Sæsonudjævning- Forslag til tiltagErhvervs- og ByggestyrelsenDecember 2004
2ForordBehovet for sæsonudjævning og øget vinterbyggerihar i flere omgange været adresseret såvel politisk som af sektoren selv.Senest i et idéoplæg ud formet af Dansk Byggeri, BAT, Byggematerialeindustrien m.fl., 2003, hvor enrække forslag til initiativer blev oplistet. Der blev i henvendelsen efterlyst yderligere økonomiske analyser af problemstillingen, en videnoprustning på området for vinterforanstaltninger, ændr inger i de offentlige budgetprocedurer, analyser af ansættelsesformernes betydning for vinterby ggeri mv.Erhvervs- og Byggestyrelsen har på baggrund af henvendelsen fra se ktorenvurderet, at det var nødvendigt at lade en række centrale problemstillingeranalysere, før en egentlig stillingtagen til eventuelle initiativer var mulig. Ho-vedformålet med denne videnoprustning har været at skabe en bedre fo rståelse af de incitamentsstrukturer, der er afgørende for, hvorvidt aktørerne vælger at bygge i vinterperioden eller ej.Anbefalingerne i dette notat baserer sig således på analyser udarbejdet af Vin-terkonsulenterne, Copenhagen Economics og Erhvervs-og Byggestyrelsen. Derudover har dialogenmed branchen bidraget til udformningen og indholdet af notatet.For en uddybning af konklusionerne og anbefalingerne henvises der til det særskilte analysedokument Sæson udjævning - analyser. Såfremt intet andet er angivet, bygger konklusioner og anbefalinger i nærværende dokument på disse analyser.
3SammenfatningErhvervs- og Byggestyrelsen har i en omfattende analyse belyst de markante sæsonvariationer i den danske byggebranche og årsagerne hertil . I forlængelse heraf præsenteres hermed forslag til at sætte ind mod sæsonvariationerne på tre områder: Ansvarsfordelingen mellem bygherre og entreprenørIfølge vinterbekendtbekendtgørelsen er entreprenøren forpligtet til at videref ø-re byggeriet om vinteren. Bygherren har dog et væsentligt medansvar, idet han skal angive hvilke og hvor omfattendevinterfor anstaltninger, der skø nnes nødvendige for, at entreprenøren kan leve op til sit ansvar. Bygherren betaler således løbende for entreprenørens forbrug af vinterfora nstaltninger.Ansvarsfordelingen giver ofte anledning til tvister mellem bygherre og entre-prenør om behovet for og betalingen af vinterforanstaltninger. Ansvarsforhol-det synes ikke at fremme en efterspørgselsbaseret udvikling af ny teknologi og nye metoder på vinterbyggeområdet , eftersom entreprenøren ikke har et øk o-nomisk incitament til at efterspørge nye og billigere metoder. Der stilles der-for forslag til, at vinterbekendtgørelsen revideres med henblik på at lægge det samlede ansvar for videreførelse af byggeriet i vinter perioden hos den udfø-rende part. Udmøntningen af dette forslag drøftes med branchen.Henstilling om indhentning af vintertilbudDe gennemførte a nalyser har vist, at en eller flere justeringer af de gælde nde budgetprocedurer alene vil have en beskeden effekt på opstartstidspun kterne for de større offentlige bygge- og anlægsaktivi teter. Der kan dog spores en tendens til sæsonvariation inden for de mindre bygge- og vedligeholdelsesopgaver.Det anbefales, at det i ministeriernes resultatkontrakter med de statslige bygherrer henstilles, at muligheden for at udnytte eventuelle prisfordele ved vinterbyggeri bliver indarbejdet som et element i den samlede udbudsstrategi. En lignende henstilling vil blive rettet til de kommunale bygherrer, for så vidt angår projekter der finansieres over de (amts-)kommunale driftsbudgetter.Bedre adgang til viden om vinterbyggeriDer synes i byggeriet at være ganske grundfæstede forestillinger om, hvad byggeri om vinteren indebærer af risici i form af forøgede byggeomkostni n-ger, reduceret kvalitet, administrativt bøvl mv. Der er imidlertid flere indikat i-oner på, at disse risici kan reduceres gennem anvendelsen af allerede eksiste-rende teknologi og metoder samt ny viden på området .Det understreger behovet for at sikre, at byggeriets parter har adgang til den nyeste viden om de faktorer, der kan optimere byggeprocessen i forbindelse med vinterbyggeri. Det anbefales derfor, at branchen igangsætte r et forsk-nings/-udregningsarbejde, der målrettes sæsonudjævningsproblematikken. Der kan i den henseende ses et behov for at videnopruste på såvel de tekniske, de økoog de organisatoriske/processuelle områder. Ligeledes konstate-res der et behov for, at byggeriets parter arbejder for at indføre vinterby ggeri som en del af grund- og efteruddannelsesforløbene .
