Grundnotat otat Folketingets Europaudvalg Kopi til Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg, Folketingets Socialudvalg og Folketingets Erhvervsudvalg Grundnotat om direktivforslag om forbedring af mulighederne for at medtage supplerende pensionsrettigheder (KOM (2005) 507 final) Baggrund Kommissionen har den 20. oktober 2005 fremlagt et direktivforslag om forbedring af mulighederne for at medtage supplerende pensionsrettigheder (KOM (2005) 507 final). Forslaget har hjemmel i EU traktatens art. 42 og 94, hvilket indebærer at forslaget skal vedt  a- ges med enstemmighed i fælles beslutningstagen med Europa  -Parlamentet. Forslaget har ikke tidligere været behandlet i Folketingets Eur  opaudvalg eller Rådet. Indhold Formålet med forslaget er dobbelt. For det første ønskes det, at det sikres, at reglerne om su   p- plerende pensionsrettigheder ikke begrænser arbejdskraftens fri bevægelighed på tværs af landegrænser. For det andet ønskes lønmodtagernes mobilitet fremmet, o gså internt i me d- lemsstaterne. Direktivforslaget er et minimumsdirektiv og fastsætter regler for overførsel af pensionsretti   g- heder i forbindelse med jobskifte både i den grænseoverskr   idende situation og i den nationale situation.    Direktivforslaget gæl  der for supplerende pensionsordninger bortset fra de ordninger, der er omfattet af forordning 1408/71.    Direktivforslaget indeholder en lang række definitioner, der relaterer sig til pensionsordni  n- ger. Heri defineres supplerende pensionsordninger som enhver erhvervsmæssig baseret or  d- ning, der er etableret i overensstemmelse med national lovgivning og praksis. Efter forslaget skal medlemsstaterne sikre følgende: At alle bidrag tilbagebetales eller overføres, hvis et ansættelsesforhold afsluttes, og pensionsrettigheder endnu ikke er optjent. At aldersgrænsen for opnåelse af pensionsrettigheder ikke må være højere end 21 år. At anciennitetskrav for medlemskab af en pensionsordning højst må udgøre et års a n- sættelse. At en lønmodtager optjener pensionsretti gheder efter højst to års medlemskab af en pensionsordning. LDJ/RMH JIC 21. november 2005 Sag nr. 7165-0002
s. 2/6 Det foreslås endvidere, at medlemsstaterne skal vedtage foranstaltninger, der skal si k- re en rimelig tilpasning af hvilende pensionsrettigheder for at undgå, at udgående medlemmer straffes. Den centrale bestemmelse i forslagets artikel 6 indeholder en forpligtelse for medlemsstaterne til at sikre, at en lønmodtager efter anmodning senest 18 måneder efter afslutning af beskæ f- tigelse skal have overført alle pensionsrettighederne enten inden for med lemsstaten eller til en anden medlemsstat, hvis lønmodtageren ikke er omfattet af samme pensionsordning i det nye job. Efter forslaget skal medlemsstaterne i overensstemmelse med national praksis sikre, at den udgående lønmodtager ikke straffes aktuarmæs sigt eller i øvrigt i forbindelse med fastsætte   l- sen af værdien af de optjente rettigheder, der ove  rføres. Der fastsættes endvidere, at det modtagende selskab ikke må opstille betingelser for at mo   d- tage rettighederne, der som minimum skal bevares på samme  niveau som hvilende pensions- rettigheder i overensstemmelse med direktivforslagets bestemmelse herom. Medlemsstaterne skal endvidere sikre, at der ikke opkræves uproportionale (set i forhold til længden af lønmodtagerens medlemskab af pensionsordningen) g   ebyrer for at flytte pensi- onsrettighederne. Direktivforslaget opstiller endvidere et krav til medlemsstaterne om at sikre, at lønmodtagere informeres om, hvorledes en afslutning af ansættelsesforholdet vil påvirke deres pensionsre   t- tigheder. Informationen skal afgives af den person, der forvalter pensionsordningen. Tilsva- rende skal der på anmodning oplyses om: Beti ngelser for erhvervelse af pensionsrettigheder og effekten af disse i forbindelse med fratræden; forventede pensionsydelser ved fratræden; betingelser for bevarelse af hvilende pensionsrettigheder og betingelser for overførsel af e r- hvervede rettigheder. Der opstilles et krav om, at informationen skal være skriftlig og i en forståelig form.      