Grevinge d. 15. september 2006

 

 

Til politikere med interesse for energipolitik.

 

Henstilling om medvirken til lovændring.

 

Den opståede situation:

 

Som det sikkert er jer bekendt, har vi i Danmark fået bygget en stor del kraft/varme-værker på præmisser, der har vist sig slet ikke at kunne holde. Mange af disse såkaldte barmarksværker har i dag en driftsøkonomi, der er så dårlig, at de trods opkrævning af tårnhøje varmepriser slet ikke er i stand til at forrente nogen form for gæld, endsige afskrive de foretagne investeringer på realistisk tid.

 

Desværre har man i desperation indført tilslutnings- og forblivepligt til mange af de nødlidende værker. Det er en forældet og skadelig planøkonomisk løsning.

 

Mange af disse værker opkræver i dag varmeregninger på bruttopriser på op til 1,20 kr. /leveret kWh. Set i lyset af at varmepumper og træpillefyr kan levere varme til under det halve, kan det ikke undre nogen at varmekøberne ved mange værker kæmper desperat for at komme fri af værkerne og installere anden opvarmningsform.

 

At fastholde varmekunder, på den slags værker, bevirker at deres boligudgifter belastes så meget af opvarmningsudgiften, at husene falder drastisk i værdi. Mange husejere oplever i denne tid at de bliver teknisk insolvente, således at de bliver stavnsbundne med høje udgifter eller må sælge med tab enten frivilligt eller via tvangsauktion. Hele landsbyer (som f. eks. Vindblæs i Løgstør kommune) er på nippet til kollektivt at kollapse.

 

Ny teknisk mulighed:

 

Der er for nylig udviklet en ny type varmepumpe, der p. g. a. at den arbejder med CO2 som drivmiddel, er den i stand til at arbejde med væsentlig bredere temperaturspænd. Det gør den i stand til at flytte varme i et, for fjernvarmeværker, meget fordelagtig temperaturspænd.

Disse varmepumper vil, installeret på varmeværket, kunne overføre restvarmen i returvandet til fremløbsvandet således at motorerne kan holde pauser f. eks når el-prisen er lav. De vil også kunne nedkøle udstødningsgassen, så den giver 10 % ekstra energi (kondenseringsenergien).

Monteret ”ude i opvarmningsområdet” vil de kunne genbruge returvandet fra halvdelen af varmeforbrugerne og eftervarme det ved overpumpning af restvarmen i returvand, til brug for resten af varmekunderne. Det vil medføre at fjernvarmen på lange stræk vil kunne transporteres ved væsentlig lavere temperatur, med væsentlig lavere energitab til følge. Mange ”barmarksværker” har i dag et energimæssigt transporttab på over 40 % af den afsendte energi. Dette må forventes at kunne halveres ved at ændre transporttemperatur.

 


Fordele:

 

En 10 % bedre udnyttelse af energien i brændslet (i de fleste tilfælde naturgas) og en halvering det energimæssige af transporttabet (svarende til yderligere 10 % af brændstoffets energiindhold) er en så stor energibesparelse, en så stor miljøgevinst og sidst, men ikke mindst en mulig redning af et stort antal kraft/varmeværker og deres kunder/andelshavere, at det bør fremmes.

 

Nuværende lovgivning:

 

Som afgiftssystemet er indrettet i dag, er det afgiftsfrit at hente mekanisk energi ud af motoren på et kraftvarmeværk og bruge den til energiflytning, ved hjælp af en varmepumpe. Men hvis man vil drive varmepumpen med præcis den samme energimængde, udtaget som el, skal der betales el-afgift af energien. Det lægger en uheldig og uhensigtsmæssig begrænsning på brugen af varmepumper i fjernvarmesystemet. Da det er fordelagtigt at lade motoren holde pause medens varmepumpen arbejder, og den ene varmepumpe skal stå ude på fjernvarmestrengen, er løsning med mekanisk energioverførsel ikke anvendelig. Kun ved en fleksibel energioverførsel, som kun el kan levere, kan disse varmepumper virkelig forbedre kraftvarmeværkernes energi- og økonomiregnskab.

 

Ønskelig lovændring:

 

Lov 81 (om fjernvarmeværkers ret til afgiftsfri el i visse situationer) er strandet i EU. Man opfatter den (efter min mening med rette) som energifråds, protektionisme og skjult statsstøtte. Denne lov kunne muligvis ændres, så det blev tilladt kraftvarmeværkerne, at anvende en vis procentdel af den el de selv har fremstillet (f. eks. 10 %) til afgiftsfrit at drive varmepumper til energiflytning og nedkøling af udstødningsgas. Dette ville formodentlig lettere kunne accepteres af EU, og ville være et ”kvantespring” frem i en miljøforsvarlig energipolitik

 

Det vil ikke være urealistisk, at forestille sig at man kan halvere varmepriser fra et barmarksværk, og så er fjernvarme så attraktiv, at man kan fjerne enhver form for tvang.

 

I håbet om at der kunne danne sig i folketingsflertal for en sådan lovændring, tegner jeg som

Formand for FAF (Foreningen Af Fjernvarmeforbrugere)

Næstformand for SDE (Sammensluttede Danske Energiforbrugere) og

Forbrugerrepræsentant i Energistyrelsens udvalg til udarbejdelse af:

"strategi for øget energieffektivisering og energibesparelser".

 

 

 

Mogens Bülow

Ps. Der er søgt PSO-midler til at ombygge Dragsholm kommunes kraftvarmeværk efter nævnte metode.

 

Vedlagt i kopi eller vedhæftet som fil div. materiale, der dokumenterer behovet for lovændring:

1. Artikel i ”Ingeniøren” om afgiftssystemets modsætninger                   

2. Artikel i ”Kraftvarmenyt” om den nye varmepumpeteknologi

3. Min ”Beretning” omkring møde/foredrag i Vindblæs