Den 23. november 2005 UDKAST Forslag til Lov om medarbejderindflydelse i SCE-selskaber.1 Kapitel 1 Lovens anvendelsesområde samt definitioner § 1.  Loven gælder ved stiftelse af S  CE-selskaber, som skal have vedtægtsmæssigt hjemsted i Danmark, og for SCE-selskaber, der har vedtægt  smæssigt hjemsted i Danmark. Stk. 2. §§ 1-3, 9, 21, stk. 3 og 4, 36-40 samt kapitel 7 og 8 gælder tillige for   juridiske personer med vedtægtsmæssigt hjemsted i Danmark, der deltager i stiftelsen af et S CE-selskab, som skal have vedtægtsmæssigt hjemsted uden for Danmark, eller som er datterselskaber til et S CE-selskab, og driftsenheder beliggende i Danmark, som er driftsenheder af et SCE-selskab. Stk. 3. Kapitel 2, 3 og 4 finder ikke anvendelse for SCE-selskaber, der udelukkende stiftes af fysiske personer eller af fysiske personer og en enkelt anden form for juridisk person, der tilsammen beskæftiger færre end 50 medarbejdere eller som beskæftiger 50 medarbejdere eller mere i kun én medlemsstat, jævnfør d   og § 42. § 2.  Ved et SCE-selskab forstås et selskab, der er stiftet i overensstemmelse med Rådets forordning (EF) nr. 1435/2003 af 18. august 2003 om statut for det europæiske andelsselskab (SCE). Stk. 2. Ved deltagende juridiske personer forstås de  fysiske personer, selskaber, virksomheder, herunder andelsselskaber, der deltager direkte i stiftelsen af et SCE-selskab. Stk. 3. Ved datterselskab af en juridisk person eller et SCE-selskab forstås i denne lov en virksomhed, som den juridiske person eller SCE-selskabet udøver en bestemmende indflydelse på, jf. lov nr. 371 af 22. maj 1996 om europæiske samarbejdsu  dvalg § 6. Stk. 4. Ved driftsenhed forstås et arbejdssted, der er en del af  en juridisk person, såsom en filial, en afdeling eller tilsvarende enhed. Stk. 5. Ved berørte datterselskaber eller  driftsenheder forstås datterselskaber eller  driftsenheder, der er knyttet til en deltagende juridisk person, og som skal være datterselskab eller   driftsenhed af et SCE-selskab, når dette stiftes. Stk. 6.  Ved særligt forhandlingsorgan forstås det organ, der nedsættes for at føre forhandlinger med de deltagende juridiske personers kompetente organer om indførelse af ordninger for medarbejderindflydelse i SCE-selskabet. Stk. 7.  Ved repræsentationso  rgan forstås medarbejdernes repræsentationsorgan, der nedsættes med henblik på at informere og høre medarbejderne i S  CE-selskabet, datterselskaber og driftsenheder og for i givet fald at udøve medarbejdernes medbestemmelsesret i S CE-selskabet. 1 Loven gennemfører Rådets d  irektiv nr. 2003/72/EF af 22. juli 2003 om supplerende bestemmelser til statutten for det europæiske andelsselskab for så vidt angår medarbejderindflydelse, (EF -Tidende 2003 nr. L 207, s. 25).
Stk. 8.  I denne lov forstås ved medarbejderindflydelse enhver ordning, herunder information, høring og medbestemmelse, der giver medarbejderne adgang til indflydelse på de afgørelser,    SCE- selskabet skal træffe. Stk. 9. Ved information forstås S CE-selskabets kompetente organs videregivelse af oplysninger til medarbejdernes repræsentanter på et tidspunkt, på en måde og med et indhold, der giver disse grundlag for en stillingtagen. De oplysninger, der skal gives, skal angå S CE-selskabet og ethvert af dets datterselskaber eller driftsenheder, der er beliggende i et andet land, eller angå spørgsmål, der går ud over de besluttende organers beføjelser i ét land. Stk. 10. Ved høring forstås etablering af dialog og udveksling af synspunkter mellem medarbejdernes repræ  sentanter og SCE-selskabets kompetente organ på et tidspunkt, på en måde og med et indhold, der sætter medarbejdernes repræsentanter i stand til på grundlag af de modtagne oplysninger at give udtryk for deres mening om det kompetente organs påtænkte forans   taltninger, som der kan tages hensyn til i SCE-selskabets beslutningsproces. Stk. 11.  Ved medbestemmelse forstås den indflydelse, som medarbejderne direkte eller gennem repræsentanter udøver på en juridisk persons virksomhed, i kraft af retten til a) at vælge eller udpege nogle af medlemmerne af   den juridiske persons tilsyns - eller administrationsorgan, eller      b) at anbefale eller modsætte sig udnævnelsen af nogle eller alle medlemmer af den juridiske persons tilsyns- eller administrationsorgan. Kapitel 2 Det særlige forhandling  sorgan Fremgangsmåde § 3. Efter offentliggørelsen af en plan for stiftelse af et SCE -selskab, skal ledelses- eller administrationsorganerne i samtlige de deltagende juridiske personer så hurtigt som muligt træffe    de nødve ndige foranstaltninger til at indlede forhandlinger med repræsentanter for de juridiske personers medarbejdere om en ordning for medarbejderindflydelse i SCE-selskabet. Stk. 2. Som en del af de nødvendige foranstaltninger skal medarbejderne i de  deltagende juridiske personer og i de berørte datterselskaber eller  driftsenheder gives oplysninger om a)  navnene på de deltagende  juridiske personer og berørte datterselskaber og  driftsenheder, og b)  antallet af medarbejdere i de forskellige medlemsstater. Nedsættelse § 4.  Der skal oprettes et særligt forhandlingsorgan, der repræsenterer medarbejderne i de deltagende juridiske personer, berørte datterselskaber og  driftsenheder. Hvis der ikke er medarbejdere i nogle af de deltagende juridiske personer, berørte datterselskaber og  driftsenheder, kan et SCE- selskab dog stiftes uden at et særligt forhandlingsorgan er oprettet. § 5.  Det særlige forhandlingsorgan skal  , i forhold til de i §§ 12 og 19 nævnte frister, anses for nedsat 10 uger efter, at medarbejderne i samtlige deltagende juridiske personer, berørte datterselskaber og driftsenheder har modtaget de i § 3, stk. 2, nævnte oplysninger, medmindre a  ndet aftales.
Antallet af medlemmer i det særlige forhandlingsorgan § 6.  Pladser i det særlige forh  andlingsorgan tildeles i forhold til det antal medarbejdere, som de deltagende juridiske personer, berørte datterselskaber eller  driftsenheder beskæftiger i hver stat, hvor direktiv 2003/72 er gæ  ldende.      Stk. 2. Medarbejderne i hver stat, hvor direktiv 2003/72 er gældende, tildeles en ordinær plads i det særlige forhandlingsorgan for hver 10 % eller en del heraf som medarbejderne i et land udgør af det samlede antal medarbejdere i de deltagende juridiske personer, berørte datterselskaber og driftsenheder i samtlige lande. § 7.  Stiftes et SCE-selskab ved fusion, tildeles medarbejderne i hver medlemsstat det antal yderligere pladser, som er nødvendige for at sikre, at et medlem fra hver t af de ophørende andelsselskaber, der er registreret i og har medarbejdere i den pågældende medlemsstat, er repræsenteret. Antallet af yderligere pladser kan dog ikke overstige   20 % af de ordinære pladser.       Stk. 2. Overstiger antallet af deltagende andelsselskaber det samlede antal af pladser, skal de yderligere pladser tildeles medarbejderne i de andelsselskaber, der har flest medarbejdere, og som ikke er tildelt en ordinær plads i medfør af § 6. § 8.  Enhver medarbejder, der er ansat i deltagende juridiske personer, berørte datterselskaber og driftsenheder på tidspunktet for meddelelse af informationerne i henhold til § 3, indgår i opgørelsen af antal beskæftigede. Valg af repræsentanter til det særlige forhandlingsorgan i Danmark § 9.  Medlemmer af det særlige forhandlingsorgan, der vælges i Danmar k, vælges blandt de ansatte af medarbejderrepræsentanterne i samarbejdsudvalgene i deltagende   juridiske personer, berørte datterselskaber og driftsenheder. Hvor samarbejdsudvalg ikke er oprettet, vælges medlemmerne af tillidsrepræsentanterne. Hvis der ikke   er valgt tillidsrepræsenta  nter, eller hvis det aftales mellem ledelsen og de ordinære repræsentanter for lønmodtagerne, vælges medlemmerne af samtlige lønmodtagere.  Når medlemmer af det særlige forhandlingsorgan vælges blandt sam tlige lønmodtagere opstilles om muligt kandidater af begge køn. Stk. 2. Såfremt der inden valget stilles krav herom, kan samarbejdsudvalget eller gruppen af tillidsrepræsentanter suppleres med repræsentanter for grupper, der ikke er repræsenteret gennem de ordinære samarbejdsudva  lgsmedlemmer eller tillidsrepræsentanter. Det særlige forhandlingsorgans opgaver § 10.  De kompetente organer i de deltagende selskaber skal informere det særlige forhandlingsorgan om planen for og forløbet af stiftelsen af S CE-selskabet, indtil selskabet registreres. § 11.  Det særlige forhandlingsorgan kan forhandle med de deltagende   juridiske personer om en aftale, der fastsætter ordninger for medarbejderindflydelse i S  CE-selskabet. Aftalen skal være skriftlig. § 12.  Forhandlingerne skal indledes, så snart det særlige forhandlingsorgan er nedsat, og kan fortsætte i 6 måneder, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.  Parterne kan i fællesskab beslutte at fortsætte forhandlingerne ud over den i stk. 1 nævnte periode i indtil ét år fra tidspunktet for nedsættelsen af det særlige forhandlingsorgan. § 13.  