Det Energipolitiske Udvalg 2005-06
EPU Alm.del Bilag 115
Offentligt
Aftalen af den 10. juni 2005 om den fremtidige
energispareindsats
Mål for energibesparelser i perioden 2006 – 2013
• Årligt energisparemål på 7,5 PJ/år
• 2013: Reduktion på 60 PJ.
• ”Parterne er enige om, at målet er at det samlede
energiforbrug (ekskl. transport) skal falde.”
Udmøntning af aftalen
• Frivillig aftale med el-, fjernvarme-, naturgas- og
olieselskaberne
– 3 dobling af effekten.
• En række nye offentlige tiltag – bygningsreglement, off.
indkøb m.m.
EPU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 115: Power-point-plancher, som blev anvendt af Elsparefonden i forbindelse med mødet onsdag den 11. januar 2006
Energi- eller
brændselsbesparelser?
EPU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 115: Power-point-plancher, som blev anvendt af Elsparefonden i forbindelse med mødet onsdag den 11. januar 2006
Energi- eller brændselsbesparelser?
• Aftalen omhandler
”samlet
energiforbrug ekskl. transport”.
• Statistisk begreb ”Endeligt
energiforbrug”
= energileverance over matrikelskel til slutforbrug.
Endeligt energiforbrug
- en uhomogen størrelse:
– Et forædlet produkt (el) - ca. 25 pct.
– Råvarer (brændsler) - ca. 50 pct.
– Et spildprodukt (overskudsvarme) - ca. 25 pct.
EPU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 115: Power-point-plancher, som blev anvendt af Elsparefonden i forbindelse med mødet onsdag den 11. januar 2006
236751_0004.png
Brændselsbesparelse ved at spare 1 kWh i slutforbruget
Fjernvarme
Brændselsforbrug pr. kWh i
slutforbruget, kWh
Olie
Naturgas
El
0,78
1,00
1,00
2,32
• Normalt omregnes el til brændselsækvivalenter med en
faktor 2,5.
• I aftalen med energiselskaberne omregnes el
ikke
til
brændsels-ækvivalenter.
• Fraviger metoden i det nye bygningsreglement, hvor el
ligeledes omregnes med en faktor 2,5.
• Aftalen giver et faldende
energiforbrug
men et stigende
brændselsforbrug!
EPU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 115: Power-point-plancher, som blev anvendt af Elsparefonden i forbindelse med mødet onsdag den 11. januar 2006
2013 målet vil næppe nået!
EPU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 115: Power-point-plancher, som blev anvendt af Elsparefonden i forbindelse med mødet onsdag den 11. januar 2006
236751_0006.png
Endeligt energiforbrug excl. transport ift.
energisparemålsætning på 7,5 PJ per år
490
480
470
460
Statistik
Fremskrivning
Besparelse 7,5 PJ/år
PJ
450
440
430
420
410
19
99
19
95
19
93
19
97
20
03
20
05
20
01
20
09
20
07
20
11
20
13
EPU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 115: Power-point-plancher, som blev anvendt af Elsparefonden i forbindelse med mødet onsdag den 11. januar 2006
Målet for 2013 vil næppe blive nået!
Det er der fire årsager til:
1. Besparelsesmålet for 2013 er
ikke
overført til
aftalerne med energiselskaberne.
2. Dobbelttælling og justering af effekten af de
offentlige initiativer.
3. Selskaberne for lov at indregne besparelser, selv
om deres indsats
ikke
er afgørende for at de bliver
realiseret.
4. Selskaberne får lov at indregne besparelser som
ikke
påvirker det endelige energiforbrug!
EPU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 115: Power-point-plancher, som blev anvendt af Elsparefonden i forbindelse med mødet onsdag den 11. januar 2006
Målet for 2013 vil næppe blive nået!
Årsag 1
Besparelsesmålet for 2013 er
ikke
overført til aftalerne
med energiselskaberne
.
Ingen krav til selskaberne om besparelsernes levetider.
Alene fokus på 1. års besparelseseffekt.
En række tiltag med kort levetid – vil ikke påvirke forbruget i
2013!
”Det sker som udgangspunkt ingen vægtning i forhold til
besparelsernes levetid, men der forudsættes en gennemsnitlig
levetid, som sikrer en kumulativ effekt over aftaleperioden
.”
