Fremsat den {FREMSAT} af Transport- og energiministeren (Flemming Hansen) UDKAST Forslag til Lov om ændring af lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning, lov om varmeforsyning, lov om Energinet Danmark, lov om ændring af lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning og lov om varmeforsyning, lov om planlægning   og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kom- muner og amtskommuner1) (Energispareaftalen, havvindmølleudbud, biomassepålæg, m.v.) § 1 I lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 286 af 20 . april 2005, som ændret ved § 2   i lov nr. 293 af 27. april 2005 om ændring a  f lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og amtskommuner, lov om elforsyning og lov om varmeforsyning, foretages følgende ændringer: 1. Overalt i loven ændres   »Energinet Danmark« til: »Energinet.dk«. 2. I § 4, stk. 1, indsættes efter   »netvirksomhed«: »med mindre end 100.000 tilsluttede forbrugere«. 3. I § 6, stk. 1, indsættes som   2. pkt.: »Ved skift af elleverandør må forbrugeren ikke opkr  æves g byr.« 4. I § 8, stk. 1, 2. pkt., ændres   »§§ 8 a og 9« til: »§§ 8 a-9 a«. 5§ 8, stk. 4, nr. 3, affattes således: »3)  Omkostninger som den systemansvarlige virksomhed efter transport- og energiministerens be- stemmelse afholder til dækning af etableri  ng af elproduktionsanlæg på havet, jf. § 17, stk. 6.   « 6. I § 8 indsættes som stk. 8: »Stk. 8. De kollektive elforsyningsvirksomheder afholder hver for sig omkostningerne til de of- fentlige forpligtelser, som påhviler dem ifølge stk. 3 og 4. Den systemansvar  lige virksomhed opgør omkostningerne og fordelingen af disse på elforbrugerne. På grundlag heraf opkræver netvirkso m- hederne beløb fra elforbrugerne til dækning af omkostningerne og indbetaler de opkrævede midler 1) Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører Eu ropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/54/EF af 26. juni 2003 om fælles regler for det indre marked for elektricitet og om ophævelse af direktiv 96/92/EF, (EF-Tidende 2003 nr. L 176, side 37) og Europa-Parlamentets og Rådets d i- rektiv nr. 2003/55/EF af 26. juni 2003 om fælles regler for det indre marked for naturgas og om ophævelse af direktiv nr. 98/30/EF, (EF  -Tidende 2003 nr. L 176, side 57).
til den systemansvarlige virksomhed, som dæk  ker de kollektive elforsyningsvirksomheders afholdte omkostninger til de offentlige forpligtelser. Transport- og energiministeren kan fastsætte regler om gennemførelsen af de nævnte opgaver og om samarbejde herom mellem de kollektive elforsyning   s- virksomheder.« 7. Efter § 9 indsættes før    kapitel 3: »§ 9 a. En virksomhed, som producerer fjernvarme på et kraft -varme-værk   eller på et fjernvarm e- værk, som   (på datoen for lovforslagets fremsættelse) var indrettet til kraft   -varme-produktion, beta- ler ikke beløb til d ækning af omkostninger til offentlige forpligtelser efter § 8, stk. 3 og 4, for det elforbrug, som medgår til at producere fjernvarme til forbru gere ved hjælp af elektricitet. Stk. 2. En egenproducent af elektricitet, som har indgået aftale med den systema nsvarlige virk- somhed som nævnt i § 32, stk. 1, om at stille regulerings  - og reservekapacitet til rådighed, betaler ikke beløb som nævnt i stk. 1 for det elforbrug, som medgår til at producere varme til eget forbrug ved hjælp af elektricitet i perioder, hvo  r den systemansvarlige virksomhed har pålagt egenproduce n- ten at nedregulere sin levering af elektricitet til elforsyningsnettet. Stk. 3. Omkostninger til offentlige forpligtelser, som ikke dækkes som følge af bestemmelserne i stk. 1 og 2, opkræves med en f  orholdsmæssig andel på øvrige forbrugere efter de i § 8, stk. 3 og 4, næv  nte principper. Stk. 4. Fritagelse for betaling af beløb til dækning af omkostninger til offentlige forpligtelser kan betinges af, at et kraft-varme-produktionsanlæg opfylder nærmere angivne krav til elproduktionens andel af energiproduktionen. Stk. 5. Transport- og energiministeren kan fastsætte regler om afgrænsning af virksomheder og produktioner, som omfattes af stk. 1 og 2, om betingelser som nævnt i stk. 4 og om måling sa   mt dokumentation af elforbrug.« 8. I § 10 indsæ ttes som stk. 7: »Stk. 7. Transport- og energiministeren kan godkende, at en virksomhed, som har modtaget pålæg som nævnt i stk. 4, helt eller delvist overdrager pligter og rettigheder efter pålægget til en anden bevillingspligtig elproduktionsvirksomhed. Forpligtelser ifølge pålægget indføjes som et vilkår i bevillingen for den modtagende virksomhed.« 9. I § 14 indsættes som stk. 2: »Stk. 2. Udbud eller offentliggørelse som nævnt i stk. 1 kan undlades ved tilladelser    til anlæg, der etableres af hensyn til forskning, udvikling og demonstration vedrørende elproduktion på havet.  « 10. § 16, stk. 2, affattes således: »Stk. 2. Transport- og energiministeren kan betinge godkendelsen af disse anlæg af vilkår, heru   n- der krav til konstruktion, indretning, installationer, opstilling, drift, nedtagning og sikkerhedsstillel- se for nedtagning af anlæg samt økonomiske, tekniske, sikkerheds   - og miljømæssige forhold i fo   r- bindelse med etablering og drift.« 11. I § 17, stk. 6, ændres   »§ 9, stk. 1« til: »§ 8, stk. 4, nr. 3«. 12. I § 21 indsættes som stk. 5 og 6 : »Stk. 5. Bestemmelserne i stk.1-4 omfatter ikke transmissionsnet på over 100 kV på søterritoriet og i den eksklusive økonomiske zone, der ikke har tilslutning til det danske elforsyni ngsnet. Stk. 6. De af stk. 1 omfattede transmissionsnet, der etableres på søterritoriet og i den eksklusive økonomiske zone, skal tillige have tilladelse efter § 22 a .«
13. § 22, stk. 1, nr. 3 og 4, affattes således: »3)  varetage opgaver vedrørende betali ng for offentlige forpligtelser ifølge § 8 og regler fastsat i medfør af denne bestemmelse, 4) varetage opgaver vedrørende miljøvenlig elproduktion ifølge bestemmelserne i kapitel 9    og regler fastsat i medfør af disse bestemme lser,« 14. § 22, stk. 1, nr. 6, affattes således: »6)  sikre at forbrugerne oplyses om mulighed for elbesparelser, give den enkelte elforbruger årlige informationer om sit elforbrug,kortlægge det samlede elforbrug i forsyningsområd et samt of- fentliggøre d ata fra kortlægningen   eller på b egæring stille sådanne data    til rådighed .« 15. § 22, stk. 1, nr. 7, affattes således: »7)  sikre realisering af dokumenterbare energibesparelser i overensstemmelse med regler fastsat efter stk. 5,« 16. § 22, stk. 5, affattes således: »Stk. 5Transport- og energiministeren kan fastsætte regler om gennemførelsen af bestemmelse   r- ne i stk. 1-3, herunder regler om virksomhedernes opgaver og mål for de energibesparelser, som virksomhederne samlet eller enkeltvis skal sikre bliver opnået , samt regler om dokumentation, ind- beretning, verifikation, afholdelse af nærmere angivne fællesomkostninger m.v. Transport- og ener- giministeren kan fastsætte regler om, at visse energ  ibesparelsesaktiviteter, jf. stk. 1, nr. 7, skal ske efter udbud, og regler for udbudets afholdelse samt for virksomhedernes finansiering af de udbudte opgaver.« 17. I § 22 indsættes som stk. 8: »Stk. 8. Realiseringen af energibesparelser efter bestemmelsen i stk. 1, nr. 7, skal ske gennem virksomheder, som er selskabsmæssigt adskilte fra netvirksomheden  .« 18. § 22 affattes således: »§ 22 a. Etablering af nye elforsyningsnet på alle spændingsniveauer på søterritoriet og i den ek s- klusive økonomiske zone samt væsentlige ændringer i tilsvarende bestående net kan kun ske efter forudgå ende tilladelse fra transport - og energiministeren. Der kræves tillige tilladelse efter § 21 til transmissionsnet på over 100 kV. Stk. 2. Tilladelsen meddeles under hensyn til væsentlige samfundsmæssige interesser i anvende l- sen af søterritoriet og den eksklusive økonomiske zone.   Tilladelsen kan betinges af vilkår, herunder krav til placering, indretning og sikkerhedsstillelse for fjernelse af anlæg samt tekniske, miljø   - og sikkerhedsmæssige forhold i forbindelse med etablering og drift. Stk. 3.Bestemmelserne i stk. 1gælder ikke for interne ledningsanlæg som nævnt i § 16, stk. 1, og elforsyningsnet som nævnt i § 4 a   i lov om Energinet.dk.« 19. I § 27 c indsættes   som stk. 12: »Stk. 12. Elproduktion fra havvindmølleparker som nævnt i § 27 f er undtaget fra ovenstående b e- stemmelser.« 20. Efter § 27 e indsættes: »§ 27 f. Denne bestemmelse omhandler regulering af elproduktionen fra havvindmølleparker, som er etableret efter afholdelse af udbud som nævnt i § 14.