Det særlige forhandlingsorgan kan i forbindelse med forhandlingerne anmode om bistand til sit arbejde fra sagkyndige, som det selv udpeger, eksempelvis fra europæiske faglige organisat  ioner. Hvis det er hensigtsmæssigt for at skabe sammenhæng og konsekvens udover det nationale niveau, kan disse sagkyndige være til stede som rådgivere ved forhandlingerne med selskabets kompetente organ, når det særlige forhandlingsorgan har anmodet he   rom. Stk. 2.  De deltagende juridiske personer afholder udgifterne i forbindelse med forhandlingerne og det særlige forhandlingsorgans virksomhed, herunder udgiften til mindst én sagkyndig. Afstemning i det særlige forhandlingsorgan § 14.  Det særlige forhandlingsor  gan træffer sine beslutninger med simpelt flertal af me  dlemmer, som endvidere skal repræsentere et flertal af medarbejderne, medmindre andet følger af §§ 15 og 16. Stk. 2.  Hvert medlem af forhandlingsorganet har én stemme. § 15.  Hvis forhandlingerne fører til en indskrænkning af medbestemmelsesretten skal mindst to trediedele af medlemmerne af det særlige forhandlingsorgan, som repræsenterer mindst to tredi edele af medarbejderne fra mindst to lande, stemme herfor.       Stk. 2.  Stk. 1 finder kun anvendelse når: 1) Stiftelsen af SCE-selskab sker ved fusion, og mindst 25 % af det samlede antal medarbejdere i samtlige deltagende andelsselskaber er omfattet af medbestemmelsesordningen. 2) SCE-selskabet stiftes på enhver anden måde, hvis medbestemmelses  ordningen omfatter mindst 50 % af det samlede antal medarbejdere i de deltagende juridiske personer. Stk. 3. Medbestemmelsesretten er indskrænket, hvis andelen af medlemmerne af   SCE-selskabs tilsyns- eller administrationsorgan bliver mindre end den største andel, som medarbe jderne har haft adgang til at råde over i mindst ét af de deltagende juridiske personer. Stk. 4. Hvis der er forskellige former for medbestemmelse i de deltagende juridiske personer, kan det særl  ige forhandlingsorgan træffe   beslutning om, hvilken af disse former der skal indføres i S CE- selskabet. Hvis det særlige forhandlingsorgan ikke træffer en sådan beslutning, vil den form for medbestemmelse, der omfatter flest medarbejdere i samtlige deltagende juridiske personer, berørt e datterselskaber og driftsenheder, være gæ ldende i SCE-selskabet.      Stk. 5. Det særlige forhandlingsorgan underretter de kompetente organer i de deltagende   juridiske personer om den beslutning, der træffes i medfør af stk. 4. Ingen forhandlinger § 16.  Det særlige forhandlingsorgan kan med mindst to tredjedele af stemmerne fra medle  mmer, der repræsenterer mindst to tredjedele af medarbejderne, som er beskæftiget i mindst to lande, beslutte ikke at indlede forhandlinger eller at afbryde forhandlingerne og i stedet støtte sig på gæ ldende regler om information og høring af medarbejderne i de lande, hvor SCE -selskabet har medarbejdere.      Stk. 2. Stiftes et SCE-selskab ved omdannelse, finder stk. 1 ikke anvendelse, hvis der er medbestemmelse i det andelsselskab, der skal omdannes.      Stk. 3. Det særlige forhandlingsorgan indkaldes tidligst 2 år efter, at en beslutning er truffet i henhold til stk. 1, hvis der skriftligt anmodes herom af mindst 10 % af medarbejderne i SCE-
selskabet, dets datterselskaber og driftsenheder eller medarbejdernes repræsentanter, medmindre parterne enes om andet. § 17.  En aftale om medarbejderindflydelse, jf. § 11, skal mindst fastsætte fø   lgende: 1) Aftalens anvendelsesområde. 2) Sammensætningen af samt an  tallet af medlemmer og fordelingen af pladser i det repræsentat  ionsorgan, der skal være i dialog med SCE  -selskabets kompetente organ som led i informationen og høringen af medarbe jderne i dette og berørte datterselskaber og  driftsenheder. 3) Repræsentation  sorganets beføjelser samt proceduren for information og h ø ring af organet. 4) Hyppigheden af repræsentationsorganets møder. 5) De finansielle og materielle midler, som stilles til rådighed for repræsentat   ionsorganet. 6) De nærmere regler for gennemførelse    af informations- og høringsprocedurer, hvis parterne u nder forhandlingerne beslutter at indføre sådanne i stedet for at nedsætte et repræsentationsorgan. 7) Indholdet af ordninger om medbestemmelse, hvis parterne under forhandlingerne beslutter at indføre  sådanne, herunder a) det antal medlemmer i SCE-selskabets tilsyns- eller administrationsorgan, som medarbejderne har ret til at vælge, udpege, anbefale eller modsætte sig, b) de nærmere regler for, hvorledes medarbejderne kan vælge, udpege, anbefale el ler modsætte sig udpegning af disse medlemmer, samt c) disse medlemmers rettigheder. 8) Aftalens ikrafttrædelsesdato, varighed, tilfælde hvor aftalen bør genforhandles og genforhandlingsproceduren. Stk. 2. Aftalen kan fastsætte ordninger for medarbe  jderes ret til at deltage i generalforsamlinger eller sektions- eller sektormøder i overensstemmelse med artikel 9 i direktiv 2003/72 og artikel 59, stk. 4 i forordning (EF) nr. 1435/2003. § 18.  Hvis et SCE-selskab stiftes ved omdannelse, skal aftaler om medarbejderindflydelse fastsætte mindst samme niveau for alle aspekter af medarbejderindflydelse som det, der findes i det andelsselskab, der skal omdannes til et SCE-selskab. Kapitel 3 Referencebestemmelser Nedsættelse af og kompetence for repræs entationsorganet § 19.  Der nedsættes et repræsentationsorgan for information og høring efter reglerne i dette kapitel, når 1) parterne er enige om det, eller 2) der inden for den i § 12 nævnte frist ikke er indgået nogen aftale som anført i § 11, og de t kompetente organ i hver af de deltagende juridiske personer beslutter at gennemføre stiftelsen, og det sæ  rlige forhandlingsorgan ikke har truffet den beslutning, der nævnt i § 16. § 20.  Repræsentationsorganet har kun kompetence med hensyn til informat  ion og høring om spørgsmål, der vedrører SCE   -selskabet, datterselskaber eller driftsenheder, der er beliggende i et andet
land, eller vedrører spørgsmål, der går ud over de beføjelser, de besluttende organer i datterselskaber eller driftsenheder har i ét land. § 21.  Repræsentationsorganet består af medarbejdere i S   CE-selskabet og dettes datterselskaber. Medlemmerne vælges af medarbejderrepræsentanterne eller i mangel heraf af alle medarbejderne. Stk. 2. Medarbejderne i hver stat, hvor direktiv 2003/72 er gældende, skal tildeles en plads i repræsentationsorganet for hver 10 % eller en del heraf, som medarbejderne i et land udgør af det samlede antal medarbejdere i SCE-selskabet, datterselskaber og driftsenheder i samtlige lande. Stk. 3. Medlemmer af repræsentationsorganet, der vælges i Danmark, vælges blandt de ansatte af medarbejderrepræsentanterne i samarbejdsudvalgene. Hvor samarbejdsudvalg ikke er oprettet vælges medlemmerne af tillidsrepræsentanterne. Hvis der ikke er valgt tillidsrepræsentanter, ell er hvis det aftales mellem ledelsen og de ordinære repræsentanter for lønmodtagerne, vælges me dlemmerne af samtlige lø nmodtagere. Når medlemmer af det særlige forhandlingsorgan vælges blandt samtlig e lønmodtagere opstilles om  muligt kandidater af begge køn . Stk. 4. Såfremt der inden valget stilles krav herom, kan samarbejdsudvalget eller gruppen af tillidsrepræsentanter suppleres med repræsentanter for grupper, der ikke er repræsenteret gennem de ordinære samarbejdsudvalgsmedlemmer eller tillidsrepræsentan ter. Stk. 5. Hvis repræsentationsorganet består af mere end 10 medlemmer, vælger organet blandt disse et forretningsudvalg, der højst må bestå af 3 medlemmer. Stk. 6. Repræ  sentationsorganet vedtager selv sin forretningsorden. § 22.  SCE-selskabets kompetente organ skal underrettes om sammensætningen af repræsentat  ionsorganet. § 23.  Repræsentationsorganet skal en gang om året undersøge om fo randringer inden for SCE- selskabet, dets datterselskaber og driftsenheder medfører, at fordelingen af pla dser, jf. § 21, stk. 2, ville være anderledes. I så fald skal repræsentationsorganet konstituere sig på ny, så forandringerne afspejler sig i sammensætningen, i overen  sstemmelse med det i § 21, stk. 2 anførte om fordeling af pladser. § 24.  Fire år eft er, at repræsentationsorganet er nedsat efter reglerne i dette kapitel, skal repræ  sentationsorganet overveje, hvorvidt der er behov for at indlede forhandlinger med henblik på indgåelsen af den aft ale, der er nævnt i § 11, eller om repræsentationsorganet s kal fortsætte som hidtil.       Stk. 2. Bestemmelserne om indholdet af en aftale om nedsættelse af et repræsentationsorgan i § 17 finder tilsvarende anvendelse for repræsentationsorganet, hvis det besluttes at indlede forhan  dlinger i henhold til stk. 1. Stk. 3. Hvis der ikke er indgået nogen aftale i henhold til stk. 1, når den i § 12 anførte frist herfor er udløbet, fortsætter r   epræsentationsorganet som hidtil efter regle  rne i dette kapitel. Møde § 25.  Repræsentationsorganet har krav på at møde s med SCE-selskabets kompetente organ mindst en gang om året på grundlag af regelmæssige rapporter, der udarbejdes af det kompetente organ, om udviklingen i SCE-selskabets aktiviteter og planlægning. De lokale ledelser underrettes herom.      Stk. 2. Inden mødet skal SCE -selskabet give repræsentationsorganet dagsordner for møder i administrations-, ledelses- eller tilsynsorganet og kopier af alle dokumenter, der forelægges generalforsamlingen.
