Notat Godtgørelser i sager om overtrædelser af ligestillingslovgivningen I ligestillingslovgivningen er der for øjeblikket regler om tildeling af godtg ø- relser for overtrædelse af ligebehandlingslov  en og ligelønsloven. I ligebehandlingsloven kan der tildeles godtgørelse  i forbindelse med ansæ  t- telse, forfremmelse, forflyttelse, erhvervsuddannelse, arbejdsvilkår, afsked i- gelse og adgang til at udøve selvstændigt erhverv. I disse tilfælde er der ikke fastsat noget maksimum for godtgørelsens størrelse.   Hovedparten af de rejste sager i denne kategori har drejet sig om seksuel chikane. Ved afskedigelse pga. graviditet og barsel kan en godtgørelse ikke overstige 78 ugers løn.   Retspraksis med hensyn til udmåling af g odtgørelserne  viser, at niveauet for godtgørelser gennem de senere år er stigende  . I de første afsked i- gelsessager efter lovens ikrafttrædelse   udgjorde godtgørelserne et beløb på ikke over 3 måneders løn. I adskillige år har det hyppigste godtgøre lsesniveau været 6 måneders løn, men de seneste to år er godtgørelses niveauet yderligere hævet.   Domstolene og Ligestillingsnævnet   udmåler  nu ofte godtgørelse r sva- rende til 9 måneders løn, ikke mindst efter  , at Højesteret i U 2002.2435/3H tildelte en godtgø relse svarende til 6 måneders løn efter en kortvarig vikara  n- sættelse. Derudover har ligebehandlingsloven en bestemmelse om beskyttelse mod af- skedigelse på grund af  viktimisering. Godtgørelsen kan ikke overstige 39 ugers løn. Der er ikke kendte sager, hvo r viktimisering er blevet anerkendt. Ligelønsloven  har ligeledes en bestemmelse om viktimisering. Her kan godt- gørelsen ikke overstige 78 ugers løn. Der er to kendte domme om afskedige  l- se på grund af ligelønskrav. Virksomheden blev frifundet i den ene og k  lage- ren blev tilkendt en godtgørelse svarende til 6 måneders løn i den anden. Ligelønsloven indeholder ikke andre bestemmelser om godtgørelse. Implementering af ændringen af ligebehandlingsdirektivet  . L 17, der for tiden er under behandling i Folketinget gennemfører  Rådets direktiv 2002/73 af 23. september 2002. Direktivet ændrer ligebehandling  s- direktivet fra 1976. AAN ARC 2. december 2005 Sag nr. 6232-0071
s. 2/3 Direktivet indeholder en bestemmelse om, at der ikke må være loft over godtgørelser eller erstatning, som tildeles som kompensation for o vertræde  l- se af ligebehandlingsloven. I L17 foreslås , at de fastsatte maksimumsgrænser   for godtgørelsen  i li- gebehandlingsloven ophæves. Godtgørelsen  skal fortsat fastsættes af domstolene under hensyn til den e  n- kelte sags omstændigheder og med iagttag  else af det EU-retlige effektivi- tetsprincip. Forslaget om at ophæve   maksimumsgrænser   for godtgørelsen skyldes alene, at EF-domstolen har fastslået, at for at princippet om ligebehandling kan være effektivt, skal den erstatning, der i tilfælde af dets ove rtrædelse tildeles den lønmodtager, der har været udsat for forskelsbehandling, være tilstræ k- kelig i forhold til det tab den pågældende har lidt. EF-domstolen har således understreget, at forudgående fastsættelse af et maksimum kan udelukke en effektiv erstatning. Der henvises særligt til Draehmpaehl-dommen (sag C -180/95 af 22. april 1997), hvor det i præmis 22 også slås fast, at tilkendelse af godtgørelse for skade som følge af fo r- skelsbehandling på grund af køn i forbindelse med en ansættelse ikke kan være betinget af culpa. D  ette betyder, at de almindelige erstatningsregler ik- ke er tilstrækkelige i forbindelse med sager om overtrædelse af ligebehan d- lingsloven. Ligebehandlingslovens godtgørelsesbestemmelser har hidtil haft til formål at sikre den krænke  de en effektiv kompensation, og det er udgangspunktet, at reglerne om godtgørelse fortsat skal virke fleksibelt og effektivt, så domstol  e- ne har mulighed for at fastsætte godtgørelser under hensyn til lø nmodtagerens ansættelsestid og sagens omstændigheder i øvrigt. Det er ikke hensigten med forslaget at ændre på domstolenes og Ligesti   l- lingsnævnets udmålingspraksis, men alene at sikre, at loven ikke er til hinder for, at domstolene eller ligestillingsnævnet i de enkeltstående tilfælde, hvor der kunne være b  ehov for det, kan udmåle en godtgørelse uden at være b e- grænset af lovfastsatte maks  imumsgrænser. Hermed sikres, at det EU  -retlige effektivitetsprincip er gennemført korrekt i dansk ret.   Implementering af recastdirektivet Sammenskrivningen af 6 ligestillingsdirektiver det såkaldte recastdirektiv forventes vedtaget på det førstkommende rådsmøde den 8. december 2005. Når recastdirektivet skal gennemføres i dansk ret, kommer godtgørelsesb   e- stemmelsen i ændringen af ligebehandlingsdirektivet også til at omf   atte lige- lønsloven og loven om erhvervstilknyttede sikringsordninger.
s. 3/3 Det vil være nødvendigt at ophæve loftet på 78 ugers godtgørelse i viktimis e- ringsbestemmelsen i ligelønsloven, men der vil ske med samme understre g- ning af, at det ikke er meningen, at udmålingspraksis skal ændres    som i L 17. Derudover skal der indføres en godtgørelsesbestemmelse i ligelønsloven og i loven om erhvervstilknyttede pensionsordninger i forbindelse med overtræ- delser af disse to love. Allerede i dag er det muligt at få tilken dt en godtgørelse ved overtrædelse af ligelønsloven og loven om erhvervstilknyttede pensionsordninger, hvis man samtidig påberåber sig, at overtrædelsen også er en overtrædelse af ligeb e- handlingsloven. Det vil sædvanligvis være tilfældet, fordi sådanne ove rtræ- delser også vil være forskelsbehandling i forhold til arbejdsvilkår og derfor en overtrædelse af ligebehandlingsloven.