Beskæftigelsesministeriet j.nr. 6509-0003 Ændringsforslag (   rev.1. udkast) Forslag til Lov om ændring af lov om udstationering af lønmodtagere (Forlængelse af revisionsfrist) § 1 I lov om udstationering af lønmodtagere, jf. lovbekendtgørelse nr.   755 af 30. juni 2004, foretages følgende æ   ndringer: I § 11 ændres "200  6" til: "2009". § 2 Stk. 1. Loven træder i kraft den   31. marts 2006. Bemærkninger til lovforslaget Almindelige bemærkninger I den nugældende udstationeringslov er indsat en revisio  nsbestemmelse i lovens § 11. Efter denne bestemmelse skal der senest den 1. januar 2006 fremsættes forslag til revision af loven. Udstationeringsloven implementerer direktiv 96/71/EF om udstationering af arbejdstagere som led i udveksling af tjenesteydelser (EF-Tidende 1997 L 18 s. 1). Direktivet har til formål at søge at forhindre såkaldt social dumping, hvor virksomheder der udfører tjenesteydelser i et andet land, medbringer sit eget personale, hvis løn - og ansættelsesvilkår er på et lavere niveau end i det land, hvor arbejdet midlertidigt udføres. Direktivet pålægger derfor medlemstaterne at sikre, at udenlandske arbejdstagere arbejder under samme vilkår , som statens egne borgere har ifølge lov eller almengyldige kollektive aftaler indenfor områder som  bl.a. arbejdsmiljø, ligebehandling, arbejdstid, ferie og mindsteløn. Direktivet giver mulighed for, at lande som Danmark under visse betingelser kan lade deres kol- lektive overenskomster gælde for udstationerede lønmodtagere. Udstationeringsloven indeholder derfor i §§ 5 og 6 henvisning til de love og lovregler, der inde- holder rettigheder indenfor bl.a. arbejdsmiljø, ligebehandling, arbejdstid og ferie. Mindsteløn er i  k- ke reguleret ved lov og i Danmark kendes systemet med almengyldige kollektive aftaler ikke.
2 Spørgsmålet  , om der på det grundlag skulle fastsættes en mindsteløn , blev drøftet med arbejdsma r- kedets parter forud for implementeringen i 1999, og der var enighed om ikke at anvende mulighe- den på dette tidspunkt. Til gengæld blev revisionsbestemme   lsen i § 11 indsat, så man på baggrund af senere erfaringer kunne få lejlighed til at genoverveje muligheden . Arbejdsmarkedets parter har både i 2002 og i 2005 haft lejlighed til at genoverveje muligheden . I 2002 var parterne enige om, at det fortsat ikke var aktuelt. I 2005 er parterne stadig enige om, at der ikke er grund til at ændre udstationeringsloven med he  n- syn til mindsteløn.  Men parterne har samtidig givet udtryk for, at loven fortsat bør indeholde en r e- visionsbestemmelse. På den baggrund f oreslås det, at  revisionsbestemmelsen opretholdes, således at spørgsmålet tages op igen senest 1. januar 2009. Administrative og økonomiske konsekvenser  for det offentlige Lovforslaget har ingen administrative eller økonomiske konsekvenser  for det offentlige. Økonomiske og administrative   konsekvenser for erhvervslivet Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative  konsekvenser for erhvervslivet. Administrative konsekvenser for borgerne Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne. Miljømæssige konsekvenser Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser. Ligestillingsmæssige konsekvenser Lovforslaget har ingen ligestillingsmæssige konsekvenser. Forholdet til EU-retten Udstationeringsloven implementerer direktiv 96/71/EF om udstationering af arbejdstagere som led i udveksling af tjenesteydelser. Som følge af at medlemsstaterne efter direktivet pålægges at sikre, at udenlandske arbejdstagere arbejder under samme vilkår, som statens egne borgere har ifølge lov om bl.a. arbejdstid, skal arbejdstidsloven tilføjes. Høring Lovforslaget har været i høring i    Dansk Arbejdsgiverforening, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Kristelig Arbejdsgiverforening, Landsorganisationen i Danmark, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Akademike r-
3 nes Centralorganisation, Kristelig Fagbevægelse, K  ommunernes Landsforening, Amtsrådsforeni n- gen, Ledernes Hovedorganisation, Københavns og Frederiksberg kommune . Vurdering af konsekvenser af lovforslaget Positive Konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) Negative Konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang) Økonomiske   og konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner Ingen Ingen Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner Ingen Ingen Økonomiske   og administrative konsekvenser for erhvervslivet Ingen Ingen Administrative konsekvenser for borgene Ingen Ingen Miljømæssige konsekvenser Ingen Ingen Forholdet til EU-retten Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter. Bemærkninger til lovforslagets enkelte b  estemmelser Til § 1 Til nr. 1 Der henvises til de generelle bemærkninger. Til § 2 Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den    31. marts 2006.
4 Lov om udstationering af lønmodtagere Oprindelig tekst                                                                Ny tekst §11. Forslag til revision af loven fremsættes for Folketinget senest den 1. januar 2006. 1. I § 11 ændres "200  6" til: "2009".