Â
Det Rådgivende Energiforskningsudvalg (REFU) præsenterer hermed et bud på en strategi for den samlede forsknings-, udviklings- og demonstrationsindsats på energiområdet.
Hovedbudskabet i strategien er for det første, at indsatsen for demonstration af teknologier, energisystemer og -koncepter målrettes og opprioriteres. For det andet satses der på forskningsudbud rettet mod konsortier af virksomheder og forskningsinstitutioner og på større projekter med medfinansiering og relativt brede rammer for indholdet. For det tredie fokuseres der i højere grad på vækst og erhvervspotentialer.
Strategien opstiller generelle kriterier for en prioritering på tværs af forskellige teknologierområder og udvælger således ikke på forhånd hvilke teknologier, der særligt skal satses på. Prioritering af projekter inden for samme teknologiområde bør ske på grundlag af de delstrategier, som allerede er udarbejdet i fællesskab af Energistyrelsen, Energinet.dk, Dansk Energi-Net og andre relevante aktører på de respektive områder, og som kan findes på blandt andet Energistyrelsens hjemmeside.
REFU kan fuldt ud tilslutte sig Globaliseringsrådets synspunkt om, at der skal afsættes flere midler til strategisk forskning, og at grundlaget for at prioritere midlerne skal forbedres løbende gennem kortlægning af forskningsbehovene. Udvalget er også helt enig i, at sådanne midler skal målrettes strategisk forskning inden for områder, som kan være drivkraft i den fortsatte velstandsudvikling eller løse væsentlige samfundsproblemer. Efter udvalgets opfattelse er energi et område med så stor betydning for andre sektorers og samfundets muligheder for udvikling, at det har karakter af tværgående rammevilkår, og hermed spiller en helt afgørende rolle for væksten og erhvervsudviklingen.
REFU er opmærksom på, at strategiens anbefalinger af en opprioritering af demonstration kan være vanskelig at gennemføre med eksisterende midler. Det må derfor generelt sikres, at der er tilstrækkelige midler til rådighed for fortsat at sikre den nødvendige forsknings- og udviklingsindsats på energiområdet, herunder samfundsvidenskabelig forskning.
Strategien er udarbejdet inden for rammerne af REFUs kommissorium, som blandt andet siger, at REFU rÃ¥dgiver Energistyrelsen om udformning af strategier, rammer og prioriÂteringer vedrørende energiforskning, teknologisk udvikling og demonstration, samt at REFU med udgangspunkt i relevansvurderinger udarbejder generelle anbefalinger vedrørende anvendelsen af offentlige midler til forskning, udvikling og demonstration pÃ¥ energiomrÃ¥det.
Udvalget håber, at strategien vil være et nyttigt redskab ved den
fremtidige forvaltning af de strategiske  tilskudsordninger
på energiområdet.
Ulla Röttger
Formand
30. marts 2006
0. Introduktion
0.1 Indledning
Det Rådgivende Energiforskningsudvalg (REFU) rådgiver Energistyrelsen om strategier, rammer og prioriteringer vedrørende energiforskning, teknologisk udvikling og demonstration.
Som led heri har REFU vedtaget denne strategi for forskning, udvikling og demonstration (FUD) på energiområdet.
Den stigende globale efterspørgsel efter energi skaber et enormt erhvervsmæssigt potentiale for nye energiteknologier. Samtidig er sektoren kendetegnet ved at være meget investeringstung. Det Internationale Energi Agentur (IEA) vurderer, at det i perioden frem mod 2030 på globalt plan vil være nødvendigt at foretage investeringer i energisektoren på 17.000 milliarder USD, svarende til næsten 4.000 milliarder kr. årligt.
Et resultat af mange års aktiv
energipolitik og udviklingsarbejde er, at der i dag er væsentlige
danske styrkepositioner og kompetencer på energiområdet. Energisektoren yder
således et væsentligt bidrag til Danmarks økonomiske vækst og beskæftigelse.
Eksporten af dansk energiteknologi målt i løbende priser har udviklet sig fra
ca. 17 mia. kr. i 1996 til godt
3235 mia. kr. i 2004. Hertil kommer den
omfattende eksport af olie og gas.
De stadig mere anstrengte energimarkeder og behovet for at reducere miljø- og klimabelastningen fremmer især en efterspørgsel efter øget effektivitet i udnyttelsen af energiressourcerne og omstilling til vedvarende energi. Danmark har styrkepositioner inden for vedvarende energi og erfaring i indpasning heraf i eksisterende energisystemer, vi har styrkepositioner inden for effektiv og ren kraftværksteknologi, og vi har styrkepositioner med hensyn til effektiv og fleksibel anvendelse af energi og energibesparelser.
