og 2 er lovpligtigt skorstensfejerarbejde, og § 1, stk. 1 og 2, i be- kendtgørels e om brandværnsforanstaltninger for skorsten og ildsteder finder anvendelse på de i stk. 1 og 2 omtalte opgaver. § 12. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde borgeren det lovpligtige skorstensfejerarbejde efter den- ne bekendtgørelse på en sådan måde, at samtlige omfattende oliefyrede kedelanlæg sikres rege  l- mæssigt eftersyn. § 13. Hvis det oliefyrede kedelanlæg ikke længere er i drift eller er et dual -fuel anlæg, hvor det primære   brændsel ikke er olie, påsættes et særligt mærkat , og skorstensfejeren vejleder ejeren henholdsvis brugeren om, at det regelmæssige eftersyn skal foretages, så snart anlægget sæ t- tes i drift eller benytter olie, som primærbrændse l. Stk. 2. Hvis fastbrændselskedlen som primær  t anvender biobrændsel, påsættes et særligt mærkat t. Stk. 3. De særlige mærkater, der anvendes af skorstensfejeren, skal være   udstedt af Energistyrel- sen. Kapitel 3 Engangseftersyn af varmeanlæg § 14. Varmeanlæg med kedler, der er mere end 15 år gamle, skal e   fterses af en godkendt teknisk ekspert. Eftersynet skal være foretaget i kedelanlæggets 16. år, jf. dog § 37. 15 års efte rsynet gælder for alle oliefyrede anlæg, gas  fyrede anlæg og fastbrændselsanlæg, hvor de t primære brændsel ikke er biobrændse  l. Stk. 2. Det i stk. 1 nævnte eftersyn kan i udførelsesåret erstatte de i §§ 4 -5 nævnte regelmæ ssige eftersyn. Stk. 3. Engangseftersyn af varmeanlæg   med kedler, der er mere end 15 år gamle,  i enfamiliehuse og øvrige ejendomme under  1000 m2 skal foretages af en teknisk ekspert, der er sæ  rligt godkendt til at foretage sådanne eftersyn, jf.  § 20 , stk. 3-4 . Omfanget af eftersynet fremgår af  retningslinier fast- sat af Energistyrelsen.
Stk. 4. Engangseftersyn af varmeanlæg   med kedler, der er mere end 15 år gamle,  i ejendomme på over 1000 m2 skal foretages af en teknisk ekspert, der er særligt godkendt til at f  oretage sådanne eftersyn, jf. § 20, stk. 5. Omfanget af eftersynet fremgår af  retningslinier fastsat af Energistyrelsen. § 15. Forud for engangseftersynet indhenter den tekniske ekspert relevante oplysninger omkring ejendommen (kedeldata, klimaskærm, nøgletal m.v.) i Energistyrelsens register over data for kede   l- anlæ  g. § 16. Ved engangseftersyn indsamler den tekniske ekspert data om varmeproducerende og varme- fordelende anlæg efter nærmere retning slinier fastsat af Energistyrelsen. Stk. 2. På grundlag af de indsamlede data  vurderer den tekniske ekspert anlæggets   energieffektivi- tet. § 17. Den tekniske ekspert skal personligt efterse varmeanlægget.   På grundlag af  de indsamlede data, jf. § 16, samt indhentede data fra Energistyrelsens register, indberetter den tekniske ekspert resultaterne fra eftersynet i et standardiseret format og en standardiseret udformning (eftersynsrap- port), som er godkendt af Energistyrelsen. Stk. 2. Den tekniske ekspert skal i elektronisk form indberette de oplysninger, der indgår i efters y- net, samt en elektronisk kopi af eftersynsrapporten til FEM-sekretariatet efter de nærmere retning  s- linier herom, som fastsættes af Energ  istyrelsen. Stk. 3. Et engangseftersyn får først gyldighed, når den tekniske ekspert har indberettet oplysni   n- gerne som nævnt i stk. 1  , og eftersynsrapporten efterfølgende  er blevet tildelt et eftersynsnummer af FEM-sekretariatet. Det er en betingelse for tildeling af eftersynsnummer, at den tekniske ekspert har indberettet alle krævede oplysninger, og at de indbere  ttede oplysninger ikke indeholder åbenlyse fejl. Energistyrelsen kan afvise indberetningen og afslå tildeling af eftersynsnummer, hvis be tingel- serne ikke er opfyldt. Stk. 4. På baggrund af den tekniske ekspert s vurderinger og indholdet i eftersynsrapporten, rådg i- ver den tekniske ekspert ejeren henholdsvis brugeren med hensyn til udskiftning af kedlen og andre ændringer af varmeanlægget ,herunder om muligheden for tilslutning ti  l kollektive forsyningsanlæg. Eftersynet skal indeholde rådgivning om alternative løsninger. Rådgivni   ngen skal ske efter nærmere retningslinier, der fastsættes   af Energistyrelsen. § 18. Ved engangseftersyn af varmeanlæg må alene anvendes