Det Energipolitiske Udvalg 2005-06
EPU Alm.del Bilag 50
Offentligt
218678_0001.png
8. november 2005.
J.nr.: 020210/20005-0025
Ref.: hc
Resumé af høringssvar til udkast til bekendtgørelse om deklaration
af elektricitet til forbrugerne (el-mærkningsbekendtgørelsen)
I det følgende gennemgås hovedtrækkene i de indkomne høringssvar til
udkastet til
bekendtgørelse om deklaration af elektricitet til forbru-
gerne (el-mærkningsbekendtgørelsen).
Udkastet blev den 18. juli 2005 sendt i ekstern høring til 38 organisatio-
ner og myndigheder med høringsfrist den 26. august 2005. Transport- og
Energiministeriet har modtaget høringssvar fra 11 organisationer og
myndigheder. 5 af disse oplyser, at der ikke er bemærkninger til udkastet.
Derudover har ministeriet modtaget henvendelse om bekendtgørelsen fra
en virksomhed.
I det følgende gennemgås de dele af høringssvarene, som efter ministeri-
ets vurdering har mere væsentlig betydning for bekendtgørelsens indhold.
Tillige bringes ministeriets
kommentarer i kursiv
til disse emner, herun-
der oplysning om, hvorvidt der er sket ændringer i udkastet.
Derudover er der på grundlag af høringssvarene og fornyede overvejelser
i øvrigt foretaget andre, mere detailprægede eller redaktionelle ændringer
i udkastet til bekendtgørelsen.
Gennemgang af høringssvar:
1. Deklaration til forbrugerne om brændselssammensætning og miljøpå-
virkning af elektricitet:
Baggrund: Ifølge udkastets § 5 skal elhandelsvirksomheden ved annonce-
ring medsende deklarationen eller bringe en henvisning til, at deklaratio-
nen er offentliggjort på virksomhedens hjemmeside.
Dansk Energi finder, at kravet i § 5 er blevet for bredt, idet det omfatter
enhver form for annoncering. Foreningen anbefaler, kravet kun skal gæl-
de for annoncering, som indeholder tilbud om ellevering i form af stan-
dardprodukt eller særlige produkter som f.eks. ”grøn el”.
Bestemmelserne er blevet ændret i overensstemmelse hermed i det ende-
lige udkast, således at elhandelsvirksomheden kun skal medsende dekla-
rationen eller henvise til den, når virksomheden udsender annoncer, re-
klamer, og andet salgsfremmende materiale i elektronisk eller trykt form
til forbrugeren med tilbud om levering af elektricitet. Dette må anses for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
218678_0002.png
2/4
at være bedst stemmende med de fortolkningsbidrag, som Europa-
Kommissionen har udarbejdet til bestemmelserne i elmarkedsdirektivet
om disse deklarationer.
Energitilsynet finder, at der måske er behov for at præcisere udkastets § 5
om meddelelse af deklarationer til forbrugerne. Der peges på, at den for-
bruger, som skifter leverandør i løbet af året, ifølge udkastet kun vil mod-
tage en deklaration fra den elhandelsvirksomhed, som leverer elektricitet
på tidspunktet for den årlige opgørelse af elforbruget.
Der er ikke fundet behov for at pålægge tidligere leverandører at frem-
sende deklarationer til nu ophørte kunder.
Udgangspunktet i § 5 er, at forbrugeren en gang årligt skal modtage el-
handelsvirksomhedens deklaration om brændselssammensætning og mil-
jøpåvirkning fra elektriciteten i den seneste forbrugsperiode. Hvis for-
brugeren i løbet af forbrugsperioden har skiftet elleverandør, kan for-
brugeren stadig få kendskab til den tidligere leverandørs deklaration,
idet elhandelsvirksomhederne skal offentliggøre deres deklarationer på
deres respektive hjemmesider.