41.Udfordringe rne ved vinterbyggeriSæsonledigheden i byggeriet i Danmark ser ud til at være meget høj, når den sammenholdes med sæson ledigheden i en række sammenlignelige lande. Hvor ledigheden om vinteren i Holland og Norge typisk er fire til seks procentpoint højere end om sommeren, er den tilsvarende difference 12-13 procentpoint i Danmark.Inden for de forskellige bygge- og anlægs fag varierer ledighedstallene betrag-teligt. Sæson ledighed er således et fænomen, der i særlig grad rammer entre-prenører, murer e og malere, mens el-installatører, glarm estre og vvs-installatører ikke har den samme risiko for at gå ledige i vinterperioden. Det er meget naturligt anlægsarbejde t, der i højere grad ligger stille i vinterperioden, mens nybyggeriet samt reparations- og vedligeholdelsesaktiviteterne ikke ud-fordres af vinteren i samme grad. Dog er det bemærkelsesværdigt, at reparati-on og vedligeholdelse har samme sæsonvariation som nybyggeriet. Da repara-tion og vedligeholdelse udgør over en tredjedel af bygge- og anlægssektoren sefterspørgsel, er det derfor ikke nok kun at fokusere på sæsonudjævning inden for nybyggeri men også på reparations - og vedligeholdelsesområdet .1.1 Effekter af sæson variationenSæsonledighed er en anseelig udgift for samfundet. Udbetaling af dagpenge, der alene skyldes sæson variationen i bygge- og anlægssektoren, skønnes at udgøre ca. 500 mi llioner kr. om året. Kan sæ sonvariationen i Danmark redu-ceres til niveauet i Norge og Holland, kan der spares ca. 2-300 millioner kr. i dagpengeudbetalinger.Hertil kommer, at produktiviteten i bygge- og anlægssektoren påvirkes nega-tivt af sæsonudsvingene af flere årsager . For det første betyder sæsonudsvi n-gene, at forudsætningerne for en optimal sammensætning af kapitalapparatet ikke er til stede. Kapitalapparatet tilpasses aktiviteten i højsæsonen , og der-med er der ledig kapacitet i lavsæsonen. Investeri nger i kapitalapparat med kort afskrivningstid (eksempelvis produkter med højt teknologisk indhold) bliver mindre attraktive, fordi investeringernes tilbagebetalingsperiode for-længes. For det andet er det forventeligt, at arbejdsgivernes motivation for at investere i medarbejdernes efteruddannelse vil være påvirket af , at medarbej-derne hyppigt afskediges om vinteren. Endelig er incitamenterne til at sam-mensætte produktionsapparatet påvirket af, at arbejdskraft en lettere kan tilpas-ses opgaverne end kapitalen. Det kan betyde, at kapital og arbejdskraft ikke sammensættes optimalt. Når byggeopgaverne presses sammen i sommerperioden, øges risikoen endvi-dere for flaskehalse. Manglen på arbejdskraft smitter af på løn stigningerne, der i bygge- og anlægssektoren konsekvent ligger højere end på DA-området i sommerperioden.Der er således mange grunde til at sætte ind for at dæmpe sæsonvariationen i videst muligt omfang.
51.2 Årsager til sæsonvariationerFor at forstå de bagvedliggende årsager til sæson variationer har det været nø d-vendigt at undersøge en række faktorer. Nedenfor gennemgås de forhold, som er blevet analyseret med henblik på deres betydning for de sæsonbeste mte variationer.KlimaforholdeneSammenholdes temperaturudsvingene med størrelsen af sæsonledighed kan det konstateres, at sæsonledighed en i Danmark er højere, end det er tilfældet i lande med tilsvarende udsving i temperaturen.Figur 1.1 Temperaturforskel mellem vinter og den øvrige del af år et02468101214166 8101214Temperatur, grader celsiusAUTFINDKNORDEUHOLESFRAUKBELVærdierne repræsenterer den gennemsnitlige temperatur i 2.-4. kvartal fratrukket den gen-nemsnitlige temperatur i 1. kvartal. Kilde: World Meteorological Organization, 1998.Fugt er ligeledes et af de gennemgående problemer i vinterbyg geriet. Hvis temperaturerne veksler mellem frost og tø i løbet af døgnet, øges risikoen for,at fugt bliver indbygget, hvilket senere kan føre til skader på bygninge rne.Kombineret med de dagligt svingende temperaturer udgør fugt om vinteren et større problem for byggeriet i Danmark end i f.eks. Sverige, hvor temperatu-ren ofte ligger konstant under nul i vinterperioden. I Holland er niveauet af nedbør dog sammenligneligt med det danske, mens sæsonledigheden er v æ-sentligt lavere. Det tyder på , at generne ved fugt kan reduceres.Således kan de større udsving i ledigheden i Danmark ikke alene forklares ud fra, at vejret giver et dårligere udgangspunkt for at bygge om vinteren i Da n-mark end i andre lande.ArbejdsmarkedsforholdDe danske arbejdsmarkedsforhold kan, sammenlignet med forholdene i andre lande, karakteriseres som forholdsvis fleksible. Som figur 1.2 illustrerer, har arbejdsgiveren i Danmark således relativt let ved at afskedige medarbejderne, hvilket giver en lav jobsikkerhed for de ansatte. Som kompensation for den
