Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1 af 17. november 2005 fra Folketingets Europaudvalg. Spørgsmål nr. 1: Ministeren bedes oversende det brev fra Skleroseforeningen, som blev omtalt på mødet den 11. november 2005, samt sine kommentarer   til brevet, herunder redegøre for forholdet mellem opt out bestemmelsen  i EU's arbejdstidsdirektiv og servicelovens § 77. Svar:   Ministeriets brevveksling med Scleroseforeningen oversendes hermed. Jeg mener, at Scleroseforeningens henvendelse til ministeriet på ganske klar vis redegør for, hvordan en hensigtsmæssig tilrettelæggelse af vagter under hjælperordningen, der har hjemmel i servicelovens § 77, kan komme i ko  n- flikt med § 4 i lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet, som fastsætter e  t loft over den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid på 48 timer. Servicelovens § 77, stk. 1 og 2 ser således ud: § 77. Kommunen yder et tilskud til dækning af udgifter ved ansættelse af hjælpere til pleje, overvågning og ledsagelse til personer med bety   delig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der har et aktivitetsni- veau, som gør det nø  dvendigt at yde en ganske særlig støtte. Stk. 2. Tilskud efter stk. 1 forudsætter, at modtageren selv er i stand til at administrere hjælpeordningen, her  under at ansætte den nødvendige hjælp og være ansvarlig for den daglige arbejdstilrettelæggelse. Som det ses, er den handicappede arbejdsgiver for hjælperen, og da der ikke findes nogen overenskomst på området, er der ikke e  fter de gældende danske regler mulighed for at afvikle hviletid i den rådighedstid, der ellers udgør en betydelig del af en handicaphjælpers 24  -timers vagt, og dermed undlade at medregne rå dighedstiden i beregningen af den ugentlige arbejdstid. § 19 i arbejdstilsynets bekendtgørelse  om hviletid og fridøgn  bestemmer fø l- gende: § 19. Vedkommende arbejdsgiverpart og lønmodtagerorg anisation kan aftale, at den daglige hvileperiode i et begrænset omfang kan udskydes e  l- ler nedsæ  ttes til 8 timer. November 2005 Vores sag 7161-0014
2/2 Stk. 2. De i stk. 1 nævnte parter kan endv  idere aftale, at den daglige hvileperiode ved rådighedstjeneste kan udskydes eller nedsættes til 8 t   i- mer, og at hvileperioden kan ligge i rådighed stjenestetiden. En ændring af Arbejd  stilsynets bekendtgørelse, så det fx også bliver muligt at aftale afvikling af hviletid i den inaktive rå dighedstid uden overenskomst, ville set med danske øjne  kunne løse problemet med handicaphjælpernes a   r- bejdstid, men det er problematisk at ændre reglerne på en måde, der direkte går imod domst olens praksis (SIMAP-dommen). Af samme grund ville det heller ikke i dag være muligt at afhjælpe probl e- met ved at indgå en kollektiv overenskomst, hvis noget sådant ellers kunne lade sig gøre. De gældende danske overenskomster fx på sundhedsområdet strider således også mod domstolens   praksis, selvom de er i overensstem- melse med Arbejdstilsynets bekendtgørelse. Indførelse af en adgang til på grundlag af skriftlig individuel aft  ale at fravige loftet på 48 timer  vil derimod kunne løse det af Scl eroseforeningen rejste problem med handicaphjælpernes arbejdstid  , uden at gæl  dende EU-ret an- fægtes, og opt out  -bestemmelsen i det gældende arbejdstidsdirektiv   kan der- med bruges til via en lovændring at sikre, at hjælperordningen efter servic e- lovens § 77 kan fungere optimalt.