Stk. 2. Elproducenten anmelder sin plan for elproduktionen for det følgende  driftsdøgn til den s y- stemansvarlige virksomhed. Stk. 3. Den systemansvarlige virksomhed kan på byde nedregulering ved reduktion eller afbrydelse af elproduktionen, hvis dette er nødvendigt på grund af 1) fejl eller vedligeholdelsesarbejder på transmissions anlæg til ilandføringen af elproduktion eller i det ø vrige transmissionsnet, eller 2) kapacitetetsbegrænsninger i øvrigt i det sammenhængende transmissionsnet, som kan afhjælpes ved nedregulering. Stk. 4. Påbud efter stk. 3 er betinget af, at nedregulering en er nødvendig af hensyn til forsyning s- sikkerheden eller en samfundsøkonomisk optimal udnyttelse af det sammenhængende elforsyning   s- system, herunder sikringen af et velfungerende konkurrencemarked. Stk. 5. Hvis havvindmølleparkens faktisk elproduktion i et  driftsdøgn ikke svarer til det anmeldte efter stk. 2, kan den systemansvarlige virksomhed kræve, at der ydes rimelig betaling for de ubala  n- cer, der påføres systemet i driftsdøgnet. Stk. 6. Den systemansvarlige virksomhed kan fastsætte forskrifter for anme  ldelse efter stk. 2 og forskrifter indeholdende generelle kriterier for nedregulering efter stk. 3. § 27 g. Den systemansvarlige virksomhed yder betaling til elproducenten for tab som følge af ne d- regulering, jf. § 27 f, som foretages i 25 år fra meddelelse n af tilladelse til udnyttelse af energi på søterr itoriet eller i den eksklusive ø konomiske zone, jf. § 13. Stk. 2. Ved fastsættelse af betalingen opgøres indtægtstabet med udgangspunkt i salg af elprodu k- tionen under de aktuelle forhold ved: 1) en pris på  51,8 øre pr. kWh i den periode, hvor der ydes pris tillæg efter § 56 e, stk. 2, og 2) en pris svarende til den efter § 59, stk. 2, nr. 1, fastsatte markedspris pr. kWh, efter det tids- punkt, hvor det i § 56 e, stk. 2, nævnte pristillæg er ophørt eller fraval gt, jf. § 64, stk. 2. Stk. 3. Der ydes ikke betaling, hvis nedreguleringen er en følge af force majeure. Stk. 4. Uenighed om adgangen til betaling og dennes størrelse afgøres af domstolene. Stk. 5. Elproducenten udarbejder metoder for, hvorledes størrelsen  af tabt elproduktion som følge af nedregulering beregnes. Metoderne skal godkendes af den systemansvarlige virksomhed. § 27 h. Hvis den systemansvarlige virksomhed ikke opfylder frister og betingelser for nettilslut- ning af en havvindmøllepark ifølge vilkå   r i et udbud efter § 14, ifalder virksomheden objektivt er- statningsansvar for elproducentens deraf følgende tab. Stk. 2. Hvis elproducenten ikke etablerer havvindmølleparken, uanset at elproducenten har forpligtet sig hertil i overensstemmelse med vilkår i  udbudet, ifalder elproducenten objektivt erstat- ningsansvar for den systemansvarlige virksomheds deraf følgende tab. Stk. 3. Erstatning efter stk. 1 og 2 tilkendes inden for de i udbudsvilkårene nævnte betingelser og rammer. Uenighed om adgangen til erstatning og dennes størrelse afgøres af domstolene. Stk. 4. Erstatninger, som påhviler  den systemansvarlige virksomhed som nævnt i stk. 1 eller som følge af virksomh edens dispositioner med henblik på at opfylde udbudsvilkårene, samt erstatninger, som tilfalder virksomheden efter stk. 2, indgår i fastsættelsen af    den systemansvarlige virksomheds priser efter § 71.« 21. I § 28, stk. 1, ændres   »§ 9« til: »§ 8, stk. 1«. 22. § 28, stk. 2, nr. 4, affattes således: »4)  Varetage opgaver vedrørende milj ø venlig elproduktion ifølge bestemmelserne i kapitel 9 og regler fastsat i medfør af disse b estemmelser.« 23. § 28, stk. 2, nr. 11, affattes således:
»11) Varetage opgaver vedrørende betaling for offentlige forpligtelser ifølge § 8 og regler fastsa  t i medfør af denne beste mmelse.« 24. I § 28, stk. 2, nr. 12, indsættes efter »stk. 6«: »og 8«. 25. I § 28 a indsættes som stk. 3: »Stk. 3.Den systemansvarlige virksomhed   kan, såfremt det vurderes at være økonomisk mere re n- tabelt end at dække de i stk. 1 nævnte omkostninger, indg å aftale med den pågældende netvirkso m- hed om, at den systemansvarlige virksomhed afholder etableringsomkostningerne til at netforbinde det isolerede kollektive elforsyningsnet med det sammenhængende elforsyningssystem.  « 26. § 31, stk. 2-4, affattes således : »Stk. 2. Den systemansvarlige virksomhed kan stille vilkår for brugernes adgang til at benytte virksomhedens ydelser. Disse vilkår  skal være   objektive, ikkediskriminerende og offentligt tilgæ  n- gelige og kan vedrøre: 1) ø sikkerhedsstillelse for udgifter eller risiko for udgifter, som den systemansvarlige virksomhed påtager sig på brugerens vegne, eller som er forbundne med brugen af den systemansvarlige virksomheds ydelser, 2) krav til indrapportering og formidling af data og andre informationer af relevans for den sy- stemansvarlige virksomheds arbejde, 3) forhold som bidrager til at sikre bedst mulig konkurrence for produktion og handel med elektr i- citet. Stk. 3. Den systemansvarlige virksomhed kan træffe afgørelse om, at b   rugere, som groft eller gen- tagne gange tilsidesæ  tter vilkår som nævnt i stk. 2, helt eller delvist udelukkes fra at gøre brug af den systemansvarlige virksomheds ydelser, indtil vilkåret opfyldes. Stk. 4. Afgørelser truffet af den systemansvarlige virksomh ed efter denne bestemmelse kan ind- bringes for Energitilsynet.« 27.§ 32 affattes således: »§ 32. Til løsning af den i § 31, stk. 1, nævnte opgave kan den systemansvarlige virksomhed in   d- gå aftaler om op - og nedregulering med henblik på at imødegå effekten a   f kapacitetsrestriktioner i det kollektive elforsyningsnet. Stk. 2. Transport- og energiministeren kan godkende, at den systemansvarlige virksomhed helt el- ler delvis ejer og driver virksomheder til registrering og omsætning af VE  -beviser. Ministeren kan stille vilkår for godkendelsen, herunder at aktiviteterne drives i selvstændige virksomheder med begræ  nset ansvar. Stk. 3. Transport- og energiministeren kan fastsætte nærmere regler om de aftaler, som den s y- stemansvarlige virksomhed kan indgå efter bestemme lsen i stk. 1.« 28. § 35 affattes således: »§ 35. Transmissionsnet på mellem 100 kV og 200 kV samt udlandsforbindelser under 100 kV, der er stillet til rådighed for den systemansvarlige virksomhed, og ejerandele i transmissionsvir k- somheder, der ejer sådann e net (transmissionsandele), kan udelukkende afstås til staten. Ejere, der ønsker at foretage afståelser omfattet af denne bestemmelse, giver underretning herom til Energ  i- net.dk. Stk. 2. En virksomhed, der ejer transmissionsandele (ejervirksomheden), har pligt til at afstå sam t- lige sine transmissionsandele til staten ved ejerskifte i ejervirksomheden. Ved ejerskifte efter denne bestemmelse forstås:
1) at 50 pct. af ejerandelene i ejervirksomheden eller i en virksomhed, der direkte eller indirekte besidder ejerandele i ejervirksomheden, har skiftet ejer, 2) at ejere af ejerandele i ejervirksomheden eller i en virksomhed, der direkte eller indirekte ejer andele i ejervirksomheden, enten ved erhvervelsen eller senere alene eller i forening med andre har opnået  bestemmende indflydelse i ejervirksomheden eller i en virksomhed, der direkte eller indirekte ejer andele i ejervirksomheden eller 3) at ejere af ejerandele i ejervirksomheden eller i en virksomhed, der direkte eller indirekte ejer andele i ejervirksomheden, har mistet bestemmende indflydelse i ejervirksomheden eller i en virksomhed, der direkte eller indirekte ejer andele i ejervirksomheden. Stk. 3. Til ejerskifte efter stk. 2 medregnes ikke ejerskifte til ejerandele i forbrugerejede selskaber, når overta gelse af ejerskabet er en vedtægtsmæssig betingelse for overtagelse af brugen af selsk a- bets installation hos den nye forbruger. Stk. 4. Såfremt en enkelt ejer  har bestemmende indflydelse (den kontrollerende ejer) i en virksom- hed (den kontrollerede virksomhed), der direkte eller indirekte besidder transmissionsandele, finder stk. 2 ikke anvendelse på transaktioner, der udelukkende indirekte vedrører de øvrige ejerandele i den kontrollerede virksomhed. Stk. 5. Selskabsmæssige omstruktureringer er ikke omfatte  t af stk. 1-2, når de ejere, der direkte e l- ler indirekte har ejerandele i de virksomheder, der berøres af en selskabsmæssig omstrukturering, ikke opnår andet vederlag i forbindelse hermed end direkte eller indirekte ejerandele i samme fo r- hold i den virksomhed eller de virksomheder, der består efter den selskabsmæssige omstrukturering. Dette gælder dog ikke for selskabsmæssige omstruktureringer, som indebærer, at en ejervirksomhed efter den selskabsmæssige omstrukturering i stedet bliver indirekte ejer af de   pågældende transmi   s- sionsandele. Såfremt der efter gennemførelsen af en selskabsmæssig omstrukturering som nævnt i 1. pkt. sker afståelse af direkte eller indirekte ejerandele i virksomheder, der består efter den se  l- skabsmæssige omstrukturering, og som dir  ekte eller indirekte besidder transmissionsandele, udgør det ejerskifte af transmissionsandele efter bestemmelsen i stk. 2, såfremt afståelse af en tilsv  arende andel af den pågældende ejers ejerandele inden gennemførelsen af den selskabsmæssige omstrukt u- rering ville have medført, at der var in dtrådt ejerskifte efter stk. 2. Stk. 6. Udnyttelse af forkøbsrettigheder, køberettigheder og te  gningsrettigheder stiftet før den 21. april 2004 er ikke omfattet af stk. 1 og 2. Stk. 7. En virksomhed, der direkte eller indirekte besidder transmissionsandele, skal straks give underretning til transport- og energiministeren, når 50 pct. af ejerandelene i virksomheden har ski f- tet ejer, eller hvis virksomheden bliver bekendt med, at en af virksomhedens ejere alene eller i for- ening med andre ejere opnår eller mister bestemmende indflydelse i virksomheden. En ejer, der alene eller i forening med andre opnår eller mister bestemmende indflydelse i virksomheden, skal straks give underretning til transport- og energiministeren. Dette gælder dog ikke, såfremt transakt   i- onen i medfør af stk. 3 -6, er undtaget fra stk. 1-2. Stk. 8. Transport- og energiministeren træffer afgørelse om pligt til afståelse efter stk. 1 og 2. St a- tens købepligt efter stk. 1 og 2 opfyldes af Energinet.dk uden u grundet ophold efter, at transport- og energiministeren har truffet afgørelse om afståelsespligt, eller Energinet.dk har modtaget underre  t- ning om, at der ønskes afståelse. S  å fremt overtagelsen forudsætter udskillelse af transmissionsnet efter stk. 9, vil købepligten dog først kunne opfyldes uden ugrundet ophold fra det tidspunkt, hvor udskillelse er sket. Stk. 9. Inden statens overtagelse af transmissionsandele efter stk. 1 og 2 skal virksomheder, der både ejer transmissionsnet omfattet af stk. 1 og andre n et, udskille de af stk. 1 omfattede transmissi- onsnet i et selvstændigt aktieselskab. Udskillelsen skal ske snarest muligt og senest 12 måneder efter, Energinet.dk har modtaget underretning efter stk. 1, eller transport- og energiministeren har truffet afgø relse om pligt til afståelse efter st k. 2.