6lavere jobsikkerhed kan der i samme figur spores en tendens til, at arbejdsta-geren får en procentmæssig større andel af lønnen i understøttelse . Niveauet af understøttelse i forhold til lønnen er højest i Danmark . Figur 1.2. Jobsikkerhed og ledighedsunderstøttel se00,511,522,533,54020406080100Understøttelse efter skat i forhold til lønAUTFINDKITAHOLNORDEUESPFRAUKKilde: Copenhagen Economics, 2004, baseret på OECDs jobsikkerhedsindeks.Et fleksibelt arbejdsmarked, hvor bl.a. omkostninger forbundet med at afske-dige medarbejdere er begrænsede, kan isoleret set give arbejdsgiveren incita-ment til at justere antallet af medarbejdere efter ordrebogens størrelse. Det kan være en del af forklaringen på, at et relativt stort antal håndværkere går ledige i vinterperioden i Danmark. Der kan argumenteres for, at ændrede arbejdsmarkedsforhold, som længere opsigelsesvarsler, flere G-dage, lavere understøttelse mv., ville øge virksom-hedernes incitament til at opretholde en større aktivitet om vinteren og til fx at sænke priserne på vinterbyggeri eller på anden måde udvide forretningsaktivi-teterne. Sådanne ændringer vil imidlertid på afgørende vis bryde med de n fleksible danske arbejdsmarkedsmodel, som i andre henseender har mange fordele. Det må således forventes, at justeringer på dette område kan få en negativ betyd-ning for bl.a. virksomhedernes fleksibilitet, og dermed for niveauet af den strukturelle ledighed i branchen. En sådan p roblemstilling er kendt fra en ræ k-ke europæiske lande, hvor restriktive afskedigelsesregler reducerer virksom-hedernes fleksibilitetog dermed deres incitament til nyansætte lser.Højere p ris for vinterbyggeriByggeri i vinterperioden opfattes generelt i branchen som dyrere bl.a. på grund af de omkostninger, der er forbundet med udførelsen af vinterforan-staltninger. Byggeri om vinteren antages således at fordyre et byggeri med to til fire procent. Opfattelsen af, at byggeriet er dyrere om vinteren, vurderes at være en vigtig årsag til, at bygherrernes efterspørgse l falder om vinteren.
7Der kan argumenteres for, at en lavere efterspørgsel efter byggeri i vinterperi-oden til en vis grad burde afspejle sig i lavere priser om vinteren. Dette kan imidlertid ikke konstateres. Forklaringen herpå vurderes bl.a. at kunne findes i de lempelige ansættelse sforhold i Danmark, der som tidligere beskrevet gør det let for virksomhederne at justere antallet af medarbejdere efter omfanget af opgaver. Dertil kommer, at materialeudgifterne, som udgør ca. 60 pct. af byg-geriets pris, ikke følger sæson udsvingene, men ligger på samme niveau som-mer som vinter.Opfattelsen af en merpris for vinterbyggeri (2-4 procent) indikerer, at viden om mulighederne for at reducere priserne gennem indførelsen af ny teknologi og nye metoder er utilstrækkelig. Potentielle gevinster ved at bruge f x total-inddækning er således ikke synlige for hverken entr eprenør eller bygherre. Det resulterer tilsyneladende i tilbud, der ikke tager højde for de muligheder, der burde være for at reducere omkostningerne ved vinterbyggeri.Vinterrelaterede kvalitetsproblemerDer hersker i branchen en generel opfattelse af, at vinterbyggeri leder til flere fejl og mangler bl.a. som konsekvens af en øget risiko for fugtproblemer.Selvom der eksisterer værktøjer og metoder, som f x totalinddækning, der r e-ducerer en sådan risiko markant, vurderes løsningerne ofte som for dyre af både ent reprenøren og bygherren.Som det er tilfældet for prisforholdene, er risikoen for fejl eller en manglen-de viden om mulighederne for at gardere sig mod fejl en barriere for at øge byggeriet i vinterperioden.Uhensigtsmæssig ansvarsfordelingVinterbyggeprocessen leder ofte til tvister mellem entreprenøren og byghe r-ren. Årsagen hertil vurderes bl.a. at ligge i den nuværende a ftalemodel, hvor bygherren løbende betaler for forbruget af vinterforanstaltninger. Det giver bygherren usikkerhed om den samlede pris for byggeriet, ogentreprenøren har intet direkte incitament til at være kosteffektiv i forbruget af disse. Samtidigt medfører ansvarsfordelingen erfaringsmæssigt en række tvister mellem byg-herre og entreprenør om behovet for og betalingen af vinterforanstaltninger.Vinterbyggeri bliver derfor af mange bygherrer betragtet som bøvlet.Aftaleforholdene ser desuden ud til at bremse en efterspørgselsbaseret udvik-ling af ny teknologi og nye metoder på vinterbyggeområdet . Såfremt entr e-prenøren , der formodes at være den part, der har den største viden om vinte r-foranstaltninger, ikke har et økonomisk inc itament til at efterspørge nye og/eller billigere produkter, vil udviklingen af vinterforanstaltninger også hæ mmes.Den offentlige budgetprocedureDer argumenteres ofte for, at den offentlige efterspørgsel efter byggeri falder om vinteren som resultat af en uhensigtsmæssig budgetpr ocedure.
