25.03.06,TS.
Det Energipolitiske Udvalg/Miljø- og Planlægningsudvalget:
Foretræde den 29. marts 2006
CO2 kvotepriserne er slået nu fuldt igennem på elpriserne, hvor de har medført stigninger på ca. 8 øre/kWh. Selvom kraftværkerne har fået kvoterne gratis, tillægger de selvfølgelig deres bud på elbørsen CO2 kvotens markedspris. Ved at producere går man jo glip af det beløb, man kunne have solgt kvoten til.
Det forhold, at kraftværkerne som følge af konkurrenceforholdene har været i stand til fuldt ud at overvælte omkostningerne til CO2 kvoterne på elpriserne uagtet, at de har modtaget dem gratis, har medført en ekstraordinær gevinst, en såkaldt windfall profit, til kraftproducenterne på DKK ca. 5 mia. i den første kvoteperiode, 2005 – 2007.
Tilsvarende har elforbrugerne haft et tab, der for husholdningerne udgør DKK ca. 1,5 mia. og for de erhvervsmæssige forbrugere udgør DKK ca. 3,5 mia.
Den meget snævre korrelation mellem CO2 kvote prisen og elprisen fremgår af nedenstående figur.
Fig. 1
Efter indførelsen af CO2 kvoterne, er der ingen miljø- eller energipolitiske begrundelser for at opretholde CO2 afgiften på elektricitet.
Der er heller ikke statsfiskale grunde til at opretholde den, idet hovedparten af windfall profitten hidrørende fra kvoterne efter nationaliseringen af de store kraftproducenter tilfalder staten, der således allerede er kompenseret for et bortfald af CO2 afgiften.
CO2 afgiften bør derfor øjeblikkelig afskaffes. Â
Â
Kvotetildeling 2008 – 2012
Det er efter FSEs opfattelse forkert at tildele el- og fjernvarmeproducenterne gratiskvoter, da skyggeprisen pÃ¥ disse jo indgÃ¥r i elprisen. I modsætning til de sektorer, hvor omkostningen ikke kan overvæltes i prisen, er gratiskvoterne her udtryk for et â€forureneren belønnes†princip.
Tanken med gratiskvotetildelingen må være i overgangsperiode at tilgodese de aktører, der rammes forholdsvis hårdt af kvoteordningen.
De, der rammes, er elforbrugerne, og gratiskvoterne burde derfor tilfalde disse.Â
FSE har på denne baggrund følgende ønsker vedrørende kvotetildelingen i perioden 2008 – 2012.
For det første må hele den reduktionen i kvotetildelingen, der skal ske i perioden, tages fra el- og fjernvarmeproducenterne.
For det andet bør de kvoter, der hidtil er tildelt elproducenterne, i stedet tilfalde elforbrugerne. Da dette ikke er muligt i henhold til de nuværende bestemmelser i EU-direktivet, må gøres en indsats for at få gennemført en ændring i direktivet.
En praktisk håndtering kan ske ved, at de pågældende kvoter tildeles Energinet.dk, som forpligtes til at anvende salgsprovenuet til nedsættelse af tarifferne.
Konklusion