Stk. 10. I mangel af enighed fastsættes pris  - og betalingsvilkår for overtagelse af ejerskab til transmissionsnet efter stk. 1 og 2 af Taksationskommissionen efter reglerne i kapitel 4 i lov om fremgangsmåden ved  ekspropriation vedrørende fast ejendom. Søgsmål til prøvelse af kendelser om pris- og betalingsvilkår truffet af Taksationskommissionen skal være anlagt inden 6 måneder efter, at kendelsen er meddelt den pågældende. Stk. 11. Transport- og energiministeren kan hos virksomheder, sælgere af ejerandele og ejere o  m- fattet af stk. 1, 2 og 7 forlange alle oplysninger, som ministeren anser for nødvendige for u døvelse af tilsyn med, at de næ  vnte bestemmelser er overholdt. Stk. 12. Transmissionsvirksomheder, som driver transmissionsnet omfattet af stk. 1, skal drives i aktieselskabsform.« 29. §37 affattes således: § 37. Kommuner og amtskommuner registrerer modtagne uddelinger fra og vederlag ved afståelse af ejerandele i virksomheder, der er eller i perioden efter den 20. februar 2003 har været omfattet af § 2, stk. 1, eller virksomheder, der direkte eller indirekte ejer eller i perioden efter den 20. februar 2003 har ejet andele i sådanne virksomheder. Stk. 2. Selskabsmæssige omstruktureringer i form af fusioner, spal  tninger eller tilførsler af aktiver omfattet af fusionsskattelovens regler eller i form af aktieombytninger omfattet af aktieavancebe- skatningslovens § 13 anses ikke for afståelse af ejerandele i henhold til stk. 1, i det omfang komm u- nens eller amtskommunens vederlag består i ejerandele i en eller flere v irksomheder omfattet af stk. 1. Stk. 3. Registreringen skal omfatte den dato, hvor uddelingen eller vederlaget er til rådighed for kommunen eller amtskommunen (rådighedsda toen), samt beløbets størrelse. Stk. 4. Ved afståelse af ejerandele omfattet af stk. 1 til en fond eller anden selvejende institution anses afståelsestidspunktet for rådighedsdato efter stk. 3, og der skal efter stk. 1 registreres et vede  r- lag, som mindst svarer til markedsværdien af de pågæl dende ejerandele. Stk. 5. Kommuner og amtskommuner indberetter senest den 1. februar hvert år til Energitilsynet de registreringer, som kommunen eller amtskommunen har foretaget efter stk. 1, 3 og 4 i det fore- gående kalenderår, eller afgiver erklæring om, at der ikke er foretaget sådanne  registreringer. Stk. 6. Indberetningen skal angive det samlede beløb, der er blevet til rådighed i det foregående kalenderår (rådighedsbeløbet), og skal ledsages af dokumentation for størrelsen af de registrerede uddelinger og vederlag og for de registrerede rådighedsdatoer. Endvidere skal indberetningen ang i- ve en beregnet forrentning af rådighedsbeløbet fra de enkelte rådighedsdatoer og frem til den 1. november i indberetningsåret, hvor der, jf. stk. 10, sker reduktion i ko mmunens eller amtskommu- nens statstilskud efter lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og amtskom- muner. Rentesatsen fastsættes til Nationalbankens diskonto den 1. januar i indberetningsåret. Finder tilsynet, at den ledsagende dokumentation er utilstrækkelig, kan tilsynet forlange yderligere dok  u- mentation. Stk. 7. Ved indberetningen efter stk. 5, kan kommunale ejere af aktieselskaber, der var børsnot e- rede den 20. februar 2003, i det samlede rådighedsbeløb, inkl. beregnet forrentning fradr  age et be- løb svarende til det gennemsnitlige modtagne udbytte fra selskaber omfattet af stk. 1 i årene 1998  - 2002. Fradraget kan dog ikke overstige det samlede modtagne udbytte i det kalenderår, som indb e- retningen vedrører. Stk. 8. Ved indberetningen efter stk. 5 af vederlag ved afståelse af ejerandele i virksomheder o m- fattet af stk. 1, kan kommuner og amtskommuner fratrække beløb, som i medfør af § 37 a, stk. 1 eller 6, allerede har ført til reduktion af kommunens eller amtskommunens statstilskud i henhold  til stk. 10.
Stk. 9. Energitilsynet træffer afgørelse om, hvorvidt det indberettede rådighedsbeløb, rådighedsd a- toer, den beregnede forrentning og eventuelle fradrag efter stk. 7 og 8 kan godkendes. Kan Energi- tilsynet ikke godkende disse, fastsætter tilsyne  t rådighedsbeløb, rådighedsdatoer, beregnet forren   t- ning og størrelsen af eventuelle fradrag. Stk. 10. Energitilsynet giver senest den 1. maj hvert år Indenrigs - og Sundhedsministeriet medde- lelse om de efter stk. 9 godkendte rådighedsbeløb inkl. beregnet fo  rrentning og med eventuelle fra- drag. Indenrigs- og Sundhedsministeriet reducerer herefter kommunens eller amtskommunens stats- tilskud efter bestemmelserne i § 10, stk. 6-9, og § 17, stk. 6-9, i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og amtskommuner. Hvis beløbet efter 2. pkt. overstiger det modre g- nede beløb i det første modregningsår, beregner Indenrigs   - og Sundhedsministeriet en forrentning af restbeløbet fra den 1. november i indberetningsåret til den 1. juli i året efter indberetnings   året. Re n- tesatsen fastsættes til Nationalbankens diskonto den   1. januar i indberetningsåret. 30.Efter § 37 indsættes: »§ 37 a. Kommuner og amtskommuner må ikke uden tilladelse fra transport - og energiministeren bevare ejerandele i virksomheder omfattet af § 37, stk. 1, såfremt der i de pågældende virksomheder eller i virksomheder, som de direkte eller indirekte ejer andele i, påbegyndes væsentlige nye aktiv   i- teter. Transport- og energiministeren kan stille vilkår for meddelelse af tilladelse, herunder om a f- ståelse af ejerandele eller aktiviteter i en eller flere af de pågældende virksomheder eller om, at mi d- ler anvendt til sådanne nye aktiviteter skal betragtes som uddelinger efter § 37, stk. 1. Dersom till a- delse ikke opnås, skal kommunen eller amtskommunen  snarest afhænde samtlige ejerandele i de pågældende virksomheder. Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 finder ikke anvendelse i det omfang, der påbegyndes nye aktiviteter omfattet af denne lov, lov om varmeforsyning eller lov om naturgasforsyning eller nye aktiviteter forbundet med vandforsyningsanlæg i medfør af lov om vandforsyning eller aktiviteter forbundet med spildevandsanlæg eller affaldshåndtering i medfør af lov om miljøbeskyttelse. Stk. 3. I virksomheder omfattet af stk. 1 må der ikke anvendes midler, so m stammer fra aktiviteter omfattet af denne lov, lov om varmeforsyning eller lov om naturgasforsyning, til aktiviteter forbun- det med vandforsyningsanlæg i medfør af lov om vandforsyning eller til aktiviteter forbundet med spildevandsanlæg eller affaldshånd   tering i medfør af lov om miljøbeskyttelse  . Stk. 4. Aktiviteter forbundet med vandforsyningsanlæg i medfør af lov om vandforsyning eller a   k- tiviteter forbundet med spildevandsanlæg eller affaldshåndtering i medfør af lov om miljøbeskytte l- se, som udøves i vi rksomheder omfattet af stk. 1, skal være selskabsmæssigt adskilt fra aktiviteter omfattet af denne lov, lov om varmeforsyning eller lov om naturgasforsyning. Virksomheder, der producerer elektricitet ved afbrænding af affald, kan dog udøve aktiviteter forb   undet med affalds- håndtering omfattet af lov om miljøbeskyttelse u  den selskabsmæssig adskillelse. Stk. 5. Bestemmelsen i stk. 4 er ikke til hinder for, at servicefunktioner for aktiviteter omfattet af stk. 2 varetages i et selvstændigt selskab. Stk. 6. Kommuner og amtskommuner godtgør senest den 1. februar hvert år over for Energitils  y- net ved erklæring afgivet i overensstemmelse med reglerne fastsat i medfør af § 37 b, at der ikke i det foregående kalenderår er anvendt midler i strid med stk. 3. Finder Energ  itilsynet, at en kommu- ne eller amtskommune må anses for at have anvendt midler i strid med stk. 3, betragtes de pågæ l- dende midler som uddelinger efter § 37, stk. 1. Energitilsynet fastsætter rådighedsdatoen, beløbets størrelse samt en beregnet forrentning  i henhold til § 37, stk. 6. Kan en kommune eller amtskom- mune ikke afgive erklæring i overensstemmelse med reglerne fastsat i medfør af § 37 b, giver Ene   r- gitilsynet transport- og energiministeren meddelelse herom. Transport- og energiministeren træffer herefter afgørelse om hel eller delvis afståelse af aktiviteter eller ejerandele   i virksomheder omfattet stk. 1.
Stk.7. Transport- og energiministeren kan bestemme eller fastsætte regler om, at andre aktiviteter skal være omfattet af stk. 2  -6. § 37 b. Transport- og energiministeren fastsætter regler om indberetning efter § 37, stk. 5, samt om dokumentation og regnskabsføring for forhold omfattet af § 37, stk. 5, og § 37 a, stk. 3 –6, he   r- under om, at der skal indhentes erklæringer fra kommunens revisor eller stat  sautoriseret revisor.« 31. § 44, stk. 1, affattes således: »En netvirksomheds vedtægter skal indeholde nærmere bestemmelser, der sikrer gennemføre lsen af §§ 40- 42.« 32. I § 44 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke: »Stk. 3. En netvirksomhed kan i stedet for de i stk. 2, 1. pkt., nævnte valgregler anvende valgre  g- ler, som i rimeligt omfang afspejler antallet af forbrugere og det faktiske energiforbrug, jf. § 23 k, stk. 2, i lov om varmeforsyning, når 1) netvirksomheden er koncernforbundet med en virksomhed, der ejer et anlæg til fremføring af opvarmet vand eller damp, 2) netvirksomheden opfylder kravet om forbrugerindflydelse på den  i § 41, stk. 3, nævnte måde og 3) virksomheden, der ejer et anlæg til fremføring af opvarmet vand eller damp, opfylder kravet om forbrugerindflydelse på den i § 23 h, stk. 3, i lov om varmeforsyni ng nævnte måde.   « Stk. 3 bliver herefter stk. 4. 33. I § 47 indsættes som stk. 6: »Stk. 6. Transport- og energiministeren kan for netvirksomheder, der har mindre end 100.000 til- sluttede forbrugere, fastsætte regler om, at mindre omfattende aktiviteter, som ligger uden for bevi  l- lingen til netvirksomhed, er undtaget fra det i stk. 4 nævnte krav om, at aktiviteterne skal udøves i selvstændige selskaber med begrænset ansvar. Aktiviteterne skal i så fald holdes reg nskabsmæssigt adskilt fra netvirksomhedens øvrige aktivit eter.« 33 a. I § 51, stk. 3, ændres:   », herunder de i § 22, stk. 1, nr. 6« til: »samt opgaver vedrørende ene r- gibesparelser, herunder de i § 22, stk. 1, nr. 6 og 7«. 34. § 53, stk. 2, affattes således: »Stk. 2. De kollektive elforsyningsvirksomheders vedtægter må ikke stride mod bestemmelserne i denne lov eller regler udstedt i medfør heraf. « 35. I § 54 indsættes efter stk. 7 som nyt stykke: »Stk. 8. Inddrages en bevilling fra en forsyningspligtig virksomhed i medfør af stk. 1 eller 4, kan transport- og energiministeren pålægge den systemansvarlige virksomhed at videreføre den bevi l- lingspligtige aktivitet midlertidigt. Anmelder en forsyningspligtig virksomhed betalingsstandsning eller erklæres den konkurs, uden at der sker inddragelse af bevillingen, kan transport  - og energimi- nisteren pålægge den systemansvarlige virksomhed at videreføre den bevilling spligtige aktivitet midlertidigt, såfremt tilsynet eller kurator enten ikke ønsker at   videreføre den forsyningspligtige virksomhed eller ikke viderefører den forsyningspligtige virksomhed på tilfredsstillende måde for forbrugerne. Tilsynet eller kurator skal meddele den systemansvarlige virksomhed og transport- og energiministeren hurtigst muligt og senest en uge efter betalingsstandsningen, henholdsvis konkurs- dekretets afsigelse, om den forsyningspligtige virksomhed videreføres eller ikke. Bestemmelsen i stk. 7 finder tilsvarende anvendelse i de her nævnte situationer. Den systema  nsvarlige virksomheds prisfastsættelse for forsyningspligtig el skal ske efter   principperne i § 72, stk. 1-6.«
