NOTAT |
Høringsnotat vedr. revideret vejledning om indtægtsrammebekendtgørelsen (bek. nr. 1520 af 23. december 2004)
Et udkast til ændring af bekendtgørelse nr. 676 af 30. juni 2005 om økonomisk regulering af Energinet.dk har været i høring i perioden 23. juni 2006 til 15. august 2006.
Baggrunden for ændringen af bekendtgørelsen er bestemmelsen om, at Energinet.dk fremover skal varetage gaslagervirksomhed, i § 4 i Lov nr. 520 af 7. juni 2006 om Ændring af lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning, lov om varmeforsyning, lov om Energinet.dk mv.
Herudover er Energistyrelsen blevet opmærksom på, at det ikke tilstrækkeligt klart fremgår af bekendtgørelsen, at betaling af vederlag for afståelse af en kollektiv elforsyningsvirksomhed ikke kan overvæltes på de priser, som en forbruger skal betale for virksomhedens ydelser, uanset om vederlaget er fastsat ved forhandling eller af Taksationskommissionen.
De ændrede paragraffer er:
Bekendtgørelsens bestemmelser i øvrigt er ikke berørt af ændringsforslaget.
For at sikre overskueligheden af bekendtgørelsen er der udarbejdet en samlet ny bekendtÂgørelse i stedet for en rettelsesbekendtgørelse.
Der er kommet høringssvar fra i alt 15 organisationer.
Finansministeriet, Indenrigs- og sundhedsministeriet, Ministeriet for videnskab, teknologi og Udvikling, Skatteministeriet, Rigsrevisionen, Energiklagenævnet, Kommunernes Landsforening, Foreningen af Registrerede Revisorer, Handel, Transport og Service (HTSi), Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte (KTO) og Dansk Shell skriver, at de ikke har bemærkninger til ændringsforslaget.
Dansk Energi Net bemærker, at man ikke finder, at de planlagte ændringer ændrer ved, at elselskaberne skal kompenseres efter samme principper som ved ekspropriation i forbindelse med salg af det regionale transmissionsnet til Energinet.dk.
Dansk Energi Net finder, at overskriften â€Prissætning ved køb af regionale transmissionsnet†i høringsbrevet kunne lede tanken hen pÃ¥, at der derved menes prisen pÃ¥ de regionale transÂmissionsnet, i stedet for Energinet.dk’s priser over for forbrugerne.
Hertil skal bemærkes, at Energistyrelsen er enig i det anførte synspunkt, at elselskaberne skal kompenseres efter samme principper som ved ekspropriation i forbindelse med salg af det regionale transmissionsnet til Energinet.dk. Denne pris fastsættes uden hensyn til – og uden at berøre – bestemmelsen i § 69, stk. 1, sidste punktum, i Elforsyningsloven.Â
Ændringen af bekendtgørelsen sigter på at bringe den tidligere uklarhed på dette punkt ud af verden.
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer foreslÃ¥r, at Energinet.dk udarbejder en Ã¥rsrapport efter Ã¥rsregnskabslovens bestemmelser, jf. lov om Energinet.dk, og et specielt Ã¥rsregnskab til Energitilsynet, jf. bestemmelserne i "Bekendtgørelse om økonomisk regulering af EnergiÂnet.dk" og med de dér ønskede specifikationer.
Det foreslås endvidere, at begge rapporter forsynes med separate revisionspåtegninger, der indeholder erklæring om, at de lovmæssige bestemmelser for den/det pågældende årsrapport/årsregnskab er overholdt. Alternativ kan regnskabet til Energitilsynet opgøres som et supplerende bilag til årsrapporten.
Hertil skal bemærkes, at de foreslåede ændringer af bekendtgørelsen ikke omhandler reglerne om regnskabsaflæggelse. Energistyrelsen har orienteret Energitilsynet om foreningens synspunkt vedrørende revisorpåtegning.
Energitilsynet bemærker, at man ikke har kommentarer til udkastet, idet det forudsættes, at Elforsyningslovens § 69, stk. 1, sidste punktum, også dækker priserne for ydelser fra en kollektiv virksomhed, som overtager enkelte aktiver og ikke nødvendigvis én samlet virksomhed.
Hertil skal bemærkes, at der i Elforsyningslovens § 69, stk. 1, sidste punktum, ikke skelnes mellem overtagelse af enkelte aktiver og samlede virksomheder.
Økonomi- og Erhvervsministeriet bemærker, at ministeriet har haft bekendtgørelsen i høring hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering, som har følgende bemærkninger: â€Bekendtgørelsen regulerer Energinet.dk, som staten er eneejer af. Bekendtgørelsen vurderes derfor ikke at have administrative konsekvenser for private virksomheder.†Økonomi- og Erhvervsministeriet har ikke yderligere bemærkninger.
Konklusion
Ingen høringsparter har udtalt sig imod de foreslåede ændringer af bekendtgørelsen.