0.2 Sammenfatning
De danske styrkepositioner skal udnyttes og videreudvikles, hvis ikke vi skal overhales af den internationale udvikling.
Strategiens formål er opnå maksimal effekt af FUD-indsatsen i forhold hertil.
Strategien tager afsæt i de politiske aftaler[1] om energipolitikken samt i Energistrategi 2025[2]. Strategien omfatter derfor også ønskerne om en større og mere målrettet indsats inden for området demonstration.
Strategien skal samtidig ses i lyset af, at der i de senere år er blevet flere aktører[3], som yder offentlig medfinansiering til FUD på energiområdet.
I strategien beskrives den overordnede ramme, og der angives fokuserede kriterier for prioritering, der kan guide alle aktører og ordninger.
De forskellige elementer i strategien skal ses som en helhed, der samlet støtter op om både de overordnede energipolitiske udfordringer og de erhvervsmæssige styrkepositioner.
Â
Tre elementer i strategien skal særligt fremhæves.
· For det første, at indsatsen for demonstration af færdigudviklede teknologier og energikoncepter målrettes og opprioriteres.
· For det andet, at der satses på forskningsudbud rettet mod konsortier af virksomheder og forskningsinstitutioner og på større projekter med medfinansiering og relativt brede rammer for indholdet.
· For det tredje, at der i højere grad fokuseres på vækst og erhvervspotentialer.
Disse elementer er centrale for at udnytte det potentiale for udvikling og vækst, der ligger i danske styrkepositioner. De indebærer samtidig større satsninger, og det er derfor væsentligt, at der gives øgede muligheder for at anvende disse instrumenter. Det afgørende samspil med den markedsmæssige kapital kan kun etableres, såfremt den offentlige satsning på forskning, udvikling og demonstration er tilstrækkeligt overbevisende.
Desuden udgør den offentligt støttede FUD kun en del af den teknologiske udviklingskæde fra idé til faktura. Der er således også væsentlige bidrag fra privat finansieret FUD og fra innovationsaktiviteter, der ikke er baseret på F&U, f. eks. produktudvikling og brugerdrevet innovation.
Satsningen på FUD kan imidlertid ikke gøre det alene. Det er også afgørende, at andre virkemidler (f.eks. afgifter) og rammebetingelser understøtter den ønskede udvikling og dermed trækker i samme retning, så det langsigtede perspektiv fastholdes og bidrager til, at det bliver attraktivt for investorer at gå ind i udviklingen allerede på et tidligt tidspunkt.
1. Udfordringer og vilkår for FUD på energiområdet
1.1 Tre udfordringer
FUD-strategiens afsæt er de tre udfordringer for energipolitikken, der er beskrevet i Energistrategi 2025:
1. Forsyningssikkerhed
2. Globale klimaforandringer
3. Vækst og erhvervsudvikling
Disse tre udfordringer er særdeles relevante. I det følgende fremhæves nogle elementer, som REFU har set som vigtige i forbindelse med strategiens udarbejdelse.
Forsyningssikkerhed handler også om energisystemernes funktion. Ønsket om indpasning af en større andel VE skal realiseres, der skal opnås et bedre samspil mellem energiforbrug og energiproduktion, og der skal arbejdes med en mindskelse af transportsektorens afhængighed af olie.
I elsystemet skal blackouts undgås. Centralt er i denne forbindelse, at reguleringsopgaven og kravene til elkvalitet specifikt er knyttet til det danske system. Udfordringen er tæt forbundet med den eksisterende høje grad af VE og kraftvarme i systemet, kombineret med ønsket om fremover at indpasse yderligere store mængder VE.
Globale klimaforandringer. Ikrafttrædelsen af Kyoto-protokollen og den fremtidige opfyldelse af Klimakonventionens mål om begrænsning af de menneskeskabte ændringer i klimaet til et ikke-farligt niveau forudsætter kraftige globale reduktioner af udledningen af drivhusgasser, herunder ikke mindst udledningen af CO2 fra energiforbrug og -forsyning.
Også de lokale og regionale påvirkninger af miljøet og dermed mulige sundhedsmæssige konsekvenser er vigtige i forbindelse med FUD-strategien. Specielt udgør kravene til luftkvalitet (reduktion af NOx, aldehyder m.v.) sammen med andre nye betingelser, som de f.eks. er beskrevet i bekendtgørelsen om emissioner fra store fyringsanlæg[4] og i Luftvejledningen[5] en udfordring for det danske energisystem. Indfrielsen af disse miljømål stiller også krav til FUD-indsatsen.