      Stk. 3. Mødet skal navnlig vedrøre   SCE-selskabets struktur, den økonomiske og finansielle situation, den forventede udvikling i aktiviteterne og af produktion og salg, initiativer med hensyn til virksomhedernes sociale ansvar, den forventede beskæftige  lsessituation og -tendens, investeringer, væsentlige ændrin ger i organisationen, indførelse af nye a rbejdsmetoder eller fremstillingsprocesser, produktionsoverførsel, fusioner, nedskæringer eller lu   kning af virksomheder, driftsenheder eller væsentlige dele heraf og kollektive afskedigelser. § 26.  Under ganske særlige omstændigheder, der har væsentlig indflydelse på medarbejdernes interesser, herunder navnlig udflytning, lukning af driftsenheder eller virksomheder, overførsel eller kollektive afskedigelser, har repræsentationsorganet krav på at blive inform   eret.          Stk. 2. Repræsentationsorganet eller, hvis repræsentationsorganet navnlig i hastende tilfælde beslutter dette, forretningsudvalget har under de i stk. 1 nævnte omstændigheder efter anmodning krav på at mødes med SCE  -selskabets kompetente organ eller med repræsentanter med egen beslutningskompetence på et hvilket som helst mere relevant ledelsesniveau inden for SCE -selskabet for at blive informeret og hørt om foranstaltninger, der har væsentlig indflydelse på medarbejdernes interesser.      Stk. 3 I de tilfælde, hvor SCE  -selskabets kompetente organ beslutter ikke at handle i overensstemmelse med repræsentationsorganets udtalelse, har repræsentationsorganet ret til et yderligere møde med SCE -selskabets kompetente organ i forsøget på at nå til e   nighed.     Stk. 4. Hvis der holdes møde med forretningsudvalget, skal de medlemmer af repræsentationso  rganet, som repræsenterer medarbejdere, der er direkte berørt af de pågældende foranstaltninger, også have ret til at delt age.      Stk. 5. Ovennævnte   møder får ikke indflydelse på SCE   -selskabets kompetente organs beføjelser.      Stk. 6. Inden møder med S CE-selskabets kompetente organ har repræsentationsorganet eller forretningsudvalget, om fornødent i udvidet sammensætning i overensstemmelse med stk. 4   , ret til at holde møde, uden at S CE-selskabets kompetente organs repræsentanter er til stede. § 27.  Medlemmerne af repræsentationsorganet underretter, jf. dog §   45, stk.1 om tavshedspligt, medarbejderrepræse  ntanterne i SCE-selskabet, datterselskaber og driftsenheder om indholdet og resultatet af de informations- og hø ringsprocedurer, der er iværksat efter dette kapitel. § 28.  Repræsentationsorganet eller forretningsudvalget kan lade sig bistå af særlige sagkyndige efter medlemmernes eget valg. § 29.  Repræsentationsorganets medlemmer skal have fri med løn til efteruddannelse, hvis det er nødvendigt for varetagelsen af deres opg aver i repræsentationsorganet. § 30.  Repræsentationsorganets udgifter afholdes af SCE  -selskabet, der skal stille tilstrækkelige midler til rådighed for organets medlemmer til, at de kan varetage deres opgaver på passende m  å de. Stk. 2. SCE-selskabet afholder specielt udgifterne til tilrettelæggelse af møderne og tolkning, opholds- og rejseudgifter for medlemmerne af repræsentationsorganet og forretningsudvalget samt for mindst én særlig sagkyndig, medmindre a ndet er aftalt.      § 31. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte budgetregler for repræsentat ionsorganets drift.
Kapitel 4 Referencebestemmelser om medbestemmelse § 32. Bestemmelserne om medbestemmelse i dette kapitel finder anvendelse i følgende tilfæ   lde: 1) SCE-selskabet stiftes ved omdannelse, og regler om medbestemmelse i tilsyns- eller administrationsorganet fandt anvendelse i et andelsselskab, der omdannes til et SCE-selskab. 2) SCE-selskabet stiftes ved fusion, og en eller flere former for medbestemmelse inden SCE- selskabets registrering a) omfattede mindst 25 % af det samlede antal medarbejdere i alle de deltagende andelsselskaber, eller b) fandt anvendelse i mindst et deltagende andelsselskab, forudsat det særlige forhandlingsorgan træ  ffer beslutning om anvendelse af bestemmelserne om medbestemmelse i dette kapitel. 3) SCE-selskabet stiftes på enhver anden måde  , hvis en eller flere former for medbestemmelse inden SCE-selskabets registrering fandt anvendelse i et eller flere deltagende selskaber og omfattede: a) mindst 50 % af det samlede antal medarbejdere i alle deltagende juridiske personer, eller b) medarbejdere i mindst en deltagende juridisk person, forudsat det særlige forhandlingsorgan træ  ffer beslutning om anvendelse af bestemmelserne om medbestemmelse i dette kapitel. Stk. 2.  De kompetente organer i deltagende juridiske personer skal underrettes om de beslutninger, det særlige forhandlingso  rgan måtte træffe i henhold til stk. 1. § 33.  Stiftes et SCE-selskab ved omdannelse, og fandt reglerne i en medlemsstat vedrørende medarbejdernes medbestemmelse i tilsyns- eller administrationsorganet anvendelse inden registreringen, finder alle dele af medbestemmelsesordningen fortsat anvendelse i SCE-selskabet. Stk. 2. I andre tilfælde af stiftelse af et SCE  -selskab har medarbejderne i SCE-selskabet, datterselskaber og driftsenheder eller repræsentationsorganet ret til at vælge, udpege, anbefale ell er modsætte sig udpegelsen af et antal af medlemmerne af SCE  -selskabets tilsyns- eller administrationsorgan, som svarer til den størst mulige andel af pladser, medarbejderne kunne råde over i de deltagende juridiske personers kompetente organer inden SCE-selskabets registrering.      § 34.  Hvis der ikke fandtes bestemmelser om medbestemmelse i de deltagende juridiske personer inden SCE-selskabets registrering, er SCE-selskabet ikke forpligtet til at indføre bestemmelser om medarbejdermedbestemmelse. § 35.  Repræsentationsorganet beslutter 1) hvordan pladser i tilsyns- eller administrationsorganet fordeles mellem de medlemmer, der repræsenterer medarbejderne i de stater, hvor direktiv 2003/72 er gældende, eller 2) hvordan medarbejderne i SCE-selskabet kan anbefale eller modsætte sig udpegelsen af medlemmerne i disse organer i forhold til den del af SCE-selskabets medarbejdere, der er beskæftiget i hver stat. § 36.  Hvis der forud for stiftelsen af SCE-selskabet i vedtægter eller ved aftale i et e  ller flere danske, deltagende andelsselskaber var fastsat én fremgangsmåde i forbindelse med valg af medarbejderrepræsentanter til bestyrelsen, finder denne fremgangsmåde anvendelse i forbindelse med valg af repræsentanter til de pladser i SCE  -selskabets tilsyns- eller administrationsorgan, der i henhold til § 35 er tildelt repræsentanter for medarbejderne i Danmark. Stk. 2. Hvis der forud for stiftelsen af SCE-selskabet i vedtægter eller ved aftale i to eller flere danske, deltagende andelsselskaber var fastsat indbyrdes forskellige fremgangsmåder i forbindelse
med valg af medarbejderrepræsentanter til bestyrelsen, skal den fremgangsmåde, der fandt anvendelse i forhold til flest medarbejdere blandt samtlige medarbejdere i de danske, deltagende andelsselskaber, anvendes i forbindelse med valg af repræsentanter til de pladser i SCE  -selskabets tilsyns- eller administrationsorgan, der i henhold til § 35 er tildelt repræsentanter for medarbejderne i Danmark. Stk. 3. Hvis der ikke forud for stiftelsen af SCE-selskabet var fastsat en eller flere fremgangsmåde r i forbindelse med valg af medarbejderrepræsentanter til bestyrelsen som nævnt i stk. 1 og 2, finder den i §§ 37-40 beskrevne fremgangsmåde anvendelse i forbindelse med valg til de pladser i SCE - selskabets tilsyns- eller administrationsorgan, der i henhold til § 35 er tildelt repræsentanter for medarbejderne i Danmark. Stk. 4. Hvis der i en vedtægt eller aftale, som fastsætter en fremgangsmåde, der i medfør af stk. 1 eller 2 skal anvendes i forbindelse med valg af repræsentanter til de pladser i SCE  -selskabets tilsyns- eller administrationsorgan, der i henhold til § 35 er tildelt repræsentanter for medarbejderne i Danmark, tillige er fastsat en fremgangsmåde, som kan bruges i forbindelse med valg af  medarbejdere eller medarbejderrepræsentanter, der i henhold til § 44  , nr. 2 og 3 er berettiget til at deltage i generalforsamlingen eller i et eventuelt sektions- eller sektormøde med stemmeret, anvendes denne fremgangsmåde. Stk. 5. Beskæftigelsesministeren kan eft  er forhandling med arbejdsmarkedets parter fastsætte regler for, hvorledes medarbejdere eller medarbejderrepræsentanter, der i henhold til § 44  , nr. 2 og 3 er berettiget til at deltage i generalforsamlingen eller i et eventuelt sektions- eller sektormøde m ed stemmeret, vælges i de tilfælde, hvor der ikke i henhold til stk. 4 er en anvendelig fremgangsmåde herfor. § 37. Juridiske personer med hjemsted i Danmark, som beskæftiger medarbejdere, der er tildelt plads i SCE-selskabets tilsyns- eller administrationsorgan, jf. § 35, drager omsorg for, at der nedsættes et valgudvalg. Er alle medarbejderne ansat i driftsenheder under juridiske personer med hjemsted uden for Danmark, drager ledelsen af disse driftsenheder omsorg for, at der nedsættes et valgudvalg. Stk. 2. Valgudvalget sammensættes af repræsentanter for medarbejderne i Danmark og for ledelsen. Flertallet af valgudvalgets medlemmer skal bestå af repræsentanter for medarbejderne, og mindst eet af medlemmerne skal være medlem af det kompetente organ i e  n af de juridiske personer eller af ledelsen af en af driftsenhederne, jf. stk. 1. Stk. 3. Medarbejdernes repræsentanter