Gældende lov               Forslag til ny lovtekst                                                    


      


§ 35. (Ophævet).

 

 

§ 36. Kriminalforsorgen underretter kommunen, såfremt en dagpengemodtager undergives strafafsoning eller andre frihedsberøvende foranstaltninger, herunder varetægtsfængsling

§ 37. Personer, der modtager ydelser efter denne lov, skal underrette arbejdsgiveren om forandringer i deres forhold eller andre omstændigheder, der kan medføre ændring i eller bortfald af dagpengene, herunder arbejdsgiverens mulighed for at kunne modtage refusion.

 

Stk. 2. En person, der har tilsidesat sin oplysningspligt efter stk. 1 eller efter § 11 i lov om retssikkerhed og ad-ministration pÃ¥ det sociale omrÃ¥de eller i øvrigt mod bedre vidende uberettiget har modtaget ydelser efter denne lov, skal tilbagebetale det be-løb, der er modtaget med urette.

 

Stk.3 Inddrivelse sker efter reglerne for inddrivelse af personlige skatter.             

 

Stk 4. Krav på tilbagebetaling af for meget udbetalte ydelser efter loven, i delpension og i social pension.

 

 

 

 

§ 35   Krav på ydelser efter denne lov kan ikke gøres til genstand for udlæg eller anden retsforfølgning, med mindre der er forløbet 3 måneder fra den dag, hvor ydelsen kunne kræves udbetalt. Aftaler om eller transport i sådanne krav er ugyldige.

 

§ 36. Uændret ……..

 

 

§ 37    Personer og selska-ber, der modtager ydelser efter denne lov skal under-rette arbejdsgiveren og kom-munen om forandringer i deres forhold eller andre omstændigheder, der kan medføre ændring i eller bort-fald af dagpengene, herunder arbejdsgivers mulighed for at kunne modtage refusion.

 

Stk. 2. En person eller et selskab, der har tilsidesat sin oplysningspligt efter stk. 1 eller § 11 i Lov om Retssik-kerhed på det sociale område eller i øvrigt mod bedre vi-dende uberettiget har mod-taget ydelser efter denne lov, skal tilbagebetale det beløb, der er modtaget med urette.

 

 

Stk. 3. Uændret……..

 

 

 

Stk. 4. Uændret……..

 

 

 

 

Bemærkninger

 

Forslaget indeholder en min-dre redigering, hvorefter Dpl. § 39 stk. 1 flyttes til § 35, der har stået tom i 10 år.

Herudover er tilføjet : At aftaler om eller transport i krav på sygedagpenge ikke kan indgås.

Forslaget indebærer en yderligere beskyttelse af skadelidte/sygedomsramte, men kun frem til udbeta-lingstidspunktet.

 

§ 37 Dagpengelovens tekst om at ændringsunderretning alene skal tilgå arbejdsgiveren fremstår som forkert. Underretning om ændringer bør også sendes til dagpenge-adminitrator (kommunen) og ikke kun til arbejdsgiver

Ændringen udvider kredsen af ”personer”, der kan kræves tilbagebetaling fra til også at omfatte selskaber (juridiske personer), da det forudsættes, at der også hos arbejdsgivere sker fejlagtig indberetning eller undladelse af indberet-ning om forandrede forhold.

 

Hvis ændringen af stk. 1. foretages bør dette indebære, at der i tilfælde af for meget udbetalt refusion til en arbejdsgiver, kan foretages  modregning i ydelser efter loven.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 38. Der kan pålægges sel-skaber m.v. (juridiske per-soner) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.

 

 

 

Stk. 5. Arbejdsgivere, forsik-ringsselskaber og institutioner  der udbetaler personskade-erstatning/svie og smerte-godtgørelse har pligt til at foretage indberetning med orientering til skadelidtes op-holdskommune(r) ved 1. ud-betaling af erstatning/svie- og smertegodtgørelse til den på-gældende som følge af en personskade.

 

Stk. 6. Såfremt indberet-ningspligten ikke opfyldes ved 1. udbetaling af godt-gørelse eller erstatning til skadelidte, tillægges der kommunen  en forhøjet betaling af  det af  kommu-nen/staten udlagte dag-

pengebeløb på 10 %.

Manglende indberetning  be-virker, at forældelse efter 1908-lovens regler først be-gynder at løbe, når kommu-nen har udsendt regreskrav til den ansvarlige eller dennes forsikringsselskab.

Ved manglende indberetning svares der morarente af det udlagte sygedagpengebeløb fra det tidspunkt, hvor ind-beretning burde være fore-taget.

 

Stk. 7. Straffebestemmelserne i Dagpengelovens § 38 finder anvendelse på forannævnte indberetningspligt, når der foreligger gentagne overtrædelser af indberetningspligten.

 

§ 38 Uændret…..

 

 

 

 

 

Stk. 5.

Ændringen skal søge at gøre indberetningspligten effektiv samtidig med at kredsen af indberetningspligtige udvides.

Også selvforsikrede arbejds-givere bliver indberetnings-pligtige.

 

Yderligere ønskes der også indberetning fra Patientfor-sikringer, der efter lægefejl udbetaler godtgørelse/ erstat-ning til skaderamte. Indbe-retningspligten overholdes p.t. slet ikke. Der ses forsikrings-selskaber, der fratrækker udbetalte sygedagpenge i skl. erstatning uden at man finder sig forpligtet til at afregne til kommunerne.

 

Stk. 6.

Der er behov for en mærkbar og klar sanktion over for de der søger at berige sig ugrundet. Envidere foreslås en suspension af forældelsen i de tilfælde, hvor indberetning ikke foretages.