Den seneste evaluering[6] af Energiforskningsprogrammet (EFP) vurderer, at programmet opfylder sine mål og har bidraget til at fastholde de danske forskningsmæssige og erhvervsmæssige styrkepositioner på energiområdet. Samtidig er udviklingen dog gået i retning af en mindre erhvervsmæssig udnyttelse af forskningsindsatsen. Det konstateres også, at virksomhedernes og især energiselskabernes medfinansiering er reduceret i løbet projektperioden og nu er lavere end i tidligere programperioder. Disse konklusioner udgør en særlig udfordring for den fremtidige tilrettelæggelse af FUD-indsatsen.
Mindre erhvervsdeltagelse i projekterne giver færre muligheder for at gennemføre den demonstration, som er et nøgleområde for en kommercialisering af forskningsresultaterne. Vellykkede demonstrationsprojekter kan være nødvendige for, at der kan opnås markedsmæssig finansiering af videre teknologiudvikling (seed-kapital, venture-kapital). Samtidig er demonstration ofte et særdeles omkostningskrævende område.
1.2 Nye vilkår for FUD
Hertil kommer, at de nye markedsmæssige forhold på energiområdet - omfattende såvel liberalisering som internationalisering - har skabt nye vilkår for en FUD-indsats rettet mod disse udfordringer.
Disse nye vilkÃ¥r udgør i sig selv en udfordring. Udviklingen af energimarkederne indebærer, at fokusomrÃ¥derne for forskning og udvikling pÃ¥ energiomrÃ¥det ikke mere direkte er afledt af nationale energiplaner. Udgangspunktet bliver snarere bredere energipolitiske mÃ¥l og de faktiske økonomiske rammebetingelser, sÃ¥ledes som de f. eks. er beskrevet i Energistrategi 2025. Der er derfor brug for en mere specifik strategi- og mÃ¥lfastsættelse for FUD-programÂmerne.
Erhvervspolitiske mål som innovation og vækst spiller en selvstændig og stigende rolle. På de områder, hvor der tages afsæt i specifikke energipolitiske mål, indebærer de liberaliserede markeder, at implementeringen af FUD-resultaterne som hovedregel også vil skulle gå over kommercialisering af produkter og tjenester. Dermed drejes perspektivet for energiområdets FUD yderligere i retning af det erhvervsmæssige.
2. Overordnede mål og rammer for FUD på energiområdet
Relevante overordnede energipolitiske målsætninger i de politiske aftaler og i regeringens Energistrategi 2025[7] er:
· Den høje forsyningssikkerhed skal fastholdes også på langt sigt og bidrage til generel økonomisk robusthed over for ustabile og eventuelt høje oliepriser.
· Forbrug og produktion af energi samt udvikling og indpasning af nye energiteknologier skal leve op til nationale miljøhensyn og understøtte efterlevelsen af Danmarks nuværende og fremtidige internationale miljø- og klimaforpligtelser. Der gennemføres en øget indsats for at opnå konkrete dokumenterbare energibesparelser, svarende til i gennemsnit 7,5 PJ pr. år over perioden 2006 – 2013.
· El og naturgas skal kunne købes på velfungerende, konkurrenceprægede markeder med reelle valgmuligheder for forbrugerne og lige konkurrencebetingelser for virksomhederne i EU.
· Danske teknologiske styrkepositioner på energiområdet skal omsættes til vækst og arbejdspladser og understøtte udviklingen af en effektiv og miljøvenlig dansk energisektor.
De strategiske offentlige FUD-midler inden for energiområdet omfatter fire ordninger. Der er tre programmer under Transport- og Energiministeriet: Energiforskningsprogrammet (EFP), de to PSO-programmer for henholdsvis miljøvenlige elproduktionsteknologier (ForskEL) og effektiv elanvendelse (ELFORSK). Der er yderligere et program under Videnskabsministeriet[8]: Det Strategiske Forskningsråds programområde Energi Miljø (EnMi), som for en væsentlig del omfatter samme område som Transport- og Energiministeriets programmer. Samlet råder disse fire programmer i de kommende fire år over omkring 300 mio. kr. årligt.
Der er derfor både koordinationsbehov og oplagte samarbejdsmuligheder. Samarbejdsmulighederne udnyttes allerede i dag på det praktiske plan, hvor der foregår en række koordinationsaktiviteter. I strategien indgår et oplæg til, hvorledes aktiv koordination og arbejdsdeling kan udvikles.
Offentlig støtte til innovationsaktiviteter i almindelighed, herunder også Højteknologifonden, findes i Videnskabsministeriet. Støtten til disse aktiviteter tilrettelægges normalt på tværs af sektorer. Med hensyn til de økonomiske rammer henvises til bilag B.
3. Strategiske mål og indsatser for den offentlige FUD på energiområdet
En FUD-strategi skal understøtte gennemførelsen af den danske energipolitik, herunder ønsket om - som et led heri - at opnå den størst mulige innovation og væksteffekt i energisektoren.
