Det Energipolitiske Udvalg 2005-06
EPU Alm.del Bilag 77
Offentligt
226813_0001.png
Miljømæssige aspekter ved biobrændstoffer
Luftforurening - bortset fra CO
2
Møde med ordførere 16. november 2005
Erik Iversen
Miljøstyrelsen
1
EPU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 77: Transport- og energiministeren fremsender plancher benyttet ved gennemgang af biobrændstoffer til transport den 16/11-05
226813_0002.png
Regulerede stoffer
EU-kommissionen 2001
Det er blevet fremført, at biobrændstoffer er attraktive, fordi
de danner færre "konventionelle" biludstødninger (CO, NOx,
VOC og partikler).
På baggrund af at konventionel benzin og diesel bliver stort
set svovl- og blyfrie og med emissionsgrænser, som strammes
til mere end 90% nedsættelse af de mest konventionelle emis-
sioner, vil biobrændstoffer i teorien kun indebære en lille, om
nogen, fordel i forhold til benzin og diesel i fremtiden.
2
EPU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 77: Transport- og energiministeren fremsender plancher benyttet ved gennemgang af biobrændstoffer til transport den 16/11-05
226813_0003.png
Diesel/biodiesel (20-30%)
Personbiler
Personbiler
1,5
N Ox
1
0,5
0
Euro 2 (1996)
Euro 3 (2001)
Diesel
Biodiesel
Euro 4 (2006)
Personbiler
1,5
1
0,5
0
Euro 2 (1996)
Euro 3 (2001)
Diesel
Euro 4 (2006)
P a r tik le r
Biodiesel
3
EPU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 77: Transport- og energiministeren fremsender plancher benyttet ved gennemgang af biobrændstoffer til transport den 16/11-05
226813_0004.png
Diesel/biodiesel (20-30%)
Lastbiler/busser
Lastbiler
1,5
1
0,5
0
Euro 2 (1996)
Euro 3 (2001)
Diesel
Euro 4 (2006)
NOx
Biodiesel
Lastbiler
1,5
1
0,5
0
Euro 2 (1996)
Euro 3 (2001)
Diesel
Euro 4 (2006)
partikler
Biodiesel
4
EPU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 77: Transport- og energiministeren fremsender plancher benyttet ved gennemgang af biobrændstoffer til transport den 16/11-05
226813_0005.png
Ethanolindhold og damptryk
1 Psi = 7 kPa
5
EPU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 77: Transport- og energiministeren fremsender plancher benyttet ved gennemgang af biobrændstoffer til transport den 16/11-05
226813_0006.png
Øget VOC-fordampning - Danmark
Fra køretøj
1995
tons
andel af
samlet VOC
3100
2005
560
2010
200
2,0%
0,6%
0,2%
excl. distribution og lagring
6
EPU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 77: Transport- og energiministeren fremsender plancher benyttet ved gennemgang af biobrændstoffer til transport den 16/11-05
226813_0007.png
Emissioner af VOC ved iblanding af ethanol eller ETBE
(fremlagt af EU-kommissionen (JRC) 6. oktober 2005)
Resultater viser summen af udstødning og fordampning fra benzindrevne
køretøjer for 3 forskellige brændstoffer (benzin, 10% ethanol og 23% ETBE)
for årene 2005, 2010, 2015 og 2020.
Evolution of NMVOC emissions from road transport for the
selected countries (DE, IT, ES, UK)
1400
Evaporative emissions
Exhaust emissions
1200
NMVOC emissions [kt]
1000
800
600
400
200
0
BL
BL
BL
ETBE
ETBE
ETBE
BL
ETBE
ETH
ETH
ETH
ETH
2020
2005
2010
2015
4
7
EPU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 77: Transport- og energiministeren fremsender plancher benyttet ved gennemgang af biobrændstoffer til transport den 16/11-05
226813_0008.png
Regulerede stoffer 2
Kommissionens research center (JRC) har i forbindelse
med en igangværende revision af brændstofdirektivet igen
foretaget en miljømæssig vurdering af biobrændstoffer:
Konklusion (møde 6. oktober 2005):
“The effect of ethanol and biodiesel on pollutant
emissions appears to be unclear. Study results are
inconclusive. Their use in low blends in petrol and diesel
is unlikely to have any significant overall effect on
emissions.”
