Samlenotat Rådsmøde (energidelen af Transport, Telekommunikation og Energi) den 1. december 2005 Foreløbig dagsorden 1.    Bedre  regulering:  Implementering  og  status  for  det  indre  mar- ked for el og gas Politisk debat 2.    Klimaforandring og bæredygtig energi Politisk debat og (evt.) rådskonklusioner 3.    EU internationale energirelationer a. Status for EU-Rusland Energi Dialogen og Det Permanente Part- nerskabsråd  (PPC) b.    (evt.) EU-OPEC dialogen c. Energi Traktaten (med Sydøsteuropa) d.    Energi Charter Traktaten Orientering ved Formandskabet og Kommissionen 16. november 2005 J.nr.: Ref.: SVF
2/9 1.  Bedre  regulering:  Implementering  og  status  for  det  indre marked for el og gas 1. Baggrund og indhold Under dette dagsordenspunkt lægger fo  rmandskabet op til en politisk debat om status for gennemførelsen af det indre marked for el og gas. El- og gasdirektiverne blev vedtaget i sommeren 2003 med en frist for im- plementering i de nationale lovgivninger den 1. juli 2004. Langt fra alle medlemslande overholdt denne frist. Eksempelvis fik Tyskland først sat de nødve ndige love i kraft den 1. juli i år. Som baggrund for debatten forventes Kommissionen i medfør af beste m- melser i el- og gasdirektiverne at fremlægge en meddelelse om medlemsla  n- denes implementering af direktiverne, der om nødvendigt er ledsaget af fo r- slag til yderligere fællesskabsregulering. Kommissionen har dog ved flere lejligheder i løbet af i år på forhånd tilkendegivet, at der især i lyset af den forsinkede implementering ikke skønnes at være et tilstræ kkeligt erfarings- grundlag om virkningen af direktiverne til at det vil være berettiget at ove  r- veje eventuelle nye indgreb til opstramning. Ud over meddelelsen forventes Kommissionen at fremlægge en statusra  p- port om arbejdet med en særlig sektorundersøgel   se af konkurrenceforholde- ne i el- og gasmarkederne. Denne sektorundersøgelse gennemføres i regi af kommissæren for konkurrence, mens kommissæren for transport og energi står for meddelelsen. Begge dokumenter forventes først fremlagt ganske få dage før råd smødet. Formandskabet har i det lys valgt at fremlægge et oplæg med en række spørgsmål med henblik på at strukturere debatten i rådet. Spørgsmålene ve d- rører bl.a. - tilstrækkeligheden i den eksisterende EU  -lovgivning, - muligheden for at øge lovgivningens effe ktivitet gennem ikke- lovgivningsmæssige redskaber, fx udveksling af ”best practice”, overvågning og rapportering og foranstaltninger til at øge transp  a- rensen, - hvilke foranstaltninger der kan træffes for at øge handelen med el og gas over grænserne, - hvordan man kan fremskynde udviklingen af regionale markeder som et skridt på vejen mod målet om et samlet indre el  - og gasmar- ked, - hvorvidt de nationale tilsynsmyndigheder har tilstrækkelige re  s- sourcer og kompetencer til at udføre deres hverv, og om der er b e- hovfor at øge deres samarbejde med de nationale konkurrenc e- myndigheder.