· De energipolitiske mål i de politiske aftaler og Energistrategi 2025.
· Den erhvervsmæssige udvikling af energiteknologier.
· En effektivisering af udviklingsforløbet fra idé til faktura.
· Udvikling af internationalt konkurrencedygtige danske videnmiljøer.
Realiseringen af de strategiske mål skal ske gennem seks strategiske indsatser (boksen).
A. Et overordnet, langsigtet og robust grundlag for fastlæggelse af indsatsområder og relevansbedømmelse af ansøgninger B. Forbedring af samspillet mellem FUD-programmerne og energisektorens virksomheder og finansieringsmarked C. En målrettet indsats for demonstration af færdigudviklede teknologierD. Fastholdelse af den danske position i de internationale FUD-programmer samt styrkelse af samspillet med og udnyttelsen af international viden F. Aktiv koordination og klarere arbejdsdeling mellem FUD-programmerne |
Disse seks mål beskrives nærmere i det følgende sammen med konkrete forslag til retningslinjer for deres virkeliggørelse.
A. Et overordnet, langsigtet og robust grundlag for fastlæggelse af indsatsområder og relevansbedømmelse af ansøgninger
Energiforskningens indsatsområder har traditionelt været knyttet til enkeltteknologier eller til afgrænsede teknologiområder med få enkeltteknologier. Det er vurderet som mere hensigtsmæssigt i forhold til realiseringen af de overordnede mål at anvende nogle bredere, langsigtede indsatsområder.
EnergiomrÃ¥dets udvikling betinges af udviklingen af energiteknologier, udviklingen pÃ¥ energimarkederne samt udviklingen af energisystemerne[9].Â
De nye internationaliserede og liberaliserede vilkÃ¥r gør imidlertid i stigende udstrækning en sondring mellem marked og system vanskelig. Derfor er valgt at opdele FUD-indsatsen i to hovedomrÃ¥der: â€Udvikling af energiteknologier†og â€Udvikling af energisystemer og markederâ€.
For hvert af disse to områder foreslås en opdeling i 4 hhv. 3 konkrete indsatsområder.
Udvikling af energiteknologier |
Udvikling af energisystemer og markeder |
|||||
ProduktionstekÂnologier, allerede anvendte |
Nye proÂduktionstekÂnologier |
Regulering, lagring og anden systemteknologi |
Energianvendelse |
Energisystemer, markeder, samÂspillet produktion/forbrug |
Samspillet transportsektor og energisystemer |
Energi og samfund m.v. |
Udvikling af energiteknologier. Opdelingen i teknologier, der allerede anvendes i energisystemet, og nye produktionsteknologier er begrundet i, at det kan være vanskeligt at vurdere projekter inden for disse omrÃ¥der op imod hinanden. De allerede anvendte teknologier (kul, biomasse, vind, naturgas, kraftvarme) vil være dokumenterede i forhold til driftsøkonomi, reguleringsevne, miljøkonsekvenser, levetid/totaløÂkoÂnomi, mens de nye teknologier (solceller, brændselsceller, biobrændsler m.fl.) vil skulle vurderes pÃ¥ deres potentiale og forventninger til deres performance. Under udvikling af nye teknologier indgÃ¥r teknologier, som kan fÃ¥ væsentlig betydning pÃ¥ transportomrÃ¥det. Det gælder især brændselsceller og flydende biobrændstoffer.
IndsatsomrÃ¥det â€Regulering, lagring og anden systemteknologi†omfatter teknologiudvikling i relation til energisystemerne, herunder brint som energibærer.
Udvikling af energisystemer og markeder. I indsatsomrÃ¥det â€Energisystemer, markeder og samspillet produktion/forbrug†indgÃ¥r emner som udvikling af energimarkederne, samspillet mellem produktion og forbrug (ikke mindst vigtig er de prissignaler, der udsendes i systemerne), ikke-tekniske virkemidler til indpasning af store mængder VE i energisystemet m.v. IndsatsomrÃ¥det â€Samspillet transportsektor og energisystemer†omfatter forskningstemaervedrørende transportsektorens energiforbrug set i sammenhæng med introduktion af nye energiteknologier.. IndsatsomrÃ¥det â€Energi og samfund†omfatter blandt andet forskningsprojekter, der skal vurdere, om markedet fungerer hensigtsmæssigt og projekter, der vurderer forhold pÃ¥ transportomrÃ¥det.
Det skal understreges, at opdelingen i indsatsområder skal ses som et praktisk hjælpemiddel i relevansvurderingen af projekterne. Muligheden for at skabe projekter (og konsortier) på tværs af indsatsområder skal være til stede i fuldt omfang. Af hensyn til begrænsningerne i det enkelte programs formelle grundlag kan det være nødvendigt inden for teknologiudvikling yderligere at skelne mellem teknologier, der producerer el, og andre teknologier.