måleinstrumenter,     der opfylder kra- vene i § 8. Kapitel 4 Tekniske eksperter § 19. Energistyrelsen godkender efter ansø gning tekniske eksperter til at udføre eftersyn af kedel - og varmeanlæg i bygninger. Godkendelsen som teknisk ekspert er personlig og   foretages for fø l- gende kategorier: 1) Teknisk ekspert i oliefyrede kedelanlæg og fastbrændselsanlæ g. 2) Teknisk ekspert i gasfyrede kedelanlæ  g. 3) Teknisk ekspert i varmeanlæg, herunder  : a) Oliefyrede anlæg i enfamiliehuse og øvr   ige ejendomme under 1000 m2. b) Gasfyrede anlæg i   enfamiliehuse og øvr ige ejendomme under 1000 m2. c) Oliefyrede anlæg i ejendomme på over 1000 m2. d) Gasfyrede anlæg i ejendomme på over 1000 m2.
§ 20. For at kunne godkendes som teknisk ekspert og udøve virksomhed i forbindelse med efte r- syn af oliefyrede kedelanlæg og fastbræn dselsanlæg   i bygninger skal den tekniske ekspert opfylde og dokumentere følgende kvalifikat ionskrav 1) være godkendt oliefyrsmontør eller oliefyr   stekniker eller være faglært inden for VVS - området, jern- og metalområdet eller el -faget, og 2)    have indgående kendskab til fyringsteknik og  kedelteknik på oliefyrede anlæg,    samt 3)    have gennemgået efteruddannelse som teknisk ekspert efter nærmere bestemmelse fra Energ   i- styrelsen med bestået eksamen . Stk. 2. For at kunne godkendes som teknisk ekspert og udøve virksomhed i forbindelse med efte r- syn af gasfyrede kedelanlæg   i bygninger skal den tekniske ekspert opfylde og dokumentere følge n- de kvalifikationskrav 1) have erhvervet et A-gascertifikat eller autorisation til indregulering og funktionsafprø vning af større gasfyrede anlæg    og være faglært inden for VVS-området ,jern  - og metalområdet eller el - faget, og 2)    have gennemgået efteruddannelse som teknisk ekspert efter nærmere bestemmelse fra Energ   i- styrelsen med bestået eksamen . Stk. 3. For at kunne godkendes som teknisk ekspert til at foretage engangseftersyn af oliefyrede varmeanlæg   i enfamiliehuse og øvrige ejendomme  under 1000 m2 skal den tekniske ekspert opfylde og dokumentere følgende kval ifikationskrav 1) være godkendt oliefyrsmontør eller oli   efyrstekniker eller være beskikket energik  onsulent til enfamiliehuse, og 2)    have gennemgået efteruddannelse som teknisk ekspert efter nærmere bestemmelse fra Energ   i- styrelsen med bestået eksame n. Stk. 4. For at kunne godkendes som teknisk ekspert til at foretage engangseftersyn af gasfyrede varmeanlæg   i enfamiliehuse og øvrige ejendomme  under 1000 m2 skal den tekniske ekspert opfylde og dokumentere følgende kval ifikationskrav 1) have erhvervet et A-gascertifikat eller autorisation til indregulering og funktionsafprø vning af større gasfyrede anlæg    og være faglært inden for VVS-området ,jern  - og metalområdet eller el - faget, eller være beskikket energ  ikonsulent til enfamiliehuse, og 2)    have gennemgået efteruddannelse som teknisk ekspert efter nærmere bestemmelse    fra Energi- styrelsen med bestået eksamen . Stk. 5. For at kunne godkendes som teknisk ekspert til at foretage engangseftersyn af varmeanlæg ejendomme på over 1000 m2 skal den tekniske ekspert opfylde og dokumentere følgende kvalifik a- tionskrav 1) være besk  ikket energikonsulent til flerfamiliehuse eller handel, service og offentlige bygninger, og 2) have gennemgået efteruddannelse som teknisk ekspert efter nærmere bestemmelse fra Energ   i- styrelsen med bestået eksamen . Stk. 6. Uanset uddannelseskravene i stk. 1-5 kan en teknisk eksperts uddannelse godkendes, hvis eksperten dokumenterer, at vedkommende på anden vis har erhvervet  teoretiske og faglige kvalifi- kationer, som svarer til de nævnte udda  nnelser. Energistyrelsen kan fastsætte krav til den nævnte dokumentation, herunder at vedkommende skal bestå nærmere angivne prøver eller gennemføre nærmere angivne kurser  . Stk. 7. På godkendelsestidspunktet må et ge  nnemført efteruddannelseskursus som teknisk ekspert i varmeanlæg som nævnt i stk. 3 -5 højst være et år gamme lt. Stk. 8. Godkendelse kan nægtes, såfremt den pågældende i stilling eller erhverv har udvist en s å- dan adfærd, at der er grund til at antage, at vedkommende ikke vil udøve virksomheden som teknisk ekspert på forsvarlig måde.