Stk. 8 bliver herefter stk. 9. 36. § 56, stk. 1 og 2, affattes således: »Denne bestemmelse omhandler elektricitet produceret på vindmøller bortset fra 1) vindmøller, som modtager pristillæg efter §§ 56 a   -56 c, 2) vindmøller, som modtager eller har modtaget pristillæg efter § 56 e og 3) elværksf  inansierede vindmøller nettilsluttet senest den 31. december 1999. Stk. 2. Der udstedes VE-beviser for elektricitet fra vindmøller omfattet af stk. 1. Indtil VE -beviser udstedes, ydes i stedet et pristillæg på 10 øre pr. kWh. Der udstedes VE -beviser eller ydes pristillæg i 20 år fra nettilslutningstidspunktet. « 37. Efter § 56 d indsættes før tekstoverskriften    »Pristillæ  g m.v. til andre elproduktionsanlæg«: »§ 56 e. Denne bestemmelse omhandler pristillæg til elektricitet produceret på havvindmøllepa r- ken Horns Rev 2, som er udbudt den 7. juli 2004 efter bestemmelserne i § 14, jf. §§ 27 f og 27 g. Stk. 2. Til elektricitet produceret på den i stk. 1 nævnte havvindmøllepark ydes et pri stillæg, som fastsættes således, at dette og den efter § 59, stk. 2, nr. 1, fastsatte markedspris tilsammen udgør 51,8 øre pr. kWh. Hvis elproducenten skal betale en indfødningstarif ved overf  ø ng af elektriciteten til det overordnede elforsyningsnet, ydes tillige et pristillæg på op til 0,7 øre pr. kWh i døgnge n- nemsnit. Stk. 3. De i stk. 2 nævnte pristillæg ydes for en elproduktion på 10 TWh, som er fremstillet i ove r- ensstemmelse med vilkårene i  udbudet. Pristillæg ydes dog højest i 20 år fra tidspunktet for ha v- vindmølleparkens nettilslutning. Stk. 4. Der udstedes ikke VE-bevis for elproduktion fra havvindmølleparken. Stk. 5. Hvis der ydes betaling som nævnt i § 27 g for nedregulering af elproduk  tionen i den perio- de, hvori der ydes pristillæg efter stk. 2, medregnes en elproduktion svarende til det kompenserede produktionstab i den samlede elproduktion, hvortil der ydes pristillæg.  « 38. § 57, stk. 8, affattes således: »Stk. 8. Transport- og energiministeren kan fastsætte regler om adgangen til at modtage pristi  llæg efter stk. 2-4. Det kan herunder fastsættes, at der ydes pristillæg efter stk. 2 eller 4 til elprodukti o- nen fra et anlæg nettilsluttet senest den 21. april 2004, hvis elproduktionskapaci  teten efter denne dato forøges væsentligt på grund af udskiftning eller væsentlige ombygninger af anlægget. Minist e- ren kan endvidere fastsætte regler om udstedelse og bortfald af tilsagn og beregning af en tilsagn  s- ramme som nævnt i stk. 5 samt   om betingelser for at give dispensation efter stk. 6.« 39. I § 57 a, stk. 3, ændres   »30 mio. kr.« til: »45 mio. kr.«. 40. § 57 b, stk. 5, affattes således: »Stk. 5. Hvis anvendelsen af andre vedvarende energi-kilder end de i stk. 3, nr. 1 og 2, nævnte er påbegyndt den  22. april 2004 eller senere, udstedes der VE-bevis til elektricitet produceret på disse energi-kilder. Indtil VE-beviser udstedes, ydes der i stedet et pristillæg på 10 øre pr. kWh. Der u d- stedes VE-bevis eller ydes pristillæg i 20 år fra påbegyndelsen af anvendelsen af de nævnte vedv  a- rende energi-kilder. Der udstedes ikke VE-bevis til anden elektricitet omfattet af stk. 1.« 41. § 57 b, stk. 7, affattes således: »Stk. 7. Transport- og energiministeren kan fastsætte regler om adgangen til at modtage pristill  æg efter stk. 2-5. Det kan herunder fastsættes, at der ydes pristillæg som nævnt i stk. 3 eller 5 til elpr o- duktionen på et anlæg, hvor anvendelsen af vedvarende energi   -kilder er påbegyndt senest den 21. april 2004, hvis anvendelsen af disse energi-kilder efter denne dato forøges væsentligt på grund af
udskiftning eller væsentlige ombygninger af produktionsanlægget. Ministeren kan endvidere fas t- sætte regler om, hvorledes pristillæg beregnes til VE -elproduktionsanlæg, som anvender forskell  ige brændsler.  « 42. I § 59, stk. 2, nr. 1,indsættes efter »§ 56 a-c,«: »§ 56 e,«. 43. §59, stk. 5,     affattes således: »Stk. 5. Hvis den fastsatte markedspris for elektricitet produceret på anlæg som nævnt i §§ 56 c, 56 e og 57 a, overstiger de i disse bestemmelser fastsatte samlede beløb for pristillæg og marked   s- pris, beregner den systemansvarlige virksomhed et negativt pristillæg. Det negative pristillæg for elektricitet produceret på anlæg som nævnt i §§ 56 c og 57 a kan ikke overstige størrelsen af udb e- talte pristillæg i d  et sidste år inden opgørelsestidspunktet. Det negative pristillæg modregnes i udb e- talinger af pristillæg.  « 44. I § 60, stk. 1, indsættes efter   »§§ 56-56 c,«: »§ 56 e,«. 45. I § 64, stk. 1, indsættes efter   »§§ 56-58 b«: »og § 59 a, stk. 1«. 46. I § 64 indsæ ttes som stk. 2: »Stk. 2. Pristillæg efter § 56 e kan ikke genoptages efter fravalget.  « 47. I § 66, stk. 1, nr. 1, udgår  »og,«, i nr. 2 ændres    ».« til: », og«, og som nr. 3 indsættes: »3)  anmodningen om overtagelse er indgivet senest den 15. januar 2005.« 48. I § 66, stk. 5, udgår:  », herunder regler om ordningens ophør «. 50. § 68 a ffattes således: »§ 68. Transport- og energiministeren kan fastsætte regler om vindmøllers tilslutning til elfors   y- ningsnettet, herunder regler om, 1) hvilke kategorier af anlæg o  g installationer, herunder ilandføringsanlæg fra havvindmøllepa r- ker, som det påhviler henholdsvis vindmølleejeren og de kollektive elforsyningsvirksomheder at udføre, 2) vindmølleejerens adgang til benyttelse af ilandføringsanlæg, som er etableret af den e lforsy- ningsvirksomhed, som varetager ilandføringen, og o m beregning af betaling herfor, 3) hvorledes omkostninger ved etablering af nettilslutning som nævnt i nr. 1 og omkostninger ved at være nettilsluttet fordeles mellem vindmølleejeren og de kollektive    elforsyningsvirksomhe- der, samt 4) hvorledes omkostninger, der påhviler de kollektive elforsyningsvirksomheder, indregnes i pr i- serne for elektricitet, jf. § 8, stk. 3-6. Stk. 2. Transport- og energiministeren kan fastsætte regler om vindmøllers konstruktion   , fremstil- ling, opstilling og drift samt regler om krav til certificering og prøvning vedrørende disse fo  rhold. Stk. 3. Transport- og energiministeren kan bemyndige en virksomhed eller en sagkyndig instituti- on eller organisation til at udøve nærmere angivn   e funktioner vedrørende teknisk godkendelse af vindmø ller samt udføre tilsyn og kontrol med overholdelsen af regler , som nævnt i stk.   2. Stk. 4. Transport- og energiministeren kan fastsætte regler om betaling til dækning af net - eller transmissionsvirksomhedens omkostninger ved behandling af ansøgning om nettilslutning. « 51. I § 68 a indsættes efter »§ 63 a,«: »§ 64,«.
52. I § 78, stk. 9, udgår:  », herunder om betaling af sagsomkostninger efter § 17, stk. 3, i lov om forbrugerklager«. 53. I § 84, stk. 3, æn  dres »disses« til: »dennes«. 54.§ 85 a, stk. 3, 2  . pkt., affattes således: »Ministeren kan endvidere fastsætte regler om, at en elproducent skal indberette produktionsdata og andre relevante oplysninger om produktionsforhold til en kollektiv elforsyningsvirksomhed eller til et centralt register, samt at elproduktion skal måles eller ber egnes på nærmere angivet måde.« 55. § 86 affattes således: »§ 86. Energitilsynet kan som tvangsmiddel pålægge virksomheder daglige eller ugentlige bøder, såfremt de undlader  rettidigt 1) at anmelde eller give oplysninger i henhold til § 20 a, § 22, stk. 3, § 28 b, § 72, stk. 6, § 76 eller § 84, 2) at offentliggøre priser, tariffer, rabatter og vilkår i medfør af de i § 82, stk. 5, fastsatte regler eller 3) at efterkomme et pålæg eller påbud meddelt af Energitilsynet i medfø r af § 72, stk. 7, eller § 77. Stk. 2. Er en virksomhed pålagt bøde i medfør af stk. 1, kan Energitilsynet som tvangsmiddel på- lægge virksomhedens bestyrelse, direktion eller lignende a  nsvarligt organ daglige eller ugentlige bøder.  Er det ansvarlige organ en kommunalbestyrelse eller et amtsråd, pålægges bøden de me d- lemmer, som er ansvarlige for undladelsen. Et medlem kan ikke unddrage sig ansvar ved at undlade at stemme. 2. og 3. pkt. gælder tilsvarende for m  edlemmer af styrelsesorganet for et kommunalt fællesskab. Stk. 3. Undlader en kommune eller amtskommune at indberette eller afgive erklæring i henhold til § 37, stk. 5, eller § 37 a, stk. 6, kan Energitilsynet pålægge de medlemmer af kommunalbestyrelsen eller amtsrådet, som er ansvarlige for undladelsen, daglige eller ugentlige bøder. Stk. 2, 2  -4. pkt., finder tilsvarende anvendelse. Stk. 4. Der er udpantningsret for de i stk. 1-3nævnte bøder. « 56. § 87, stk. 1, nr. 5, affattes således: »5) undlader at afgive erklæring, foretage registrering, indberetning eller afhændelse som angivet i §§ 37 og 37 a,« 57. I § 87, stk. 1, indsættes efter nr. 5 som nyt nummer  : »6) anvender midler i strid med § 37 a, stk. 3,« Nr. 6–9 bliver herefter nr. 7   –10. 58. I § 89 inds ættes som   stk. 5: »Stk. 5Sø gsmål til prøvelse af afgørelser truffet af Energiklagenævnet efter loven eller de regler, der udstedes efter loven, skal være anlagt inden 6 måneder efter, at afgørelsen er meddelt den p å- gældende. Er afgørelsen offentligt b   ekendtgjort, regnes fristen dog altid fra bekendtgørelsen. « 59. Kapitel 14 a ophæves § 2
I lov om naturgasforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 287 af 20. april 2005, foretages følgende ændringer: 1. Overalt i loven ændres   »Energinet Danmark« til: »Energinet.dk«. 2. I § 2, stk. 1, indsættes som   2. pkt.: »Loven finder desuden anvendelse på tilstødende naturgasfo  r- syningssystemer.« 3. I §6 indsættes efter nr. 20 som nyt nummer: »21) Tilstødende naturgasforsyningssystem:  Et anlæg, der indgår som en del af det sa   mlede natur- gasforsyningssystem, eller et større gasforsyningssystem, som i væsentligt omfang er tilkoblet det samlede naturgasforsyningssystem, men som ikke er en del af et transmissionsnet, et distr i- butionsnet, et lager eller en LNG-facilitet.« Nr. 21-24bliver herefter til nr. 22 -25 . 4. I § 7, stk. 1, indsættes som   2. pkt.: » ikke opkræ- ves gebyr.« 5. I § 11 a, stk. 1, ændres   »Transmissions- og distributionsselskaber« til: »Transmissions-, distribu- tions, - og lagerselskaber«. 6. I § 14, stk. 1, nr. 1 , ændres »og« til: »,«, og § 14, stk. 1, nr. 2, affattes således: »2)  sikre, at forbrugerne oplyses om mulighed for naturgasbesparelser, give den enkelte naturgas- forbruger årlige informationer om sit naturgasforbrug , kortlægge det samlede naturgasfo  rbrug i forsyningsområdet  samt offentliggøre d ata fra kortlægningen   eller på begæring stille sådanne data til rådighed , og« 7. § 14, stk. 1, indsættes som   nr. 3: »3) sikre realisering af dokumenterbare energibesparelser i overensstemmelse med regler fastsat efter stk. 2.« 8. § 14, stk. 2, affattes således: »Stk. 2Transport- og energiministeren kan fastsætte regler om gennemførelsen af bestemmelse   r- ne i stk. 1, herunder regler om virksomhedernes opgaver og mål for de ener gibesparelser, som virk- somhederne samlet eller enkeltvis skal sikre bliver opnået,  samt regler om dokumentation, indberet- ning, verifikation, afholdelse af nærmere angivne fællesomkostninger m.v. Transport- og energimi- nisteren kan fastsætte regler om, at vi  sse energibesparelsesaktiviteter, jf. stk. 1, nr. 3, skal ske efter udbud, og regler for udbudets afholdelse samt for virksomhedernes finansiering af de udbudte op- gaver.« 9. § 14, stk. 3, affattes således: »Stk. 3. Realiseringen af energibesparelser efter bestemmelsen i stk. 1, nr. 3, skal ske gennem virksomheder, som er selskabsmæssigt adskilte fra distributionsselskabet.  « 10. I § 15, a, stk. 1, indsættes som   2. pkt.: »Transport- og energiministeren kan bestemme, at et tilstødende naturgasforsyningssystem  tilsva- rende skal foretage sådan planlægning og træffe sådanne foranstaltninger. «