3/9 2. Nærhedsprincippet Der foreligger ikke noget forslag fra Kommissionen. 3. Gældende dansk ret Der er ikke tale om noget forslag til retsakt. 4. Konsekvenser for Danmark Resultatet af den politiske debat forventes ikke at få umiddelbare lovgivningsmæssige, administrative, statsfinansielle eller samfundsøkon   o- miske konsekvenser. Ej heller forventes den at have betydning for beskyttel- sesniveauet. 5. Høring Formandskabets oplæg vil ikke blive se  ndt i høring. 6. Forhandlingssituationen Alle medlemslandene finder, at de foreslåede spørgsmål er et godt grundlag for debatten på rådsmødet. Der er også bred enighed om, at det i lyset af den forsinkede implementering og deraf følgende manglende erfaringsg rundlag med det nye regelsæt er for tidligt at overveje eventuelle nye lovgivningsin  i- tiativer. Mange lande ønsker imidlertid, at der gøres en indsats for at styrke ikke  - lovgivningsmæssige redskaber til at fremme ma  rkedsintegrationen, herunder fx udveksling af erfaringer, fortsat overvågning og rapportering samt sty r- kelse af det videre arbejde med henblik på at opnå en bedre integration af de nationale markeder. 7. Europa-Parlamentets udtalelse Europa-Parlamentet skal ikke høres. 8. Dansk holdning Det  er  generelt  i  dansk  interesse,  at  el-  og  gasliberaliseringen  gennemføres effektivt og hurtigt. Danmark har valgt at satse på at opnå et reelt fungerende marked for derved at sikre forbrugerne interesser bedst muligt. Ifølge reg e- ringens energistrategi skal ”barrie rer for konkurrence (…) først og fremmest imødegås  gennem  fælles  EU -regulering,  hvor  konkurrencereglerne  og  mu- lighederne for at sanktionere dem skal styrkes. Endvidere kan der være b  e- hov  for  at  revidere  de  eksisterende  direktiver  mhp.  at  sikre  ejermæssig  a  d- skillelse mellem de nationale systemoperatører fra kommercielle interesser, samt sikre, at de nationale tilsynsmyndigheder har de nødvendige beføjelser og  bliver  reelt  uafhængige  af  politiske  og  kommercielle  interesser”.  Der  er for tiden imidlertid ikke støtte til en revision af direktiverne og Kommissi o- nen er ikke parat endnu til at tage initiativer i denne retning. 9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Det indre marked for el og gas har været forelagt for Folketingets Europau  d- valg adskillige gange. El- og gasdirektiverne blev forelagt med henblik på
4/9 forhandlingsoplæg i forbindelse med Det Europæiske Råds møde den 15. - 16. marts 2002, jf. aktuelt notat af 15. februar 2002, sendt til Folketingets Europaudvalg den 15. februar 2002. Senest blev sagen nævnt til orientering i udvalget den 22. november 2002, forud for rådsmødet den 25. november 2002. 2.    Klimaforandring og bæredygtig energi KOM(2005)265 1. Baggrund og indhold Formandskabet lægger op til en politisk drøftelse af det overordnede    tema med udgangspunkt i en række spørgsmål om behovet for politiske initiativer til fremme af bæredygtige energiformer. Drøftelsen skal bl.a. afdække samspillet mellem energipolitiske tiltag og indvirkning på klima - og konkurrenceforhold. Eventuelle konklusioner på drøftelsen kan blive vejledende for Kommissionen i udarbejdelsen af den kommende Handlingsplan for energieffektivitet som ventes fremlagt i første halvdel af 2006. Formandskabet har fremlagt udkast til Rådskonklusioner, der g iver politisk opbakning til prioritering af bæredygtig energi. Hovedvægten er helt overv e- jende lagt på energieffektivitet, mens problemstillingen omkring klimafo r- andringer kun i mindre omfang adresseres direkte. I konklusionerne nævnes, at transportsektoren har et særligt s tort potentiale for energibesparelser og det fremhæves, at en øget indsats for udvikling af mere energieffektive teknologier dels er nødvendig, dels indebærer betydel   i- ge erhvervspotentialer for virksomhederne i EU. Kommissionen opfordres til at basere den ko m mende handlingsplan for energieffektivitet på grundige cost -benefit-analyser og overveje alle typer af tiltag for at fremme mere effektiv energianvendelse. Kommissionen opfor- dres ligeledes til at inddrage energieffektivitet i den kommende revision af EU’s bæredygtighedsstrategi. Til at understøtte drøftelsen under dette punkt har Formandskabet endvidere tilføjet Kommissionens Meddelelse  ” Grønbog om energieffektivisering  –  el- ler hvordan vi kan få mere ud af mindre ”. Grønbogen blev præsenteret på Rådsmød  et (energi) den 29. juni 2005. Grønbogen er et vigtigt element i kommissær for energi, Andris Piebalgs’ energipolitiske prioriteringer, som gør en forbedring af energieffektivit eten til et hovedindsatsområde. Grønbogen skitserer et ambitiøst program, der skal medvirke til at sikre realisering af omkostningseffektive energibesparel- ser svarende til 20 % af EU’s nuværende energiforbrug.