Stk. 9. Tekniske eksperter, der har fået inddr aget godkendelsen som teknisk ekspert inden for de seneste 3 år, kan ikke ansøge om fornyet godkendelse som teknisk eksper  t. Stk. 10 . Den tekniske ekspert skal være myndig og må ikke være under værgemål efter værg e- målslovens § 5 eller under  samværgemål efter værgemålslovens § 7. § 21. Godkendelsen som teknisk ekspert udlø 3 år,  men kan fornys efter ansøgning. Stk. 2. Det er en forudsætning for fornyet godkendelse, at ansøgeren fortsat opfylder betinge   lserne for godkendelse som teknisk ekspert. Stk. 3. Det er endvidere en forudsætning for fornyet godkendelse som teknisk ekspert, at ansøg   e- ren inden for en periode på 36 måneder regnet fra datoen for den seneste godkendelse, har indbere  t- tet mindst 90 regelmæssige eftersyn   af oliefyrede kedelanlæg eller mindst 30 rege  lmæssige eftersyn af gasfyrede kedelanlæg   til FEM-sekretariatet. Stk. 4. De i stk. 3 nævnte minimumskrav gæ lder ikke for tekniske eksperter i varmeanlæg. Stk. 5. Korrekt ansøgning om fornyet godke ndelse skal være kommet frem t  il FEM-sekretariatet senest 4 måneder , inden godkendelsen udløber.  Ansøgninger, der først er modtaget efter ansø   g- ningsfristen, vil blive behandlet i den rækkefølge, de er modtaget. Stk. 6. Ansøgninger om fornyet godkendelse, der er modtaget senere end 1 år   efter godkendelsens ophør, behandles efter reglerne om godkendelse i §§ 19 -20. § 22. Tekniske eksperter skal i deres virksomhed som tekniske eksperter 1) følge de retningslinier for deres virksomhed, som til enhver tid måtte blive udsendt fra Energ  i- styrelsen, 2) følge de  kurser, orienteringsmøder m.v., som  er obligatoriske efter bestemmelse fra Energisty- relsen, 3) overholde de bestemmelser om honorar for udførelse n af eftersynsopgaver, som Energistyrelsen fastsætter ved bekendtgørelse om    gebyrer og honorarer for ydelser efter lov om fremme af energibesparelser i bygninger, 4) være momsregistreret eller ansat i et firma, der er momsregistreret, 5) betale skyldige gebyrer for godkendelse, kurser m.v., 6) anvende det format og den udformning for eftersynsrapporter, som er foreskrevet i § 9, stk. 1, og § 17, stk. 1, 7) indberette resultater fra de foretagne eftersyn, jf. §§ 9 og 17, 8) indsende supplerende dokumentation for tekniske eftersyn samt dokumentation for andre ydel- ser, som den tekniske ekspert udfører  i sin egenskab af godkendt teknisk ekspert efter nærmere bestemmelse fra Energistyrelsen, 9) følge Energistyrelsens anvisninger i forbi ndelse med kvalitetskontrol af eftersyn m.v. og 10)  efterkomme afgørelser i klagesager truffet af Energistyrelsen eller E nergiklagenævnet. § 23. Firmaer, der beskæftiger tekniske ekspe  rter, skal være registreret hos   FEM-sekretariatet. Stk. 2. Registrerede firmaer skal 1) følge de retningslinier for deres virksomhed, som til enhver tid måtte blive udsendt fra Energ  i- styrelsen, 2) overholde de bestemmelser om honorar for tekniske eksperters ydelser, som Energistyrelsen fastsætter ved bekendtgørelse om    gebyrer og honorarer for ydelser efter lov om fremme af energibesparelser i bygninger, 3) være momsregistreret, 4) betale skyldige gebyrer for registrering, godkendelse af ansatte tekniske eksperter m.v., 5) følge Energistyrelsens anvisninger i forbi ndelse med kvalitetskontrol af eftersyn m.v. og 6) efterkomme afgørelser i klagesager truffet af Energistyrelsen eller Energiklagenævne   t.