Direktivforslaget fastsætter, at mere gunstige ove  rførelsesregler i de enkelte medlemslande vil kunne opretholdes, og at gennemførelsen af direktivet ikke berettiger til forringelse af e k- sisterende muligheder for overførsel af pension srettigheder. Ifølge forslaget udløber fristen for implementering af di  rektivet den 1. juli 2008. Medlemssta- terne kan overlade det til arbejdsmarkedets parter at gennemføre direktivet i national ret. Der er mulighed for forlængelse af implementeringsfristen med 60 måneder fra den 1. juli 2008 for så vidt angår artikel 4 (d)   om det to-årige karenskrav for erhvervelse af pensionsre t- tigheder. Medlemsstaterne har endvidere mulighed for at undtage ”pay -as-you-go” ordninger, ”support relief funds” og virksomheder, der opa  rbejder reserver til pensioner fra anvendelsen af direktivets artikel 6, stk. 1, for at tage højde for særlige betingelser, der er rimeligt begru   n- det og sammenkædet med pensionsordningers finansielle bær edygtighed.      Danske regler Langt de fleste arbejdsmarkedspensionsordninger er oprettet ved kollektive aftaler. Der er så- ledes ingen lovgivning med hensyn til evt. ret til at have en arbejdsmarkedspension. Reglerne for overførsel af pensionsrettigheder til andre pensionsselskaber i forbindelse med overgang til anden ansættelse følger som minimum § 20, stk. 1 nr.    7 i lov om finansiel virksomhed, jf.
s. 3/6 nedenfor. Branchen har udarbejdet en jobskifteaftale, som gælder for de selskaber, der har tilsluttet sig aftalen. Stort set alle selskaber har tilsluttet sig Jobskifteaftalen. Lov om finansiel virksomhed indeholder regler om forholdene for hvilende pensionsrettighe- der og for beregning af tilbagekøbsværdier og fripolicer, jf. § 20, stk. 1 nr. 2. Efter lovens § 20, stk. 1 nr. 7, skal der endvidere ske anmeldelse af regler, hvorefter pensionsordninger med løbende udbetal inger tegnet eller aftalt som obligatoriske ordninger i et forsikringsselskab el- ler en pensionskasse kan overføres fra eller til selskabet i forbindelse med overgang til anden ansættelse eller i forbindelse med virksomhedsoverdragelse elle  r virksomhedsomdannelse. I henhold til lov om finansiel virksomhed § 21, stk. 1, gælder,   at grundlaget for beregning af tilbagekøbsværdier og fripolicer skal være betryggende og rimelige over for den enkelte fo r- sikringstager og andre berettigede efter forsikringsaftalerne. Ved jobskifte gælder lov om f  i- nansiel virksomhed § 20, stk. 1, nr. 7. Heraf fremgår med hensyn til omkostninger i forbi n- delse med en jobskifteoverførsel, at det er tilladt for det afgivende selskab at fastsætte et pr   o- millegebyr af depotet med en fast beløbsmæssig overgrænse eller et fast beløb. Det modt a- gende selskab kan ikke fastsætte noget g  ebyr. Efter de danske pensionsbeskatningsregler er der fradrag for indbetalinger til pensionsordnin- ger. Til gengæld beskattes udbetalinger på et senere tidspunkt. Nærhed  sprincippet Kommissionen vurderer, at direktivforslaget bidrager til et af de bærende principper inden for EU, nemlig arbejdskraftens frie bevægelighed. En fælles ramme for reguleringen af overf ø- relse af supplerende pensionsrettigheder vil fjerne visse barrierer for arbejdskraftens mobilitet inden for og over landegrænserne. Det er endvidere Kommissionens vurdering, at udvikli  n- gen på området for arbejdsbetingede supplerende pensionsordninger har en sådan transnati   o- nal karakter samt at området undergå  r en sådan udvikling, at der er behov for en fælles ref   e- renceramme i form af et direktiv. Regeringen kan som udgangspunkt tilslutte sig Kommissionens generelle vurdering. Der kan i øvrigt henvises til afsnittene nedenfor om regeringens foreløbige holdnin  g og generelle for- ventninger til andre landes holdninger. Høring Forslaget har været sendt i høring i EU   -specialudvalget for arbejdsmarkedet og sociale for- hold. Følgende høringssvar er hidtil mo  dtaget: Amtsrådsforeningen (ARF)  er enig i direktivets formål om at sikre de ansattes pensionsretti g- heder, når de tager arbejde i et andet EU -land, men mener, at direktivforslaget går for langt og desuden indeholder utilsigtede spekulationsmuligheder i EU-landenes forskellige beskat- ningsregler. Ansattes pensionsrettigheder kan i stedet sikres ved, at medarbejderen bevarer sine optjente supplerende pensionsrettigheder i det land, den pågældende forl   ader, og når pensionsbegivenheden indtræder, har ret til at oppebære pensionsydelsen i det land, den p å- gældende medarb  ejder nu vælger at bosætte sig i. Den foreslåede beløbsoverførselsmodel g i- ver for vide muligheder for spekulation i de forskellige beskatningsregler. ARF er endvidere optaget af at få afklaret, hvorvidt direktivet omfatter amtskommunernes/regionernes tjen e- stemænd. Hvis det er tilfældet, vil det kræve en større tilpasning af det amtskommunale tjen e- stemandsregulativ. Endelig har ARF betænk  eligheder ved, at der ikke i direktivforslaget kan stilles krav til ydelsesmønstret i den pensionsordning, der overføres m  idler til. Således sikres