8Det offentlige og offentligt støttede byggeri udgør ca. 20 procent af den sam-lede byggeaktivitet, og vil derfor i givet fald kun kunne forklare en mindre del af sæ sonudsvingene. Dertil kommer, at de gennemførte a nalyser ikke giver belæg for, at budget-proceduren skulle påvirke den offentlige efterspørgsel efter byggeri om vinte-ren i en negativ retning. Hvad angår de kommun ale og statslige bygge- og an-lægsopgaver, er der en jævn fordeling af udbudene over året, mens tilsagnene til det stø ttede byggeri falder typisk i december, januar og februar. Set i lyset af, at denne type projekter i gennemsnit først opstartes fem til syv mån eder efter tilsagnet er givet, og at projekterne som regel har en varighed på m ere end seks måneder, er der ikke fundet belæg for at fremføre, at aktiviteterne i det støttede byggeri konsekvent ligger i sommerperioden.Der spores dog en tendens til sæ sonvariation i de mindre bygge- og renove-ringsopgaver, der formodentligt primært finansieres over de (amts-) kommu-nale driftsbudgetter1. Disse opgaver omfatter bl.a. den løbende reparation og vedligeholdelse af offentlige bygninger og anlæg . Opgaverne indebærer dog ofte aktiviteter, der rent fysisk ikke lader sig udføre om vinteren som fx vedli-geholdelse af veje, rørledninger, udvendige fac ader mv.Planlægningen og igangsættelsen af offentlige bygge- og anlægsopgaverer påvirket af en række faktorer, som fx fristen for byggeriets ibrugtagning. I den henseende er det dog ikke muligt at eftervise en direkte sammenhæng mellem den offentlige budgetprocedure og den lavere byggeaktivitet om vinteren.1.3 Rammerne for tiltagSom det fremgår af ovenstående , kan klimaforholdene i Danmark næppe alene forklare de høje sæsonudsving i byggeriet. De markante danske sæso nudsving skyldes formentlig flere forhold, hvor særligt arbejdsmarkedsforholdene, an-svarsfordelingen og videnniveauet vurderes at være afg ø rende.På den baggrund kan der peges på to kategorier af virkemidler, der kan bidra-ge til at øge vinterbygger iet.1.Regulering,der tvinger aktørerne til at handle anderledes end de ønskerDet er sjældent ønskværdigt at anvende regulering, som tvinger aktørerne til a t handle anderledes, men det kan være nødvendigt, hvis markedet er låst fast i uhensigtsmæssige handlemø nstre. Der har tidligere været fremsat forslag om at indføre en obligatorisk vinter-byggefond, der pål ægger sektorens aktører at betale en afgift ved s ommerbyg-geri, mens vinterbyggeri skulle udløse en tilsvarende støtte2. Forslaget faldt dog på en manglende politisk opbakning. Et andet forslag har været, at de o f-fentlige bygherrer og det støttede byggeri skulle tvinges til at udføre en vis 1Driftsbudgettet udgør typisk ca. 20 pct. af det samlede (amts -) kommunale bygge- og an-lægsbudget, hvoraf de resterende 80 pct. udgøres af anlægsbudgettet.2Sæsonudjævning og vinterbyggeri, By- og Boligministeriet, 1998
9procentdel af deres byggeri som vinterbyggeri. Særligt sids tnævnte forslag tvinger i princippet bygherrerne til at se bort fra markedskræ fterne og dermed i sidste ende fra den pris, de kan forhandle deres byggeri til.Såfremt en sådan regulering ville have en effekt på ledigheden, kunne det o f-fentlige spare penge på dagpengeområdet. Det er dog tænkeligt , at de øgede omkostninger ved denne tvang vil overstige dagpengebesparelserne. Endvide-re risikerer man med anvendelsen af tvang at skabe et brud med de grundlæ g-gende markedsbaserede konkurrencestrukturer i branchen, hvilket kan få uheldige konsekvenser for udviklingen af bl.a. ny teknologi.2.Regulering , der sigter mod at forbedre markedets funktionDen anden kategori af tiltag sigter mod at få markedet til at fungere mere op-timalt gennem udviklingen af incitamenter, der fremmer bygherrernes tilskyn-delse til at bygge om vinteren. Der kan her være tale om at korrigere markeds-fejl