Stk. 3. Energistyrelsen kan nægte et firma reg  istrering, hvis betingelserne i stk. 2 og § 25 ikke er opfyldt. § 24. Hvis de lovpligtige eftersyn af kedel- og varmeanlæg udføres i forbindelse med andet arbe   j- de, herunder vedligeholdelsesarbejde, skal det registrerede firma drage omsorg for, at det af faktu- raen til ejeren eller brugeren af anlægget klart fremgår, hvad omkostningen til det lovpligtige efte   r- syn har været  . § 25. Den tekniske ekspert og det firma, som den tekniske ekspert er ansat i, må ikke ha ve ubetalt, forfalden gæld til det offentlige, der overstiger 100.000 kr. Det hindrer dog ikke godkendelsen af en teknisk ekspert eller registrering af et firma, at gælden til det offentlige overstiger 100.000 kr., s  å- fremt pågældende for den del af gælden, der overstiger 100.000 kr., har indgået afdragsordning med inddrivelsesmyndigheden eller har stillet sikkerhed. § 26. Den tekniske ekspert og det firma, som den tekniske ekspert er ansat i, skal være uvi  ldige i den enkelte sag, således at vedkommende skal  være uafhængig af interesser, der kan påvirke arbe j- det som teknisk ekspert. § 27. Energistyrelsen kan inddrage en teknisk eksperts godkendelse, hvis vedkommende 1) ikke længere opfylder betingelserne for at være godkendt som teknisk ekspert, 2) ikke overholder de regler, der er fastsat i § 22 og §§ 25-26, 3) begår  grove eller gentagne alvorlige fejl i forbindelse med udførelse af eftersyn og andre yde l- ser, som den tekniske ekspert udfører i sin egenskab af teknisk ekspert, eller 4) har modtaget en advarsel, jf. § 28, stk. 1, og i samme eller efterfølgende godkendelsesp eriode begår yderligere alvorlige eller gentagne fejl i forbindelse med udførelse af eftersyn og andre ydelser, som den tekniske ekspert udfører i sin egenskab af godkendt teknisk ekspert. Stk. 2. Inddragelse af en godkendelse som teknisk ekspert kan gøres betinget af berigtigelse af nærmere angivne forhold, særligt hvis inddr agelsen skyldes forhold, der kan henføres til det firma, hvori den tekniske ekspert er beskæftiget. Energistyrelsen kan   fastsætte en frist for beri  gtigelsen. Stk. 3. Hvis en teknisk ekspert er godkendt til flere kategorier af eftersyn, kan Energistyrelsen i forbindelse med inddragelsen af den tekniske eksperts godkendelse vedrørende én kategori af efter- syn beslutte at inddrage den tekniske eksperts godkendelse vedrørende de andre kategorier af efte r- syn. § 28. Energistyrelsen kan over for tekniske eksperter ogregistrerede firmaer påtale fejl og man g- ler i udførte eftersyn og andre ydelser, som den tekniske ekspert udfører i s  in egenskab af godkendt teknisk ekspert. Energistyrelsen kan tildele tekniske eksperter ogregistrerede firmaer en advarsel ved alvorlige eller gentagne fejl og mangler samt ved manglende overholdelse af regler, der er fast- sat i §§ 22 -2 6. Stk. 2. Energistyrelsen kan foretage registreringer af og retvisninger vedrørende fejl begået af te  k- niske eksperter eller registrerede firmaer. Energistyrelsen kan udtage tekniske eksperter og registre- rede firmaer til skærpet kontrol (o  bservationslister). Stk. 3. Energistyrelsen kan pålægge en teknisk ekspert at berigtige fejl og mangler i et udført e f- tersyn. Hvis særlige omstændigheder taler for det, kan Energistyrelsen pålægge den tekniske ekspert at tilbagebetale honoraret for eftersynet til den, der har ladet eftersynet udarbejde, eller at betale omkostningerne ved at få udarbejdet et nyt eftersyn ved en anden teknisk ekspert. § 29. Energistyrelsen kan inddrage registreringen af et firma, 1) hvis firmaet ikke længere opfylder betinge  lserne for at være registreret, 2) hvis firmaet ikke overholder de regler, der er fastsat i §§ 23-26,
