Kommissorium for tværministeriel arbejdsgruppe om alternative drivmidler i transportsektoren I regeringsgrundlaget ”Nye Mål”, februar 2005, hedder det bl.a. ” Grøn teknologi og bio -brændstof Udvikling og anvendelse af ny teknologi kan være en af vejene til at løse miljøprobl e- mer og kan samtidig have positive erhvervsmæssige effekter. Regeringen vil styrke u  d- viklingen af grøn teknologi, bl.a. på energiområdet og brændstofområdet.” Regeringens ”Energistrategi 2025”, juni 2005, peg  er på et behov for at styrke den langsigtede energiforsyningssikkerhed og bidrage til at imød e- gå fremtidige klimapolitiske udfordringer. Transportområdet er næsten helt afhængigt af olieprodukter, og transportsektorens olieforbrug er for  t- sat voksende. Energistrategien anbefaler derfor blandt andet, at der satses på at udvikle nye konkurrencedygtige teknol ogier, der kan medvirke til at reducere afhængigheden af olie i transportsektoren og bidrage til at o  p- fylde fremtidige klimapolitiske krav. Der nedsættes   på den baggrund en tværministeriel arbejdsgruppe med henblik på at udarbejde forslag til at realisere regeringens intentioner på brændstofområdet. Arbejdsgruppen skal fremlægge forslag til, hvordan udviklingen af tekn  o- logier for alternative drivmidler vejtransporten som fx biobrændsto ffer, naturgas og på sigt brint kan styrkes. Der lægges vægt på, at de på en omkostningseffektiv måde kan bidrage til den langsigtede energifors y- ningssikkerhed og til at opfylde klimaforpligtelser og andre miljømålsæ t- ninger. I den forbindelse skal arbejdsgruppen også undersøge perspekt  i- verne for at styrke udviklingen af omkostningseffektive teknologier til samproduktion af transportdrivmidler, el og varme. Herunder belyses danske forskningsinstitutioners og virksomheders styrkepositioner inden for de forskellige teknologier.   Arbejdsgruppen skal desuden undersøge i hvilket omfang, de alternative drivmidler i de næste årtier vil kunne bidrage til at mindske CO2   - emissioner og andre miljøbelastninger ved energiforbruget til v ejtransport og forbedre energiforsyningssikkerheden. I analyserne skal blandt andet
2/2 lægges vægt på at vurdere omkostningseffektiviteten på kort og længere sigt samt perspektiverne for en styrket teknologi- og erhvervsudvikling. I henhold til EU’s biobrænd   stofdirektiv skal regeringen senest den 1. juli 2007 meddele EU-Kommissionen Danmarks vejledende mål for andelen af biobrændstoffer til transport ultimo 2010. Referenceværd ien herfor er i direktivet fastsat til 5¾ pct. for hele EU. Arbejdsgruppen skal udar   bejde et oplæg til en foreløbig fastlæggelse af Danmarks vejledende mål i 2010. EU-Kommissionen forventes i starten af juli 2005 at træffe beslutning om at indlede en traktatkrænkelsessag mod Danmark på grundlag af Ko   m- missionens vurdering af, at det vejledende danske nul-mål for brugen af biobrændstoffer ultimo 2005 er uforeneligt med kravene i biobrændsto f- direktivet. Hvis Kommissionen indleder en traktatkrænkelsessag, skal a  r- bejdsgruppen som sin første opgave vurdere handlemulighederne  under hensyntagen til blandt andet omkostningseffektivitet og samlede miljø- virkninger. Arbejdsgruppen består af repræsentanter for Transport   - og Energiministe- riet (formand), Finansministeriet, Miljøministeriet, Ministeriet for Fød  e- varer, Landbrug og Fiskeri, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og U d- vikling, Skatteministeriet samt Økonomi  - og Erhvervsministeriet. Arbejdsgruppen skal aflægge endelig rapport til regeringen ultimo 2006. Arbejdsgruppen skal i fornødent omfang inddrage ekstern sagkun dskab.