10 a. I § 30, stk. 3,ændres: », herunder de i § 11, stk. 3, og § 12, stk. 1, nr. 5, nævnte aktiviteter  « til: »samt opgaver vedrørende energibesparelser, herunder de i § 11, s tk. 3, § 12, stk. 1, nr. 5 og § 14, stk. 1, nr. 2 og 3, nævnte aktiviteter  «. 11. § 34 affattes således: »§ 34. Et distributionsnet, som ejes af en bevillingshaver, eller ejerandele i distributionsselskaber, der ejer sådanne net (distributionsandele), kan  udelukkende afstås til staten. Ejere, der ønsker at foretage afståelser o mfattet af denne bestemmelse, giver underretning herom til Energinet.dk. Stk. 2. Et selskab, der ejer distributionsandele (ejerselskabet), har pligt til at afstå samtlige sine d i- stributionsandele til staten ved ejerskifte i ejerselskabet. Ved ejerskifte efter denne bestemmelse forstås: 1) at 50 pct. af ejerandelene i ejerselskabet eller i et selskab, der direkte eller indirekte besidder ejerandele i ejerselskabet, har skiftet ejer, 2) at ejere af ejerandele i ejerselskabet eller i et selskab, der direkte eller indirekte ejer andele i ejerselskabet, enten ved erhvervelsen eller senere alene eller i forening med andre har opnået bestemmende indflydelse i ejerselskabet eller i et selskab, der direkte eller indirekte ejer andele i ejerselskabet eller 3) at ejere af ejerandele i ejerselskabet eller i et selskab, der direkte eller indirekte ejer andele i ejerselskabet, har mistet bestemmende indflydelse i ejerselskabet eller i et selskab, der direkte eller indirekte ejer andele i ejerselskabet. Stk. 3. Til ejerskifte efter stk. 2, medregnes ikke indtræden eller udtræden af en interessent i et fælleskommunalt, regionalt distributionsselskab. Stk. 4. Såfremt en enkelt ejer  har bestemmende indflydelse (den kontrollerende ejer) i et selskab (det kontrollerede selskab), der direkte eller indirekte besidder distributionsandele, finder stk. 2 ikke anvendelse på transaktioner, der udelukkende indirekte vedrører de øvrige ejerandele i det kontro   l- lerede selskab. Stk. 5. Selskabsmæssige omstruktureringer er ikke omfattet af stk. 1  -2, når de ejere, der direkte e l- ler indirekte har ejerandele i de selskaber, der berøres af en selskabsmæssig omstru   kturering, ikke opnår andet vederlag i forbindelse hermed end di rekte eller indirekte ejerandele i samme forhold i det selskab eller de selskaber, der består efter den selskabsmæssige omstrukturering. Dette gælder dog ikke for selskabsmæssige omstruktureringer, som indebærer, at et ejerselskab efter den se l- skabsmæssige   omstrukturering i stedet bliver indirekte ejer af de pågældende distributionsandele.   Såfremt der efter gennemførelsen af en selskabsmæssig omstrukturering som nævnt i 1. pkt. sker afståelse af direkte eller indirekte ejerandele i selskaber, der består ef  ter den selskabsmæssige o  m- strukturering, og som direkte eller indirekte besidder distributionsandele, udgør det ejerskifte af distributionsandele efter bestemmelsen i stk. 2, såfremt afståelse af en tilsvarende andel af den p  å- gældende ejers eje  randele inden gennemførelsen af den selskabsmæssige omstrukturering ville have medført, at der var indtrådt eje  rskifte efter stk. 2. Stk. 6. Udnyttelse af forkøbsrettigheder, køberettigheder og te  gningsrettigheder stiftet før den 21. april 2004 er ikke omfattet af stk. 1 og 2. Stk. 7. Et selskab, der direkte eller indirekte besidder distributionsandele, skal straks give under- retning til transport- og energiministeren, når 50 pct. af ejerandelene i selskabet har ski ftet ejer, eller hvis selskabet bliver bekendt med, at en af selskabets ejere alene eller i forening med andre ejere opnår eller mister bestemmende indflydelse i selskabet. En ejer, der alene eller i fo rening med andre opnår eller mister bestemmende indflydelse i selskabet, skal straks give underre tning til transport- og energiministeren. Dette gælder dog ikke, såfremt transaktionen    i medfør  af stk. 3-6, er undtaget fra stk. 1-2.
Stk. 8. Transport- og energiministeren træffer afgørelse om pligt til afståelse efter stk. 1 og 2. St a- tens købepligt efter stk. 1 og  2 opfyldes af Energinet.dk uden ugrundet ophold efter, at transport- og energiministeren har truffet afgørelse om afståelsespligt, eller Energinet.dk har modtaget underre  t- ning om, at der ønskes afståelse. Stk. 9. I mangel af enighed fastsættes pris  - og betalingsvilkår for overtagelse af ejerskab til distr i- butionsnet efter stk. 1 og 2 af Taksationskommissionen efter reglerne i kapitel 4 i lov om frem- gangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom. Søgsmål til prøvelse af kendelser om pris- og betalingsvilkår truffet af Taksationskommissionen skal være anlagt inden 6 måneder efter, at kendelsen er meddelt den pågældende. Stk. 10. Transport- og energiministeren kan hos selskaber, sælgere af ejerandele og ejere omfattet af stk. 1, 2 og 7 forlange alle oplysninger, som ministeren anser for nødvendige for udøvelse af ti  l- syn med, at de nævnte bestemmelser er overholdt.  « 12. Efter § 41 indsættes i   kapitel 8 : »§ 41 a. Transport- og energiministeren kan fastsætte nærmere regler for, hvilke opgaver Energi- tilsynet skal varetage. Transport- og energiministeren kan herunder fastsætte regler om   Energitilsy- nets opgaver ved behandling af forhold vedrørende priser og betingelser, som omfattes af Europa - Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.  1775/2005 af 28. september 2005 om betingelserne for adgang til naturgastransmissionsnet.« 13. I § 44, stk. 3, udgår  », herunder om betaling af sagsomkostninger efter § 17, stk. 3 i lov om for- brugerklager«. 14. § 47 b affattes således: »§ 47 b. Transport- og energiministeren og Energitilsynet kan påby de, at forhold, der strider mod loven, mod regler eller afgørelser i henhold til loven eller mo d Europa-Parlamentets og Rådets  for- ordning (EF) nr. 1775/2005 af 28. september 2005 om betingelserne for adgang til naturgastrans- missionsnet, bringes i orden straks eller inden en nærmere angiven frist.  « 15. § 48 affattes således: »§ 48. Energitilsynet kan som tvangsmiddel pålægge    virksomheder daglige eller ugentlige bøder , såfremt de undlader rettidigt 1) at anmelde eller give oplysninger i henhold til § 11, stk. 1, nr. 4, § 11 a, § 40, § 45 eller § 46, 2) at offentliggøre priser, tariffer, rabatter og vilkår i medfør af de i § 42 a,    stk. 3, fastsatte regler eller 3)    at efterkomme et påbud meddelt af Energitilsynet i medfør af § 41, Stk. 2. Er en virksomhed pålagt bøde i medfør af stk. 1, kan Energitilsynet som tvangsmiddel på- lægge medlemmerne af virksomhedens bestyrelse, direktion eller lignende ansvarligt organ   daglige eller ugentlige bøder. Er det ansvarlige organ en kommunalbestyrelse, på  lægges bøden de medle   m- mer, som er ansvarlige for undladelsen. Et medlem kan ikke unddrage sig ansvar ved at undlade at stemme. 2. og 3. pkt. gælder tilsvarende for medlemmer af styrelsesorganet for et kommunalt fæ l- lesskab. Stk. 3. Der er udpantningsret for de i stk. 1 og 2 nævnte bøder 16. I § 49 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2. Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivn ing, straffes med bøde den, der overtræder bestemmelserne i Europa  -Parlamentets og Rådets f orordning (EF) nr. 1775/2005 af 28. september 2005 om betingelserne for adgan g til naturgastransmissionsnet.« 17. § 51, stk. 1, affattes således: »Energiklagenævnet behandler klager over afgørelser truffet af transport   - og energiministeren el- ler af Energitilsynet efter denne lov eller regler udstedt i henhold til loven. Med de indskrænkninger der følger af Europa -Kommissionens beføjelser, behandler Energiklagenævnet klager over afgøre l- ser truffet af transport- og energiministeren eller Energitilsynet efter Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1775/2005 af 28. september 2005 om betingelserne for adgang til naturgas- transmissionsnet.« 18.§ 51 indsættes som stk. 4: »Stk. 4. Sø gsmål til prøvelse af afgørelser truffet af Energiklagenævnet efter loven eller de re gler, der udstedes i henhold til loven, skal være anlagt inden 6 måneder efter, at afgørelsen er meddelt den pågældende. Er afgørelsen offentligt bekendtgjort, regnes fristen dog altid fra bekendtgøre l- sen.« § 3 I lov om varmeforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 347 af 17. maj 20 05, foretages følgende æ   n- dringer: 1. I § 14, stk. 3, indsættes som   2. pkt.: »Transport- og energiministeren kan endvidere fastsætte regler om begrænsninger i adgangen til at træffe bestemmelse efter stk. 1  , og regler om fritagelse for huse med særligt lavt   energibehov fra nedlagte forbud efter stk. 1.« 2. I § 21, stk. 6, ændres »forbrugerejede forsyningsvirksomheder« til: »virksomheder, der ejer ko  l- lektive varmeforsyningsanlæg«. 3. § 23 c, stk. 3, udgår  », herunder om betaling af sagsomkostninger efter § 17, stk. 3, i lov om forbrugerklager«. 3 a. Efter § 23 c, stk. 3, indsættes: »Stk. 4. Transport- og energiministeren kan fastsætte regler om, at de i § 28 b, stk. 1, nævnte va r- medistributionsvirksomheder skal betale de udgifter, som er forbundet med ministerens behandling og vurdering af de pågældende virksomheders opgaver vedrørende energibesparelser efter § 28 a, stk. 1, og § 28 b, stk. 1.« 4. § 23 e ophæves. 5. § 23 h, stk. 3, affattes således: »Stk. 3. I en virksomhed, som nævnt i stk. 1, der ejes genne  m en eller flere juridiske personer, an- ses indflydelseskravet for opfyldt, hvis flertallet af medlemmerne i bestyrelsen for den øverste jur i- diske person er valgt eller udpeget på den i stk. 1 eller 2 nævnte måde, og denne bestyrelse direkte eller indirekte vælger virksomhedens bestyrelse.  « 6. I § 23 k indsættes efter stk. 1, som nye stykker: »Stk. 2. Valg af bestyrelsesmedlemmer efter §§ 23 h–23 j skal ske på en sådan måde, at forbruge r- indflydelsen i rimeligt omfang afspejler antallet af forbrugere og det faktiske energiforbrug.