3) hvis flere tekniske eksperter beskæftiget i firmaet får inddraget godkendelsen efter § 27 inden for en periode på 3 år eller 4) hvis firmaet lader andre end godkendte tekniske eksperter gennemføre eftersynet eller væsentl   i- ge dele af dette. § 30. Godkendelsen som teknisk ekspert ophø meddeler FEM-sekretariatet, at vedkommende ønsker at ophøre som godkendt teknisk ekspert. O  p- høret kan vedrør  e godkendelse til en specifik kategori af eftersyn. Stk. 2. Registreringen som firma ophører umiddelbart, hvis firmaet skriftligt meddeler  FEM- sekretariatet, at firmaet ikke længere ø   nsker at være registreret. Kapitel 5 Klageadgang § 31. Klager over faglige og kvalitetsmæssige forhold vedrørende tekniske eksperters ydelser b   e- handles af Energistyrelsen. Klagen skal være modtaget i Energistyrelsen senest 6 måneder e   fter eftersynets udførelse.  Klage kan indbringes af ejere og brugere af kedel- og varmeanlæg. Stk. 2. Følgende afgørelser truffet af Energist  yrelsen kan påklages til Energiklagenævnet: 1) Afgørelser af klage sager omfattet af stk. 1. 2) Afgørelser truffet på grundlag af teknisk revision   (kvalitetssikring) af gennemførte efte rsyn. 3) Afslag på  godkendelse som teknisk ekspert eller registrering af firma. 4) Inddragelse af godkendelse som teknisk ekspert eller registrering af firma. 5) Advarsler eller påtaler  til en teknisk ekspert eller et registreret firma. Stk. 3. Energistyrelsens afgørelser om regist reringer af og retvisninger vedrørende fejl begået af tekniske eksperter og registrerede firmaer samt afgørelser om optagelse på observationsl  ister vil dog først kunne behandles af Energiklagenævnet i forbindelse med en samlet behan   dling af en klage over en afgørelse, hvori de nævnte afgørels er efterfølgende er indgået. Stk. 4. Energiklagenævnets afgørelser kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed. Stk. 5. Øvrige afgørelser     truffet af Energistyrelsen i medfør af denne bekendtgørelse   kan ikke ind- bringes for transport- og energiministeren eller Energiklagenævnet. Kapitel 6 Tilsyn m.v. § 32. Energistyrelsen kan pålægge myndigheder, tekniske eksperter, firmaer, der beskæftiger tek- niske eksperter, samt kollektive energiforsyningsvirksomheder at udarbejde og meddele alle såda n- ne oplysninger til Energistyrelsen, som er nødvendige for varetagelsen af opgaver vedrørende efte  r- syn af kedel- og varmeanlæg efter lov om fremme af energibesparelser i bygninger og denne b  e- kendtgørelse, herunder til afgørelse af,   om et forhold er omfattet af loven eller bekendtgørelsen. § 33. Energistyrelsen varetager administrationen af eftersynsordningerne og fører tilsyn med overholdelsen af reglerne om eftersyn i lov om fremme af energibesparelser i bygninger samt reg- lerne i denne bekendtgørelse. Energistyrelsen kan herunder iværksætte kontrolforanstal tninger og opfølgning herp å. § 34. Energistyrelsen etablerer et sekretariat, Fællessekretariatet for E  ftersyns- og Mærknings  ord- ninger (FEM-sekretariatet), som efter nærmere   bestemmelser fastsat af Energistyrelsen varetager opgaver vedrørende eftersynsor dningerne, herunder:
1) Registrerer og fører lister over godkendte tekniske eksperter og registrerede firmaer, der b e- skæftiger godkendte tekniske ekspe  rter. 2) Forbereder sager til Energistyrelsens afgørelser vedrørende optagelse   af tekniske eksperter på introduktionskurser, godkendelse af tekniske eksperter, fornyet godkendelse af tekniske eksper- ter, inddragelse af godkendelse om teknisk ekspert, registrering af firmaer, inddragelse af regi- strering af firmaer, påtale og advarsel, berigtigelse af eftersyn, klager over arbejde udført af godkendte tekniske eksperter samt henvendelser i øvrigt om e ftersynsordningerne. 3) Opkræver gebyrer fastsat i medfør af § 24, stk. 3, nr. 2 og 3, i lov    om fremme af energibesparel- ser i bygninger. 4) Modtager og registrerer eftersynsrapporter samt tildeler eftersynsnumre. 5) Udarbejder statistik vedrørende eftersynsor dningerne. 6) Gennemfører kvalitetssikrin g. Stk. 2. Energistyrelsen kan bemyndige virksomheder eller sagkyndige institutioner til at udtage til og udføre teknisk revision  (kvalitetssikring) af gennemførte eftersyn efter nærmere re   tningslinier og anvisninger fra Energistyrelsen. Kapitel 7 Straf § 35. Med bøde straffes den, der som ejer eller br uger undlader at lade kedel- og varmeanlæg, der er omfattet af denne bekendtgørelse, efters e. Stk. 2. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffel   o- vens 5. kapitel. Kapitel 8 Ikrafttrædelses  - og overgangsbestemmelser m.v. § 36. Bekendtgørelsen træder    med de i stk. 2 nævnte undtagelser i k  raft den 1. januar 2006. Stk. 2. Bestemmelserne i § 5, § 6, stk. 6, § 9 og kapitel 3 træder i kraft den 1. april 2006. Stk. 3. Bekendtgørelse nr. 785 af 21. august 2000 om kontro lmåling, justering og rensning af oli e- fyringsanlæg   ophæves den 1  . januar 2006. § 37. Engangseftersyn af varmeanlæg med kedler, der er mere end 15 år    gamle, skal efterses i varmeanlæggets 16. år, jf. § 14. I perioden frem til 1. januar 2009 vil følgende ove rgangsregler imidlertid blive anvendt: 1) Alle varmeanlæg med   kedler, der er mere end 30 år  gamle, skal have gennemført et engangse f- tersyn inden den 1. juni 2007. 2) Alle varmeanlæg med kedler, der er mere end   20 år  gamle, skal have gennemført et engangse f- tersyn inden den 1. juni 2008. 3) Alle varmeanlæg med   kedler, der er mere end 15 år  gamle, skal have gennemført et engangse f- tersyn inden den 1. juni 2009. § 38. I perioden fra den 1. januar 2006 og til og med den 31. marts 2006 vil følgende overgang s- bestemmelser være gældende: 1) Opgaver, som i henhold til denne bekendtgø -sekretariatet, vil i overgangsperioden blive varetaget af Energistyrelsen eller den, som Energistyrelsen udpeger hertil.
2) OR-montører, der tidligere har udført   kontrolmåling, justering og rensning af olief yringsanlæg i medfør af bekendtgørelse nr.   785 af 21. august 2000, godkendes uden ansøgning som teknisk ekspert i oliefyrede kedelanlæg og fastbrændselsanlæg. 3) Ansøgning om godkendelse som teknisk ekspert eft er udløbet af overgangsperioden sker efter bestemmelserne i kapitel 4 i denne bekendtgørelse. Energistyrelsen kan fastsætte nærmere a n- søgningsfrister. 4) Tekniske eksperter betaler 7 kr. pr. mærkat for de i § 10 nævnte mærkater. Gebyret o pkræves af Energistyrelsen i forbindelse med udstedelsen af mærkatet. Gebyret skal bet  ales senest 30 dage efter opkrævningens udsendelse. Betales opkrævet gebyr ikke rettidigt, skal der betales rente heraf i medfør af renteloven. Transport- og Energiministeriet, den Flemming Hansen/ Ib Larsen
Bilag 1 Grænseværdier Regelmæssigt efte  rsyn af oliefyrede kedelanlæg Røgtab  for oliefyringsanlæg: Max. 10 pct. Sodtal for oliefyringsanlæg: Max. 1  . Regelmæssigt eftersyn af fastbrændselsanlæg CO-krav: Max. 8000 mg/m3 ved 10 pct. ilt. Regelmæssigt eftersyn af gasfyrede kedela  nlæg på over 100 k    W Røgtab for gasfyrede kedelanlæg: Max. 10    pct. Definition af rentabilitet i forbindelse med rådgivning og eventuel opfølgning overfor ejere og brugere om udskiftninger og forbedringer Et rentabelt forslag defineres som et forslag, hvor (energibesparelse x levetid)/ investering > 1,33