i valgudvalget vælges blandt medarbejderne af de juridiske personers repræsentationsorgan eller samarbejdsudvalg. Det skal så vidt mul   igt sikres, at interesserne for samtlige medarbejdere i Danmark er repræsenteret i valgudvalget. De øvrige medlemmer vælges af de juridiske personers kompetente organ eller driftsenhedernes ledelse, jf. stk. 1. Stk. 4. Hvis der ikke findes repræsentations  organ eller samarbejdsudvalg i de juridiske personer, udpeger de juridiske personers kompetente organ medarbejdernes repræsentanter i valgudvalget blandt den juridiske persons medarbejdere. Er alle medarbejderne ansat i en driftsenhed under en juridisk person med hjemsted uden for Danmark, udpeger driftsenhedens ledelse medarbejdernes repræsentanter i valgudvalget blandt driftsenhedens medarbejdere. Er der i den juridiske person eller driftsenheden valgt tillidsrepræsentanter, skal disse så vidt muligt være repræsenteret. § 38. Valgudvalget fastsætter efter forhandling med de juridiske personers kompetente organ eller driftsenhedernes ledelse, jf. § 37, stk. 1, datoen for valget og drager omsorg for, at alle medarbejderne får rimelig a dgang til at gøre si g bekendt med datoen. Stk. 2. Valgudvalget bekendtgør valgdatoen for medarbejderne mindst 6 uger og højst 10 uger før den fastsatte valgdato. Hvis der blandt medarbejderne er beskæftigede på skibe i udenrigsfart, bekendtgøres valgdatoen for medarbejderne  med en frist på mindst 9 uger og højst 20 uger. Stk. 3. Bekendtgørelsen om valgdatoen skal indeholde
1) oplysning om antallet af medlemmer medarbejderne skal væ  lge, og 2) indkaldelse af forslag fra medarbejderne til personer, der skal opstilles til valget som medlemmer af det kompetente organ eller som suppleanter, samt datoen, hvor indlevering af forslag senest kan ske. Denne dato skal ligge mindst 4 uger før valgdat oen. § 39. Valgudvalget undersøger, om de foreslåede kandidater er medarbejdere i Dan  mark og villige til at modtage valg. Valgudvalget lader fremstille stemmesedler, på hvilke kandidate rnes navne er anført i alfabetisk orden for henholdsvis medlemmer af S CE-selskabets kompetente organ og suppleanter. § 40. Valgudvalget drager omsorg for valgets afholdelse og optælling af stemmerne. Valgresultat og de valgtes navn og bopæl meddeles straks til S  CE-selskabets kompetente organ og de valgte, ligesom det bekendtgøres for medarbe jderne. § 41.  Medlemmer af SCE-selskabets tilsyns- eller administrationsorgan, der er valgt, udpeget eller anbefalet af repræsentationsorganet eller af medarbejderne, har samme rettigheder, pligter og ansvar som de øvrige medlemmer. Kapitel 5 Medarbejderindflydelse i bestemte SCE-selskaber § 42.  For SCE-selskaber, der udelukkende er stiftet af fysiske personer eller af en enkelt juridisk person og fysiske personer, der tilsammen beskæftiger færre end 50 medarbejdere, eller som beskæftiger 50 medarbejdere eller mere i kun   ét land, reguleres medarbejderindflydelsen i a) selve SCE-selskabet af de bestemmelser om medarbejderindflydelse, der i øvrigt er gældende i det land, hvor SCE-selskabet har vedtægtsmæssigt hjemsted, og i b) datterselskaber og driftsenheder af de bestemmelser om medarbejderindflydelse, der i øvrigt er gældende i det land, hvor det pågældende datterselskab eller den pågældende driftsenhed er beliggende. Stk. 2. Hvis det vedtægtsmæssige hjemsted for et SCE -selskab, der er nævnt i stk. 1, flyttes fra et land til et andet, hvor direktiv 2003/72 er gældende, og hvis der er medbestemmelse i SCE  -selskabet, bevarer medarbejderne mindst samme ret til medbestemmelse, som de havde inden flytningen. § 43. Hvis der efter registreringen af et SCE-selskab, som nævnt i §   42, fremsættes en anmodning herom fra mindst en trediedel af det samlede antal medarbejdere i SCE-selskabet, datterselskaber og driftsenheder i mindst to lande, eller hvis det samlede antal medarbejdere når op på eller overstiger   50 i mindst to lande, finder bestemmelserne i kapitel 2, 3 og 4 tilsvarende anvendelse. I så fald erstattes ”deltagende  juridiske personer” og ”berørte datterselskaber og    driftsenheder” med henholdsvis ”SCE  - selskabet” og ”SCE  -selskabets datterselskaber og driftsenheder”. Kapitel 6 Deltagelse i generalforsamlingen og sektions- og sektormøder
§ 44.  Medarbejderne i SCE-selskabet eller deres repræsentanter er med de begrænsninger, der fremgår af artikel 59, stk. 4, i forordning (EF) nr. 1435/2003, berettiget til at deltage i generalforsamlingen eller i et eventuelt sektions- eller sektormøde med stemmeret, hvis: 1) parterne har fastsat det i den aftale, der er beskrevet i § 17, eller 2) et andelsselskab, hvor en sådan ordning gælder, omdannes til et SCE   -selskab, eller 3) et deltagende andelsselskab i et SCE-selskab, der er stiftet på anden måde end ved omdannelse, havde en sådan ordning, og hvis: a) parterne ikke kan enes om en aftale med et indhold som beskrevet i § 17 inden for den i § 12 nævnte frist   og b) bestemmelserne i kapitel 4 finder anvendelse, og c) det deltagende andelsselskab, der havde en sådan ordning, havde den største grad af medbestemmelse, jf. definitionen i § 2, stk. 11, blandt alle de deltagende andelsselskaber forud for SCE-selskabets registrering. Kapitel 7 Fortrolighed og andre bestemmelser § 45.  Hvor hensynet til interesser i deltagende juridiske personer, berørte datterselskaber og driftsenheder samt SCE-selskabet, datterselskaber og driftsenheder tilsiger det, kan deltagende juridiske personer eller SCE-selskabets tilsyns- eller administrationsorgan i konkrete tilfælde pålægge medlemmerne af det sæ  rlige forhandlingsorgan og repræsentationsorganet samt særlige sagkyndige, der måtte bistå dem, tav  shedspligt. Tavshedspligten gælder også efter udløbet af medlemmernes valgperiode. Stk. 2. SCE-selskabets tilsyns- eller administrationsorgan eller det kompetente organ i en deltagende juridisk person kan undlade at videregive oplysninger til medlemmerne af det særlige forhandlingsorgan, af repræsentationsorganet eller af forretningsudvalget,   hvis det er nødvendigt af hensyn til SCE-selskabets interesser, fordi det vil genere eller skade selskabet. § 46. § 45 gælder tillige, hvor der er aftalt en informations  - og høringsprocedure, jf. § 11. § 47.  Medarbejderrepræsentanter, herunder me  dlemmerne af det særlige forhandlingsorgan og repræsentationsorganet, er beskyttet mod afskedigelse eller anden forringelse af deres forhold på samme måde som tillidsrepræsentanter inden for ve   dkommende eller tilsvarende faglige område.      Stk. 2. Beskyttelsen i stk. 1 gælder også for medarbejderrepræsentanter i SCE -selskabets tilsyns- og administrationsorgan. § 48.  Hvis der inden 2 år efter registreringen af et SCE -selskab finder æ  ndringer sted i SCE- selskabet, dets datterselskaber eller driftsenheder, og ændringerne ville have betydet, at anvendelsen af denne lovs bestemmelser havde ført til et andet resultat, hvis ændringerne var gennemført inden stiftelsen af SCE-selskabet, skal der finde en ny forhandling sted. For denne forhandling gæ  lder 1) at den skal indledes på begæring af repræsentationsorganet eller medarbejderr epræsentanterne i juridiske personer, datterselskaber eller driftsenheder, der bliver en del af SCE-selskabet efter stiftelsen, og 2) at denne lovs kapitel 2 finder tilsvarende anvendelse, idet a) "SCE-selskabet, datterselskaber og driftsenheder" erstatter "deltagende juridiske personer",
b) "repræsentationsorganet" eller eventuelle organer nedsat med henblik på gennemførelse af informations og høringsprocedurer i henhold til § 17, s tk. 1, nr. 6 erstatter "det sæ  rlige forhandlingsorgan", og c) "datoen for SCE-selskabets registrering" erstattes med "når forhandli ngerne afsluttes uden at en aftale, jf. § 11, er indgå et". Stk. 2. Hvis det godtgøres, at hensigten med ændringer som a   nført i stk.1 ikke har været at begrænse medarbejdernes indflydelse, skal der ikke finde en ny forhandling sted. Stk. 3. Hvis det på andet grundlag end ændringer af SCE   -selskabet efter stiftelsen kan fastslås, at hensigten med stiftelsen af SCE-selskabet fortrinsvis har været at begrænse medarbejdernes indflydelse, skal der finde en ny forhandling sted som anført i stk.1. Kapitel 8 Sanktioner § 49.  Med bøde straffes den, der videregiver oplysninger, der i medfør af   § 45, stk. 1 er givet som fortrolige, medmindre højere straf er forskyldt e fter en anden lovgivning. § 50.  Overtrædelse af   §§ 3, 25, 26, 37, stk. 4, 38, 39, 2. pkt., 40 og 48 straffes med bøde. Stk. 2. Den, der forud for eller efter stiftelsen af SCE-selskabet med forsæt eller g  roft uagtsomt giver medarbejderne eller disses repræsentanter urigtige oplysninger, der er af væsentlig betydning for medarbejderindflydelsen i SCE-selskabet, straffes med bøde.      Stk. 3. Der kan pålægges    selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel. Kapitel 9 Ikrafttræden mv. § 51.  Loven træder i kraft den 18. august 2006. § 52.  Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget 1. Baggrunden Lovforslaget gennemfører Rådets direktiv   2003/86/EF af 22. juli 2003 om fastsættelse af supplerende bestemmelser til statutten for det europæiske andelsselskab (SCE) for så vidt angår medarbejderindflydelse, i det følgende kaldet direktivet. Direktivet supplerer Rådets foro rdning (EF) nr. 1435/2003 af 8. oktober 2001 om statut for det europæiske andelsselskab (SCE), i det følgende kaldet SCE   -forordningen. Direktivet skal være gennemført senest den 18. august 2006 og SCE -forordningen træder i kraft den 18. august 2006. Direktivet er optrykt som bilag til dette lovforslag. Om baggrunden for direktivet fremgår det bl.a. af direktivets præambel: For at nå de i traktaten opstillede mål er der ved Rådets forordning (EF) nr. 1435/2003(4) indført en statut for det europæiske andels  selskab (SCE). (2) Nævnte forordning tager sigte på at opstille en ensartet juridisk ramme, inden for hvilken kooperativer og andre enheder og fysiske personer fra forskellige medlemsstater kan planlægge og gennemføre en reorganisering af deres aktiviteter  i form af kooperativer på fællesskabsplan. (3) Med henblik på at fremme Fællesskabets arbejdsmarkedsmæssige og sociale mål bør der fastsæ  ttes særlige bestemmelser om navnlig medarbejderindflydelse, som tager sigte på at sikre, at stiftelse af et SCE ikke medfører, at eksisterende praksis for medarbejderindflydelse i de enheder, der deltager i stiftelsen af et SCE, fortabes eller indskrænkes. Dette mål bør nås ved at opstille et regelsæt på o mrådet til supplering af forordning (EF) nr. 1435/2003. Medlemsstaternes meget forskellige regler og praksis med hensyn til den måde, hvorpå medarbejderrepræsentanterne har indflydelse på beslutningstagningen i kooperativer, gør, at det ikke er tilråd eligt at indføre en enkelt europæisk model for medarbejderindflydelse,    som skal gælde for et SCE. Det bør sikres, at der gennemføres informations  - og høringsprocedurer på tværnationalt plan hver gang, der stiftes et SCE, med den nødvendige tilpasning for de SCE'er, der er oprettet fra grunden, og hvis størrelse målt i beskæft igelse berettiger hertil. Hvis og når der består ret til medbestemmelse i en eller flere enheder, som stifter et SCE, overføres denne ret principielt til SCE'et, når dette er stiftet, medmindre parterne bestemmer andet. Det første forslag til det europæis   ke andelsselskab (SCE) blev offentliggjort af EU-kommissionen i 1992 (KOM 1991 (273), jf. EFT C 99 af 21. april 1992, p. 17). Forslaget bestod af en forordning om de generelle regler og et tilhørende forslag til direktiv om medarbejdernes indflydelse i et  europæisk andelsselskab (SCE-selskab). Formålet med forslaget var at åbne op for samarbejde på tværs af græ  nserne mellem europæiske andelsselskaber og eliminere de barrierer, der hidtil havde været i nden for EU af juridisk og administrativ karakter. Forhandlingerne om SCE-selskabet blev i 1995-1996 udskudt i lyset af sammenbruddet i forhandlingerne om forordningen om det europæiske selskab (SE  - forordningen). På baggrund af enigheden om SE -forordningen på det Det Europæiske Råds m ø de i Nice den 7.-9. december 2000, blev forhandlingerne om SCE-selskabet genoptaget i 2001, og Rådet kunne den 22. juli 2003 vedtage SCE-forordningen og det tilhørende medarbejderdirektiv. Lovforslaget følger i vid udstrækning modellen, som blev anvendt i forbindelse med implementeringen af Rå dets direktiv 2001/86/EF af 8. oktober 2001 om fastsættelse af supplerende bestemmelser til statut for det europæ  iske selskab (SE) for så vidt angår medarbejderindflydelse, (EF  - Tidende 2001 nr. L 294 s. 22), jf. lov nr. 281 af 26. april 2004 om medarbejderindflydelse i SE- selskaber.
2. Forholdet til SCE- forordningen SCE-forordningen indeholder bl.a. bestemmelser om SCE-selskabers stiftelse, struktur, kapital, vedtægter m.v.. Et SCE  -selskab er en europæisk selskabsform for grænseoverskriden de virksomhed i andelsselskabsform. SCE-selskabet skal have samme rettigheder som nationale andelsselskaber. SCE-forordningen giver nogle muligheder, som national andelsret ikke rummer. Det bliver således med SCE-forordningen muligt for andelsselskaber, som henhører under forskellige medlemsstater, at danne et SCE-selskab ved fusion på tværs af landegrænser, og i visse tilfælde kan et nationalt andelsselskab omdannes til et SCE-selskab. Det bliver endvidere muligt at flytte SCE-selskabers hjemsted fra en medlemsstat til en anden, uden at andelsselskabet opløses, og uden at der skal stiftes en ny juridisk person/enhed. Et SCE-selskab kan ikke registreres, medmindre der er indgået en aftale om ordninger for medarbejderindflydelse. Om forholdet til direktivet fremgår det af SCE -forordningens præa  mbel: ”  Reglerne om medarbejderindflydelse i det europæiske andelsselskab er fastsat i Rådets direktiv 2003/72/EF, hvis bestemmelser således udgør et supplement til denne forordning, hænger uløseligt sammen med denne og skal anvendes med virkning fra samme tidspunkt som forordningen.” Det følger nærmere af SCE   -forordningens artikel 11, stk. 2 og 3, at et SCE-selskab ikke kan registreres, medmindre der er indgået en aftale om meda rbejderindflydelse i henhold til artikel 4 i direktivet, eller der er truffet en afgørelse i henhold til artikel 3, stk. 6 i direktivet, eller forhandlingsperioden i henhold til artikel 5 i direktivet er udløbet, uden at der er indgået en aftale. En opfyldelse af direktivets bestemmelser er såle des en forudsætning for, at der kan dannes et SCE  - selskab. SCE-forordningen overlader på flere områder den nærmere regulering til medlem slandene. SCE- forordningen stiller således  krav om supplerende regler i national ret af hensyn til anvendelsen af forordningen. For det første pålægger SCE -forordningen medlemsstaterne at træffe alle passende foranstaltninger for at sikre en effektiv iværksættelse af foror dningen. For det andet pålægger SCE   - forordningen medlemsstaterne at fastsætte regler i nat  ional ret på  bestemte områder. For det tredje giver SCE-forordningen medlemsstaterne nogle muligheder for at vedtage supplerende national lovgivning på en lang række områder . På baggrund heraf fremsætter Økonomi - og Erhvervsministeren samtidig med dette lovforslag et lovforslag til administration af SCE-forordningen. Forslaget til lov om det europæiske   andelsselskab (SCE-loven) indeholder foruden supplerende bestemmelser til SCE-forordningen nogle følgelo vsændringer i årsregnskab   sloven. SCE-forordningen samt forslag til lov om det europæiske   andelsselskab (SCE-loven) træder i kraft samtidig med denne lov, den 18. august 2006. 3. Stiftelse af et SCE-selskab SCE-selskabet er en helt ny selskabsform, som kan benyttes af fysiske personer, andelsselskaber eller andre juridiske personer. Et SCE-selskab skal ifølge SCE -forordningens artikel 6 have sit vedtægtsmæssige hjemsted inden for EU eller EØS. Det vedtægtsmæssige hjemsted skal være beliggende i samme medlemsstat som SCE-selskabets hovedkontor.  Et SCE-selskab kan stiftes af fysiske personer, af fysiske og juridiske personer, af juridiske personer, ved fusion af andelsselskaber eller ved omdannelse. De grundlægge  nde forudsætninger for at stifte et SCE  -selskab er, at de fysiske personer, juridiske personer eller andelsselskaber indgår i SCE -selskabet, samt at disse som udgangspunkt henhører
under mindst to forskellige medlemslandes lovgivning. Den nærmere stiftelsesprocedure er beskrevet i SCE-forordningen. Når et SCE -selskab stiftes af mindst fem fysiske personer med bopæl i mindst to medlemsstater, stiftes blot et nyt selskab. Når et SCE -selskab stiftes af mindst fem fysiske personer og selskaber, som defineret i EF- traktatens art. 48, stk. 2, samt andre offentligretlige eller privatretlige juridiske enheder, som er stiftet i henhold til en medlemsstats lovgivning, såfremt disse personer har bopæl i og selsk   aberne mv. hører under lovgivningen i mindst to forskellige medlemsstater, vil de selskaber, der deltager i stiftelsen fortsat bestå som nationale selskaber. Når  et SCE-selskab stiftes af selskaber, som defineret i EF-traktatens art. 48, stk. 2, samt andre offentligretlige eller privatretlige juridiske enheder, som er stiftet i henhold til en medlemsstats lovgivning, såfremt de hører under lovgivningen i mindst to   forskellige medlemsstater, vil de selskaber, der deltager i stiftelsen fortsat bestå som nationale selskaber. Når et SCE -selskab stiftes ved fusion af andelsselskaber, som er stiftet i henhold til en medlemsstats lovgivning og har vedtægtsmæssigt hjemste d og hovedkontor inden for Fællesskabet, så fremt mindst to af dem hører under forskellige medlemsstaters lovgivninger, vil enten alle de deltagende andelsselskaber ophøre med at eksistere og afløses af ét nyt  SCE-selskab (egentlig fusion), eller alene det/de andelsselskab/er, der overtages af det overtagende andelsselskab, vil ophøre med at eksistere, mens det overtagende andelsselskab herefter bliver til et SCE-selskab (uegentlig fusion). Når et  SCE-selskab stiftes ved omdannelse af et andelsselskab, som er stiftet i overensstemmelse med en medlemsstats lovgivning, og som har sit vedtægtsmæssige hjemsted og hovedkontor i Fælle  sskabet, såfremt det i mindst to år har haft et forretningssted eller datterselskab, som hører under en anden medlemsstats lovgivning, opløses andelsselskabet ikke,  og der stiftes ikke en ny juridisk person. 4. Organisering af et SCE-selskab Det følger af SCE -forordningen, at et SCE-selskab kan vælge at være organiseret med en generalforsamling og enten et enstrenget ledelsessystem, jf. artiklerne 42-44, eller et tostrenget ledelsessystem, jf. artiklerne 37-41. SCE-forordningens indeholder derudover nogle fælles regler om ledelsessystemerne i artiklerne 45-51. I det enstrengede ledelsessystem skal der udover generalforsamlingen være   et administrationsorgan, der varetager ledelsen af SCE-selskabet, og repræsenterer det overfor tredjemand og i retssager. Medlemmerne af administrationsorganet udnævnes af genera  lforsamlingen. I det tostrengede ledelsessystem skal der udover generalforsamlingen være et ledelsesorgan, der på eget ansvar varetager ledelsen af SCE-selskabet, og repræsenterer det overfor tredjemand og i retssager, samt et tilsynsorgan, der alene fører tilsyn med ledelsesorganets varetagelse af  dets hverv. Medlemmerne af tilsynsorganet vælges af generalforsamlingen. Tilsynsorganet udnævner og afsætter ledelsesorganets medlemmer. Ingen kan på samme tid være medlem af både ledelsesorganet og tilsynsorganet i et SCE-selskab. Hvis der ikke i en medlemsstat findes bestemmelser om et tostrenget eller enstrenget ledelsessystem for andelsselskaber med vedtægtsmæssigt hjemsted på dens område, skal medlemsstaten vedtage passende foranstaltninger vedrørende SCE -selskaber, jf. artikel 37, stk. 5, og artikel 42, stk. 4. I det samtidigt med dette lovforslag fremsatte lovforslag fra økonomi - og erhvervsministeren er der fastsat passende foranstaltninger for det tostrengede ledelsessystem. Der er endvidere fastsat præciserende bestemmelser for det enstrengede system, som er det ledelsessystem,