Stk. 3. En forbrugerejet eller kommunalt ejet virksomhed eller en virksomhed, der drives som selvejende institution, der ejer et anlæg til fremføring af opvarmet vand eller damp, kan i stedet for de i stk. 2 nævnte valgregler anvende   valgregler, der giver enhver tilsluttet forbruger lige indflydel- se uanset forbrug, jf. § 44, stk. 2, i lov om elforsyning, når 1) virksomheden, der ejer et anlæg til fremføring af opvarmet vand eller damp, er koncernforbu   n- det med en netvirksomhed med bevilling i henhold til § 19 i lov om elforsyning, 2) virksomheden, der ejer et anlæg til fremføring af opvarmet vand eller damp, opfy   lder kravet om forbrugerindflydelse på den i § 23 h, stk. 3, nævnte måde og 3) netvirksomheden opfylder kravet om forbrugerindflydelse på den i § 41, stk. 3, i lov om elfo r- syning nævnte måde.   « Stk. 2 bliver herefter stk. 4. 7. I § 23 k, stk. 2, der bliver stk. 4, ændres   »stk. 1« til: »stk. 1-3«. 8. Efter § 23 k indsættes: »§ 23 l. Kommuner registrerer modtagne uddelinger fra og vederlag ved afståelse af ejerandele i virksomheder, der ejer eller i perioden efter den 20. februar 2003 har ejet anlæg til fremføring af opvarmet vand eller damp, eller virksomheder, der direkte eller indirekte ejer eller i perioden efter den 20. februar 2003 har ejet andele i sådanne virksomheder. Stk. 2. Selskabsmæssige omstruktureringer i form af fusioner, spaltninger eller tilførsler af aktiver omfattet af fusionsskattelovens regler eller i form af aktieombytninger omfattet af aktieavancebe- skatningslovens § 13 anses ikke for afståelse af ejerandele i henhold til stk. 1, i det omfang komm u- nens vederlag består i ejerandele i en eller flere virksomheder omfattet af stk. 1. Stk. 3. Registreringen skal omfatte den dato, hvor uddelingen eller vederlaget er til rådighed for kommunen (rådighedsdatoen), samt beløbets størrelse. Stk. 4. Ved afståelse af ejerandele omfattet af stk. 1 til en fond eller anden selvejende institution anses afståelsestidspunktet for rådighedsdato efter stk. 3, og der skal efter stk.   1 registreres et veder- lag, som mindst svarer til markedsværdien af de pågældende ejerandele. Stk. 5. Kommuner indberetter senest den 1. februar hvert år til Energitilsynet de registreringer, som kommunen har foretaget efter stk. 1, 3 og 4 i det foregående  kalenderår, eller afgiver erklæring om, at der ikke er foretaget sådanne registreringer. Stk. 6. Indberetningen skal angive det samlede beløb, der er blevet til rådighed i det foregående kalenderår (rådighedsbeløbet), og skal ledsages af dokumentation for    størrelsen af de registrerede uddelinger og vederlag og for de registrerede rådighedsdatoer. Endvidere skal indberetningen ang i- ve en beregnet forrentning af rådighedsbeløbet fra de enkelte rådighedsdatoer og frem til den 1. november i indberetningsåret, h vor der, jf. stk. 10, sker reduktion i kommunens statstilskud efter lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og amtskommuner. Rentesatsen fastsæ  t- tes til Nationalbankens diskonto den 1. januar i indberetningsåret. Finder tilsynet, at den  ledsagende dokumentation er utilstrækkelig, kan tilsynet forlange yderligere dokumentation. Stk. 7. Ved indberetningen efter stk. 5 kan kommunale ejere af aktieselskaber, der var børsnoter e- de den 20. februar 2003, i det samlede rådighedsbeløb inkl. beregn  et forrentning fradrage et beløb svarende til det gennemsnitlige modtagne udbytte fra selskaber omfattet af stk. 1 i årene 1998 -2002. Fradraget kan dog ikke overstige det samlede modtagne udnytte i det kalenderår, som indberetni n- gen vedrører. Stk. 8. Ved indberetningen efter stk. 5 af vederlag ved afståelse af ejerandele i virksomheder o m- fattet af stk. 1, kan kommuner fratrække beløb, som i medfør af § 23 m, stk. 1 og 6, allerede har ført til reduktion af kommunens statstilskud i henhold til stk. 10.
Stk. 9.Energitilsynet træffer afgørelse om, hvorvidt det indberettede rådighedsbeløb, rådighedsd a- toer, den beregnede forrentning og eventuelle fradrag efter stk. 7 og 8 kan godkendes. Kan Energi- tilsynet ikke godkende disse, fastsætter tilsynet rådighedsbeløb, r ådighedsdatoer, beregnet forren t- ning og størrelsen af eventuelle fradrag. Stk. 10. Energitilsynet giver senest den 1. maj hvert år Indenrigs - og Sundhedsministeriet medde- lelse om de efter stk. 9 godkendte rådighedsbeløb inkl. beregnet forrentning og med e  ventuelle fra- drag. Indenrigs- og Sundhedsministeriet reducerer herefter kommunens statstilskud efter bestem- melserne i § 10, stk. 6-9, i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og amts- kommuner. Hvis beløbet efter 2. pkt. overstiger det m odregnede beløb i det første modregningsår, beregner Indenrigs- og Sundhedsministeriet en forrentning af restbeløbet fra den 1. november i in d- beretningsåret til den 1. juli i året efter indberetningsåret. Rentesatsen fastsættes til Nationalbankens diskonto den 1. januar i indberetningsåret. § 23 m. Kommuner må ikke uden tilladelse fra transport - og energiministeren bevare ejerandele i virksomheder omfattet af § 23 l, stk. 1, såfremt der i de pågældende virksomheder eller i virkso m- heder, som de direkte eller indirekte ejer andele i, påbegyndes væsentlige nye aktiv   iteter. Transport- og energiministeren kan stille vilkår for meddelelse af tilladelse, herunder om a fståelse af ejerandele eller aktiviteter i en eller flere af de pågældende virksomheder eller om,    at midler anvendt til såda ne nye aktiviteter skal betragtes som uddelinger efter § 23 l, stk. 1. Dersom tilladelse ikke opnås, skal kommunen snarest afhænde samtlige ejerandele i de pågæ ldende virksomheder. Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 finder ikke anvendelse i det omfang, der påbegyndes nye aktiviteter omfattet af denne lov, lov om elforsyning eller lov om naturgasforsyning eller nye aktiviteter for- bundet med vandforsyningsanlæg   i medfør af lov om vandforsyning eller aktiviteter forbundet med spildevandsanlæg eller affaldshåndtering i medfør af lov om miljøbeskyttelse . Stk. 3. I virksomheder omfattet af stk. 1 må der ikke anvendes midler, som stammer fra aktiviteter omfattet af denne lov, lov om elforsyning eller lov om naturgasforsyning, til aktiviteter forbundet med vandforsyningsanlæg   i medfør af lov om vandforsyning eller  til aktiviteter forbundet med spil- devandsanlæg eller affaldshåndtering i medfør af lov om miljøbeskyttelse . Stk. 4. Aktiviteter forbundet med vandforsyningsanlæg   i medfør af lov om van dforsyning eller ak- tiviteter forbundet med spildevandsanlæg eller affaldshåndtering i medfør af lov om miljøbeskytte l- se, som udøves i virksomheder omfattet af stk. 1, skal være selskabsmæssigt adskilt fra aktiviteter omfattet af denne lov, lov om elforsyning eller lov om naturgasforsyning. Affaldsforbrændingsa  n- læg  , kan dog udøve aktiviteter forbundet med affaldshån  dtering omfattet af lov om miljøbeskyttelse uden selskabsmæssig adskillelse. Stk. 5. Bestemmelsen i stk. 4 er ikke til hinder for, at servicefunktioner for aktiviteter omfattet af stk. 2 varetages i et selvstændigt selskab. Stk. 6. Kommuner godtgør senest den 1. februar hvert år over for Energitilsynet ved erklæring a f- givet i overensstemmelse med reglerne fastsat i medfør af § 23 n, at der ikke i  det foregående k a- lenderår er anvendt midler i strid med stk. 3. Finder Energitilsynet, at en komm une må anses for at have anvendt midler i strid med stk. 3, betragtes de pågæ   ldende midler som uddelinger efter § 23 l, stk. 1. Energitilsynet fastsætter rådig   hedsdatoen, beløbets størrelse samt en beregnet forrentning i henhold til § 23 l, stk. 6. Kan en kommune ikke afgive erklæring i overensstemmelse med reglerne fastsat i medfør af § 23 n, giver Ene rgitilsynet transport- og energiministeren meddelelse herom. Transport- og energiministeren træffer herefter afgørelse om hel eller delvis afståelse af aktiviteter eller ejerandele i virksomheder omfattet af stk. 1. Stk.7. Transport- og energiministeren kan bestemme eller fastsætte regler om, at andre aktivit  eter skal være omfattet af stk. 2  -6.
