Samråd i Folketingets Energipolitiske Udvalg den 12. oktober 2005 – besvarelse af samrådsspørgsmål nr. A og C

 

 

Spørgsmål (A):

Hvad agter regeringen at foretage sig for at fremme anvendelsen af biobrændsler i transportsektoren gennem afgiftsomlægninger, indfasning af biobrændsler eller på anden vis?

 

Spørgsmål (C):

Er regeringen indstillet på at give Kommissionen et konstruktivt svar på indfasning af biobrændsler og dermed ændre den totale afvisning, der hidtil har været tale om?

 

Svar:

 

·        Med udvalgets tilladelse vil jeg gerne starte med at besvare spørgsmÃ¥l A og C sammen. De vedrører jo samme emne, nemlig biobrændstoffer til transport. Herunder vil jeg komme ind pÃ¥ den del af spørgsmÃ¥l B, der vedrører samproduktion af biobrændstoffer og kraftvarme. Til sidst vil jeg sÃ¥ besvare resten af spørgsmÃ¥l B om anvendelse af biomasse til kraftvarmeproduktion.

·        Først til besvarelsen af spørgsmÃ¥l A og C. Lad mig starte med at slÃ¥ fast, at regeringen generelt ser meget positivt pÃ¥ udviklingen af biobrændstoffer til transportsektoren. Det fremgÃ¥r bÃ¥de af regeringsgrundlaget og regeringens nye Energistrategi 2025, at vi ønsker en aktiv og opprioriteret indsats for at udvikle biobrændstoffer, sÃ¥ de kan blive konkurrencedygtige alternativer til benzin og diesel.

·        Derfor støtter regeringen allerede i dag forskningen og udviklingen af nye biobrændstofteknologier. Det gælder for eksempel metoder til produktion af bioethanol pÃ¥ halm og andre organiske affaldsprodukter.

·        Som opfølgning pÃ¥ Energistrategi 2025 har regeringen nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe om alternative drivmidler i transportsektoren. Arbejdsgruppen skal etablere et samlet overblik over perspektiverne for at udvikle og anvende bÃ¥de biobrændstoffer og andre alternative drivmidler i transporten, herunder brint. 

·        Arbejdsgruppen skal ogsÃ¥ undersøge perspektiverne for at styrke udviklingen af teknologier til samproduktion af transportdrivmidler, el og varme, som der spørges til i samrÃ¥dsspørgsmÃ¥l B.

·        Det drejer sig for eksempel om den sÃ¥kaldte VEnzin-vision, som Elsam har udviklet.

·        Hvis en sÃ¥dan vision kan realiseres, Ã¥bner det helt klart nye spændende perspektiver for energisektoren, ikke mindst i sammenhæng med øget anvendelse af vindkraft og udvikling af brintteknologien. Disse perspektiver mÃ¥ vi have grundigt undersøgt. 

·        Med hensyn til forholdet til EU’s biobrændstofdirektiv, sÃ¥ siger direktivet, at hver medlemsstat skal fastsætte et nationalt vejledende mÃ¥l for andelen af biobrændstoffer ved udgangen af 2005. Direktivet opererer med en sÃ¥kaldt referenceværdi pÃ¥ 2 pct. for det vejledende mÃ¥l pÃ¥ kort sigt, det vil sige allerede ved udgangen af 2005. Der er imidlertid i henhold til bestemmelser i direktivet mulighed for at afvige herfra.

·        Dels er biobrændstoffer til transportformÃ¥l indtil videre temmelig dyre, og dels bruger Danmark i forvejen bruger en meget stor mængde biomasse til produktion af el og varme. Derfor valgte regeringen i 2004 at fastsætte den vejledende mÃ¥lsætning for anvendelsen af biobrændstoffer pÃ¥ kort sigt til nul.

·        Det har været den danske forstÃ¥else, at der ikke i EU-lovgivningen foreligger nogen retligt bindende forpligtelse til at markedsføre en minimumsmængde biobrændstoffer.

·        Indtil videre har et flertal af medlemsstaterne benyttet sig af muligheden for at fastsætte et vejledende nationalt mÃ¥l, der afviger fra de 2 pct.

·        Det gælder blandt andet Irland, Finland og England, som har fastsat mÃ¥l pÃ¥ mellem 0,06 pct. og 0,3 pct.

·        EU-Kommissionen har sÃ¥ i juli 2005 sendt Ã¥bningsskrivelser eller sÃ¥kaldt begrundet udtalelse til i alt 14 medlemsstater for manglende efterlevelse af biobrændstofdirektivet.  Herunder Danmark.

·        Regeringen overvejer nu sagen nærmere – herunder bÃ¥de de juridiske, økonomiske og politiske aspekter. Vi har svarfrist til EU-Kommissionen den 14. november 2005.

·        Vores overvejelser er ikke afsluttet pÃ¥ nuværende tidspunkt, og jeg kan derfor ikke melde ud i dag, hvad svaret vil blive.

·        NÃ¥r overvejelserne er tilendebragt vil jeg sørge for at oversende resultatet til udvalget