der harmonerer bedst med gæ  ldende praksis i danske andelsselskaber. Der henvises til bemærkningerne til økonomi   - og erhvervsministerens forslag til SCE-lov. 5. Lovforslaget Formålet med lovforslaget er, at medarbejderne i forbindelse med stiftelse af  et SCE-selskab sikres ret til medindflydelse i SCE-selskabet, samt at den eksisterende ret til medarbejderindflydelse i de juridiske personer, der deltager i stiftelsen af et sådant andelsselskab, ikke fortabes eller indskræ   nkes. Ved medarbejderindflydelse forstås efter dette forslag alle ordninger, herunder information, h ø ring og medbestemmelse, der giver medarbejderne mulighed for indflydelse på afgørelser og beslu  tninger, som SCE-selskabet skal træffe. Efter forslaget forudsættes, at medarbejderne altid sikres en ret til information og høring. Medarbejderne sikres endvidere en ret til medbestemmelse i tilfælde, hvor der består en ret til medbestemmelse blandt et eller flere af de juridiske personer, som stifter et SCE - selskab, medmindre parterne bestemmer andet.   Forslaget fastsætter procedurer for indgåelse af en aftale om medarbejderindflydelse, nedsæt telse af et medarbejderrepræsentationsorgan, og bestemmer, hvilke kompetencer og beføjelser, der kan tillægges dette repr  æ  sentationsorgan. I lovforslaget er medarbejderindflydelse et samlebegreb for alle ordninger, der giver medarbej- derne adgang til indflydelse på de afgørelser, som SCE  -selskabet skal træffe. Det gælder ordninger for ledelsens videregivelse af information til medarbejderne og ordninger, hvor der skabes dialog mellem ledelsen og medarbejderne, samt hvor parterne udveksler synspunkter. Men det omfatter også ordninger om medbestemmelse, hvor medarbejdernes repræsentanter har ret til at vælge medlemmer til SCE-selskabets tilsyns- eller administrationsorgan og på den måde er sikret indflydelse på SCE   - selskabets anliggender. Når planen for stiftelse af et SCE -selskab er offentliggjort, skal ledelses- eller administrationsor- ganerne i de deltagende juridiske personer efter lovforslaget tage initiativ til oprettelse af et særligt forhandlingsorgan bestående af medarbejdere hos de juridiske personer. Det særlige forhandlingsorgan skal forhandle med de deltagende juridiske personer om en aftale om den fremtidige medarbejderindflydelse i SCE-selskabet. Forhandlingerne skal afsluttes efter 6 måneder, men der er mulighed for at udvide forhandlingsperioden til 1 år, hvis parterne er enige herom. Forhandlingsorganet kan træffe beslutning med simpelt flertal. Hvis forhandlingerne indebærer, at der skal tages beslutning om indskrænkning af medbestemmelsesretten, skal mindst to tredjed  ele af medlemmerne stemme for. Forhandlingsorganet kan med mindst to tredjedele af stemmerne beslutte ikke at indlede forhandlinger eller at afbryde disse. Opnås der ikke  enighed om en aftale om medarbejderindflydelse i det SCE-selskab, der er under stiftelse, eller hvis parterne er enige herom, nedsættes et repræsentationsorgan, bestående af medarbejderrepræsentanter efter bestemmelserne i lovfor  slagets kapitel 3. Repræsen  tationsorganet har krav på mindst et årligt møde med SCE   -selskabets kompetente organ, hvor udviklingen i selskabets aktiviteter og planlægning drøftes. Derudover kan repr   æ  sentationsorganet anmode om et møde med SCE-selskabets kompetente organ i tilfælde af   ganske særlige omstændigheder, fx lukning af driftsenheder og virksomheder. Når der er ret til medbeste mmelse i et eller flere selskaber, og der ikke er indgået en aftale om medarbejderind flydelsen, skal bestemmelserne i kapitel 4 tillige anvendes for at sikre medarbejderne fortsat ret til medbestemmelse i SCE-selskabet. I kapitel 5 er særlige bestemmelser for SCE-selskaber, der stiftet af fysiske personer eller af en enkelt juridisk person og fysiske personer, der tilsammen beskæftiger færre end 50 medar bejdere eller 50 medarbejdere eller mere i kun en medlemsstat. I kapitel 6 er en bestemmelse om medarbejdernes muligheder for at deltage i generalforsamlingen og i sektions- og sektormøder.  
6. Forholdet til eksisterende aftaler om information, høring  og medbestemmelse Det vil afhænge af, hvordan SCE  -selskabet stiftes, om de eksisterende aftaler om information, hø ring og medbestemmelse fortsat kan opretholdes. Det er alene i forbindelse med en egentlig fusion at de eksisterende aftaler helt bortfalder. Stiftes SCE-selskabet ved, at selskaber, som defineret i EF-traktatens artikel 48, stk. 2, samt andre offentligretlige eller privatretlige juridiske enheder, stifter et SCE-selskab, vil de deltagende selskaber fortsætte i uændret form, dvs. at også ev entuelle samarbejdsudvalg eller medbestemmelsesordninger, der måtte være nedsat i disse selskaber fortsætter. Stiftes SCE-selskabet ved en egentlig fusion af eksisterende selskaber, ophører alle deltagende selskaber med at eksistere og dermed også eksis terende aftaler om information, høring og medbestemmelse, når stiftelsen af SCE -selskabet er gennemført. De eksisterende aftaler erstattes af SCE-selskabets aftale om medarbejderindflydelse. Er der tale om en uegentlig fusion, fortsætter et af de deltage  nde selskaber som SCE-selskabet, mens øvrige deltagende selskaber ophører. Dermed vil også selskabernes eventuelle samarbejdsudvalg eller medbestemmelsesordninger ophøre med at eksistere, og information og høring af medarbejderne vil fremover ske i henhold til den efter dette lovforslag indgåede aftale eller via det nedsatte repræsentation  sorgan. Stiftes SCE-selskabet ved omdannelse, opløses det stiftende selskab ikke, og der dannes ikke en ny juridisk person. De forpligtelser og rettigheder m.v., der eksisterede på registreringstidspunktet, overføres til SCE -selskabet ved registreringen. Det betyder, selskabets eventuelle samarbejdsudvalg eller medbestemmelsesordninger fortsætter i SCE  -selskabet. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentl  ige Lovforslaget skønnes ikke at medføre økonomiske og administrative konsekvenser for stat, amter og kommuner. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. Lovforslaget skønnes ikke at have væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet. Forslagets miljømæssige konsekvenser Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser. Ligestillingsmæssige konsekvenser Lovforslaget vil have en positiv effekt på ligestillingen af mænd og kvinder i forbinde   lse med valg til det særlige forhandlingsorgan og repræsentationsorganet, idet der om muligt opstilles kandid ater af begge køn, når der skal vælges medlemmer blandt samtlige lønmo dtagere. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget implementerer Rådets direktiv af  22. juli 2003 om fastsættelse af supplerende bestemmelser til statutten for det europæiske andelsselskab (SCE) for så vidt angår medarbejderindflydelse. Direktivet skal være gennemført senest den 18. august 2006, hvor Rådets forordning (EF) nr. 1435/2003 om statut for det europæiske andelsselskab (SCE) træder i kraft. Lovforslaget går ikke videre end direktivet. Høring Lovforslaget har været sendt til høring hos Dansk Arbejdsgiverforening, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Landsorganisationen i Danmark, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Kristelig Fagbevægelse, Akademikernes Centralorganisation, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Kristelig Arbejdsgiverforening, Ledernes Hovedorganisation, Kommunernes Landsforening, Amtsrådsforeningen, Københavns og Frederiksberg kommuner, Centralorganisationernes Fællesudvalg og Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Ad - vokatrådet, E rhvervs- og Selskabsstyrelsen, Danmarks Rederiforening, Dansk Landbrug, Danske Andelskasser, Danske Andelsselskaber, Finansministeriet, Foreningen af Danske Brugsforeninger – FDB, Justitsministeriet og Landbrugsrådet. Vurdering af konsekvenser af lovforslaget Positive Konsekvenser / mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) Negative Konsekvenser / merudgifter (hvis ja, angiv omfang) Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner Ingen Ingen Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner Ingen Ingen Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet Ingen Ingen Administrative konsekvenser for erhvervslivet Ingen Ingen