eller dokumentere og formidle ny viden til aktøDet er her målsætningen , at udviklingen af incitamentsstrukturerne fører til en øget markedsbaseret efterspørgselefter bygge- og anlægsaktivitet er i vinter-halvåret . Det overordnende formål med anbefalingerne i nærværende dokument er at udvikle rammebetingelser, der giver det bedste udgangspunkt for en stigende markedsbaseret efterspørgsel efter byggeri om vinteren. Det er således hensig-ten at formulere økonomisk bæredygtige tiltag, der er uafhængige af finansiel støtte. Sådanne tiltag vil på sigt vise sig mest levedygtige, idet de vil bli ve im-plementeret som en naturlig del af parternes interesser og handlemå de.Det må dog samtidigt slås fast , at vintervejret også i en overskuelig fremtid vil være en faktor, der har væsentlig betydning for sæsonfordelingen af aktivit e-terne i dansk byggeri. Det er ikke muligt at løse samtlige problemer, som knytter sig til byggeri om vinteren dertil vurderes bl.a. omkostningerne for-bundet hermed at være for høje . Ambitionen må derfor være, at bringe de da n-ske sæsonudsving ned på et niveau, der ligger på linie med niveauet i andre nordeuropæiske lande . Et realistisk mål kan være et sæsonudsving på fire til seks pct., som det er tilfældet i Holland og Norge.
102. Forslag til tiltagDet er Erhvervs-og Byggestyrelsens vurdering, at det er muligt at stimulereden markedsbaserede efterspørgsel efter vinterbyggeri gennem en indsats på følgende områder:1. Ansvarsfordelingen mellem bygherre og entreprenør2. Den offentlige budgetprocedure3. Bedre adgang til viden om vinterbyggeri2.1 Ansvarsfordelingen mellem bygherre og entreprenørAnsvarsfordelingen ved byggeri i vintermånederne er primært reguleret gen-nem vinterbekendtgørelsen3. Ifølge bekendtgørelsen er entreprenøren forpli g-tet til og har dermed ansvaret for at videreføre byggeriet om vi nteren.Bygherren har dog et væsentligt medansvar, idet han i udbudsmaterialet skal angive hvilke og hvor omfattende vinterforanstaltninger, der skønnes nød-vendige for, at entreprenøren kan leve op til sit ansvar. S å fremt bygherren vælger en totalentreprise , overgår denne op gave til totalentreprenøren, der s å-ledes alene har ansvaret for at videreføre by ggeriet.Bekendtgørelsen indeholder ingen regler om betaling af vinterfora nstaltninger. Prisfastsættelsen må afklares i de indledende forhandlinger mellem bygherren og entreprenøren. Hvor omfanget af vinterforanstaltni nger ikke kan fastlægges og prisfastsættes på forhånd, anbefales det i vinterbekendtgørelsen , at der i vintertilbudslisten angives enhedspriser på grundlag af det skønnede forbrug af vinterforanstaltninger. Disse variable foranstaltninger igangsættes efterfø l-gende efter vurderet behov, foretaget af entreprenøren i samarbejde med by g-herrens tilsyn.Baggrunden for de nuværende reglerDen nuværende vinterbekendtgørelse er et resultat af en revidering af den f o-regåend e vinterordning4. Arbejdsgruppen5, der stod bag revideringen, overve-jede dengang, om en generel afskaffelse af regler for vinterbyggeri ville være fordelagtig.Arbejdsgruppen valgte dog at bibeholde bekendtgørelsen, men med den væ-sentlige ændring, at entr eprenøren overtog ansvaret for at føre byggeriet vid e-re om vinteren fra bygherren. Herudover blev ulempegræ nsen for byggeri om vinteren nuanceret. Begrundelsen for ikke at fjerne reglerne var, at et mere 3Rammerne for vinterbyggeri defineres i øvrigt af de overenskomstmæssige aftaler, de udf ø-rendes forbehold samt eventuelle lokalaftaler. For en nærmere gennemgang af disse henvises til www.vinterkonsulenterne.dk4Bekendtgørelse nr. 551 af 11. november, 1981.5Arbejdsgruppen var sammensat af repræsentanter fra Entreprenørforeningen, Håndværksrå-det, KL, BL, Boligministeriet m.fl. Arbejdsgruppens redegørelse om sæsonudjævning og vin-terbyggeri blev offentliggjort i 1988.