8
EPU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 77: Transport- og energiministeren fremsender plancher benyttet ved gennemgang af biobrændstoffer til transport den 16/11-05
226813_0009.png
Biodiesel
Ofte hørt udsagn:
Biodiesel giver væsentlig reduktion i udslip af forurenende
stoffer
Forklaring:
Målinger foretaget med diesel med højt svovlindhold
(fra 2005 er al diesel, der sælges i Danmark svovlfri)?
NOx/Partikel ”trade off”?
9
EPU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 77: Transport- og energiministeren fremsender plancher benyttet ved gennemgang af biobrændstoffer til transport den 16/11-05
226813_0010.png
NOx-PM trade off
10
EPU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 77: Transport- og energiministeren fremsender plancher benyttet ved gennemgang af biobrændstoffer til transport den 16/11-05
226813_0011.png
VOLKSWAGEN LUPO TDI
driven with rapeseed oil methyl ester (RME)
mileage
[km]
Vehicle 1
35,250
CO
[g/km]
0.187
HC
[g/km]
0.027
NO
X
[g/km]
0.345
HC+NO
X
[
g/km]
0.372
Part.
[g/km]
0.011
Vehicle 4
49,233
0.503
0.061
0.375
0.436
0.016
Vehicle 5
31,891
0.436
0.050
0.370
0.420
0.015
Average
38,791
0.375
0.222
0.046
0.363
0.220
0.25
0.409
0.242
0.30
0.014
0.023
0.025
Type approved
value (diesel)
EURO 3, D4
Limits
0.50
Exhaust emissions measured during the NEDC, using RME for vehicles
Using RME the vehicles 1, 4 and 5 exceed the EURO 3, D4 limit for nitrogen oxides (NO
X
) and
the EURO 3, D4 combined limit for hydrocarbons and nitrogen oxides (HC+NO
X
)
11
EPU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 77: Transport- og energiministeren fremsender plancher benyttet ved gennemgang af biobrændstoffer til transport den 16/11-05
226813_0012.png
Brændstofdirektivet (98/70 - 2003/17)
Restriktioner for ethanol i benzin
Ethanol: max. 5 vol %
3,2 energi %
Ethanol indeholder kun 2/3 energi pr liter (beskyttelse af forbruger).
Tekniske problemer for visse eksisterende modeller hvis ethanol
indhold er for højt (visse producenter angiver 10%).
ETBE:
max. 15 vol %
ethanol-andel 47%:
7,1 vol % - 4,5 energi %
max. 60 kPa (70 kPa)
D
amptryk:
5% ethanol forøger damptryk med 7-8 kPa
12
EPU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 77: Transport- og energiministeren fremsender plancher benyttet ved gennemgang af biobrændstoffer til transport den 16/11-05
226813_0013.png
Foreløbige målinger (JRC) af benzinforbrug som funktion af ethanolindhold
(præsenteret ved møde 6. oktober 2005)
As expected, fuel consumption increases with ethanol content.
13
EPU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 77: Transport- og energiministeren fremsender plancher benyttet ved gennemgang af biobrændstoffer til transport den 16/11-05
226813_0014.png
Brændstofdirektivet (98/70 - 2003/17)
Restriktioner for anvendelse af RME i diesel
EU-direktivet indeholder ingen restriktioner, men:
• Flere bilproducenter oplyser, at garanti bortfalder, hvis RME > 5%
• CEN 590 indeholder grænseværdi på max. 5% RME(anvendes som
national standard i de fleste lande)
14
EPU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 77: Transport- og energiministeren fremsender plancher benyttet ved gennemgang af biobrændstoffer til transport den 16/11-05
226813_0015.png
Opfyldelse af EU-biobrændstof måltal
År
2005
2010
% energi
2
5,75
vol-% ethanol
3,1
0
9,0
vol-% RME
2,2
4-5
6,3
Opfyldelse af 2010-mål alene ved blanding kræver ændring af
specifikationer i brændstofdirektiv
Ellers må suppleres med anvendelse af ren biobrændstof i specielle
køretøjer
15
EPU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 77: Transport- og energiministeren fremsender plancher benyttet ved gennemgang af biobrændstoffer til transport den 16/11-05
226813_0016.png
Andre lande - strategi
Sverige
5% ethanol i benzin (afgiftsfritagelse),
salg af E85 til specielle biler (15000 biler, 300 stationer),
busser på ren ethanol (400 busser)
Tyskland
Frankrig
Spanien
USA
Brasilien
diesel iblandet RME og anvendelse af 100% RME
ETBE
ETBE
10% ethanol i benzin (tilskud, lempet damptryk); ca. 2%
22% ethanol i benzin (krav) (specielle biler)
16