Miljømæssige konsekvenser Ingen Ingen Ligestillingsmæssige konsekvenser Ja, men omfanget kan ikke angives, da det ikke vides, hvor mange der vil benytte sig af muligheden for at stifte et SCE-selskab. Ingen Administrative konsekvenser for borgerne Ingen Ingen Forholdet til EU-retten Forslaget gennemfører Rådets direktiv 2003/72/EF af 22. juli 2003 om fastsættelse af supplerende bestemmelser til statutten for det europæiske andelsselskab (SCE) for så vidt angår medarbejderindflydelse. Lovforslaget går ikke videre end direktivet. Bemærkninger til de enkelte bestemmelser Til lovforslagets titel Ved valg af forslagets titel er der lagt vægt på, hvad loven vil blive kaldt i daglig tale. Direktivet supplerer forordningen til statut om det europæiske andelsselskab (SCE). I forordningens bestemmelser kaldes det europæiske selskab for "SCE  -selskabet" og direktivet handler om fastsætte  lse af bestemmelser om medarbejderindflydelse. Til kapitel 1 I dette kapitel beskrives lovens anvendelsesområde og definitioner. Til § 1 Det foreslås i stk. 1, at loven gælder i de tilfælde, hvor et SCE -selskab skal have eller har sit vedtægtsmæssige hjemsted i Danmark. Loven gælder for SCE -selskabet, alle deltagende juridiske personer, berørte datterselskaber og driftsenheder, der skal indgå i SCE  -selskabet, uanset om de er beliggende i andre medlemslande end Danmark. Det vedtægtsmæssige hjemsted skal i overensstemmelse med SCE-forordningen være beliggende i de  n samme medlemsstat, hvor SCE- selskabets hovedkontor er beliggende. SCE-selskabet skal registreres i det medlemsland, hvor det har vedtægtsmæssigt hje msted. Selvom direktivet som udgangspunkt er transnationalt, overlades det på bestemte områder til den enkelte medlemsstat at fastsætte regler og sikre håndhævelsen heraf i forhold til juridiske personer, der er beliggende i medlemsstaten og deltager i stiftelsen af et SCE-selskab, som skal have vedtægt  smæ  ssigt hjemsted udenfor medlemsstaten. Det har derfor været nødvendigt at fastlægge
lovforslagets anvendelsesområde i overensstemmelse med direktivets såvel nationale som transnationale karakter. I stk. 2 foreslås derfor, at lovforslagets indledende bestemmelser og reglerne om de deltagende juridiske personer pligt til at give de oplysninger, der er en forudsætning for nedsættelsen af et repr æ  sentativt særligt forhandlingsorgan, samt reglerne om, hvordan repræsentanter for medarbejderne vælges, gælder for juridiske personer eller driftsenheder, jf. definitionen i forslagets § 2, der er beliggende i Danmark. Alle deltagende juridiske personer er som konsekvens heraf også omfattet af dele af sanktionsbestemmelserne i § 50, hvilket i praksis vil sige muligheden for at idømme bødestraf for tilsidesættelse af pligten   til at give de oplysninger, der er nødvendige for, at det særlige forhandlingsorgan sammensættes ko  rrekt. I stk. 3 foreslås, at SCE -selskaber, der udelukkende er stiftet af fysiske personer eller af en enkelt anden form for juridisk person og fysiske personer, og som tilsammen beskæftiger færre end 50 medarbejdere eller som beskæftiger 50 medarbejdere eller mere i kun én medlemsstat, undtages fra de i direktivet fastsatte særlige regler om medarbejderindflydelse i SCE  -selskaber, herunder bestemmelserne om nedsæ  ttelse af et særligt forhandlingsorgan. Bestemmelsen gennemfører dele af direktivets artikel 8, stk. 2. Til § 2 I bestemmelsen foreslås en række begreber defineret, der er af væsentlig betydning i forhold til anvendelsen af loven. Bestemmelsen gennemfører artikel 2. Den forståelse af begreberne, bestemmelsen angiver, er ikke nødvendigvis anvendelig i andre samme nhænge end i forbindelse med denne lov. Begrebsanvendelsen i lovforslaget er specifik og skal, som det fremgår af stk. 1, også ses i sammenhæng med forordningen. Begrebet medarbejder, der ikke defineres nærmere i loven, anvendes i stedet for begrebet lønmodtager, der normalt anvendes i den arbejdsretlige lovgivning. Formålet hermed er alene at skabe overensstemmelse i begrebsanvendelsen mellem lovforslaget og forordningen og at det står klart, at de er de ansatte lønmodtageres indflydelse som medarbejdere og ikke andelshavernes indflydelse, loven omhandler. Anvendelsen af begrebet medarbejder skal på ingen måde ses som en fravigelse af det  arbejdsretlige lønmodtagerbegreb. En medarbejder er således en lønmodt ager, der er ansat i et af de selskaber, lovforslaget dækker. Ved vurderingen af, hvorvidt der er tale om en medarbejder eller ej, skal det det almindelige lønmodtagerbegreb anvendes. Om  der foreligger et lønmodt ager- eller medarbejderforhold, beror på en samlet vurdering af arbejdsvilkårene, herunder arbejdsgiverens interesse i, at arbejdet udføres af den pågældende selv, om der består en arbejdspligt, om arbejdsgiveren kan instruere om arbejdets udførelse, i hvis navn og for hvis regning og risiko arbejdet udføres mv. Selvstændigt næringsdrivende, der udfører arbejde for et af de af lovforslaget dækkede selskaber, er ikke lønmodtagere eller medarbejdere, ligesom navnlig medlemmer af direktionen m.v. typisk vil falde udenfor lønmodtager - eller medarbejderbegrebet. En andelshaver kan godt være ansat som lø   nmodtager samtidig, men bestemmelserne i dette lovforslag omhandler alene den indflydelse, vedkommende har som medarbejder i en af loven omfattet juridisk person. I stedet for det i direktivet anvendte udtryk ”retlig enhed” anvendes ”juridisk person”, der er et mere dækkende dansk udtryk. Det er kun de enkeltpersoner, selskaber, virksomheder og andelsselskaber som direkte indgår i stiftels en af et SCE-selskab, der er omfattet af begrebet deltagende juridisk person jf. stk. 2 i den foreslåede bestemmelse. Hverken eventuelle moderselskaber eller datterselskaber er deltagende juridiske personer. I stk. 3 defineres datterselskaber med en henvisning til lov om europæiske samarbejdsudvalg. Driftsenhed bruges i stk. 4 og 5 og i andre af
lovforslagets bestemmelser som en samlebetegnelse, der omfatter filialer, kontorer og i det hele taget enhver form for arbejdssted eller tilsvarende. Udtrykket driftsenhed er valgt frem for udtrykket bedrift for at undgå forvek sling med begrebet en landbrugsbedrift.   De foreslåede definitioner af information og af høring i henholdsvis stk. 9 og stk. 10 gennemfører definitionerne heraf i direktivet. Pligten til at informere og høre, der påhviler SCE  -selskabets kompetente organ, adskiller sig ikke indholdsmæssigt fra den udveksling af oplysninger og synspunkter, der allerede i dag gælder for fx europæiske samarbejdsudvalg og til en vis grad for samarbejdsudvalg i Danmark. Definitionen af medbestemmelse i stk. 11 gennemfører også definitionen i direktivet. Når der i lovforslaget står tilsyns - og administrationsorganet skal dette forstås i overensstemmelse med SCE - forordningen, jf. dog bemærkningerne til § 32 og § 33. Til kapitel 2 Bestemmelserne i dette kapitel regulerer nedsættelsen af et særligt forhandlingsorgan og forhandlingsorganets opgaver. Det særlige forhandlingsorgan forhandler på medarbejdernes vegne med ledelses- og administrationsorganerne i de selskaber, der deltager i stiftelsen af SCE-selskabet om en aftale om medarbejderindflydelsen i SCE-selskabet. Kapitlet handler tillige om, hvordan forhandlingsorganet kan træffe beslutninger, og hvad en aftale om medarbejderindflydelse skal indeholde. Til § 3 Bestemmelsen gennemfører artikel 3, stk. 1. Det foreslås, at de juridiske personer, der planlægger at stifte et SCE-selskab, så hurtigt som muligt efter offentliggørelsen af planen skal informere alle de berørte medarbejdere om planerne med henblik på, at   der indledes forhandlinger med medarbejderrepræsentanter om medarbejderindflydelse i SCE  -selskabet. Oplysning om de deltagende juridiske personer, berørte datterselskaber og driftsenheder samt antallet af medarbejdere i de forskellige medlemsstater er nø dvendige for efterfølgende at kunne sammensætte et særligt forhandlingsorgan efter reglerne i §§ 6-8. Oplysninger om antallet af medarbejdere i de enkelte juridiske personer har betydning for at kunne fastlægge, om referencebestemmelserne om medbestemmelse i givet fald vil finde anvendelse, jf. § 32. Til § 4 Bestemmelsen gennemfører indledningen af artikel 3, stk. 2. Det foreslås, at de deltagende juridiske personers ledelses- og administrationsorganer skal tage initiativ til nedsættelse af et særligt forhandlingsorgan, der skal bestå af repræsentanter for medarbejderne i de deltagende juridiske personer m.v.. Hvis der slet ikke er medarbejdere i hverken deltagende juridiske personer, berørte datterselskaber eller driftsenheder, kan der ikke nedsættes et   særligt forhandlingsorgan, og det foreslås derfor, at stiftelse af et SCE-selskab kan ske uden oprettelse af et særligt forhandlingsorgan. Det er ikke alle former for stiftelse af et SCE-selskab, hvor de deltagende juridiske personer mv. ikke har medarbejdere, der er omfattet af § 1, stk. 3, og det er derfor hensigtsmæssigt at fastslå, at der i sådanne tilfælde heller ikke skal nedsættes et særligt forhandlingsorgan. Hvis der efterfølgende ansættes medarbejdere i SCE-selskabet, dets datterselskaber eller driftsenheder, vil referencebestemmelserne finde anvendelse, indtil der eventuelt indgås en aftale om medarbejderindflydelse mellem medarbejderne og SCE-selskabets kompetente organ.  