s. 4/6 den begunstigede ikke nødvendigvis en livslang ydelse, som ARF ellers lægger vægt på som et centralt socialt he nsyn. Dansk Arbejdsgiverforening (DA) finder det væsentligt at fjerne eller nedbryde ba  rrierer for arbejdskraftens mobilitet i EU. Dog finder man, at visse dele af direktivforslaget vedrører i n- terne forhold i medlemsstaterne, hvilket der tages afstand fra i henhold til nærhedsprincippet. DA fortolker direktivforslagets artikel 6, stk. 3 i lyset af definitionen af overførs el i artikel 3, litra j, hvorefter en arbejdsgiver kan overføre en sum, der repræsenterer de optjente rettigh   e- der. Hvis DA’s fortolkning ikke er korrekt, og direktivet som anført i n  otatet, stiller krav om at der sker en overførsel til en pensionsordning m ed identiske rettigheder, vil det være i strid med de danske regler på området (grundlagsrentebekendtgørelsen). DA finder det uaccept   a- belt, hvis direktivforslaget på denne måde sætter aftalefriheden og konkurrencen mellem i n- stitutionerne ude af kraft. Tilsvarende finder DA, at bestemmelsen i artikel 6, stk. 3 ikke må indebære, at de overførte medlemmer stilles markant bedre end nyoptagne medlemmer i or   d- ningen. Muligheden for, at det modtagende pensionsinstitut kan behandle overførte medle m- mer på samme måde   som nyoptagne medlemmer skal stadig være til stede. Endelig finder DA det afgørende, at forslagets artikel 7 ikke pålægger pensionsinstitutterne nye informat i- onsforpligtelser, stiller nye krav til indholdet af information eller måden informationsforpli g- telsen løftes på, samt at der ikke stilles krav om skriftlig information i d  irektivet. Landsorganisationen i Danmark (LO) har i sit foreløbige  høringssvar givet udtryk for en a n- erkendelse af behovet for en fælles EU  -regulering. LO lægger vægt på, at direktiv ets konse- kvenser undersøges grundigt samt at direktivets endelige udformning tager højde for det da  n- ske pensionssystem og det danske aftalesystem. LO opfordrer til at man undersøger direkt i- vets konsekvenser for så vidt angår tilsagnsordninger, herunder sær ligt tjenestemandspensi- onssystemet samt hvilken indflydelse direktivet kan have på såkaldte hvilende rettigheder. LO hilser det i øvrigt velkomment, at direktivet sikrer en mere omkostningsfri overførelse blandt de selskaber der ikke er tilsluttet jobskifteaftalen. Det er LO’s opfattelse, at det nuvæ- rende aftalegrundlag om pensionsmidler umiddelbart ikke tillader overførelse af rettigheder  i forbindelse med grænseoverskridende jobskifte. LO ønsker at understrege, at der ikke må skabes tvivl om lønmodtagerne s fremtidige pensionsforhold i forbindelse med grænseove  r- skridende jobskifte. LO ønsker derfor mulighed for at stille krav om , at pensionen alene kan overføres til en lignende ordning. LO bemærker, at man anser de danske skatteregler som en væsentlig barri  ere for overførelse ved grænseoverskridende jobskifte. LO ser ikke noget b   e- hov for at udvide personkredsen, der skal informeres om pensionsrettigheder. LO forslår, at et endeligt direktiv gennemføres ved kollektiv overenskomst, hvilket bør afspejle sig i f  ormule- ringen af artikel 9, stk. 1. Finansrådet  bemærker, at direktivforslaget formentlig kun vil have begrænset indfl ydelse for pengeinstitutterne. Finansrådet henleder opmærksomheden på, at man savner en henvisning til pensionsbeskatningsloven, som også  må fo rmodes at skulle ændres som følge af direktivet. Finansrådet peger endvidere på, at rådgivning om overførsel af pensionsordninger landene imellem vil være meget tung, idet pensionsordningerne behandles uensa  rtet inden for EU. Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) støtter fastlæggelsen af en fælles EU -ramme for regulering for at sikre, at reglerne for supplerende pensionsordninger ikke begrænser den fri bevægelighed og mindsker lønmodtagernes muligheder for at opbygge tilstrækkelige pensi o- ner. Direktivforslaget harmonerer umiddelbart med de allerede eksisterende overenskomster for den finansielle sektor i Danmark. FA henleder opmærksomheden på at sikre, at direkti   v- forslaget åbner mulighed for, at arbejdsmarkedets parter fortsat kan indgå overenskoms  tafta- ler på området for pensionsre  ttigheder.