5/9 Indholdet af Grønbogen er beskrevet mere uddybende i grundnotat af 14. o k- tober 2005. 2. Nærhedsprincippet Punktet indeholder ikke forslag til retsakter og påvirker dermed ikke næ   r- hedsprincippet. Grønbogen om energieffektivitet lægger op til, at der vil blive fremlagt ko   n- krete forslag. Det nævnes således eksplicit, at en fremtidig styrket indsats bør omfatte aktiviteter såvel p  å fællesskabsniveau som på nationalt, regi o- nalt og lokalt niveau. Der er selvstændige afsnit der beskriver mulige initi  a- tiver på alle disse n iveauer. Det er regeringens opfattelse, at en række kommende initiativer til fremme af energibesparelser med fordel kan gennemføres på EU  -niveau. Dette er dels begrundet i, at der er tale om fælles markeder for energieffektivisering  s- teknologier og at der gennem fælles regulering derfor kan opnås større og billigere besparelser end gennem national regulering. Dels vil national regu- lering kunne medføre tekniske handelshindringer. 3. Gældende dansk ret Udkastet til rådskonklusioner er ikke omfattet af dansk ret. De initiativer der forventes i grønbogen om energieffektivisering vil muli g- vis berøre følgende dansk lovgivning   på energib esparelsesområdet: Lov om fremme af energibesparelser (energispareloven) fastlægger de ove  r- ordnede rammer for prioritering og planlægning af de fremtidige energisp  a- reaktiviteter, således der kan opnås størst mulig effekt i forhold til indsa   tsen. Loven indeholder ligeledes rammerne for implementering af energimær  k- ningen af apparater og produkter. - Net- og distributionsselskaber inden for el, fjernvarme og naturgas er med hjemmel i henholdsvis elforsyningsloven, varmeforsyningsloven og lov om naturgasforsyning med tilhørende b ekendtgørelser pålagt at arbejde for fremme af energibesparelser hos forbrugerne. - Loven om normer for energieffektivitet i energiforbrugende udstyr, som indeholder hjemmel til at udmønte EU -krav om energieffektivitet. 4. Konsekvenser for Danmark Udkastet til rådskonklusioner vil ikke få direkte konsekvenser for Danmark. I relation til grønbogen om energieffektivitet er det forventningen, at den i k- ke vil give anledning til lovgivningsmæssige ændringer af betydning, da Danmark i mange år har gjort en omfattende indsats med hensyn til energie f- fektivisering. Ligeledes forventes der ikke større statsfinansielle eller adm i- nistrative konsekvenser. Det kan også forventes at initiativer i medfør af
6/9 grønbogen vil få en positiv indvir  kning på beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU. 5. Høring Udkastet til rådskonklusioner har ikke været sendt i høring eksternt. Grønbogen om energieffektivitet har været i høring blandt 77 interessenter, herunder på transportområdet. 6. Forhandlingssituationen Det forventes, at indholdet i udkast til konklusioner ikke vil møde mo dstand. 7. Europa-Parlamentets udtalelse Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om rådskonklusionerne. Europa - Parlamentets udtalelse om grønbogen om energieffektivitet foreligger endn u ikke. 8. Dansk holdning Danmark kan støtte udkastet til rådskonklusioner, herunder fokuseringen på energieffektivitet. Danmark vil endvidere kunne støtte forslag om at fre mme udvikling og indpasning af omkostningseffektive vedvarende energiløsni n- ger i de nationale energisystemer. Den opprioritering af indsatsen for at fremme energieffektivisering, som grønbogen om energieffektivisering er udtryk for, ligger fint i forlængelse af regeringens politik således som den kommer til udtryk i den politiske aftale af 10. juni 2005 om den fremtidige energispareindsats og i ”Handlingspl a- nen for en fornyet energispareindsats”, september 2005. På en række punkter er