Transport- og energiminister Flemming Hansen

Frederiksholms Kanal 27

1220 København K

 

og

 

Det energipolitiske Udvalg

Folketinget, Christiansborg

1240 København K

 

 

 

12. juni 2006

 

 

 

 

 

Lovgivning med utilsigtet virkning

 

Pr. 1. januar 2005 ændredes elforsyningsloven, således at al beregning af reduktion af pristillægget til vindmøllestrøm på 10 øre/kWh nu sker på basis af et vægtet månedsgennemsnit af Nord Pools markedspris.

 

Indtil 1. januar 2005 blev størrelsen af pristillægget beregnet på baggrund af markedsprisen time for time for møller rejst før 1. januar 2003, mens møllerne, der blev etableret efter 1. januar 2003, fik pristillægget beregnet på grundlag af et vægtet årsgennemsnit af markedsprisen.

 

Beregningen på grundlag af årsgennemsnittet var tidligere som led i en politisk aftale besluttet med den hensigt at forbedre vilkårene for nye møller, der netop fra 1. januar 2003 skulle etableres på markedsvilkår.

 

Det var i tillid til, at denne nye brede politiske aftale mellem elreformpartierne nu ville være en sikker del af den økonomiske ramme, at der er etableret i alt 37 møller på de vilkår, der gjaldt i den korte periode.

Beslutningerne om etablering af møllerne blev taget med udgangspunkt i, at for de nye møller ville pristillægget på 10 øre pr. kWh ikke blive beskåret, med mindre markedsprisens årsgennemsnit passerede 26 øre. Betydningen af denne sikkerhed skal ses i lyset af, at det efter 1. januar 2003 var økonomisk meget vanskeligt at få budgetterne til at hænge sammen, hvilket det lave antal etablerede møller illustrerer. 

Imidlertid ændres lovgivningen allerede året efter og vilkårene forringes meget betydeligt.

 

Den nye beregningsmetode fra 1. januar 2005 er en forenkling og forbedring for de møller, hvor der tidligere skulle beregnes på timebasis.

Men for møllerne opstillet på basis af årsgennemsnittet betyder ændringen af lovgivningen et væsentligt tab.

Til og med oktober måned er det for 2005 på i alt 1.4 millioner kr. Vi har dokumentation for tabet for hver enkelt mølle.

 

 

 

 

 

 

 

Det er Danmarks Vindmølleforenings vurdering, at denne forringelse ikke har været tilsigtet. Politikerne har naturligvis ikke ønsket at løbe fra en aftale. Det er formentligt derimod sådan, at man i ønsket om forenkling og i lyset af helt anderledes markedspriser sidste år har undervurderet effekten af ændringen.

 

Virkningen er imidlertid så stor, at der bør ske en omgående justering i henhold til den indgåede politiske aftale. Alene for en enkelt mølleejer, der har rejst 5 møller á 2 MW er der for 2005 til og med oktober måned tale om et tab på næsten en halv million kroner.

 

Markedsprisens ustabilitet og den deraf følgende usikkerhed omkring indtægtsgrundlaget ved salg af strøm var et kendt vilkår ved etablering af møllerne. Til gengæld har investorerne i god tro kunnet antage, at en netop indgået bred politisk aftale ville holde mere end et år efter møllernes etablering.

Effekten af ændringen er derfor for dem blevet noget, der ligner ”lovgivning med tilbagevirkende kraft”. Stort set hele investeringen ved et vindmølleprojekt er bundet ved møllens etablering. De nye mølleejere er derfor nu ”fanget” af en lovgivning, der var umulig at forudse og absolut ikke kunne forventes.  

 

Danmarks Vindmølleforening foreslår, at transport- og energiministeren sammen med folketingets partier aftaler, hvordan det utilsigtet opståede problem kan løses.

 

Vi ser to muligheder:

 

Den ene er, at det besluttes, at beregningen af pristillæg for disse møller fra 1. januar og fremover stadig skal ske på basis af markedsprisens årsgennemsnit. Altså de vilkår, der gjaldt da møllerne blev etableret eller var bindende på vej til at blive etableret.

 

Danmarks Vindmølleforening foreslår som en mere langtidsholdbar løsning, at regeringen og folketinget benytter lejligheden til at løse både dette problem og tager hul på det generelle og stadigt tydeligere problem med et ikke-velfungerende elmarked for vindmøllestrøm ved at beslutte at afskaffe den gamle, politisk betingede og markedsstridige ramme på 36 øre for kombinationen af markedspris og pristillæg. Et fuldt pristillæg på 10 øre pr kWh er under alle omstændigheder alligevel betydeligt under vindmøllestrømmens nu dokumenterede merværdi.

Vi har samtidigt løst alle problemer med forskellige perioders forskellige beregning af pristillæg.

 

 

 

 

 

 

 

Med en samtidig afskaffelse af den anden markedsstridige regel om ophør af betaling for vindmøllestrømmens værdi, når produktionsanlægget er 20 år, vil vi være på vej mod mere lige konkurrencevilkår på elmarkedet.

 

 

 

Gennem det seneste år har vi oplevet forståelse hos alle folketingets partier for, at de eksisterende markedsrammer for vindmøllestrøm ikke er retvisende og at de medfører ulige konkurrencevilkår på elmarkedet.

 

Vi håber derfor ministeren og folketinget nu vil se positivt på en generel og holdbar løsning.

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Asbjørn Bjerre