Der er i de senere år gennemført et grundigt strategiarbejde med udvikling af strategier for otte teknologiområder. Disse strategier er udarbejdet som fælles strategier for PSO-programmerne og EFP. Strategierne er et vigtigt hjælpemiddel ved bedømmelsen af fagligt kvalificerede projekters strategiske relevans, specielt for så vidt angår nye teknologier. Det anbefales, at strategierne for nye teknologier suppleres med roadmaps, idet der herigennem kan tages højde for, at teknologierne befinder sig på forskellige stadier i den teknologiske læringskurve.
I bedømmelsen af ansøgningers relevans kan indgå kriterier som 1. Projektets vækst- og erhvervsmæssige potentiale i en international sammenhæng vurderet på grundlag af bl.a. miljømæssig performance (f. eks. pris på CO2-fortrængning), økonomisk performance (f. eks. pris pr. kWh eller pris pr. fortrængt liter diesel drivmiddel) kombineret med forventede eller sandsynlige forbedringsmuligheder. I vurderingen kan også indgå teknologiens videntyngde (f. eks. set i forhold til løntunge teknologiområder) 2. I hvilket omfang projektet kan bidrage til at nå milepælene i strategiens roadmap eller – hvis et roadmap ikke findes – bidrag til at nå fremskridt på en learning curve (nye teknologier) 3. Projektets potentiale for realisering af energipolitiske mål (f. eks. opfyldelse af målene for CO2-reduktion, forsyningssikkerhed, energieffektivitet, energisystemeffektivitet) 4. Ansøgernes organisatoriske og ledelsesmæssige kompetencer samt deres forudsætninger for/evne til at indgå i et samspil med relevante investorer eller projektpartnere på nationalt og internationalt plan 5. De deltagende virksomheders kompetencer (innovationsniveau, komparative fordele) 6. Forskningsdeltagernes kompetencer (internationale spidskompetencer og komparative fordele) samt tilknytning til eller opbygning af et tilstrækkeligt stærkt undervisnings- og videnmiljø på det pågældende teknologiområde, således at der kan leveres det nødvendige antal eksperter til erhvervslivet |
B. Forbedret samspil mellem FUD-programmerne, energisektorens virksomheder og finansieringsmarkederne
BÃ¥de i Danmark[10] og internationalt er der meget fokus pÃ¥ â€kløften†mellem FUD-programmer pÃ¥ den ene side og markedsbaseret innovation pÃ¥ den anden side. Problemet har mange navne: â€funding gapâ€, â€missing link†og â€valley of deathâ€.
Det er nødvendigt gennem en strategisk indsats at fjerne denne kløft eller i det mindste reducere den.
En del af problemet er, at energiforskningsprogrammernes orientering mod markedsaktørerne ikke er god nok. Uanset om det bagvedliggende rationale er energipolitisk eller erhvervspolitisk, så skal teknologierne i dag ud på markedet.
Omvendt kan FUD-programmerne - isoleret set – ikke fjerne hele kløften, bl.a. fordi områder som rammebetingelser og markedstræk på det prækommercielle og det støttede kommercielle område ligger uden for programmernes område.
C. En målrettet indsats for demonstration af færdigudviklede teknologier
Et af midlerne til at mindske kløften mellem F&U og markedsbaseret innovation er demonstration. Med demonstration menes i denne sammenhæng udvikling, konstruktion og afprøvning af en prototype for en given teknologi eller – såfremt der er tale om et mindre anlæg - en førstegangsserie i skala 1:1. Demonstration af denne karakter vil give mulighed for at vurdere, om teknologien virker i praksis, at estimere levetid/holdbarhed, konstatere produktionspriser (f.eks. kr./kWh) samt at identificere muligheder for at nedbringe prisen m.v. Dette er centralt i forhold til kommercielle investorer.
Finansiering af demonstrationsprojekter gennem FUD-midler er formelt begrænset af EU’s statsstøtteregler, hvorefter â€de ikke mÃ¥ kunne omdannes eller udnyttes til industriel anvendelse og kommerciel udnyttelse"[11]
.
 Udvælgelsen af demonstrationsprojekter kan baseres på generelle kriterier som: 1. Det forventede kommercielle potentiale, herunder muligheder på det fremtidige (internationale) marked 2. Det forventede energipolitiske potentiale (bl.a. opfyldelse af målene for CO2-reduktion, forsyningssikkerhed, energieffektivitet, energisystemeffektivitet). Det er i denne forbindelse vigtigt, at der indgår tværgående systembetragtninger 3. Behovet for demonstration som grundlag for udvikling af modeller til simulering af egenskaber 4. Mulighederne for gennem demonstrationen at kunne identificere interessante områder for underleverandører |
D. Styrkelse af den danske position i de internationale FUD-programmer samt styrkelse af samspillet med og udnyttelsen af international viden
Danmark deltager i flere internationale samarbejder om FUD på energiområdet. Vigtigst er samarbejdet i EU og deltagelsen i EU’s rammeprogrammer for forskning. Andre vigtige er det nordiske energiforskningssamarbejde og samarbejdet i Det Internationale Energi Agentur, IEA. Endelig er der også mulighed for at udvikle bilateralt samarbejde.