der sammenfald mellem den danske handlingsplan og grønbogen. Det gælder f.eks. i forhold til begrundelser  ne for at fremme energibesparelser. Regeringen prioriterer generelt internationale initiativer, herunder specielt EU-initiativer til fremme af energieffektivisering og energibesparelser højt. En internationalt koordineret indsats vil normalt forøge initia tivernes effekt og reducere omkostningerne. Samtidig betyder det, at erhvervenes konkur- renceforhold ikke belastes i samme grad som ved national enegang. Med dette udgangspunkt vil regeringen positivt arbejde for at grønbogen følges op af konkrete initiati ver til en styrkelse af den fælles indsats på o   m- råder, hvor handlinger nødvendigvis må ske på EU -niveau. Det gælder bl.a. i relation til energiforbrugende produkter, bygninger, transportmidler mv. 9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Grundnotat om grønbogen om energieffektivitet blev sendt til Folketingets Europaudvalg den 25. oktober 2005. 3.   EU’s internationale energirelationer
7/9 1. Baggrund og indhold Under dette dagsordenspunkt vil der blive orienteret om status for samarbej- det for så  vidt angår en ræ   kke internationale fora mv. EU-Rusland dialogen og Det Permanente Partnerskabsråd (PPC) Energidialogen blev lanceret på topmødet mellem EU og Rusland under det franske formandskab i efteråret 2000. Energidialogen er et led i bestræbe   l- serne på at etablere et partnerskab mellem Fællesskabet og Rusland på ene r- giområdet. EU's interesser i samarbejdet med Rusland knytter sig først og fremmest til import af energiråstoffer fra Rusland, herunder især olie og gas. Ruslands interesser knytter sig især til EU  -investeringer i energisektoren og overførsel af teknologi samt know   how. Fra EU’s side føres dialogen af Kommissionen på Fællesskabets vegne. Energidialogen mellem EU og Ru   s- land er ofte på rådsmødet (energi), som et punkt, hvor Kommissionen give   r en mundtlig orientering, der jævnligt giver anledning til kritik for manglende inddragelse af medlemslandene og manglende åbenhed om di alogen. På det tidligere hollandske formandskabs initiativ er der blevet nedsat 4 s å- kaldte temagrupper, der dækker om  råderne infrastruktur, investeringer, energieffektivitet og handel. Under det britiske formandskab er arbejdet i disse tematiske grupper blevet intensiveret. Desuden har der været afholdt et første møde på energiministerniveau i Det Permanente Par   tnerskabsråd (PPC Energy) den 3. oktober 2005. Formålet med dette møde var at give politisk støtte til energidialogen og arbejdet i de tematiske grupper samt at fo rberede EU-Rusland topmødet den 4.  oktober 2005, for så vidt angik energidelen som udgjorde et hovedpunkt på dagsordenen. (Evt.) EU-OPEC dialogen Formandskabet og Kommissionen vil orientere om status for EU-OPEC dia- logen. Traktat mellem Det Europæiske Fællesskab og staterne i Sydøsteuropa med henblik på at etablere et integreret energimarked i Sydøsteu  ropa Siden Helsingfors-topmødet i december 1999 har EU haft som mål at styrke stabilitet, sikkerhed og økonomisk udvikling i Sydøsteuropa. Rådet af ene   r- giministre har i rådskonklusioner af 14. maj 2003 hilst etableri ngen af et energifællesskab med disse st  ater velkomment og understreget vigtigheden af, at der etableres åbne, driftssikre og konkurrencebetonede energimark e- der, bl.a. gennem rekonstruktion og udvikling af de nødvendige el - og gasin- frastrukturer. Kommissionen har siden maj 2004 på mandat fra R ådet forhandlet en tra k- tat, som etablerer en organisering af et integreret energimarked for Sydøs t- europa. Forhandlingerne er nu afsluttet, og traktaten blev undertegnet ved en hø jtidelighed i Athen den 25. oktober 2005.