11effektivt regelsæt kunne bidrage aktivt til en størr e sæsonudjævning bl.a. gennem en klarere ansvarsfordeling mellem entreprenør og bygherre.Efter næsten et årti med den reviderede vinterbekendtgørelse må det konstate-res, at den ønskede effekt ikke er opn å et.Vinterbekendtgørelsen giver et uklart ansva rsforholdDe nuværende aftaler omkring vinterforanstaltninger giver anledning til mis-tillid og konflikt i en række byggesager. En tilbagevendende problemsti lling er, at bygherren, den projekterende og den udførende hverken afsætter de fo r-nødne ressourcer t il foranstaltninger eller får aftalt de nødvendige procedurer for opstilling af disse. Der er med andre ord sjældent entydige aftaler mellem parterne omkring forbruget af vinterforanstaltninger, hvilket fører til diskuss i-oner omkring nødvendigheden af og den deraf følgende afregning for fo r-anstaltningerne.Et gennemgående problem for mange bygherrer er, at de ikke er i besiddelse af den fornødne ekspertise til at kunne vurdere arten og ressourceforbruget af vinterforanstaltninger i udbuddet. Til trods for at en rådgive r ofte vejleder bygherrerne omkring dette, hersker der en udpræget tendens til, at o mfanget af og dermed udgifterne til vinterforanstaltninger sættes meget lavt med hen-blik på at reducere den samlede byggesum.Aftaleformen, hvor bygherren løbende betaler for forbruget af vinterfora n-staltninger, giver ikke entreprenøren incitament til at kosteffektivisere forbru-get af vinterforanstaltninger. Da et øget forbrug af vinterforanstaltninger giver entreprenøren bedre rammer for udførelsen af opgaverne, har han således ikke et incitament til at minimere forbruget af disse.Disse uhensigtsmæssige inci-tamenter resulterer ofte i den beskrevne strid i forhandlingerne mellem entre-prenør og bygherre om omfa nget af, og behovet for, vinterforanstaltninger. Sådanne stridigheder medfører, at mange bygherrer holder sig tilbage med at bygge om vinteren, da byggeprocessen vurderes for bøvlet.Ansvarsforholdet bør være entydigtDet bør på den baggrund overvejes, at det samlede ansvar for at videreføre byggeriet om vinteren fremover overlades til entreprenø.Det primære formål med at ændre ansvarsfordelingen er, at entreprenøren må formodes at have de bedste forudsætninger for at planlægge og iværksættevinterforanstaltningerne. Det skyldes, at han dels er den part, hvis arbejde di-rekte påvirkes af vinterforanstaltningerne, dels professionelt er vant til at håndtere r isici forbundet hermed.Dertil kommer, at hvis entreprenøren har ansvaret for at planlægge og pri s-fastsætte forbruget af vinterforanstalt ninger, opstår der også et incitament til at være omkostningsbesparende samt til at efterspørge og b enytte nye og bedre vinterforanstaltninger.
12Tilsvarende entydige ansvarsforhold omkring vinterbyggeri er kendt fra Sve-rige og Norge, hvor der ikke eksisterer en vinterbekendtgørelse som i Da n-mark. I begge lande har entreprenøren ansvaret for at videreføre bygg eriet året rundt uanset vejret6.Hverken bygherreforeningen eller entreprenørforeningen i de respektive lande ser problemer med, at ansvaret for vinterbyggeriet er lagt alene hos den udfø-rende part. Argumentet er, at den udførende part har bedre forudsætninger end bygherren for at imødekomme de udfordringer, som vintervejret afleder. Det er således opfattelsen, at risikoen håndteres bedst af entreprenør en, og at par-terne ved ekstraordinære vejrligssituationer formår at aftale en fornuftig ford e-ling af udgifterne til ekstra vinterforanstaltninger.AnbefalingerErhvervs- og Byggestyrelsen foreslår :at revidere vinterbekendtgørelsen af 1995 med henblik på at lægge det samlede ansvar for videreførelse af byggeriet i vintermånederne hos den udførende part . På sigt er det målsætningen, at dette ansvar indarbejdes i AB-92 og de øvrige brancheaftaler, og dermed bliver en naturlig del af det almindelige aftalegrundlag, som det er tilfældet i bl.a. Sverige. Udmøn t-ningen af forlaget drøftes med branchen.2.2 Den offentlige budgetprocedureDer har været argumenteret for, at den offentlige budgetprocedure udgør en barriere for iværksættelse af offentligt byggeri i vinterperioden, hvilket giver en uønsket nedgang i byggeaktivit eten i 1. kvartal.Analyserne har imidlertid vist, at en eller flere justeringer af de gældende budgetprocedurer kun vil have en beskeden effekt på opstartstid spunkterne af de offentlige bygge- og anlægsaktiviteter. Der kan dog for de mindre (amts-)-kommunale bygge- og renoveringsopgaver spores en tendens til sæsonvariat i-on hvad angår licitationstidspunktet. Denne variation kan muligvis have sin forklaring i den offentlige budgetprocedure. I kraft af at opgaverne ofte indebæ rer aktiviteter, der rent fysisk ikke lader sig udføre om vinteren , er der dog også andre faktorer, der spiller ind m ed hensyn til bygherrernes valg af licitationstidspunkt.Samlet set vurderes det uhensigtsmæssigt at igangs ætte en justering af en fu n-damental struktur i den offentlige sektor som budgetproceduren, for at imød e-komme et problem omkring sæson udsving i byggeriet, der samtidigt kun har 6Entreprenøren har gennem AB -92 samt AB-94 i Sverige ansvaret for vejret men har dog under ekstreme vejrforhold mulighed for tidsforlængelser. I Norge har entreprenøren gennem NS 3420-B, NS 3430 og NS 8405 ligeledes ansvaret for videreførelse af byggeriet året rundt, men kan dog ligeledes få tidsforlæ ngelser under ekstraordinære vejrforhold. Ifølge bygherr e- og entreprenørforeningen i de to lande er der meget lidt retspraksis på området, hvilket vidner om, at der sjældent opstår tvister , såfremt der opstår behov for tidsforlængelse.
