4. september 2006
U D K A S T
Høringssvar på Europa
Kommissionens grønbog om en europæisk energistrategi
UDKAST (SF) – men med henblik på, at det meste
skal kunne vinde bred opbakning
Indledningsvis vil vi gerne takke Kommissionen
for grønbogen om en europæisk energistrategi. Det er efter vores mening
særdeles vigtigt, at der arbejdes med udformningen af en helhedsorienteret,
ambitiøs og velfunderet fælles energipolitik baseret på en grundig analyse og en
åben diskussion af, hvordan vi både på fællesskabsniveau og på nationalt plan
håndterer de store udfordringer, vi står overfor i de kommende årtier: Større
uafhængighed af importerede brændsler, nedbringelse af udslippet af
drivhusgasser og understøttelse af innovation, jobskabelse og økonomisk vækst. Disse
3 nøglebegreber har Danmark adskillige års erfaring med som styrende for den
nationale energipolitik og vores kommentarer skal således ses i lyset af disse
erfaringer.
Folketingets energipolitiske udvalg har i 1½
år arbejdet med det danske Teknologiråd om opstilling af en række scenarier for
2025. for at belyse mulighederne for at reducere CO2 udslippet med 50 pct. og
olieforbruget ligeledes med 50 pct. inden 2025. Arbejdet har været drøftet
indgående i en arbejdsgruppe med repræsentanter for et bredt udsnit af den
danske energisektor og drøftet i fire åbne 1-dages arrangementer i Folketinget.
Mest interessant er et kombinationsscenarium, der viser at vi ved at satse
kraftigt på især energibesparelser, vindkraft og biomasse kan nå målet om 50 pct.
reduktion uden at det koster mere end business as usual. I beregningerne er
gevinsterne i form af nye job og øget eksport af energiteknologier ikke medregnet.
Vi er klar over, at kommissionen har haft
meget kort tid til at udforme grønbogen, og det er derfor forståeligt, at den hverken
er baseret på en mere tilbundsgående analyse eller på de nyeste oplysninger om
f. eks. den globale opvarmning. Vi går imidlertid ud fra - og ser frem til – at
der vil blive udarbejdet end grundig analyse som grundlag for det videre
arbejde med at diskutere og beslutte, hvilke mål, virkemidler og politikker,
der bedst tjener en energistrategi baseret på de tre forbundne hensyn om
forsyningssikkerhed, nedbringelse af udslippet af drivhusgasser og sikring af
innovation, jobskabelse og økonomisk vækst.
Vi har koncentreret vores høringssvar om
følgende emner, som vi finder særligt vigtige – vel vidende at vi dermed ikke
dækker alt det, vi kunne kommentere i grønbogen:
- Energieffektivitet. Den billigste energi er den, vi slet ikke bruger i vores
bygninger og boliger samt den vi ikke taber i energiproduktion og
transmission. Bedømt ud fra de danske erfaringer er målet om en 20 pct.
reduktion inden 2020 for beskedent i forhold til potentialerne. Trods en
kraftig indsats i Danmark, der har først til væsentlige besparelser og til
at vi i dag har en af Europas højeste energieffektivitet'er vurderer vi
(regeringens tal), at der er et besparelsespotentiale på 42 pct. i
boliger og bygninger over de kommende 10 år. Der er 2005 vedtaget en dansk
målsætning om at spare 1,75 pct. af energiforbruget (slutforbruget eks.