s. 5/6 FTF er generelt positivt stemt over for direktivet, der opsætter et fælles overordnet regelsæt og dermed til en vis grad kan øge den grænseoverskridende mobilitet på a rbejds- markedet. Dog henledes opmærksomheden   på den nuværende ordning med hv   ilende ordnin- ger, som med direktivet ikke bør pålægges ringere betingelser end ved overflytning af hele ordningen. FTF peger på, at direktivforslaget indeholder spec ifikke detailregler, som snarere burde reguleres i national lovgivning. Af samme grund mener FTF endvidere, at forslaget til en vis grad strider mod subsidiaritetsprincippet, idet de store forskelle i EU-landenes pensi- onssystemer gør de nationale lo vgivninger mere egnede til at varetage visse spørgsmål i d  i- rektivforslaget. Der peges også på vigtigheden af, at forslaget ikke griber ind i det danske ko  l- lektive overenskomstsystem, herunder arbejdsmarkedspensionsordningerne. FTF finder for- slagets krav om, at der ikke opkræves uproportionale gebyrer positivt og støtter    endvidere til- tag, der kan være med til at forbedre informationen til den enkelte pensionsopsp  arer. Såfremt direktivet –  mod forventning –  skulle forringe eksisterende ordninger, kan FTF ikke støtte d i- rektivforslaget. Kommunernes Landsforening (KL) finder direktivets bagvedliggende hensyn om at forbedre mobiliteten på det europæiske arbejdsmarked positivt. Dog mener KL, at direktivforslaget i   n- deholder en række uklarheder og uhensigtsmæssigheder bl.a. ved ikke at benytte sig af de ti d- ligere søjle -begreber, der har været benyttet i de tidligere notater. Direktivet afgrænses neg a- tivt til forordning 1408, som i forvejen ikke er præget af stor klarhed. De ind  eholdte absolutte datoer for implementering skaber uklarhed om, hvor lang tid der reelt er til national imple- mentering. Kommissionens omtale af Danmark i sit impact assessment angiver ingen lø s- ningsmuligheder herfor. Artikel 6 er uhensigtsmæssigt i sit krav om pensionsoverførsel i fo   r- bindelse med jobskift –  og der må kunne stilles betingelser til den pensionso rdning, der over- føres til, hvis artikel 6 ikke fjernes fra direktivet. Ellers risikerer man, at hele det danske o f- fentlige arbejdsmarkedspensionssystem handicappes alvorligt. KL ser i øvrigt frem til en a f- grænsning mellem aftaleimplementering og lovimpleme  ntering (som i arbejdstidsdirektivet) og ønsker bestemmelsen om aftaleimplementering i artikel 9, stk. 1 placeret således, at den også omfatter undtagelsesmuli ghederne i artikel 9, stk. 3. Personalestyrelsen (som er hørt i egenskab af aftalepart på det st  atslige arbejdsmarked) er ge- nerelt positiv over for en regulering af området på EU  -niveau. Pensioner, der ydes i henhold til reglerne om tjenestemandspensionslovgivningen, er dog undtaget fra direktivforslaget, idet de dækkes af forordning 1408/71. Persona  lestyrelsen peger på, at det ikke fremgår klart af d  i- rektivforslaget, hvorvidt der kan stilles krav til ydelsessammensætning mv. til den ordning, hvortil overførslen af pensionsrettighederne sker. Endelig vurderer Personalestyre lsen, at det vil være nødven   digt at lovgive på området i forbindelse med implementering af direktivet. Denne lovgivning bør indeholde mulighed for, at arbejdsmarkedets parter på det statslige o  m- råde kan aftaleimplementere i fornødent o  mfang. Akademikernes Centralorganisation finder, at der med direktivudkastet er taget et vigtigt skridt i retning af en bedre sikring af pensionsordningerne for vandrende arbejdstagere. AC finder, at direktivforslaget