8/9 Traktaten udstrækker acquis communa  utaire til landene i Sydøsteuropa1 og skaber et indre energimarked dér. Tyrkiet undlod at underskrive traktaten i sidste minut som følge af problemer med acquis'ets miljøbestemme lser. Traktaten skaber en fælles ramme for fremtidige investeringer i og forbe  d- ringer af energi og infrastruktur i regionen  (anslås til 30 mia. Euro) og  bi- drager til at lægge grobunden for disse landes fremtidige indlemmelse i EU. Samtidig er der skabt grundlag for stabile energi-forbindelser mellem EU og det Kaspiske Hav og Mellemøsten. Det vil bidrage til at skærpe konkurre   n- cen på EU's marked og øge energiudbu ddet. Energi Charter Traktaten På grundlag af forholdene primo november 2005 må det forventes, at der vil indgå to punkter i orienteringen: 1.) Udpegning/valg af ny general sekretær for energicharterets sekretariat, og 2.) Status for de uformelle drøftelser me l- lem EU og Rusland om udestående punkter i udkastet til transitprotokol om transit af energi (d.v.s. gas, olie og el) gennem tredjelande. En belgisk kandidat, André Mernier, forventes at opnå flertal ved et valg til stillingen som generalsekretær som afløsning for tyskeren Ria Kemper. Den nye generalsekretær skal tiltræde den 1. januar 2006. Mht. protokollen for transit af energi under Energichartertraktaten er det tre år siden, at de egentlige forhandlinger om regler for tra nsit af energi gennem lande, som har ratificeret energichartertraktaten, stoppede. Forhandlingerne blev ”midlertidigt” standset, da formanden for Charterkonferencen, Henning Christophersen, vurderede, at man var kommet så langt som det var muligt i et stort forhandlingsforum. Det blev overladt til EU og Rusland at føre bil a- terale drøftelser med henblik på at finde løsninger i de 4 spørgsmål, som på daværende tidspunkt skilte de to parter. På nuværende tidspunkt ser det ud til, at der er sket væsentlige fremskridt i drøftelserne på nogle de udestående punkter, og at der derfor kan være grund til at søge at udnytte det positive forhandlingsklima til at opnå et acceptabelt resultat på de sidste punkter. 2. Dansk holdning For så vidt angår   energidialogen med Rusland ser man fra dansk side dialo- gen som et supplement til medlemslandenes bilaterale relationer til Rusland og Energicharterprocessen. Regeringen er enig i målet: at skabe forudsæ   t- ninger for et tætte  re handelsmæssigt og økonomisk samarbejde mellem EU og Rusland på energiområdet, og at skabe større sikkerhed for EU’s energ   i- forsyning. Energidialogen dækker et bredt spektrum i Fællesskabets forhold til Rusland og omfatter derfor områder, hvor kompetencen  er delt mellem Rådet og Kommissionen. Regeringen lægger følgelig vægt på, at medlem s- landene inddrages i dialogen. 1   De kontraherende parter er De Europæiske Fællesskaber, Albanien, Bulgarien, Bosnien og Hercegovina, Kroatien, FYROM (Makedonien), Montenegro, Rumænien, Serbien, Ty  r- kiet og Kosovo.
9/9 Regeringen lægger ligeledes vægt på, at EU’s aktiviteter i Energidialogen koordineres med EU’s arbejde inden for rammerne af Energicharterproces- sen, således at der sikres konsistens i EU’s holdning over for Rusland, at s y- nergimulighederne udnyttes på en effektiv måde, og at dobbeltarbejde un  d- gås.   Fra dansk side støtter man den igangværende     EU-OPEC dialog som et nø d- vendigt og hensigtsmæssigt m  iddel til at øge energiforsyningssikkerheden. Med hensyn til Energitraktaten med Sydøsteuropa  hilser man fra dansk side undertegnelsen af traktaten velkommen. Det ligger i forlængelse af konkl  u- sionerne på Det Europæiske Råds møde i København, december 20 02, at det udvidede EU’s nabolande, herunder det vestlige Balkan, trækkes ind i et snævrere samarbejde på relevante sektorområder, ikke mindst på infrastru k- turområdet. Med hensyn til Energicharteret støtter Danmark EU’s kandidat til posten som ny generalsekretær for energichartersekretariatet. Henset til EU's voksende behov for importeret energi støtter Danmark af forsyningssikkerhedsgrunde, at Fællesskabet aktivt søger transitprotokolfo   r- handlingerne afsluttet med et positivt resultat. 3. Tidligere forelæg  gelse for Folketingets Europaudvalg De pågældende sager har været forelagt Folketingets Europaudvalg til orie n- tering ved flere lejligheder, senest den 22. november 2002, forud for råd s- mødet (energi) den 25. november 2002, jf. samlenotat af 14. november 200 2 sendt til Folketingets Europaudvalg den 14. november 2002.