2. Frister for udarbejdelse og meddelelse af deklarationer:
Energinet.dk, Dansk Energi og Dansk Industri finder, at fristerne for den
årlige udarbejdelse og meddelelse af deklarationer er for lange. Energi-
net.dk anfører, at der allerede er stor efterspørgsel efter de miljødeklarati-
oner, som de systemansvarlige virksomheder udarbejder, idet mange
virksomheder bruger deklarationerne i forbindelse med deres grønne
regnskaber. Energinet.dk foreslår tillige konkrete forkortelser af fristerne,
som indebærer, at den systemansvarlige virksomhed offentliggør den ge-
nerelle deklaration den 1. april hvert år i stedet for den 1. juli, og at indi-
viduelle deklarationer offentliggøres den 1. maj hvert år.
De frister, som Energinet.dk har foreslået, er indsat i det endelige udkast
til bekendtgørelsen.
3. Udarbejdelsen af generelle deklarationer:
a. Datagrundlaget generelt:
Energinet.dk oplyser, at der ikke er det fornødne datagrundlag til, at de-
klarationerne kan baseres på elektricitet handlet via Nordpool. I stedet fo-
reslås det at basere deklarationerne på data for den fysiske udveksling af
elektricitet med vore nabolande samt generelle miljødata fra disse landes
elproduktion; dette svarer til den systemansvarlige virksomheds procedu-
rer ved udarbejdelse af miljødeklarationer.
Bekendtgørelsens § 6, stk. 2, om udarbejdelsen af generelle deklarationer
er ændret i overensstemmelse hermed.
b. Korrektion for salg af elektricitet efter individuelle deklarationer:
Vindenergi Danmark kritiserer, at der i § 6, stk. 3, er en bagatelgrænse på
2 % for, hvornår den generelle deklaration skal korrigeres for eksport af
dansk VE-elektricitet. Virksomheden finder, at der ikke bør være en ba-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
218678_0003.png
3/4
gatelgrænse, da eksporten uanset størrelsen bør fratrækkes i den generelle
deklaration, for at denne deklaration skal være retvisende.
Dansk Energi finder det vigtigt for deklarationernes troværdighed, at de
generelle deklarationer afspejler, at der er trukket elektricitet ud til salg
med særlige karakteristika, men foreningen kan støtte den nævnte baga-
telgrænse, som efter foreningens vurdering løser dette hensyn på en afba-
lanceret måde.
Det vurderes, at der er behov for at korrigere den generelle deklaration,
når en vis andel af den elektricitet, som leveres i det pågældende forsy-
ningsområde, er omfattet af individuelle deklarationer. Det vil gælde,
uanset om der er tale om VE-elektricitet eller anden elektricitet. På den
anden side må det anses for berettiget at fastsætte en bagatelgrænse for,
hvornår der skal korrigeres, for at undgå uforholdsmæssige administrati-
ve byrder.
En bagatelgrænse for korrektioner på 2 % vurderes derfor at være rime-
lig. Samtidig er bestemmelsen præciseret i § 6, stk. 3, i det endelige ud-
kast til bekendtgørelse, således at den systemansvarlige virksomhed skal
fradrage indenlandske elleveringer ifølge individuelle deklarationer i den
generelle deklaration, hvis disse leveringer i det pågældende år udgør
mindst 2,0 % af de samlede indenlandske elleveringer. Det vurderes, at
forbrugerne derved vil få relevant information om den elektricitet, som
indgår i den generelle deklaration.
4. Udarbejdelsen af individuelle deklarationer:
a. Deklaration for udenlandsk VE-elektricitet:
Energinet.dk, Dansk Energi, Vindenergi Danmark og dansk Industri gør
indsigelser imod, at det ifølge udkastets § 8, stk. 2, kun er muligt at do-
kumentere dansk produceret VE-elektricitet ved hjælp af oprindelsesga-
rantier for VE-elektricitet. Oprindelsesgarantierne bør også kunne bruges
som dokumentation for importeret elektricitet. Der henvises til, at oprin-
delsesgarantier er indført ved et EU-direktiv, og at disse garantier er en
enkel måde at dokumentere, at der er tale om VE-elektricitet.
