NOTAT
Sag 102/1-40/AH
Vejledende kodeks for god mærkning
Forbrugertaskforcen har udviklet dette vejledende kodeks for god mærkning. Kodek-
set henvender sig til ejere af private mærkningsordninger.
Det vejledende kodeks er tænkt som et redskab, der skal hjælpe såvel kommende som
etablerede ejere af privat mærkning. Kodekset kan anvendes som en overordnet ”tjek-
liste” både i forbindelse med den løbende udvikling af eksisterende mærkningsord-
ninger og i forbindelse med etablering af nye mærkningsordninger. Ved at gennemgå
kodekset i forhold til en mærkningsordning, får ejeren af mærkningsordningen mu-
lighed for at afgøre, om mærkningen kan betragtes som god.
Kodekset kan i øvrigt anvendes som pejlemærke ved forhandling om kriterierne for
offentlige mærkningsordninger.
Målet med kodekset er, at det skal:
Sikre relevant, klar, entydig, sammenlignelig, kontrolleret og ikke vildledende
mærkning.
Hjælpe mærkningsejerne med kun at udforme gode og brugbare mærkningsord-
ninger.
Kunne anvendes som vurderingsramme ved en kvalitativ gennemgang af mærk-
ningsordninger.
Kodekset bygger på viden og input fra Forbrugertaskforcen, berørte erhvervs-, for-
bruger- og interesseorganisationer og tidligere arbejde på området, bl.a. rapporterne
”Mærkning rettet til forbrugerne” (1993) og Mærkningsudvalgets redegørelse (1999).
I rapporterne anbefales det, at der udarbejdes kodeks for god mærkning. Der er i for-
skellige sammenhænge, deriblandt nordiske, gjort nogle spredte forsøg på at beskrive
krav til god mærkning. Forbrugertaskforcens vejledende kodeks er i forlængelse heraf
en opfølgning på rapporternes anbefalinger.
Afgrænsning af retningslinierne:
Kodekset er tænkt anvendt i forhold til privat mærkning, da mærkning som følger af
dansk eller international regulering kan have en række særlige formål, som gør dem
uegnede til vurdering efter generelle retningslinier.