ikke synes at omfatte tilsagnsordninger, hvilket beklages. AC fin- der at det bør kortl ægges hvor mange lande, der har tilsagnsordninger, og hvor stor en del af arbejdsstyrken, der er omfattet af sådanne. AC beklager den lange tidshorisont for impleme n- tering. AC finder at artikel 6 ikke løser problemet om pensioners flytbarhed i den transnat io- nale situation. AC tilslutter sig forslagets bestemmelser om informationspligt. Forsikring og Pension har i deres høringssvar givet udtryk for skepsis overfor behovet for et direktiv på området. Årsagen til denne skepsis skal i ses lyset af de store fo    rskelle på hvorl e-
s. 6/6 des supplerende pensionsordninger er sammensat i de forskellige lande. Det er F&P´s opfattelse, at direktivet som udgangspunkt primært må tage sigte på ydelsesdefiner e- de ordninger. Det bør efter F&P´s opfattelse afklares hvorvidt der skal   overføres egentlige rettigheder eller om hvorvidt overførelsen alene drejer sig om kapitalvæ   rdi/reserve. Såfremt der er tale om det sidste mener F&P, at forslaget må anses som uproblematisk. Omvendt fi n- der F&P, at såfremt artikel 6 skal fortolkes som en re t til overførelse af selve rettighederne vil dette være probl  ematisk idet overførelse altid vil ske til et selskab hvor rettighederne er fo r- skellige fra rettighederne i det afgivende selskab. Dette vil efter F&P´s opfattelse være i strid med aftalefriheden, idet direktivet herved pålægger pensionsinstitutterne at udb   yde identiske produkter. Europa-Parlamentets udtalelse Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke. Tidligere forelæggelse Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Eu  ropaudvalg. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser I det omfang direktivet vil gøre det lettere at flytte sin pensionsformue til udlandet og ikke b e- tale dansk skat ved udbetaling af pensionsformuen, vil der kunne være væsentlige proven u- tab. Samfundsøkonomiske konsekvenser Det er ikke på nuværende tidspunkt muligt at angive de s   amfundsøkonomiske kons ekvenser. Regeringens foreløbige holdning Grundlæggende kan regeringen støtte direktivets formål om at styrke mobiliteten på det eur o- pæiske arb  ejdsmarked ved at sikre en fælles ramme for reguleringen af området, som skal fremme lønmodtagernes muligheder for at opbygge tilstrækkelige pensioner ved jobskifte.    Regeringen er på nuværende tidspunkt, hvor der    - som det også fremgår af høringssvaren   e - udestår en lang række vigtige og nødvendige oplysninger om direktivets forståelse og o m- fang, forbeholden over for visse elementer i det fremsatte direktivforslag, herunder den del af forslaget, der vedrører den indenlandske mobilitet af arbejdskraften. Regeringen anerkender behovet for en transnational regulering men finder det påkrævet, at direktivforslaget tager behørigt hensyn til særlige nationale forhold, herunder fx pensionss   y- stemer, der baserer sig på kollektive aftaler, herunder aftaler om flyt barhed, samt de skatte- mæssige aspekter af pensionsordningerne opbygning.        Generelle forventninger til andre landes holdninger Forslaget har alene været behandlet to gange i Rådets Socialgruppe, hvor der fortsat stilles opklarende spørgsmål i anledni  ng af direktivtekstens forståelse. Sagen forve ntes at kræve en lang og indgående behandling henset dels til de mange nationale særtræk på området og d i- rektivets anvendelse på rent nationale forhold, dels til det foreslåede retsgrundlag, som kr  æ- ver enstemmighed i Rådet og fælles beslutningstagen med Europa   -Parlamentet.