transport) hvert år frem til 2013 og en række konkrete virkemidler til
realisering af dette mål. Det er aftalt, at virkemidlerne kan ændres
undervejs, hvis målene ikke nås fuldt ud. Vi ser frem til, at Kommissionen
kommer med et forslag til handlingsplan med konkrete tidsfrister og
handlinger. De skærpede krav til nybyggeri vil få en vis effekt, og vi ser
frem til, at der holdes fast ved, at kravene til nybyggeri skærpes igen i
2010 og 2015. Vi vil dog samtidig gøre opmærksom på, at den helt store potentielle
gevinst ligger i den eksisterende boligmasse, som direktivet kun gør meget
lidt ud af. Der mangler en langt kraftigere indsats på dette område, og vi
vil opfordre Kommissionen til at komme med forslag hertil. Vi finder det
endvidere vigtigt, at der udarbejdes en forpligtende plan med klare
tidsfrister for udmøntningen af ECO-design direktivet, hvor kravene om
maksimalt energiforbrug til at opfylde specificerede energitjenester og
maksimalt tilladeligt stand-by forbrug fastlægges for f.eks. 5 år ad
gangen, hvorefter kravene øges. Der bør desuden foretages en klar og
gennemskuelig mærkning og et forbud mod markedsføring af den ringeste fjerdedel
af standarderne ved hver revision.
- Vedvarende energi. Vi støtter forslaget om en køreplan for vedvarende energi med
konkrete, ambitiøse mål og politikker, der kan sikre, at tempoet i
udbygningen øges markant. Sammen med energibesparelser er udbygning med VE
de sikreste metoder til at nedbringe såvel udslippet af drivhusgasser som
den stigende importafhængighed. De danske erfaringer viser, at ambitiøse
politikker er en nødvendig forudsætning for, at drive teknologiudviklingen
frem og høste gevinsten i form af faldende priser på den enkelte VE-teknologi.
Det er desuden vigtigt med langsigtede og forpligtende mål og politikker
for at mindske usikkerheden – og risikopræmien - blandt investorerne så de
tør og vil satse kraftigere på VE.. For Nordeuropa – men også andre dele
af Europa – er der meget store perspektiver i en kraftig udbygning med
havmøller i Nordsøen og Østersøen. Vi opfordrer Kommissionen til at få
udarbejdet en egentlig handlingsplan for udbygning med store
havmølleparker.
- Transportsektoren. Â Der er et stort behov for at mindske energiforbruget i
transportsektoren, der er næsten 100 pct. afhængig af olie og står
for et stærkt stigende udslip af drivhusgasser. Vi er enige i, at der skal
gøres en indsats for at anvende biobrændstoffer og at der skal satses på
udvikling og anvendelse af 2. generations biobrændstoffer – og
introduktion af andre drivmidler. Dette var noget mere ambitiøst beskrevet
i Grønbogen fra 2000. Alternative drivmidler kan dog på ingen måde stå
alene. Det er helt afgørende, at der samtidig fastlægges forpligtende
standarder for nye bilers energieffektivitet (hvor langt på literen)
baseret på bedst tilgængelige teknologi med hensyn til energieffektivitet
og immission af andre stoffer, og at der fremlægges forslag til, hvordan skatte-
og afgiftsinstrumentet kan anvendes til at nedbringe transportsektorens
stigende udslip af drivhusgasser. Der har fra bilindustrien været enkelte
tiltag til at udnytte eksisterende teknologier til at producere biler, der
køer langt længere på literen end dagens standard – f.eks. Lupo'en. Det er
efter vores mening vigtigt, at kommissionen fremlægger forslag, der
betyder en kraftig motivation til at bilindustrien udnytter de bedst
tilgængelige teknologier og satser på at videreudvikle disse. Den
nuværende frivillige aftale med bilindustrien har vist sig ikke at være et
tilstrækkeligt virkemiddel. Der bør desuden fastsættes minimumskrav til
køretøjers dæk for at mindske køretøjernes energiforbrug og til at
dækkende ikke må indeholde andre skadelige stoffer..