Historisk har Danmark haft en stærk position i EU’s forskningsprogrammer på energiområdet. Tilskuddene til danske forskningsinstitutioner og virksomheder har løbende været større end de danske bidrag. EU udbyder nu projekter med mange deltagere fra flere lande, hvilket kræver gode europæiske netværk og stærke aktører samt at der opnås international accept af projektidéerne. Deltagelse i projekterne kræver god likviditet og relativ høj medfinansiering (herunder i demonstrationsanlæg). Det udgør en barriere for små virksomheder. Samtidig er ansøgningsarbejdet omfattende, tidskrævende, dyrt og indforstået.
Positionen i forhold til EU’s programmer kan styrkes gennem deltagelse i alliancer, f.eks. ERA-netværk, teknologiplatforme mv. Her er den danske deltagelse dog forholdsvis svag.
Der er i Videnskabsministeriets regi begrænsede midler til finansiering af forprojekter (for små og mellemstore virksomheder) forud for en europæisk ansøgning.
Samlet set indebærer disse vilkår, at ressourcestærke danske aktører klarer sig, mens mindre eller uerfarne aktører giver op.
Også i de andre internationale samarbejder er det vigtigt med en målrettet og kvalificeret dansk deltagelse. En del af denne deltagelse har traditionelt været støttet via FUD-programmerne, specielt EFP.
Â
3. en øget aktiv dansk deltagelse i – og udnyttelse af - ERA-netværk, teknologiplatforme, implementing agreements, IEA-samarbejdet samt satsning på kompetencegivende projekter |
E. Udvikling af et grundlag for en løbende erfaringstilbageføring
For af få den størst mulige effekt af tilskudsmidlerne er der behov for en løbende erfaringstilbageføring fra såvel projekter (resultater) som programmer (effekter).
Resultatvurderingen i form af projektevaluering kan foretages på grundlag af projekternes mål og milepæle og skal konstatere, om de forventede resultater er opnået. Der kan også læres af resultater, der ikke nås. Erfaringerne herfra kan bl.a. anvendes til udvikling af bedømmelseskriterier og formulering af udbud.
Effektvurdering skal konstatere, om der er opnået de tilsigtede (eller andre) effekter, f. eks. i form af kommercialisering, og må som følge heraf foretages nogle år efter projektafslutningen. Erfaringerne herfra kan bl.a. udnyttes til udvikling af strategi og indsatsområder. Der henvises i øvrigt til modellen i bilag C.
F. Aktiv koordination og klarere arbejdsdeling mellem FUD-programmerne
Det Strategiske Forskningsråds programområde Energi og Miljø (EnMi) har meget betydeligt overlap med forskningsdelen af PSO (ForskEL og ELFORSK) og EFP, og dette programområde bør derfor indgå i arbejdsdelingen.
Figur 1: FUD-programmernes placering i forhold til indsatsområderne |
||||||
Udvikling af energiteknologier |
Udvikling af energisystemer og markeder |
|||||
Produktions-tekÂnologier, allerede anvendte |
Nye proÂduktions-tekÂnolo-gier |
Regulering, lagring og anÂden system-teknologi |
Energianvendelse |
Energisyste-mer, markeder, samÂspillet pro-duktion/forbrug |
Samspillet melÂlem trans-portsektor og energisystemer |
Energi og sam-fund m.v. |
ForskEL |
ForskEL |
ForskEL |
ELFORSK EFP |
ForskEL EFP |
EFP |
EFP |
EFP |
EFP |
EFP |
EFP |
EFP |
EFP |
EFP |
    Â
     Den ønskede fokusering indebærer først og fremmest, at EFP skal fokuseres på energisystemet, udvikling af teknologier, der ikke producerer el samt energieffektivitet på el-området.
4. Samspillet med de øvrige dele af udviklingskæden
FUD-strategien retter sig imod strategisk forskning, udvikling og demonstration på energiområdet. Der er imidlertid også en række vigtige relationer mellem den FUD, der er omfattet af strategien, og områder som grundforskning og prækommercielle og kommercielle innovationsaktiviteter.
