Folketinget — Arbejdsmarkedsudvalget
Christiansborg, den 18. november 2005
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere.
Af- og tilmelding i AF for kontanthjælpsmodtagere
Vedlagte materiale, modtaget fra Anne Baastrup, omdeles til brug for samrådet onsdag den 23. november 2005 (samrådsspørgsmål D). Beskæftigelsesministeren er blevet bedt om at kommentere beskrivelsen af sagsbehandlingsgangen i forbindelse med besvarelsen af samrådet.
Med venlig hilsen
Mette Hansen,
udvalgssekretær.
Vedrørende til- og afmelding i AF for kontanthjælpsmodtagere...
Man kan ikke modtage kontanthjælp som match 1, 2 og 3 uden at være tilmeldt AF. SÃ¥ledes vil den ledige blive mødt med spørgsmÃ¥let; â€mÃ¥ jeg bede om dit AF-nummer†nÃ¥r han henvender sig for at søge kontanthjælp.
Har han ikke været på Arbejdsformidlingen og fået et AF-nummer, bliver han bedt om at tilmelde sig med det samme, typisk på en computer, stillet til rådighed for kommunen af AF. Det er således altid borgeren selv, der tilmelder sig AF.
Hvis borgeren herefter udebliver fra en opfølgningssamtale i AF, bliver pgl. afmeldt af AF. Samtidig sender AF brev til både Kommunen og Arbejdsdirektoratet om udeblivelsen og om afmelding. Disse breve består af lister med navne på alle de borgere i kommunen, som indenfor de seneste to uger er udeblevet. Der kommer altså sådan en liste ca. hver 14. dag.
Når listen modtages i kommunen, er den ikke opdelt efter sagsbehandler, hvilket betyder, at der enten er en medarbejder, som skal finde ud af, hvem der er sagsbehandler for hver enkelt udeblevne ledige, eller at den samlede liste sendes til alle sagsbehandlere, som så selv skal finde ud af, hvem de hver især har ansvar for.
Herefter skal sagsbehandleren have fat i hver enkelt udeblevne ledige, og følge op på, hvorfor pgl. er udeblevet fra opfølgning i AF. Lang de fleste er udeblevet fordi de selv ´har skaffet sig arbejde i mellemtiden, og ikke har troet, at de skulle meddele det nogen steder.
Dem der er udeblevet af andre årsager, typisk sygdom eller forglemmelse, skal sagsbehandleren så tale med om, hvorvidt de stadig skal være tilmeldt AF, eller om der er opstået omstændigheder som gør, at pgl. ikke skal stå til rådighed pt.
Uanset årsagen, skal sagsbehandleren udfylde et skema som sendes til Arbejdsdirektoratet, hvoraf årsag til udeblivelsen fremgår, samt hvilke sanktioner udeblivelsen har medført, samt om pgl. fortsat skal stå til rådighed.
Herefter afgør Arbejdsdirektoratet spørgsmålet om refusion til kommunen i den periode, hvor pgl. ikke har været tilmeldt AF.