Notat Dato J.nr. Sagsbeh. Org. enhed 14. november 2005 Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/30 /EF af 8. maj 2003 om fremme af anvendelsen af biobrændstoffer og andre fornyelige bræn d- stoffer til transport. Europa-Kommissionen har den 14. juli 2005 fremsendt en åbningsskrivelse vedrørende  ukorrekt anvendelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/30/EF af 8. maj 2003 om fremme af anvendelsen af biobrændstoffer og andre fornyelige brændstoffer til transport. Europa-Kommissionen    har    vurderet,    at    den    danske    vejledende    nul- målsætning for brug af biobrændstoffer til transport pr. 31. december 2005, som Danmark i overensstemmelse med direktivets artikel 4, stk. 1, meddel- te  Europa-Kommissionen  1.  juli  2004,  ikke  opfylder  direktivets  krav  om fastsættelse af et nationalt vejlede mål for biobrændstoffernes andel af fo r- bruget i benzin og diesel. En referenceværdi herfor er 2 procent, jf. direkt  i- vets artikel 3, stk. 1, litra b, nr. i. Den  danske  vejledende  nul-målsætning  for  brug  af  biob   rændstoffer  har bl.a. taget udgangspunkt i, at medlemsstaterne efter dansk opfattelse ikke i henhold til direktivet har nogen retligt bindende forpligtelse til at markeds- føre  en  minimumsmængde  biobrændstoffer.  Denne  opfattelse  understøttes af art. 16, stk. 6, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af  energiprodukter  og  elektricitet,  hvorefter  afgiftsnedsættelser  ikke  kan anvendes som instrument, såfremt der efter anden E U-regulering fastsætte  s en bindende forpligtelse. De danske myndigheder har hidtil forgæves forsøgt at indhente en udtalelse fra  Europa-Kommissionen  om forståelse n  af  de  to  direktivers  indbyrdes forhold, eftersom Danmark anvender afgiftsregulering som instrument til at fremme anvendelsen af biobrændstoffer  . For at afslutte sagen har regeringen imidlertid besluttet at fastsætte et pos  i- tivt vejledende mål. Regeringen  meddelte  EU-Kommissionen  den  1.  juli  2004,  at  Danmarks vejledende mål for brugen af biobræ   ndstoffer ultimo 2005 er nul. Begrun- delserne for at afvige fra direktivets referenceværdi på 2 pct. er bl.a.:   
p. 2/2 at Danmark i stedet satser på at udnytte biomassen til produkt i- on af el og varme med henblik på at tilgodese de samme fo r- mål som direktivet. at Danmark styrker indsatsen inden for forskning og udvikling i billiggørelse af miljøvenlige biobrændsto ffer, men at det ikke kan nå at give resultater på kortere sigt. at brug  af  biobrændstoffer  ville  kræve  betydelige  og  tidskr æ- vende  investeringer  i  lagring  og  håndtering  på  raffinaderier, ved depoter og på tankstati oner. I  Danmark  er  der  en  udstrakt  og  fortsat  stigende  brug  af  biomasse- restprodukter som halm og organisk affald til produktion af el og varme med henblik på at opfylde de samme formål, som   biobrændstofdirekt  i- vet  tilsigter:  at  nedbringe  CO2-udslippet,  forbedre  energiforsyningssik- kerheden samt sikre udvikling og beskæftigelse i landdistrikterne. Bi  o- masse forsynede ca. 11 pct. af Danmarks energiforbrug i 2004 mod ca. 4 pct. for hele EU i 2003. I perioden 2000-2004 overgik årligt ca. ¾ pct. (ca. 6 PJ) af Danmarks energiforsyning fra fossil energi til bioenergi. 2 pct. biobrændstoffer i 2005 ville kun svare til 3    4 PJ. I Danmark kan biomassen energimæssigt udnyttes mest omkostningse  f- fektivt   til   produktion   af   el   og   varme.   Den   eneste   miljøfordel   ved biobrændstoffer er CO2-fordelen, der ikke kan høstes omkostningseffe k- tivt under de gældende markedsvilkår i Danmark. I det omfang energ   i- afgrøder til biobrændstoffer vil blive dyrket på brakarealer, kan d et lige- frem medføre andre milj ø Danmark satser derfor på at styrke indsatsen inden for forskning og u d- vikling  i  billiggøre lse  af  mere  miljøvenlige  biobrændstoffer,  herunder biobrændstoffer  produceret  på  halm  og  andre  affaldsprodukter  samt samproduktion af biobrændstoffer, el og varme. Regeringen har allerede fritaget biobrændstoffer for CO2-afgift. Regeringen har besluttet at fastsætte et vejledende mål på 0,1 pct. per 31. december  2006.  I  henhold  til  ”Aftale  om  finansloven  for  2006”  af  7.    no- vember 2005 vil regeringen afsætte i alt 60 mio. kr. i perioden 2006  -2008 til anvendelse af biodiesel i afgrænsede ”flåder” af køretøjer i fx kollektiv transport og køretøjer i den offentlige sektor. Regeringen  har  besvaret  Kommissionens  åbningsskrivels e  i  overensstem- melse med det ovenfor anførte.