Beretning nr.
4
Folketinget 2005-06
Beretning afgivet af Det Energipolitiske Udvalg den 5. april 2006
Beretning
om
Den af transport- og energiministeren den 21. marts 2006 til Det
Energipolitiske Udvalg afgivne redegørelse i henhold til
undergrundslovens § 6, stk. 1, om meddelelse af tilladelser til
efterforskning og indvinding af olie og gas i 6. udbudsrunde
1. Udvalgsarbejdet
Udvalget har fra transport- og energiministeren den 21. marts 2006 modtaget en redegørelse i
henhold til undergrundslovens § 6, stk. 1, for de tilladelser til efterforskning og indvinding af olie
og gas, som agtes meddelt i 6. udbudsrunde. Det fremgår af redegørelsen, at udbudsrunden blev
åbnet for ansøgninger den 20. maj 2005 på grundlag af transport- og energiministerens redegørelse
af 10. marts 2005 i henhold til undergrundslovens § 12, stk. 2, vedrørende indkaldelse af ansøgnin-
ger om tilladelse til efterforskning og indvinding af kulbrinter i 6. udbudsrunde.
Udvalget afgav den 27. april 2005 beretning nr. 3 om transport- og energiministerens redegørelse,
hvori et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af Enhedslistens medlem) tilkendegav, at man
kunne tage transport- og energiministerens redegørelse til efterretning. Redegørelsen af 21. marts
2006 med bilag er optrykt som bilag 1 til beretningen.
Møder
Udvalget har behandlet redegørelsen i 2 møder.
2. Politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) tilkendegiver, at man kan tage transport- og
energiministerens redegørelse til efterretning.
Et
mindretal
i udvalget (EL) kan ikke tiltræde transport- og energiministerens redegørelse.
Enhedslisten mener ikke, at der bør gives tilladelser til efterforskning og indvinding på nuværende
tidspunkt. Det skyldes de økonomiske betingelser, hvorunder tilladelserne vil blive givet, forudsæt-
ningerne for det statslige engagement og mangel på en energiforsyningsstrategi.
De regler for beskatning af indvundet olie og gas, som blev til på baggrund af økonomi- og er-
hvervsministerens forhandlinger med A.P. Møller
–
Mærsk i efteråret 2003, er alt for lempelige,
ikke mindst set i lyset af de nuværende oliepriser, som giver mulighed for langt større indtægter til
koncessionshaverne end forudsat i aftalen. Samtidig har et flertal af Folketingets partier aftalt at
igangsætte en privatisering af DONG, hvilket vil svække det statslige engagement i en kommende
efterforskning og indvinding. Selv om staten deltager i de nye koncessioner med 20 pct. økonomisk
engagement via Nordsøfonden, giver det ikke den samme indsigt i konkrete forhold og teknologiske
muligheder, som praktisk deltagelse gør. Når staten ikke længere følger med på dette niveau, er
staten ikke i stand til selv at fortage efterforskning og indvinding, hvis et behov herfor skulle opstå.