13en reel betydning for opstarten af en mindre del af de offentlige bygge- og an-læ gsaktiviteter.Som konsekvens af den lavere efterspørgsel i vinterperioden kan der være m u-lighed for at indhente lavere tilbud om vinteren. Det vil derfor være natu rligt at de statslige bygherrer i forbindelse med tilrettelæggelsen af deres udbud s-strategier også inddrager mulighederne for at udnytte eventuelle fordele ved at indhente tilbud om vinteren. Det skal dog understreges, at der ikke sigtes mod at diktere vinterbyggeri, da de offentlige bygherrer til enhver tid bør søge at optimere totaløkonomien i de enkelte projekter.AnbefalingerErhvervs- og Byggestyrelsen foreslå r: at det i ministeriernes resultatkontrakter med de statslige bygherrer henstilles, at muligheden for at udnytte eventuelle prisfordele ved vinterbyggeri indarbejdes som et element i den samlede udbudsstrategi.at kommunerne opfordres til en sæsonudjævningsindsatsfor de mindre bygge- og renoveringsopgaver med henblik på at udnytte eventuelle pris-fordele ved vinterbyggeri.2.3.Bedre a dgang til viden om vinterbyggeriDer synes i byggeriet at være ganske grundfæstede forestillinger om, hvad byggeri om vinteren indebærer af risici for forøgede byggeomkostninger, r e-duceret kvalitet, administrativt bøvl mv. Der er imi dlertid flere indikationer på, at disse risici kan reduceres gennem anvendelsen af allerede eksisterende teknologi og metoder samt ny viden på området .Det understreger behovet for at sikre, at byggeriets parter opnår adgang til den nyeste viden om de faktorer, der kan optimere byggeprocessen i forbindelse med vinterbyggeri. Ydermere vil en øget synlighed omkring de kort - og lang-sigtede gevinster ved brug af ny teknologi få betydning for bygherrens beslu t-ning om, hvorvidt der skal igangsættes bygge - og anlægsaktiviteter i vinterp e-rioden. Et højere vidensniveau vil således kunne reducere de risici, som aktø-rerne forbinder med vinterbyggeri og dermed skabe grundlaget for en stigende efterspørgsel og u dbud.Et ændret ansvarsforhold, hvor entreprenøren overtager det samlede ansvar for at bygge om vinteren, vurderes i sig selv at medføre en øget efterspørgsel efter viden og dermed også til en egentlig videnopby gning i sektoren. Der synes dog at være et behov for yderligere videnopbygning gennem en målrettet in d-sats på en række områder.Utilstrækkelig viden om vinterforanstaltninge rVinterforanstaltninger er fællesbetegnelsen for de metoder og værktøjer, der reducerer eventuelle vejrligsgener. Gennem udviklingen af vinterforanstalt-ninger er mulighederne for at imødekomme vej rliget blevet bedre, hvilket dog ikke har resulteret i en tilsvarende sæsonudjævning af byggeaktiviteterne. Et
14byggeri udført om vinteren antages fortsat at være to til fire procent dyrere end et tilsvarende byggeri udført om sommeren. Denne forskel synes dog at bygge på en traditionel tænkning omkring omkostninge rne ved at bygge om vinteren og ikke nødvendigvis på en viden om de muligheder, den teknologi-ske udvikling giver for at reducere omkostningerne på bl.a. vinterforanstalt-ninger.TotalinddækningAnvendelse af totalinddækning gør det muligt at fortsætte arbejdet på bygg e-pladsen stort set uforstyrret af årstiden og vejrforholdene. I en række forsøgs-byggerier dokumenteres der en bedre totaløkonomi som følge af en kortere byggeperiode og færre fejl og mangler ved aflev ering, samt færre sygedage og højere motiv ation blandt håndværkerne. Det har dog ikke været muligt at give et entydigt svar på, hvornår brugen af totalinddækning er lønsom. En forkla-ring herpå kan være, at d e tilbud der indhentes på totalinddækning endnu ikke er sammenlignelige som konsekvens af, at de ofte er baseret på individuelle forhandlinger i de enkelte projekter.En stor gruppe af entreprenører fravælger derfor at foreslå brugen af totalind-dækning af frygt for, at bygherren bliver afskrækket af de umiddelbare me