Det Energipolitiske Udvalg 2005-06
EPU Alm.del Bilag 77
Offentligt
229360_0001.png
Biobrændstoffer til transport
Den 16. november 2005
Chefkonsulent Peter Trier, Energistyrelsen
1
EPU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 77: Transport- og energiministeren fremsender plancher benyttet ved gennemgang af biobrændstoffer til transport den 16/11-05
229360_0002.png
Vigtigste aktuelle biobrændstoffer
Biodiesel og bioethanol
Produceres pt. på rapsfrø, hvede, sukker osv.
Energiafgrøderne kan evt. dyrkes på brakarealer
Biodiesel mest udbredt i Europa
Bioethanol mest udbredt i verden (Brasilien, USA)
Kan produceres på affald (animalsk fedt, halm osv.)
Anvendelse
Iblanding op til 5 pct. i alm. benzin og diesel
Større koncentrationer evt. rent i særlige køretøjer.
2
EPU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 77: Transport- og energiministeren fremsender plancher benyttet ved gennemgang af biobrændstoffer til transport den 16/11-05
229360_0003.png
EU’s biobrændstofdirektiv
Referenceværdier for hele EU:
2 pct. biobrændstoffer ultimo 2005
5¾ pct. biobrændstoffer ultimo 2010
Medlemsstaterne skal fastsætte nationale vejledende mål,
der kan afvige herfra
bl.a. med henvisning til anvendelse af biomasse til
andre energiformål
2010-målet skal meddeles medio 2007.
3
EPU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 77: Transport- og energiministeren fremsender plancher benyttet ved gennemgang af biobrændstoffer til transport den 16/11-05
229360_0004.png
Direktivets begrundelser
Forbedre energiforsyningssikkerheden
•Stort
set eneste her-og-nu alternativ til olie i transportsektoren
•Men
her-og-nu alene supplement, stort energiforbrug, stort
arealkrav
Mindske CO2-udslippet
•Kun
delvist CO2-neutrale (typisk 40-60 pct. ved dagens teknik)
•For
dyrt CO2-tiltag i henhold til regeringens klimastrategi
•Branchen
kræver afgiftsfordele på 2-3 kr. per liter – dvs. et
umiddelbart statstilskud på 700-1100 kr. per ton sparet CO2 i
den benzin/diesel, der fortrænges
Understøtte udviklingen i landdistrikterne
4
EPU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 77: Transport- og energiministeren fremsender plancher benyttet ved gennemgang af biobrændstoffer til transport den 16/11-05
229360_0005.png
Dansk politik
Afskaffet CO2-afgiften på biobrændstoffer
•Korrekt
incitament: belønner netop miljø-fordelen
•”Kun”
90 kr. per ton CO2 (22-24 øre per liter)
•Biobrændstoffer
kræver større afgiftsfordel
Biomasse bruges mest omkostningseffektivt til prod. af el
og varme (11 pct. af energiforbruget i 2004 – i EU:4 pct.)
Derfor er det vejledende danske mål for ultimo 2005 sat til nul
Behov for billiggørelse: Derfor støtte til forskning og udvikling
5
EPU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 77: Transport- og energiministeren fremsender plancher benyttet ved gennemgang af biobrændstoffer til transport den 16/11-05
229360_0006.png
Forskning og udvikling
Energistyrelsens forskningsstrategi: udpeger bl.a. produktion af
bioethanol på affaldsprodukter som fx halm
•Potentiale
for billiggørelse, større produktion og større CO2-
fordel - på langt sigt (over 10 år)
•Danske
forskere og virksomheder har styrkepositioner
Også EU-støtte til udvikling af VEnzin i Danmark
•Samprodukton
af biobrændstof, el og varme
Arbejdsgruppe om alternative drivmidler
•Forslag
til at styrke teknologiudvikling
•Undersøge
muligheder for omk. eff. anvendelse
6
EPU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 77: Transport- og energiministeren fremsender plancher benyttet ved gennemgang af biobrændstoffer til transport den 16/11-05
229360_0007.png
Aktuel udvikling
Finanslovsaftale af 7/11-2005 mellem regeringen og DF:
60 mio. kr. til forsøgsvis anvendelse af biodiesel i 2006-2008 i
afgrænsede køretøjer (fx i kollektiv transport, offentlig sektor)
Danmarks mål ultimo 2006: 0,1 pct. biobrændstoffer.
14 medlemsstater har sager om manglende mål, for små mål eller
manglende instrumenter
Fx Irland (0,06 pct.), Finland (0,1 pct.), England (0,3 pct.)
Energikommissæren: Kommissionen vil fremlægge nye
biobrændstof-initiativer tidligt i 2006
7