Notat Folketingets Europaudvalg cc: Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg Folketingets Socialudvalg Rådsmødet (beskæftigelses - og socialministre) den 8. december 2005: Referat. Resumé Rådsmøde  t stod i arbejdstidsagens tegn. Der blev ikke opnået enighed i s a- gen, selvom forhandlingerne viste villighed til bevægelse fra alle sider.   Den grundlæggende uenighed om, hvorvidt direktivet skulle indeholde en dato for udfasningen af opt out var det, der i sidste ende umuliggjorde en løsning. Derudover blev der opnået  delvis politisk enighed om PROGRESS og poli- tisk enighed om recast-direktivet. Formandskabet orienterede endvidere kort om det uformelle topmøde i  Hampton Court. Rådet  havde en udveksling af synspunkter om demografi og menneskelig kapital. EMCOs formand rap- porterede om status for eksaminationen af de nationale reformprogrammer (NRP). Endelig præsenterede Kommissionen og formandskabet direktivfo  r- slaget om overførsel af  supplerende pensionsrettigheder. Referat Følgende elementer kan fremhæves fra rådsmødet: Arbejdstidssagen Trods lange forhandlinger nåede Rådet   heller ikke i denne omgang til en af- tale. Den grundlæggende uenighed om, hvorvidt direktivet skulle indeho  lde en dato for udfasningen af opt out var det, der i sidste ende umuliggjorde en løsning.  På baggrund af formandskabets udspil  fremlagde visse lande et al- ternativt forslag om at fastsæ  tte en dato for udfasning af opt out’en, men samtidig gøre  det muligt for de lande, der kunne henvise til ”o bjektive krite- rier” , undtagelsesvist at forsætte opt out’en   . Disse lande skulle angive hvor- for, og for hvilke sektorer, og hvordan de i øvrigt ville sikre arbejdt agernes sikkerhed og sundhed samt drøfte dette indgående med arbejdsmarkedets parter. Forslaget blev hilst velkomment af mange delegationer, mens det blev afvist af formandskabet. Formandskabets forslag om en henvisning i opt out-bestemmelsen til flere ansættelsesforhold r- tolkning inden for rammerne af en opt out) blev afvist af en række lande. Drøftelserne viste ganske stor opbakning til Danmarks synspunkt om, at det eksisterende direktiv generelt måtte  fortolkes som gældende s- forhold og ikke pr. lønmodtager.  På dansk anmodning accepterede forman d- skabet at slette Kommissionens forslag til betragtning 2 og indsætte en ny neutral betragtning, således at status quo opretholdes. ldj JIC 15. december 2005 Sag nr. 7113-0009
s. 2/3 Formandskabets forslag indeholdt desuden en uforandret statustekst for for- handlingerne vedrørende de elementer af forslaget, der vedrørte   korrektion af EF-domstolens domme. Alle delegationer kunne tilslutte sig denne del. Vedrørende revisionen af opt out -bestemmelsen indeholdt formandskabets seneste forslag blandt de vigtigste følgende nye elementer: Der blev indsat en ny betragtning om, at opt out’en er en undtagelse fra hovedreglen. Der blev indsat et loft på 65 timer ved anvendelse af opt out’en re g- net over en referenceperiode på 3 måneder uanset antallet af ansæ t- telsesforhold. Der var tilknyttet en råds erklæring om, at opt out var e  n undtagelse fra den generelle regel om maksimal arbejdstid, hvorfor Rådet skulle følge og evaluere anvendelse af opt out samt muligheden for dens afvikling, og der skulle på et senere tidspunkt være en mulighed for at fastsætte en dato for en eve  ntuel udfasning af opt out’en. Dette seneste forslag kombineret med formandskabets manglende imød e- kommelse af det alternative forslag medførte en  afvisning fraen lang række lande, hvorefter formandskabet opgav at nå til enighed på rådsmødet. Mundtlig orientering fra Hampton Court Formandskabet gennemgik kort de seks prioriterede områder,  som stats- og regeringscheferne var blevet enige om på Hampton Court , herunder den demografiske udvikling. Demografi og human kapital - politisk drøfte lse/offentlig debat Drøft elserne viste enighed om, at ansvaret for imødegåelse af de dem  ografi- ske udfordringer altovervejende er det enkelte medlemslands anliggende. Alle delegationer nævnte vigtigheden af at udskyde tilbagetrækningen fra arbejdsmarkedet og nødvendigheden af opkva lificering og gode seniorpoli- tikker. En styrkelse af det generelle kvalifikationsniveau blev også fremh æ- vet. Sverige nævnte   sin idé om en Ligestillingspagt. Der forelå ingen tekst om emnet, men man forsikrede om, at der ikke var tale om nye initiativer el- ler processer. Fra dansk side erklærede   man sig positivt indstillet over for dette initiativ og imødeså   mere konkret information. Nationale reformprogrammer - affrapportering fra EMCO-formanden EMCO-formanden gennemgik de to papirer fra EMCO med hovedkonklusi- onerne frade netop gennemførte landeeksaminationer vedr. de tre priorit e- rede områder:  Tiltrække og fastholde flere i beskæftigelses ,styrke tilpa  s- ningsevnen og øge investeringerne i menneskelig kapital . PROGRESS - delvis politisk enighed/offentlig debat Der blev opnået delvis politisk enighed. Når der   foreligger en aftale om de finansielle perspektiver, vil man vende tilbage til spørgsmålet om budge  ttet og fordelingen mellem sektionerne. Recast-direktivet - politisk enighed/offentlig debat Rådet god kendte erklæringen om forældreorlov og bekræftede dermed den aftale om en løsning, som var forhandlet plads med E uropa-Parlamentet.
s. 3/3 Sagen vil blive vedtaget som et a-punkt på e t senere rådsmøde efter jurist  - lingvist gennemgangen. Information om supplerende pensionsrettigheder - information fra formand- skabet og Kommissionen Kommissionen redegjorde kort for baggrunden for og vigtigheden af direk- tivforslaget. Formandskabet konstaterede, at det var en meget kompleks sag, der ville kræve indgående forhandlinger    for at sikre den rette balance, og som også  i lyset af kravet om enstemmighed i hjemmelsgrundlaget måtte forventes at blive vanskelig. Eventuelt Østrig orienterede   om de kommende formandskabsaktiviteter. Ud over, at man forventede at fortsætte arbejdet m  ed arbejdstidsdirektivet, ville det overordnede fokus for det østrigske formandskab, og dagsordenen for det uformelle social- og beskæftigelsesministermøde    i januar 2006, være flex  i- curity og strømlining af den åbne koordinationsmetode på området for soc i- al sikring.