r-omkostninger. Det antages sål edes, at specielt bygherren, der skal afholde ud-gifterne til vinterforanstaltninger, ikke har et større kendskab til de langsigtede gevinster, som brugen af totalinddækning kan medføre , herunder de kvalitets-fordele, der ligger i at opføre byggeriet under e t minimum af vejrligsgener.En større gennemsigtighed på markedet for vinterforanstaltninger i særlig grad for totalinddækninger må forventes at føre til en øget konkurrence, med deraf følgende lavere priser samt incitamenter til udvikling af ny teknologi på området.Trimmet vinterbyggeproces Vintervejrets indflydelse på byggeriet øger udfordringerne både i relat ion til planlægningen af byggeriet samt til den enkelte håndværkers udførelse af ar-bejdet på byggepladsen. De mere komplekse problemstilling er om vinteren øger antallet af løsninger, hvilket dels afstedkommer flere problemer i pla n-lægnings - og udførelsesfaserne og øget risiko for fejl og mangler, dels unde r-minerer grundlaget for videnopsamling. Der er derfor et behov for at se på a r-bejdsgangene på byggepla dsen ved byggeri om vinteren.UddannelseSet i lyset af at vinterperioden, ifølge vinterbekendtgøre lsens definition, strækker sig over en periode på syv måneder, er det bemærkelsesværdigt, at arkitekter, ingeniører og håndværkere ikke modtager undervisning om vinter-byggeri i deres grunduddannelse. Dermed bliver viden om vinterbyggeri til en vis grad selvlært, personbåren og vanskelig at v idereformidle.IndustrialiseringVed at flytte en del af produktionen fra byggepladser til mere kontrollerede forhold på fabrikker , hvor vejrligsproblemerne elimineres, vil det være muligt
15i højere grad at styre og kontrollere byggeprocessen, og dermed reducere by g-getiden og antallet af fejl og mangler. Samtidig bliver det også muligt i højere grad at kontrollere andre faktorer, fx arbejdsmiljøet og miljøbelastningen. Industrialiseringen af byggeriet har den sidegevinst, at generne ved vinterbyg-geri kan reduceres. Industrialisering af dansk byggeri pågår uafhængigt af sæ-sonudjævningsproblematikken , men det er vigtig, at byggeriets parter er op-mærksomme på de fordele for vinterbyggeriet en øget industrialisering medf ø-rer.Behov for ny viden og uddannelseDer arbejdes allerede i dag med sammenhængen mellem sæsonudjævning og behovet for øget viden om vinterbyg geri blandet andet i regi af Vinterkonsu-lenterne for Bygge- og Anlæg.En række nye initiativer kan dog overvejes i forlængelse heraf . Der kan sål e-des konstateres et behov for at kortlægge og synliggøre eksisterende typer af vinterforanstaltninger med fokus på priser og udbydere på markedet . I forhold til tidligere undersøgelser, bør der i nye analyser fokuseres på at tydeliggøre de gevinster, der ligger i at gøre brug af totalinddækn ing. Her tænkes i særlig grad på de økonomiske fordele, men også forhold o mkring produktivitet, kva-litet og arbejdsmiljø . Det er i den henseende nødvendigt ikke kun at synliggø-re de kortsigtede og projektrelaterede fordele, men også de mere langsigtede gevinster.Det forekommer endvidere uhensigtsmæssigt , at der ikke undervises i vinter-byggeri på uddannelsesinstitutionerne . Der bør derfor arbejdes for, at under-visning i typiske vinterproblematikker og -foranstaltninger indfø res i såvel grund- som efteruddannelsesforløb ene for arkitekter, ingeniører og håndvær-kere. Det er dog generelt opfattelsen, at tiltag, der retter sig mod en videnop-bygning på de pågældende områder, primært bør være initieret af byggeriets parter.AnbefalingerErhvervs- og Byggestyrelsen foreslår :at der igangsættes et forsknings/ -udregningsarbejde, der målr ettes sæso n-udjævningsproblematikken. Der kan i den henseende ses et behov for at videnopruste på de tekniske , økonomiskesamt de organisatori-ske/processuelle områder .at byggeriets parter arbejder for at indføre vinterbyggeri som en del af grund- og efteruddannelsesforløbene .