Arbejdsmarkedsudvalget 2005-06
AMU Alm.del Bilag 94
Offentligt
2618597_0001.png
CO
ai~ma
-
4
U
Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg
Christiansborg
1240 København K
Arbejdsmarkedsudvalget
AMU alm. del - Bilag 94
Offentligt
Ved Stranden 8
1061 København K
Tlf. 33 92 59 00
Fax 33 12 13 78
[email protected]
200'
o.
-s
www.bm.dk
21 DEC. 2005
Vedlagt sendes i 5 eksemplarer i fortsættelse af besvarelse af 15. juli 2005 af
spørgsmål nr. 40 og 41 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (Alm. del)
beskæftigelsesministerens svar på spørgsmål nr. S 373, stillet af Thomas
Adelskov (S).
Det fremgår af svarene på spørgsmål nr. 40 og 41, at spørgsmålet om støtte
til tyske arbejdstagere i Danmark søges yderligere belyst i den dansk-tyske
arbejdsgruppe om grænseoverskridende spørgsmål.
Arbejdsgruppen har imidlertid anbefalet, at spørgsmålet løses direkte mellem
Bundesministerium far Wirtschaft und Arbeit og det danske Beskæftigel-
sesministerium. Beskæftigelsesministeriet har derfor modtaget bidrag fra
Bundesministerium fur Wirtschaft und Arbeit og Arbejdsmarkedsstyrelsen
til brug for besvarelsen af de rejste spørgsmål.
Dette materiale er også sendt pr. e-post.
Vores sag
0725-0006
Claus
ort Frederiksen
14,
Jonas Berii
,iisberg
AMU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 94: Svar på spørgsmål nr. S 373, stillet af Thomas Adelskov, fra beskæftigelsesministeren
2618597_0002.png
Beskæftigelsesministerens besvarelse af § 20-spørgsmål nr.
S 373 af 18. oktober 2005 stillet af Thomas Adelskov (S).
Spørgsmål nr. S 373:
December 2005
"Finder ministeren det rimeligt, at tyske statsborgere, der står uden job og
modtager understøttelse fra den tyske stat, kommer til Danmark i jobtræning
med løntilskud, og hvilke initiativer vil ministeren tage for at forhindre, at
dette sker fremover?"
Vores sag
0725-0007
Svar:
Jeg har nu modtaget svar fra det tyske Bundesministerium far Wirtschaft und
Arbeit, der har oplyst, at der efter tysk lovgivning er mulighed for at give
støtte til jobtræning af tyske ledige på den danske side af grænsen. En sådan
jobtræning er underlagt en varighedsbegrænsning og sker i samarbejde med
AF i Danmark som led i EURES-samarbejdet.
AF Sønderjylland har derudover oplyst, at AF-regionens grænseoverskriden-
de formidling er organiseret i EURES Cross Border i et samarbejde mellem
arbejdsformidlingerne og arbejdsmarkedets parter på begge sider af grænsen.
Arbejdsmarkedsrådet og AF Sønderjylland har i forbindelse med det årlige
fællesmøde med Verwaltungsausschuss og Agentur fur Arbeit, Flensburg,
den 24. november 2005 rejst spørgsmålet om tyske arbejdsmarkedsredska-
bers mulige anvendelse i udlandet.
Det blev fra tysk side oplyst, at løntilskud ikke kan anvendes til udenlandske
arbejdsgivere. Virksomhedspraktik kan bruges i udenlandske virksomheder i
op til 12 uger. Virksomhedspraktik er ikke et tilskud til virksomheden, og
virksomheden betaler heller ikke løn til den ledige under praktikken. De 12
uger fordeler sig på 4 ugers praktik og 8 ugers uddannelse. Muligheden an-
vendes i meget få tilfælde. Hvor den anvendes, er det som hovedregel inden-
for områder, hvor der er flaskehalse. Ordningen har tidligere været brugt i
samarbejde med AF/EURES til gennemførelse af kortere introduktionskurser
for tyske slagteriarbejdere til ansættelse på sønderjyske slagterier.
På mødet blev parterne enige om at udarbejde fælles retningslinier for bru-
gen af nationale støtteordninger på den anden side af grænsen. Det grænse-
regionale samarbejde i EURES Cross Border, som hører under Agentur fur
Arbeit og AF, skal forestå arbejdet.
AMU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 94: Svar på spørgsmål nr. S 373, stillet af Thomas Adelskov, fra beskæftigelsesministeren
2618597_0003.png
Deltagerne i EURES Cross Border er ud over Agentur fur Arbeit og AF Søn-
derjylland arbejdstager- og arbejdsgiverorganisationer på begge sider af
grænsen, hvorved parternes interesser tilgodeses i udformningen af retnings-
linierne.
AF Sønderjylland har oplyst, at arbejdet med retningslinierne igangsættes
snarest. Retningslinierne vil blive udarbejdet i overensstemmelse med de
indmeldinger, som parterne bag EURES Cross Border har givet. Retningsli-
nierne vil bl.a. indeholde regler om varigheden af og indholdet af introdukti-
onsforløbet, som kan gennemføres som tysk virksomhedspraktik på det dan-
ske arbejdsmarked og i en dansk virksomhed. Den tyske myndighed eller
formidlingsaktør skal påse, at der er forsikringsdækning (person-, ansvars-
og tingsforsikring) i praktikperioden, samt at den tyske ledige er udstyret
med cpr-nummer og arbejdstilladelse m.v.
Retningslinierne bliver bindende i samarbejdskredsen, Agentur far Arbeit, de
tyske kommuners Socialzentren og AF Sønderjylland. Gramark (privat tysk
arbejdsformidling) og tyske private aktører tilbydes og forventes at tiltræde
samarbejdet.
På baggrund af oplysningerne fra AF Sønderjylland, herunder oplysningen
om udarbejdelse af retningslinier, finder jeg ikke anledning til at iværksætte
yderligere initiativer.
2/2