Aftaleudkast af 10. januar.
EPU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 115: Power-point-plancher, som blev anvendt af Elsparefonden i forbindelse med mødet onsdag den 11. januar 2006
236751_0009.png
Energisparemål 2006 - 2013
-
7,5 PJ/år svarende til 270 PJ for hele perioden
60
52,5
45
Energibesparelse, PJ
37,5
30
22,5
15
7,5
0
2005
2006
2007
2008
2009
År
2010
2011
2012
2013
2014
EPU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 115: Power-point-plancher, som blev anvendt af Elsparefonden i forbindelse med mødet onsdag den 11. januar 2006
Målet for 2013 vil næppe blive nået!
Årsag 2
Dobbelttælling og justering af effekten af de offentlige
initiativer.
Selskaberne kan indregne den fulde effekt ved overlap ift.
offentlige tiltag – bygningsreglement, indkøbskrav m.m.
I det omfang selskaberne gennemfører aktiviteter i tilknytning til
områder, hvor der er myndighedskrav (bygningsreglement, krav om
energieffektivisering i det offentlige m.v.) godskrives selskaberne for den
fulde effekt af de besparelser, som de er involveret i realiseringen af.”
Aftaleudkast af 10. januar.
Som konsekvens heraf burde effekten af de offentlige
virkemidler nedjusteres.
Den uformelle melding er at effekten af de offentlige tiltag er
hævet fra det oprindelige skøn på fra 3,9 PJ til 4,5 PJ.
EPU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 115: Power-point-plancher, som blev anvendt af Elsparefonden i forbindelse med mødet onsdag den 11. januar 2006
Målet for 2013 vil næppe blive nået!
Årsag 3
Selskaberne får lov at indregne besparelser, selv om
deres indsats
ikke
er afgørende for at de bliver realiseret.
Alene elbesparelser der afhænger af energiselskaberne skal
tælles med – resten indgår i referencefremskrivningen.
”Entreprenørjagt” – købe/bogføre faktiske besparelser som
andre gennemfører udlicitering eller kreative opgørelser?
EPU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 115: Power-point-plancher, som blev anvendt af Elsparefonden i forbindelse med mødet onsdag den 11. januar 2006
Målet for 2013 vil næppe blive nået!
Årsag 4
Selskaberne får lov at indregne besparelser som
ikke
påvirker
det endelige energiforbrug
!
Bedre afkøling og fleksibelt elforbrug kan begrænse
brændselsforbrug på kraftværker og fjernvarmeværker, men
denne brændselsbesparelse indgår
ikke
i opgørelsen af det
endeligt energiforbrug.
”Herudover
kan medregnes initiativer hos slutforbrugeren som
medfører en energibesparelse i forsyningssystemet”.
Aftaleudkast af den 10. januar.
EPU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 115: Power-point-plancher, som blev anvendt af Elsparefonden i forbindelse med mødet onsdag den 11. januar 2006
Andre hensyn – miljø,
forsyningssikkerhed og økonomi
- Prioritering af energiformer
EPU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 115: Power-point-plancher, som blev anvendt af Elsparefonden i forbindelse med mødet onsdag den 11. januar 2006
Andre hensyn - miljø, forsyningssikkerhed og økonomi
Den politiske aftale af 10. juni 2005
Fokus på samspil mellem energibesparelser og
miljø, klima-
forpligtelser, forsyningssikkerhed, erhvervsudvikling
og
økonomi.
Lov om fremme af energibesparelser
Ӥ 1. Loven skal fremme energibesparelser hos forbrugerne i
overensstemmelse med
miljømæssige
og
samfunds-
økonomiske
hensyn med henblik på at medvirke til at opfylde
Danmarks internationale miljøforpligtelser.
Stk. 2. Loven skal inden for den i stk. 1 nævnte målsætning særligt
sikre
prioriteringen
af energibesparelsesaktiviteter”
EPU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 115: Power-point-plancher, som blev anvendt af Elsparefonden i forbindelse med mødet onsdag den 11. januar 2006
236751_0015.png
Klima og CO
2
-udslip
CO
2
-reduktion ved at spare 1 kWh i slutforbruget
Fjernvarme
CO
2
-udslip pr. kWh, kg
Olie
0,27
Naturgas
0,21
El
0,56
0,12
Den fysiske verden:
Elproduktion giver en langt højere specifik CO
2
-emission
sammenholdt med andre energiformer.