 

Der foreslås betaling af for-halingsrente, der løber fra tidspunkt, hvor indberetning burde have fundet sted. Forsendelsesrisikoen for manglende  indberetning søges pålagt den indberet-ningspligtige.

 

Stk. 7.

Det fremstår som stødende, at enkelte forsikringsselskaber efter næsten 10 år bevidst eller ubevist ikke har indført indberetning som en integre-ret del af sagsbehandlingen.

 

§ 38-Reglen om straf ses ikke anvendt i praksis.

 

§ 39. Krav på ydelser efter denne lov kan ikke gøres til genstand for udlæg eller anden retsforfølgning, med mindre der er forløbet 3 måneder fra den dag, hvor ydelsen kunne kræves udbetalt. Aftaler om sådanne krav er ugyldige.

 

Stk. 2. Hvis en person mod-tager dagpenge fra kommu-nen, jf. §§ 4, 10, 21 og 26, som følge af en lidelse for-voldt af en ansvarlig skade-volder, kan kommunen gøre regreskrav gældende for de udbetalte sygedagpenge, i det omfang de erstatningsretlige betingelser herfor er opfyldt.

 

Stk. 3. Forsikringsselskaber har pligt til at orientere skade-lidtes opholdskommune, når der udbetales erstatning til den pågældende som følge af en personskade.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 39. Hvis en person modta-ger dagpenge fra kommunen efter §§ 1, 4, 10, 19a, 21 og 26 som følge af en lidelse forvoldt af en ansvarlig ska-devolder, skal kommunen gøre regreskrav gældende for de udbetalte sygedagpenge mod den ansvarlige skade-volder i det omfang de erstat-ningsretlige betingelser er opfyldt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stk. 2. I arbejdsskadesager kan kommunen kun rejse krav mod en arbejdsgiver, hvis skaden eller lidelse skyldes arbejdsforhold, der anses for en overtrædelse af Arbejds-miljølovens regler.

 

Stk. 3. Kommunens anses i regressammenhæng for selvstændig 3. mand, der kan indtale sit regreskrav uafhængigt af om den skadelidte selv helt eller delvist rejser krav.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bestemmelsens stk. 1 er i dette ændringsforslag rykket frem som § 35, der ikke har benyttet gennem de seneste 10 år.

 

NYT stk. 1.

Bestemmelsen søges udvidet med §§ 1 og 19a for at sikre regres for flexydelsemodta-gere, der rammes af skader. Herudover søges indført re-gres for den dagpengeudgift, der flyder af en forældres pasning af et skaderamt barn.

 

Der bliver efter forslaget en pligt for kommunen at ind-drive dagpengeudgiften fra ansvarlige skadevoldere. Det bør noteres, at det fortsat for-udsættes, at de almindelige erstatningsregler er opfyldt.

 

NYT stk. 2.

Kommunens kan kun kræve regres i arbejdsskadesager hos arbejdsgiver for udbetalte re-fusionsbeløb, når Arbejdsmil-ljølovens regler er overtrådt.

 

NYT Stk. 3.

Kommunens skal kunne søge regres mod en ansvarlig ska-devolder uafhængigt af om skadelidte selv kræver erstat-ning for den påførte skade.

Det ligger fast at nogle skade-lidte føler sig presset til ikke at søge deres tab reguleret med arbejdsgiver.

Skadelidtes stilling bør ikke være normgivende for kom-

munens evt. fremsættelse af regreskrav.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 40. Socialministeren fastsætter særlige regler om dagpenge for søfarende.

 

 

 

 

 

Stk. 4. Kommunens regres-krav kan ikke reduceres med andre sociale ydelser, der bortfalder ved skadelidtes overgang til sygedagpenge.

 

 

 

 

 

 

 

 

Stk. 5. Regreskrav er for-faldent til betaling, når ud-

betaling fra kommunen har fundet sted.

 

 

Stk. 6. Forrentning af regres-krav foretages med sædvanlig

procesrente fra den dag der ligger en måned efter udsen-delse af kravet.

 

Stk. 7. Renteindtægter og bod, der beregnes efter § 37.6 anses for kompensation for kommunens administration af ordningen, hvorfor disse ind-tægter ikke indgår i kommu-nernes afregning af regres-beløb med Staten.

 

 

Stk. 8. Krav på regres efter foranstående bestemmelser forældes efter almindelige forældelsesregler for udbe-

taling af løbende ydelser –

5 år efter de enkelte ydelsers udbetaling.

 

 

 

 

 

§ 40 Uændret……

 

NYT Stk. 4.

Denne nye bestemmelse skal sikre fuld indbetaling af ud-betalte sygedagpenge, og uden at der skal foretages fra-drag for evt. besparelser af andre sociale ydelser. Parterne er herefter ikke berettiget til at foretage modregning i andre sociale, der ikke kommer til udbetaling under sygefravær. 

 

NYT Stk. 5

Spørgsmålet om kravets for-faldstid har i praksis voldt en del problemer, der søges elimineret med forslaget.

 

NYT Stk. 6.

Begyndelsestidspunktet for kravets forrentning har i praksis givet anledning til problemer, der søges elimi-neret med forslaget.

 

NYT Stk. 7.

Tilføjelsen er en præcisering af gældende praksis, der ikke tidligere ses indeholdt i regresbestemmelsen.

 

 

NYT Stk. 8.

Der har verseret en del sager om kravets forældelse. Den foreslåede tekst svarer til den på området gældende vejled-ning fra 2001, der ikke ses afspejlet i retspraksis.