§ 23 n. Transport- og energiministeren fastsætter regler om indberetning efter § 23 l, stk. 5, samt om dokumentation og regnskabsføring for forhold omfat tet af § 23 l, stk. 5, og § 23 m, stk. 3–6, herunder om, at der skal indhentes erklæringer fra kommunens revisor eller statsautoriseret rev  i- sor.« 9. I § 26 indsættes som stk. 4: »Stk. 4. Sø gsmål til prøvelse af afgørelser truffet af Energiklagenævnet efter loven eller de re gler, der udstedes efter loven, skal være anlagt ind  en 6 måneder efter, at afgørelsen er meddelt den p  å- gældende. Er afgørelsen offentligt bekendtgjort, regnes fristen dog altid fra bekendtgørelsen. « 10. Efter § 28 indsættes i   kapitel 7: »§ 28 a. Varmedistributionsvirksomheder skal sikre, at forbrugerne oplyses om mulighed for varmebesparelser, give den enkelte varmeforbruger årlige informationer om sit varmeforbrug og kortlægge   det samlede varmeforbrug i forsyningsområdet .Data fra kortlægningen skal offentligg ø- res eller på begæring stilles til rådighed . Stk. 2. Ved varmedistributionsvirksomheder forstås virksomheder, som har til formål at levere energi i form af opvarmet vand, damp eller andre brændbare gasarter end naturgas til forbrugere med henblik på bygningers opvarmning eller for syning med varmt brugsvand. Stk. 3. Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke for varmedistributionsvirksomheder, som kun fremfører energi fra varmeproduktionsanlæg og kraft  -varme-anlæg med en varmekapacitet under 0,25 MW samt varme- eller kraft-varme-centraler, der er etableret i forbindelse med et større byggeri, hvis formål er at forsyne en lukket kreds  eller et forudbestemt antal brugere med energi til bygningers opvarmning og forsyning med varmt vand. § 28 b. Varmedistributionsvirksomheder skal sikre realiseringen af konkrete energibesparelser i overensstemmelse med regler fastsat efter stk. 3, jf. dog stk. 2. Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke for varmedistributionsvirksomheder med en samlet va  r- melevering i 2004 til nettet på under 100 TJ. Stk. 3. Transport- og energiministeren kan fastsætte regler om gennemførelsen af bestemmelserne i stk. 1, herunder regler om virksomhedernes opgaver og mål for de energibesparelser, som  virk- somhederne samlet eller enkeltvis skal sikre bliver opnå et, samt regler om dokumentation, indberet- ning, verifikation, afholdelse af nærmere angivne fællesomkostninger m.v. Transport- og energimi- nisteren kan fastsætte regler om, at visse energibesp  arelsesaktiviteter, jf. stk. 1, skal ske efter udbud, regler for udbudets afholdelse og for virksomhedernes finansiering af de udbudte opgaver. Stk. 4. Realiseringen af energibesparelser efter bestemmelsen i stk. 1, skal ske gennem virksom- heder, som er selskabsmæssig  t adskilte fra varmedistributionsvirksomheden. Stk. 5. Aftaler, som varmedistributionsvirksomheder indgår med andre virksomheder, herunder koncernforbundne virksomheder, skal indgås på markedsbestemte vilkår. Stk. 6. De af stk. 5 omfattede aftaler skal foreligge i skriftlig form på aftaletidspunktet. Virkso m- hederne skal på begæring fra Energitilsynet fo   relægge tilstrækkelig dokumentation for, hvordan priser og vilkår for  væsentlige aftaler er fastsat.  « 11. § 29, stk. 1, nr. 2 og 3, ophæves. Nr. 4 og 5 bliver herefter nr. 2 og 3. 12. § 29, stk. 2, affattes således: »Stk. 2. Transport- og energiministeren kan fastsætte regler om gennemføre   lsen af aktiviteterne i stk. 1.«
13. § 29, stk. 3, affattes således: »Stk. 3. Transport- og energiministeren kan bestemme, at nærmere angivne forudsætninger skal lægges til grund for udfør   elsen efter stk. 1, nr. 2 og 3.« 14.§ 33 affattes således: »§ 33. Energitilsynet kan som tvangsmiddel pålægge virksomheder daglige eller ugentlige bøder, såfremt de undlader rettidigt   1) at anmelde eller give oplysninger i henhold til § 21, stk. 1, § 22, stk. 1, eller § 23 b, stk. 5, 2) at offentliggøre tariffer, rabatter og andre betingelser i medfør af   de i § 23 b, stk. 3, fastsatte regler eller 3) at efterkomme et pålæg meddelt af Energitilsynet i medfør af § 21, stk. 4 og 5 . Stk. 2. Er en virksomhed pålagt bøde i medfør af stk. 1, ka n Energitilsynet som tvangsmiddel på- lægge medlemmerne af virksomhedens bestyrelse, direktion eller lignende ansvarligt organ, daglige eller ugentlige bøder.  Er det ansvarlige organ en kommunalbestyrelse, pålægges bøden de medle m- mer, som er ansvarlige for undladelsen. Et medlem kan ikke unddrage sig ansvar ved at undlade at stemme. 2. og 3. pkt. gælder tilsvarende for medlemmer af styrelsesorganet for et kommunalt fæ l- lesskab. Stk. 3. Undlader en kommune at indberette eller afgive erklæring i henhold til § 23   l, stk. 5, eller § 23 m, stk. 6, kan Energitilsynet pålægge de medlemmer af kommunalbestyrelsen, som er ansvarlige for undladelsen, daglige eller ugentlige bøder. Stk. 2, 2 -4. pkt., finder tilsvarende anvendelse. Stk.4. Der er udpantningsret for de i stk. 1 -3     nævnte bøder.   « 15. § 34, stk. 1, affattes således : »Med bøde straffes den, der 1) undlader at indhente tilladelse efter § 4, 2) tilsidesætter vilkår for en tilladelse efter loven, 3) undlader at efterkomme påbud eller forbud efter loven, herunder på  bud om at berigtige et ulo v- ligt forhold 4) undlader at udskille driften efter § 23 g, 5) undlader at afgive erklæring, foretage registrering, indberetning eller afhændelse som angivet i §§23 l og 23 m, 6)    anvender midler i strid med § 23 m, stk. 3, 7) afgiver urigtige eller vildledende oplysninger, jf. § 4, stk. 3, § 21, stk. 1, § 22, stk. 1, § 23 b, stk. 5, § 23 d, stk. 1 og 2, og § 27, stk. 3.« § 4 I lov om Energinet Danmark, jf. lov nr. 1384 af 20. december 2004, foretages følgende ændringer: 1. Overalt i loven ændres:   »Energinet Danmark« til: »Energinet.dk«. 2. Efter § 4 indsættes: § 4 a. Etablering af nye elforsyningsnet som nævnt i § 4 på søterritoriet og i den eksklusive øk o- nomiske zone samt væsentlige ændringer i tilsvarende bestående net kan kun  ske efter forudgå ende godkendelse fra transport- og energiministeren. Stk. 2. Godkendelsen meddeles under hensyn til væsentlige samfundsmæssige interesser i anve n- delsen af søterritoriet og den eksklusive økonomiske zone. Godkendelsen kan betinges af vilkår   ,
herunder krav til placering,indretning   og bortskaffelse af anlæg samt tekniske, miljø   - og sikker- hedsmæssige forhold i forbindelse med etablering og drift.  « § 5 I lov om planlægning, jf. lovbekendtgørelse nr. 883 af 18. august 2004, som ændret ved § 21 i lov nr. 430 af 6. juni 2005, § 15 i lov nr. 431 af 6. juni 2005, § 36 i lov nr. 535 af 24. juni 2005 og lov nr. 571 af 24. juni 2005, foretages følgende ændringer: 1. I §19 indsættes som   stk. 4: »Stk. 4. Kommunalbestyrelsen skal dispensere fra en lokalplans bestemmelser om tilslutning til et kollektivt varmeforsyningsanlæg som betingelse for ibrugtagning af ny bebyggelse, når bebygge   l- sen opføres som lavenergihus.« 2. § 20, stk. 2, indsættes efter nr. 2 som nyt nummer: »3) ved dispensation, der meddeles i medfør af § 19, stk. 4. « § 6 I lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og amtskommuner, jf. lovbe- kendtgørelse nr. 1074 af 11. november 2005, foretages følgende ændringer: 1. § 10, stk. 6, 1. pkt., ændres jf.   »§ 37, stk. 9, i lov om elforsyning og § 23 e, stk. 9, i lov om varme- forsyning til«: »jf. § 37, stk. 10, i lov om elforsyning og § 23 l, stk. 10, i lov om varmeforsyning«. 2. § 17, stk. 6, 1. pkt., ændres   »i medfør af § 37, stk. 9 « til: »i medfør af § 37, stk. 10 «. § 7 I lov om æn  dring af lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning og lov om varmeforsyning, jf. lov nr. 494 af 9. juni 2004, foretages følgende ændringer: 1. § 4, stk. 4, 3. pkt., affattes således: »Energitilsynets afgørelser om efterregulerin g skal foreligge senest i 2006.« § 8 Stk. 1. Tidspunktet for lovens ikrafttræden fastsættes af transport - og energiministeren. Ministeren kan fastsætte, at dele af loven træder i kraft før andre dele af loven. Stk. 2. Elforsyningslovens § 35, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 28, og naturgasforsyningsl o- vens § 34, som affattet ved denne lovs § 2 nr. 12, har virkning fra den [tidspunktet for lovforslagets fremsættelse]. Stk. 3. Elforsyningslovens § 37 a, stk. 1 som affattet ved denne lovs § 1, nr. 30 og varmeforsy- ningslovens § 23 m, stk. 1, som affattet ved denne lovs § 3, nr. 8, har virkning fra den 12. juni 2003. Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger 1.    Indledende bemærkninger Lovforslaget vedrører el -, naturgas- og varmeforsyningslovene og indeholder en række   forslag som især er konsekvenser  af  nye  og  tidligere  politiske  forlig,  af  ændrede  ejerforhold indenfor  elforsyningen,  af  det  a  f- holdte havvindmølleudbud og af EU -direktiver. Endvidere har der vist sig behov for en række mere teknisk prægede ændringer herun der visse regelforenklinger. Endelig foretages enkelte ændringer i lov om Energinet Danmark  samt  konsekvensændringer  i  lov  om  planlægning  og lov  om  kommunal  udligning  og  generelle tilskud til kommuner og amtskommuner. 2.  Baggrund og formål Regeringen indgik den 10. juni 2005 en bred politisk aftale om en markant styrkelse af energispareindsat- sen. Der er tale om en ambitiøs aftale, der fastlægger rammerne for en øget og omkostningseffektiv energi- spareindsats i de kommende år. De øgede energibesparelser skal   for en væsentlig dels vedkommende opnås ved,  at  net-  og  distributionsvirksomhederne  inden  for  el-,  naturgas-,  og  varmeforsyning  skal  yde  en  mere effektiv indsats indenfor de nuværende økonomiske rammer, og uden at dette indebærer øgede udgifter for forbrugerne. Elnetvirksomhederne og naturgasdistributionsselskaberne skal således levere flere energispar e- aktiviteter inden for de eksisterende indtægtsrammer. Varmeforsyningsvirksomhederne er omfattet af hvile  -i- sig-selv-princippet. For disse virksomheder forventes det, at aktiviteterne holdes inden for det eksisterende varmeprisniveau. Aftalen vil blive udmøntet, så virksomhederne sikres målstyring og stor metodefrihed. Det afgørende er, at der opnås konkrete, dokumenterbare energibesparelser, og at net -og distributionsvirksomheder får adgang til på et kommercielt grundlag at anvende deres kompetencer over hele landet og inden for alle energiformer. Et koordinationsudvalg, der nedsættes af transport  - og energiministeren, skal følge udmøntningen tæt og sikre en omkostningseffektiv besparelsesindsats. Lovforslaget sikrer de nødvendige justeringer i el -, naturgas-, og varmeforsyningsloven som følge af  aftalen. Lovforslaget indeholder endvidere de nødvendige tilføjelser til elforsyningsloven, som skal sikre, at de a  f- talte  koncessionsvilkår  for  udbuddet  af  havvindmøller  ved  Horns  Rev  kan  føres  ud  i  livet.  