Tilrettelæggelsen af programmernes indsats inden for FUD skal sÃ¥ledes i høj grad tage højde for vilkÃ¥rene i den øvrige del af udviklingskæden (â€fra idé til fakturaâ€). Den indsats, der ligger efter FUD, kan have betydning for strategiens indsatsomrÃ¥der, men ligger samtidig uden for strategiens fokusomrÃ¥de. Der er allerede i dag et samspil, men der er samtidig behov for, at dette samspil forbedres. Derfor indgÃ¥r samspillet med disse omrÃ¥der i strategien.
Herudover er der som led i strategiarbejdet gjort iagttagelser vedrørende rammebetingelserne for teknologiudvikling på energiområdet, som det også er væsentligt at tage hensyn til. For eksempel understøtter de særlige rammebetingelser for energisektoren ikke altid skabelsen af markedstræk, der kan fremme innovationen. Det kan bl.a. gælde specifikke skatte- og afgiftsregler på energiområdet.[12]
Aktivitetsområder i udviklingskæden |
Aktører[14] |
Politikformulering og virkemidler[15] |
|
Grundforskning/fri forskning |
Det Frie Forskningsråd Grundforskningsfonden Universiteterne |
Videnskabsministeriet Danmarks Forskningspolitiske RÃ¥d Forskningspolitik Bevillinger til fri forskning og grundforskning |
|
Strategisk forskning (som kan også omfatte laboratorieforsøg m.v.) Udvikling (som kan omfatte pilotforsøg, ofte i mindre skala, industriel deltagelse) Demonstration (afprøvning i fuld skala, industrielle projektledelse) |
EFP (Energistyrelsen) ForskEL (Energinet.dk) ELFORSK (ELFOR) Det Strategiske Forskningsråds programkomité Miljø og Energi Højteknologifonden
|
Transport og Energiministeriet Energistyrelsen REFU Det Strategiske Forskningsråds bestyrelse Bevillinger til strategisk forskning Energipolitik/Erhvervspolitik Strategier |
|
Prækommerciel innovation (afprøvning i små serier, samspil mellem med købere, projektledelse enten industriel eller stor køber, eksempel sol 300, sol 1000) Støttet kommerciel markedsudvikling (køberne er aktører, tilskud kan være direkte eller i form af særlige afregningspriser ved leverance til elnettet. |
Højteknologifonden Videnskabsministeriet Rådet for Teknologi og Innovation (RTI)[16]
|
Videnskabsministeriet, indsatsområdet samarbejde om innovation. Rådet for Teknologi og Innovation (RTI) Energistyrelsen, Miljøstyrelsen Bevillinger til innovation[17] Energipolitik og miljøpolitik, f. eks. i forbindelse med påbud/forbud Særlige afregningspriser for VE Anlægstilskud Standardisering, prøvning, godkendelse og certificering |
|
Godkendt Teknologisk Service |
RÃ¥det for Teknologi og Innovation (RTI) Generel erhvervspolitik (rammebetingelser) |
Innovationssøjlen |
|||||
|
2005 mio. kr. |
2006 mio. kr. |
2007 mio. kr. |
2008 mio. kr. |
2009 mio. kr. |
316 |
364 |
389 |
89 |
389 |
|
Samarbejde om netværk |
58 |
23 |
23 |
25 |
25 |
Samarbejde om kompetence |
64 |
64 |
64 |
50 |
50 |
Regional indsats, højteknologi |
17 |
41 |
41 |
39 |
39 |
Medfinansiering af innovationsmiljøer |
121 |
120 |
120 |
120 |
120 |
I alt |
576 |
612 |
637 |
623 |
623 |
Kilde: FFL 2006
Højteknologifonden |
|||||
|
2005 mio. kr. |
2006 mio. kr. |
2007 mio. kr. |
2008 mio. kr. |
2009 mio. kr. |
Udgiftsbevilling |
100 |
268 |
n.a. |
n. a. |
n. a. |
Indtægtsbevilling |
100 |
279.8 |
n. a |
n. a |
n. a |
Kilde: FFL 2006
Højteknologifondens kapital skal skabes gennem en gradvis opbygning i 2005-2012. Så fonden i 2012 tilstræbes at have en grundkapital på 16 mia. kr. Tabellen omfatter posterne på finanslovsforslaget. Der er i finanslovsaftalen fastlagt, at indskuddet i 2006 skal være på 2 mia. kr.
Fonden kan til uddeling i 2005 anvende ca. 200 mio. kr.
Bilag C
I figuren er skematisk beskrevet nogle af mulighederne for at stille spørgsmål til udviklingsprojekter.
Der indgår tre principielt forskellige spørgsmål, som hver for sig giver feedback til ledelsen af udviklingsaktiviteterne.
1. Hvordan er projektet forløbet? Målestokken for denne vurdering er projektbeskrivelsens plan for projektet. Feedbacken er løbende og går til programledelsen som led i projektmonitoreringen, der bl.a. skal holde projekterne på rette kurs.