Et lavere elforbrug giver et reduceret CO
2
-udslip i Danmark eller i
udlandet, da de fossile værker står for den variable elproduktion.
Et køleskab udsender ikke CO
2
- det gør derimod et kraftværk.
Fokus på regulering af kraftværkerne – CO
2
-kvoter.
EPU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 115: Power-point-plancher, som blev anvendt af Elsparefonden i forbindelse med mødet onsdag den 11. januar 2006
CO
2
-kvoter
• CO
2
-kvoter et effektivt middel til at påvirke
kraftværkernes brændselsvalg og til at forbedre
brændselsudnyttelsen ved el- og fjernvarmeproduktion.
• CO
2
-kvoter har ingen indflydelse på elforbruget, udover
en generel stigning i elprisen.
• Det omvendte spørgsmål:
Har elforbrug indflydelse på CO
2
-kvoter?
EPU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 115: Power-point-plancher, som blev anvendt af Elsparefonden i forbindelse med mødet onsdag den 11. januar 2006
Klimastrategien - elforbrug, CO
2
-udledning og -kvoter
”På et åbent marked vil en udbygning med vedvarende
energi godt nok reducere CO
2
-udledningen, men en stor
del heraf vil komme drivhusregnskabet i andre lande til
gode frem for det danske drivhusregnskab.
Det samme gælder for elbesparelser. Det skyldes, at en
VE-udbygning og elbesparelser umiddelbart blot vil
frigøre en tilsvarende produktionskapcitet til eksport,
med mindre den ledsages af en strammere CO
2
-
kvote på den danske elproduktion”.
Oplæg til klimastrategi, februar 2003
EPU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 115: Power-point-plancher, som blev anvendt af Elsparefonden i forbindelse med mødet onsdag den 11. januar 2006
Elbesparelser som led i en klimastrategi
Hvis
en kvotetildeling til elværkerne bliver styret af mål for elforbrug
vil miljøgevinsten af elbesparelser automatisk tælle med i det
danske CO
2
-regnskab.
I foråret 2006 skal der uddeles CO
2
-kvoter til elsektoren for perioden
2008 – 2012, til en værdi på mellem 10 og 20 mia. kr.
Spørgsmål: Hvorfor udstede gratiskvoter til elproducenter?
Det danske elsystem kan ikke håndtere en ensidig import af el på
grund af kapacitetsbegrænsninger i udenlandsforbindelser og net.
Behov for elproduktion i Danmark – grundlag for gratiskvoter.
Størrelsen af den ”nødvendige” danske elproduktion er direkte
knyttet til udviklingen i elforbruget. Elforbrug styrende for antal
gratiskvoter.
EPU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 115: Power-point-plancher, som blev anvendt af Elsparefonden i forbindelse med mødet onsdag den 11. januar 2006
Elsparefondens forslag til CO
2
-kvotetildeling fra 2002
Elforbrug og forsyningssikkerhed
styrende for størrelsen af
gratiskvoter til elsektoren – den ”nødvendige” elproduktion.
Miljøhensyn
styrende for hvilke værker der får tildelt gratis kvoter.
Alene gratis kvoter til såkaldte ”A-værker” – værker med et lavt
specifikt CO
2
-udslip (produktion på fossile brændsler )
.
Begrundelse:
Hvorfor yde statsstøtte til miljøbelastende elproduktion som ønskes
udfaset?
Målrettet støtte til den miljøvenlige elproduktion vil øge disse
værkers konkurrencekraft og bane vej for ny miljøvenlig produktion.
EPU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 115: Power-point-plancher, som blev anvendt af Elsparefonden i forbindelse med mødet onsdag den 11. januar 2006
236751_0020.png
Forsyningssikkerhed
Elektricitet adskiller sig fra de øvrige energiformer ved at elbesparelser øger
den tekniske forsyningssikkerhed og begrænser behovet for investeringer i
net og produktionsanlæg.