Det endelige udkast til bekendtgørelse er rettet i overensstemmelse her-
med, således at det fremgår af § 8, stk. 2, at ved VE-elektricitet, som er
omfattet af fællesskabsregler om oprindelsesgaranti for VE-elektricitet,
skal elhandelsvirksomheden dokumentere brændselsanvendelsen ved op-
rindelsesgarantier udstedt i medfør af disse regler.
b. Deklaration for anden importeret elektricitet:
Baggrund: Ifølge udkastets § 8, stk. 4, skal elhandelsvirksomheden, når
der er tale om elektricitet, som ikke omfattes af VE-oprindelsesgarantier,
i stedet anvende leverandørkontrakter som dokumentation for oplysnin-
ger om oprindelsen, brændselssammensætning m.v.
Energinet dk finder, at der ikke er behov for § 8, stk. 4, idet virksomhe-
den går ud fra, at al elektricitet ifølge individuelle deklarationer vil være
omfattet af oprindelsesgarantier.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
218678_0004.png
4/4
Der findes kun EU-oprindelsesgarantier for VE-elektricitet. Når der bli-
ver indført regler om oprindelsesgaranti for kraftvarme-elektricitet efter
det nye kraftvarme-direktiv, vil disse oprindelsesgarantier blive brugt
som dokumentation. Indtil der foreligger oprindelsesgarantier for alle re-
levante elleveringer, er der således behov for § 8, stk. 4. Bestemmelsen er
i øvrigt blevet uddybet i det endelige udkast, således at elhandelsvirk-
somheden skal dokumentere brændselsanvendelsen ved kontrakter for
virksomhedens køb af pågældende mængde elektricitet eller på anden fyl-
destgørende måde.
5. Tilsyn og kontrol:
Baggrund: Ifølge udkastets § 12, 1. pkt., påser den systemansvarlige
virksomhed, hvorvidt oplysningerne i en individuel deklaration er rigtigt
beregnet, hvis virksomheden finder, at hensynet til en korrekt oplysning
over for forbrugerne taler herfor.
Energinet.dk spørger, om dette betyder, at Energinet.dk er tillagt en kom-
petence til at vurdere, i hvilken udstrækning individuelle deklarationer
bør kontrolleres.
Energinet.dk skal varetage sine opgaver på dette område ud fra alminde-
lige forvaltningsretlige principper. Som et led i denne tilsynsopgave til-
kommer det virksomheden at vurdere, i hvilket omfang der er behov for
konkrete kontrolforanstaltninger over for individuelle deklarationer. Det
er fundet hensigtsmæssigt at præcisere forholdet i det endelige udkast,
idet bestemmelsen er ændret til, at den systemansvarlige virksomhed fø-
rer tilsyn med rigtigheden af oplysninger i individuelle deklarationer.
6. Andre kommentarer:
Uden for høringen har EKJ Rådgivende Ingeniører ApS anført, at der p.t.
foregår udvikling af en dansk ordning for miljøvaredeklarationer, hvor
der er ønske om at bruge en marginaltanke, således at man bruger data for
de processer/teknologier, som der vil blive skruet på ved en fremtidig
forbrugsændring. Selskabet finder, at det vil være fint, hvis der som et led
i elmærkningsbekendtgørelsen skrives, at deklarationerne i elmærkningen
ikke er en deklaration for fremtidigt forbrug, men en deklaration for den
udledning, der er sket.
Reglerne i udkastet til elmærkningsbekendtgørelsen er et led i gennemfø-
relsen det indre elmarked. Elmærkningen skal ifølge elmarkedsdirektivet
omfatte oplysninger om brændselssammensætning og miljøpåvirkninger i
elektricitet i det foregående år. Dette fremgår tillige af elmærkningsbe-
kendtgørelsen og de deklarationer, som skal udarbejdes til forbrugerne.
Det vurderes derfor, at det fremgår tilstrækkelig tydeligt, at deklaratio-
nerne vedrører den udledning m.v., som er sket.