Udbuddet,  der blev vundet af Energi E2, er en del af den politiske aftale af 29. marts 2004 om udbygning vedr. vindenergi og decentral kraftvarme. Lovforslaget indeholder bestemmelser, som fastsætter det ved udbuddet aftalte pri  s- tillæg samt sikrer Energi E2 mod tab ved kapacitetsbegrænsninger i elnettet. Elproducenterne Energi E2 og Elsam Kraft er i deres bevillinger pålagt at etablere kapacitet til afbrænding af halm og flis til el- og varmeproduktion. Elforsyningsloven er i dag udformet således, at der ikke er muli g- hed for at overdrage de pålæg, som er meddelt Elsam og Energi E2 efter den tidligere elforsyningslov. Da det ikke er hensigtsmæssigt herigennem at hindre   en overdragelse af de kraftværker, som er ombygget som følge af de gamle pålæg,  foreslås  det, at ministeren får mulighed for at godkende, at pligter og rettigheder efter disse pålæg kan overdrages til en anden bevillingspligtig elproducent Elsam mangler i dag at etablere et anlæg til afbrænding af en årlig mængde på 150.000 tons halm for at o p- fylde sit biomassepålæg. Der er enighed mellem Elsam og Vattenfall om, at et sådant anlæg opføres og dr i- ves af Vattenfall, som skal overtage Fynsværket. Dette anlæg er en del af den allerede aftalte biomassehand- lingsplan, og det er derfor forudsat og tilkendegivet overfor virksomhederne, at der ydes samme støtte, som ydes til tilsvarende anlæg opført efter pålæg efter biomassehandlingsplanen. Lovforslaget indeholder for slag til at sikre denne støtte. Der foreslås endvidere en række  ændringer til elforsyningslovens § 35 om statens købepligt til regionale transmissionsnet  og  de  tilsvarende  bestemmelser  i  naturgasforsyningslovens  §  34  vedrørende  gasdistrib u- tionsnet. Det har vist sig, at de gældende bestemmelser om krav om afståel   se i forbindelse med ejerskifte i virksomheder,  som  indirekte  ejer  eltransmissionsandele/gasdistributionsandele,  i  visse  tilfælde  er  for  vid  t- rækkende og ikke vil kunne håndhæves. Det har endvidere v ist sig, at enkelte af de øvrige bestemmelser ikke i alle tilfælde fuldt ud er dækkende i forhold til det grundlæggende formål med bestemmelserne. Endelig er der behov for mere teknisk prægede ændringer, blandt andet som følge af, at det i medfør af lov om Energi- net Danmark er Energinet.dk,  der  varetager statens købepligt. Samlet set ligger ændringerne inden for den
aftale, som økonomi - og erhvervsministeren indgik med Elfor den 29. marts 2004 om kapitalforhold i elsek- toren og sikring af uafhængighed i den   overordnede infrastruktur på elområdet  . Regler om modregning i kommuners bloktilskud i forbindelse med, at kommunerne modtager uddelinger fra eller vederlag ved afståelse af ejerandele i virksomheder, der er omfattet af elforsyningslovens § 2, stk. 1, eller virksomheder, der ejer anlæg til fremføring af opvarmet vand eller damp, eller virksomheder der direkte eller indirekte ejer andele i sådanne virksomheder, blev gennemført i 2003. Det gældende regelsæt indeb æ- rer, at kommuner i sådanne virksomheder ikke m å påbegynde væsentlige nye aktiviteter uden forudgående tilladelse  fra  transport-  og  energiministeren.  Formålet  hermed  er  at  undgå,  at  optjente  el  -  og  varmemidler anvendes til andre aktiviteter uden forudgående modregning. Udviklingen går imidlertid mere o  g mere i ret- ning af, at kommunerne ønsker at udskille deres el - og varmeaktiviteter sammen med øvrige forsyningsakt i- viteter  inden  for  vand,  spildevand  og  affald,  ligesom  de  kommende  kommunesammenlægninger  kan  give anledning til ønske om sammenlægning af fo   rsyningskoncerner. De gældende regler indebærer, at sådanne tiltag  kræver  ministerens  forudgående  tilladelse,  hvilket  efter  loven  kun  gives,  hvis  der  foreligger  særlige omstændigheder. De gældende sanktionsbestemmelser har endvidere vist sig at kunne virke urimeligt byrde- fulde. Der foreslås derfor ændringer til elforsyningslovens § 37 og den tilsvarende bestemmelse i varmefo   r- syningslovens § 23 e, som giver kommunerne større frihedsgrader til at organisere deres forsyningsaktivit e- ter, som de finder mest  hensigtsmæssig, samtidig  med, at formålet med bestemmelserne fortsat tilgo   deses, nemlig at optjente el-,varme  - og naturgasmidler ikke anvendes til andre aktiviteter uden modregning. Herudover  har  der  vist  sig  behov  for  en  række  andre  mindre  omfattende  ændrin ger  til  forsyningslovene, hvorom henvises til lovforslagets indhold nedenfor. 2. Lovforslagets indhold A. Energibesparelser Lovforslaget indeholder bestemmelser, som fjerner eksisterende barrierer i lovgivningen for gennemførelse af Energispareaftalen af 10. juni 2005. Aftalen er optrykt som bilag 1 til lovforslaget. Desuden justeres eksi- sterende bemyndigelser til ministeren med henblik på at sikre de fornødne rammer for gennemførelse af aft   a- len. Med forslaget får net - og distributionsselskaberne indenfor el-, naturgas- og varmeforsyning mulighed for at gennemføre energibesparelser inden for alle energiformer i hele landet. Dette skal ske inden for de gæ   l- dende økonomiske rammer.  Selskaberne skal således    effektivisere besparelsesindsatsen bl.a. derved, at der nu bliver adgang til, at selskaberne udnytter deres ressourcer og kompetencer på tværs af forsyningsgrænser og over hele landet. Selskaberne vil få adgang til at deltage i kommercielle energispareaktiviteter. Aktivit e- terne vil skulle udføres  i  selvstæn   dige  selskaber med  begrænset ansvar. De mindre varmedistributionsvir  k- somheder er i et vist omfang fritaget fra at udmønte energispareaftalen. Inden  for  varmeforsyningslovens  område  er  varmeprisen  baseret  på  ”hvile   -i-sig-selv” -princippet.  Det  vil sige, at de kollektive varmeforsyningsanlæg ikke må opkræve andre udgifter end de, der måtte være forbu n- det med de konkrete anlægs udgifter. Udgifterne skal være nødvendige og omfatter eksempelvis udgifter til energi,  driftsomkostninger,  efterforskning,  administration  og  omkostninger  som  følge  af  pålagte  offentlige forpligtelser.  Udgifter  til  gennemførelse  af  energibesparelser  har  hidtil  kunnet  indregnes  i  varmepriserne under posten ”omkostninger som følge af pålagte offentlige forpligtelser”. Med forslaget ændres de r ikke ved dette princip, og de nødvendige omkostninger som følge af de kollektive varmeforsyningsanlægs (distribut i- onsanlægs) energispareaktiviteter vil dermed kunne opkræves over varmepriserne. Aftalen af 10. juni 2005 forudsætter, at net  - og distributionsselskaberne opnår konkrete og dokumenterbare energibesparelser, som er ca. 3 gange større end det, der følger af den nuværende årlige indsats. Selskaberne vil tilsammen blive underlagt konkrete energisparemål, dvs. der indføres målstyring. Desuden vil s   elskaberne få stor grad af metodefrihed.
Udmøntningen af aftalen vil ske i et tæt samarbejde med energibranchen og dennes interesseorganisati   o- ner. Der er desuden nedsat et koordinationsudvalg, som skal sikre en omkostningseffektiv besparelsesindsats, herunder en bedre, fælles prioritering og øget samarbejde og koordinering mellem alle aktører. Parterne  bag  aftalen  er  enige  om,  at  der løbende skal  følges  med  i  udviklingen i  de  opnåede  besparelser med henblik på at sikre en fortsat fokusering og prioritering  af indsatsen. I 2008 skal der efter aftalen gen- nemføres en samlet vurdering af indsatsen og de opnåede resultater med henblik på at sikre, at virkemidlerne er tilstrækkelige, og at organiseringen af indsatsen er effektiv i forhold til de aftalte mål. Som opfølgning på regeringens ”Handlingsplan for en fornyet energispareindsats” fra september 2005 f o- reslås det endvidere, med henblik på at fremme energibesparelser i nye bygninger, at transport  - og energimi- nisteren får hjemmel til at fastsæ   tte nærmere regler,   der bl.a. kan begrænse kommunalbestyrelsens fremtidige adgang til af egen drift at nedlægge pålæg om elvarmeforbud for eksisterende eller ny bebyggelse, herunder lavenergihuse. Ministeren får samtidig hjemmel til at fastsætte regler om fritagelse for huse    med særligt lavt energibehov, herunder lavenergihuse, fra forbud, som kommunalbestyrelsen har nedlagt af egen drift. B. Havvindmølleudbuddet ved Horns Rev Ved  aftalen  af  29.  marts  2004  mellem  regeringen  og  partierne  bag  elreformen vedrørende  vindenergi  o g decentral kraftvarme m.v. blev det aftalt, at der skal udbydes to havvindmølleparker på hver 200 MW. Udbuddet af den første af disse havvindmølleparker, Horns Rev 2, er afsluttet i juni 2005. Udbudet blev vundet af Energi E 2, som i første omgang har fåe  t tilladelse til forundersøgelse af havbunden. Herefter vil der  blive  udstedt  tilladelse  til  udnyttelse  af  vindkraften  på  havvindmølleparken  under  forudsætning  af,  at Energi  E  2  finder  forundersøgelsens  resultater  tilfredsstillende,  og  der  ikke  under  VVM -behandlingen  af havvindmølleparken fremkommer indsigelser, der fører til en væsentlig forringelse af vilkårene for anlægget. Det er hensigten, at havvindmølleparken skal kunne gå i drift i sensommeren 2009 med 200 MW kapac  itet. Som et led i udbudet har staten og Energi E2 aftalt en række vilkår for anlæggets etablering og drift, he r- under om pristillæg til elproduktionen, tilladelsens varighed, anlæggets etablering og andre rammevilkår for udnyttelsen af havvindmølleparken. Derved er parternes retsstilling bl evet fastlagt. Lovforslaget indeholder bestemmelser, der fastlægger hovedtrækkene i disse rammebestemmelser, særligt med  hensyn  til  de forpligtelser,  som  påhviler  Energinet.dk  og  elforbrugerne,  herunder  størrelsen  af  pristi  l- lægget og hovedbetingelserne fo  r betalingen af tillægget. Tillige foreslås bestemmelser, som præciserer visse andre betingelser, herunder om erstatningsansvar for nedregulering af elproduktionen i driftsfasen og erstat- ninger  i  anlægsfasen  for  forsinkelser  m.v.  Inden  for  disse  rammer  afg  øres  spørgsmål  me   llem  parterne  om erstatning m.v. af domstolene inden for erstatningsrettens almindelige principper. C. Biomassehandlingsplanen Elproducenterne Energi E2 og Elsam Kraft er i deres bevillinger pålagt at etablere kapacitet til afbrænding af halm og flis til el- og varmeproduktionen. Baggrunden for disse pålæg er biomasseaftalen fra 1993 mellem en bred kreds af Folketingets partier, som skal skabe grundlag for, at der årligt kan anvendes 1,4 mio. tons biomasse til el- og varmeproduktion på kra ftværkerne. Elforsyningsloven  er  i  dag  udformet  således,  at  der  ikke  er  mulighed  for  at  overdrage  de  pålæg,  som  er meddelt Elsam og Energi E2 efter den tidligere elforsyningslov. Da det ikke er hensigtsmæssigt herigennem at hindre en overdragelse af de kraftværker, som er ombygget som følge af de gamle pålæg, foreslås det, at ministeren får mulighed for at godkende, at pligter og rettigheder efter disse pålæg kan overdrages til en a n- den bevillingspligtig elproducent. En sådan bestemmelse er nødvendig for a  t sikre, at biomasseafbrændingen efter biomassehandlingsplanen kan foretages på Amager - og Fynsværket, som skal overtages af Vattenfall i forbindelse med DONGs sammenlægning med   Energi E2 og Elsam og Vattenfalls salg af aktier i Elsam til DONG. Elsam mangler i dag at etablere et anlæg til afbrænding af en årlig mængde på 150.000 tons halm for at o p- fylde  sit  biomassepålæg.  Anlægget,  der  skulle  have  været  etableret  inden  udgangen  af  2004,  vil  nu  blive etableret i tilknytning til Fynsværket. Der er enighed mel  lem Elsam og Vattenfall om, at anlægget opføres og