Samfundsøkonomi
Samfundsøkonomisk værdi af at spare 1 kWh i slutforbruget
Fjernvarme
Samfundsøkonomisk be-
sparelse i slutforbruget,
kr. pr. kWh
Olie
0,22
Naturgas
0,15
El
0,44/0,49
0,21
Forbrugerøkonomi
Forbrugerøkonomisk effekt af at spare 1 kWh i slutforbruget
Fjernvarme
Forbrugerøkonomisk
besparelse. kr. pr. kWh
husholdninger
Olie
0,65
Naturgas
0,61
El
1,85
0,70
EPU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 115: Power-point-plancher, som blev anvendt af Elsparefonden i forbindelse med mødet onsdag den 11. januar 2006
Konsekvens af manglende prioritering
• Kun 25 pct. af besparelserne forventes at omhandle
elektricitet.
• Elforbruget forventes stige i perioden 2006 – 2013.
• Opprioritering af andre energiformer med markant
mindre effekt på
o
o
o
o
o
brændselsforbrug,
CO
2
,
forsyningssikkerhed,
samfundsøkonomi og
forbrugerøkonomi
.
EPU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 115: Power-point-plancher, som blev anvendt af Elsparefonden i forbindelse med mødet onsdag den 11. januar 2006
236751_0022.png
Skøn over virkning
*
i 2013 ved en opprioritering af
elbesparelser på bekostning af de øvrige energiformer
Den fremlagte
strategi
Øget fokus på
elbesparelser
Forskel
absolut
Forskel
Pct.
25 pct. el
Brændselsforbrug PJ
75 PJ
50 pct. el
100 PJ
25 PJ
30 pct.
CO
2
-red. mio.tons CO
2
Forbrugerøkonomisk
besparelse. mia. kr.
Samfundsøkonomisk
besparelse i slutforbruget
mia. kr.
4,8 mio. tons
CO
2
12,3 mia. kr.
6,3 mio. tons
CO
2
15,5 mia. kr.
1,6 mio. tons
CO
2
3,2 mia. kr.
35 pct.
25 pct.
4,4 mia. kr.
5,6 mia. kr.
1,2 mia. kr.
25 pct.
* 60 PJ, fordelt med hhv. 25 og 50 pct. på el. Nøgletal fra Energistyrelsens årsstatistik 2004.
EPU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 115: Power-point-plancher, som blev anvendt af Elsparefonden i forbindelse med mødet onsdag den 11. januar 2006
Opsummering - miljø, forsyningssikkerhed og økonomi
• Den politiske aftales fokus på klima, forsyningssikkerhed
og økonomi er
ikke
overført til aftalerne med
energiselskaberne.
• Formålsparagrafen i lov om energibesparelser om
særligt at
prioritere
energisparetiltag ud fra miljø og
samfundsøkonomiske hensyn er sat ud af kraft i
aftalerne med selskaberne.
• Samfundsmæssigt tab ved at nedprioritere
elbesparelser.
Den manglende prioritering betyder
• At elforbrug, brændselsforbrug, CO
2
-udslip og
energiudgifter
ikke
falder i perioden til 2013 selv om
endeligt energiforbrug reduceres!
EPU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 115: Power-point-plancher, som blev anvendt af Elsparefonden i forbindelse med mødet onsdag den 11. januar 2006
Løsningsforslag
EPU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 115: Power-point-plancher, som blev anvendt af Elsparefonden i forbindelse med mødet onsdag den 11. januar 2006
Løsningsforslag
Beregningsmæssig korrektion for el (faktor 2,5) og opprioritering af
elbesparelser.
Behov for delmål for elforbrug - kobling til forsyningssikkerhed og CO
2,
.
Uafhængige evalueringer og brug af opgørelsesmetoder der sikrer at
der kun medregnes reelle besparelsestiltag der utvetydigt skyldes de
pågældende tiltag, og kun for den periode hvor det virker.
Betragte energispareaftalen som en del af klimastrategien.
Prioritering af langsigtede besparelser der betyder at brændsels- og
elforbrug reelt falder – vigtigt afsæt for næste Kyoto-periode (2013 - ).
Behov for en overordnet strategi for
varmeområdet
med fokus på
langsigtede tiltag og virkemidler der inddrager markedets aktører og
påvirker udbud af energieffektive løsninger.
Udnytte ”spin off” fra det nye bygningsreglement til markedspåvirkning.