- Olie. Det er
bekymrende, at grønbogen ikke konkret nok forholder sig til EU’s stigende
afhængighed af importeret olie, men stort set kun fokuserer på gas til
trods for, at olie og gas kun i beskedent omfang substituerer hinanden som
brændsler. I realiteten er der tale om to energimarkeder og ikke kun et:
Et for el, varme og afkøling, hvor der er mulighed for at substituere med
VE, energibesparelser og skift mellem forskellige former for brændsler -
et andet for transportsektoren, der er stort set 100 pct. afhængig af
olie. Udslippet af drivhusgasser fra olieprodukter vokser kraftigt og
â€spiser†i dag de reduktioner, der gennemføres pÃ¥ andre omrÃ¥der. Olie er
den ressource, vi efter alt at dømme løber tør for først, og det brændsel
der har den mest direkte – negative – effekt på økonomierne i EU. Det er
derfor vigtigt, at der foretages en grundig analyse af EU’s stigende
afhængighed af olie, samt at der udarbejdes en ambitiøs strategi for,
hvordan vi bevæger os ud af olieafhængigheden. Vi vil desuden pege på
behovet for en afkobling af gaspriserne fra oliepriserne. Den nuværende
tætte kobling har ført til kraftigt stigende gaspriser og en dermed
forbundet tendens til at fremme kul på bekostning af VE og gas, der er
mindre belastende – men også er en ressource med begrænset levetid.
- Transmissionssystemer. Udkastet har et klart fokus på gas-transmission og kun en ret
kort vurdering af el-transmission. Udbygningen af transmissionssystemerne
bør ikke kun vurderes i forhold til naturgas og udbygningen bør baseres på
en analyse af, hvor store mængder VE, der stiles efter i de kommende år.
Det vil f.eks. være afgørende for udbygningen med havmøller, at der findes
en sådan plan som grundlag for en stillingtagen til hvor der især bør
satses på udbygning af el-transmissionssystemerne. Det samme gælder
mulighederne i energibesparelser og i intelligent energistyring, som vil
kunne aflaste EU’s net. En sådan analyse vil desuden kunne forbedre
mulighederne for et velfungerende fælles EU systemansvar.
- Liberaliseringen.
Danmark har – som Sverige (og Norge) – gennemført liberaliseringen og
adskillelsen af net og produktion, men trods dette har vi oplevet stigende
priser på elmarkedet. Grønbogens antagelse om, at en fuld gennemførelse af
liberaliseringen vil føre til faldende priser virker ikke overbevisende og
harmonerer ikke med den faktiske udvikling Grønbogen bærer præg af en
antagelse om, at elpriserne vil falde blot liberaliseringen gennemføres
fuldt ud. Vi mener, at der er grund til at analysere dette nærmere – både
på baggrund af de hidtidige erfaringer og på baggrund af elsektorens
særtræk, der peger på, at markedet indretter sig efter marginalpriserne på
den dyreste el-produktion. Vi mener, at der er et stort behov for an
grundig og â€non-biased†analyse af el-markedets særtræk samt en grundig
diskussion af, hvordan el-markedet fungerer, så vi ikke kommer til at
tilrettelægge en langsigtet EU-strategi på basis af økonomiske antagelser,
der ikke harmonerer med de hidtidige erfaringer men derimod forholder sig
konkret til el-markedernes (produktion og transmission) reaktionsmønstre.
- Kvotedirektivet og
kvotemarkedet. Allokeringsplanerne har i den første periode været præget
af, at der blev udstedt for rigelige kvoter. Der er grund til at frygte,
at dette også vil blive tilfældet i allokeringsplanerne for 2008-12. Trods
de for rigelige kvoter har kvotepriserne været relativt høje. Det har
imidlertid ikke ført til nogen betydelig investering i VE eller
energibesparelser, og der er, så vidt vi kan se, slet ikke sket en
omlægning fra kul til naturgas men nærmere den modsatte bevægelse, ligesom
der har været tale om betydelige windfall profitter hos
produktionsselskaberne. Vi vil anbefale, at NAP (2008-12) strammes
kraftigt op og målrettes mod, at der bliver tale om yderligere stramninger
efter 2012. Der er behov for væsentligt længere sigtelinjer end de
nuværende korte aftaleperioder, der ikke harmonerer med energisektorens
langsigtede investeringer og behovet for kraftigere reduktioner i
udslippet af drivhusgasser, jf. EU’s tilslutning til målsætningen om at
undgå end temperaturstigning på mere end 2 gader C i dette århundred. Der
bør i denne forbindelse gennemføres en vurdering af gevinsterne ved at
gennemføre 100 pct.’s auktion af kvoterne fra 2012 og frem.