2. Hvilke resultater er opnået? Målestokken er projektbeskrivelsens resultatmål (der kan være justeret i forbindelse med bedømmelse og godkendelse af projektansøgning). I projektets rapportering beskriver de projektansvarlige resultaterne og de kan desuden holdes op mod resultatmålene. Der kan foretages en ekstern projektevaluering, som kan bruges som feedback til fastlæggelse og anvendelse af bedømmelseskriterier og til selve bedømmelsesprocessen
3. Hvilke effekter er opnået? Målestokken for denne vurdering er en fastlagt strategi for et indsatsområde og de strategiske mål, der indgår heri. Disse strategiske mål kan være målelige og være forsynet med milepæle. Ved at gennemføre effektvurderinger kan der gives feedback til den strategiske planlægning, ligesom den samfundsmæssige nytte af indsatsen kan vurderes.
Uddrag af et analysebidrag fra Tage Dræbye til ELTRA’s â€Miljøvenlig elproduktion 2004â€
[1] Bl.a. aftale af 10. juni 2005 om den fremtidige energispareindsats, de tre aftaler af 29. marts 2004 om udviklingen af den danske energisektor, herunder specielt aftale om vindenergi og decentral kraftvarme m.v. samt aftale af 9. maj 2003 om udviklingen af det danske energimarked og en styrkelse af udviklingen af nye energiteknologier
[2] Energistrategi 2025, Perspektiver frem mod 2025 og Oplæg til handlingsplan for den fremtidige el-infrastruktur. Transport- og Energiministeriet, juni 2005. Energistrategi 2025 var ved færdiggørelsen af denne FUD strategi under politisk forhandling.
[3] Der henvises til bilag B
[4] Bekendtgørelse nr. 808 af 25/09/2003 om begrænsning af visse luftforurenende emissioner fra store fyringsanlæg.
[5] Vejledning Nr. 2 2001 fra Miljøstyrelsen om â€Begrænsning af luftforurening fra virksomhederâ€.
[6]Energistyrelsen: Evaluering af Energiforskningsprogrammet 1998-2002. Delrapport 1: Sammenfatning af delanalyser
Kvistgaard Consult og Ledelse & Erhvervsudvikling for Energistyrelsen. December 2004, side 15.
[7] Citaterne er dels fra side 33 i Energistrategi 2025, dels fra side 1 i den politiske aftale fra 2005 om den fremtidige energispareindsats.
[8] Formelt er REFU’s rådgivning begrænset til Energiforskningsprogrammet, EFP og de to PSO-finansierede programmer, administreret af hhv. Energinet.dk og ELFOR.
[9] Med energisystemerne menes her de tekniske systemer, hvor forskellige forsyningsteknologier sammenkobles, og hvor forbrug og forsyning spiller sammen, sÃ¥ledes at der er varme, nÃ¥r der skrues op for radiatoren og el, nÃ¥r der tændes for stikkontakten. NÃ¥r flertalsformen anvendes er Ã¥rsagen, at der – selv om der ogsÃ¥ her er sammenkoblinger – kan tales om adskilte systemer for el, varme (gas) og transport.Â
[10] Emnet indgik bl.a. i REFU-konferencen â€Energiforskning – vejen til vækst†den 15. september 2005.
[11] Her citeret fra meddelelse fra kommissionen 96/C 45/06
[12] PÃ¥ REFU-konferencen â€Energiforskning – vejen til vækst†den 15. september 2005 blev sÃ¥ledes peget pÃ¥ eksemplet omkring konvertering fra naturgas til biomasse pÃ¥ de decentrale kraftvarmeværker.
[13] Når der ikke anvendes begrebet faser, skyldes det, at der ikke er tale om et serielt forløb. Innovationsforskningens resultater peger tværtimod på, at de mest effektive innovationsforløb ikke er serielle.
[14] I beskrivelsen af aktører er alene medtaget offentlige aktører inden for projektfinansiering. Som hovedregel indgår derimod ikke de offentlige og private aktører, der arbejder med virksomhedsudvikling og virksomhedsfinansiering (innovationsmiljøer, Vækstfonden, venturekapital-virksomheder m.fl.).
[15] Denne kolonne omfatter såvel politikformulerende aktører som eksempler på virkemidler.
[16] F.eks. kan henvises til Videnskabsministeriets indsatsomrÃ¥de â€Samarbejde om innovationâ€, som omfatter innovationskonsortier, teknologisk service, innovationsmiljøer, Nordisk Innovations Center, m.v.
[17] PÃ¥ finanslovforslag 2006 drejer det sig bl.a. om de midler, der er angivet i tabellen i bilag B.