Til § 5 Det foreslås i bestemmelsen, at det særlige forhandlingsorgan s   kal anses for at være nedsat s  enest 10 uger efter, at den i § 3 nævnte information er givet. Forslaget medfører, at stiftelsen af SCE   - selskabet under alle omstændigheder kan fortsætte frem mod registrering, når medarbejderne har fået oplysninger, der giver grundlag for at sammensætte et repræsentativt forhandlingsorgan. Medarbejderne kan således ikke blokere for stiftelsen af et SCE -selskab ved fx at undlade at vælge repræse  ntanter til forhandlingsorganet, idet referencebestemmelserne i lovforslaget finder anvendelse i SCE-selskabet, hvis ikke det særlige forhandlingsorgan indgår en aftale eller træffer beslutning om andet, hvilket fremgår af § 19. Der er mulighed for, at ledelses- eller administrationsorganerne i de deltagende juridiske personer og medarbejderne kan indgå aftale om en anden periode end 10 uger til nedsættelse af det særlige forhandlingsorgan, men de 10 uger efter opfyldelsen af informationspligten i § 3 er som udgangspunkt det tidspunkt, fra hvilket forhandlingsperioden som angivet i § 12 løber. Sammenlagt vil der maksimalt gå 10 uger + 6 måneder fra det tidspunkt, de i § 3 nævnte oplysninger gives, til registreringen af et SCE-selskab kan gennemføres, hvis der ikke er indgået aftale om et længere forløb. Bestemmelsen, herunder perioden på  10 uger, kan ikke henføres til en bestemt artikel i direktivet, men fastsættelsen af en frist, hvorefter det særlige forhandlingsorgan skal anses for nedsat, er en forudsætning for, at et SCE  -selskab kan stiftes under alle omstændigheder. Til § 6 Bestemmelsen gennemfører artikel 3, stk. 2, a) i. Det foreslås, at medarbejderne i hver enkelt stat, hvor der er deltagende juridiske personer eller berørte datterselskaber eller driftsenheder, skal repræ  senteres i det særlige forhandlingsorgan. Hvis andelen a  f det samlede antal medarbejdere i deltagende juridiske personer, berørte datterselskaber og driftsenheder i en enkelt stat er over 10 %, tildeles medarbejderne fra denne stat en ekstra plads i det særlige forhandlingsorgan. Endnu en plads tildeles, hvis andelen er over 20 %, og så fremdeles. Hvis stiftelsen af et SCE-selskab involverer medarbejdere i ti stater, hvor direktivet er gældende, og der i de ni af staterne er 11 % af det samlede antal medarbejdere i deltagende juridiske personer, berørte datters elskaber og driftsenheder ansat, mens der i den tiende stat er ansat 1 % af det samlede antal medarbejdere, vil det særlige forhandlingsorgan få 19 medlemmer i alt. Alle ni stater, hvor der er mere end 10 % af det samlede antal medarbejdere ansat, tildeles to pladser i det særlige forhandlingsorgan, mens staten, hvor der er ansat 1 % af det samlede antal medarbejdere, tildeles en plads. Når der i bestemmelsen og i andre af lovforslagets bestemmelser henvises til en stat, hvor direktivet er gældende, er de  r i praksis tale om et EU- eller EØS  -land. Det er imidlertid hensigtsmæssigt for alle tilfældes skyld at anvende den bredest mulige formulering, således at stater, der i fremtiden måtte blive omfattet af direktivet, også vil være omfattet af lo vforslaget. Til § 7 Bestemmelsen gennemfører artikel 3, stk. 2, a) ii.  Det foreslås, at sker stiftelsen af et SCE  -selskab ved fusion, sikres det gennem tildeling af yderligere pladser udover de ordinære, der er fordelt efter principperne i § 6, at medarbejderne i hvert af de andelsselskaber, der indgår i fusionen, repræsent  eres. Det antal yderligere pladser, der kan tildeles, er dog maksimalt 20 % af de ordinære
pladser. Hvis antallet af andelsselskaber, der indgår i fusionen, er større end antallet af yderligere pladser, tildeles de yderligere pladser til medarbejderne i de andelsselskaber med det største antal medarbejdere i nedadstigende rækkefølge. Hvis medarbejderne i et selskab i forvejen er repræsenteret i det særlige forhan  dlingsorgan via en ordinær plads, k  an de ikke tillige få tildelt en yderl igere plads. Hvis det i eksemplet, der er beskrevet ovenfor i bemærkningerne til § 6, antages, at der i 4 af de 9 stater, hvor 11 % af det samlede antal medarbejdere er ansat, er tre deltagende andelsselskaber, og at stiftelsen af SCE-selskabet således sker ved fusion mellem 18 andelsselskaber, er der tre yderligere pladser i det særlige forhandlingsorgan til fordeling. Disse tre pladser tildeles medarbejderne de tre andelsselskaber, der har det største antal medarbejd ere, og som ikke i forvejen er repræsenteret i det særlige forhandlingsorgan gennem tildeling af en ordinær plads. Det særlige forhandlingsorgan får så i alt 22 medlemmer, og tre staters medarbejdere får 3 medlemmer i organet, mens medarbejderne i den fjerde stat, hvor der er tre deltagende andelsselskaber, på grund af reglen om, at antallet af yderligere pladser maksimalt kan være 20 % af de ordinære pladser, må nøjes med at være repræsenteret af to medlemmer i det særlige forhandlingsorgan.    Til § 8 Det foreslås i bestemmelsen, at det er antallet af medarbejdere i hver enkelt juridisk person på det tidspunkt, hvor der informeres i henhold til § 3, der bruges ved opgørelsen af antallet af ansatte. Om der er tale om deltidsansatte, tidsbegrænset ansætte lse eller lignende er uden betydning for opgøre lsen, der udgør grundlaget for fordelingen af pladser i det særlige forhandlingsorgan mellem staterne og mellem de enkelte juridiske personer. Bestemmelsen kan ikke henføres til en bestemt artikel i direktive t, men har til formål at skabe klarhed over grundlaget for fordelingen af pladser i det særlige forhandlingsorgan. Til § 9 Den måde, medlemmerne af det særlige forhandlingsorgan vælges på i Danmark, foreslås fastsat i overensstemmelse med principperne i lov om europæiske samarbejdsudvalg og lov om medarbejderindflydelse i SE-selskaber. Direktivet overlader det i artikel 3, stk. 2, b) til medlemsstaterne at fastsæ  tte, hvordan valg til det særlige forhandlingsorgan i medlemsstaten gennemføres. I Danmark er  der tradition for, at samarbejdsudvalget er det naturlige forum for information og høring af medarbejde rne, og det er nærliggende at gøre brug af eksisterende repræsentative strukturer i forbindelse med valg til det særlige forhandlingsorgan. I andre situationer, hvor samarbejdsudvalg ikke er oprettet, men hvor der er tillidsrepræsentanter for de enkelte grupper af ansatte, vil det være naturligt, at valget foretages af tillidsrepræsentante rne. Hvis der heller ikke findes tillidsrepræsentanter i den delta  gende juridiske person, det berørte datterselskab eller den berørte driftsenhed, vælges medlemmerne blandt samtlige lønmodtagere. Der er også mulighed for, at ledelsen på den ene side og de ordinære medlemmer af samarbejdsudvalget eller tillidsrepræsenta  nterne kan aftale at holde urafstemning. Det skal i henhold til direktivet tilstræbes, at valg af medlemmer til det særlige forhandlingsorgan fremmer en ligelig kønsfordeling i organet, og  det fremgår  blandt andet af, at der som led i den demokratiske proces, et sådant valg er udtryk for,  om muligt skal opstilles kandidater af begge køn i forbindelse med valg af medlemmer til det særlige forhandlingso  rgan. Hvis der er grupper, der ikke omfattes af eksisterende samarbejdsaftaler, eller hvis der er grupper uden tillidsrepræsentation, skal samarbejdsudvalget eller gruppen af tillidsrepræsentanter på sa mme måde som i lov om europæiske samarbejdsudvalg og lov om medarbejderindflydelse i SE   -selskaber suppleres med repræsentanter for disse grupper. Med grupper fo  rstås særlige faggrupper eller grupper
med særlig uddannelse. Det er en betingelse for at opnå repræsentation, at disse grupper inden valget anmoder herom. Det forudsæ  ttes, at valget til det særlige forhandlingsorgan annonceres i så god tid, at disse grupper får mulighed for at varetage deres interesser gennem en anmodning om repræse   ntation. Bestemmelsen dækker alle valg til det særlige forhandlingsorgan i Danmark, uanset om SCE - selskabet skal have vedtægtsmæssigt hjemsted i eller udenfor Danmark. Til § 10 Bestemmelsen gennemfører artikel 3, stk. 3, 2. Det foreslås, at når det særlige forhandlingso rgan er nedsat, skal de deltagende juridiske personers kompetente organer sørge for, at medarbejdernes repræsentanter i det særlige forhandlingsorgan modtager oplysning om, hvorledes stiftelsen af SCE- selskabet tænkes ge  nnemført. Herved øges muligheden for, at en aftale om medarbejderindflydelse i SCE-selskabet kan indgås. Til § 11 Bestemmelsen gennemfører artikel 3, stk. 3, 1. Formålet med at nedsætte et sær ligt forhandlingsorgan er, at repræsentanter for medarbejderne gennem forhandling med de deltagende juridiske personer fastlægger, hvordan medarbejderindflydelsen mest hensigtsmæssigt kan udøves i SCE-selskabet. Der er dog ikke nogen egentlig forhandlingspligt for det særlige forhandlingsorgan, jf. lovforslagets § 16, men hvis der forhandles og der indgås en aftale, foreslås, at denne skal være skriftlig. Til § 12 Bestemmelsen gennemfører artikel 5. Det foreslås, at forhandlingerne om en aftale om medarbejderindflydelse i SCE-selskabet som udgangspunkt skal være afsluttet indenfor et halvt år efter nedsæ  ttelsen af det særlige forhandlingsorgan. Hvis de deltagende juridiske personer og medarbejderne i det særlige forhandlingsorgan er enige herom, kan forh  andlingerne fortsætte i op til et halvt år mere. Å   rsagen til, at parterne ikke kan aftale en forlængelse af forhandlingsperioden herudover, er blandt andet, at der efter et år kan være så store ændringer i de deltagende juridiske personer og berørte datte rselskaber og driftsenheder, at der bør nedsættes et nyt og mere repræsentativt særligt forhandlingso rgan. Til § 13 Bestemmelsen i stk. 1 svarer til artikel 3, stk. 5 og stk. 2 til artikel 3, stk. 7. Det særlige forhandlingsorgan har mulighed for at f  å sagkyndig bistand og det er forhandlingsorganets eget valg, hvem det vil lade sig bistå af, hvilket eksempelvis kan være en person fra en af de europæiske faglige organisationer, som kan have indsigt i forhold, der rækker ud over det nationale niveau. Der ikke sat en begrænsning på, hvor mange sagkyndige forhandlingsorganet kan lade sig bistå af, men i stk. 2 foreslås det, at de deltagende juridiske personer kun er forpligtet til at dække udgiften til én sa gkyndig. Til § 14 Bestemmelsen gennemfører ele menter af artikel 3, stk. 4. Bortset fra de beslutninger, der i henhold til §§ 15 og 16 skal træffes med kvalificeret flertal, foreslås det, at et simpelt flertal, fx seks ud af ti, af