Folketinget — Arbejdsmarkedsudvalget Christiansborg, den 7. november 2005 Til udvalgets medlemmer og stedfortrædere. Aftale om finansloven for 2006 - arbejdsmarkedet Til jeres orientering vedlægges siderne om arbejdsmarkedet i aftalen om finanslo- ven 2006. Med venlig hilsen Mette Hansen, udvalgssekretær.
Initiativer på arbejdsmarkedet Opkvalificering af korttidsledige Ordningen med opkvalificering af korttidsledige giver Arbejdsformidlingen mulighed for at give ledige i 1. ledighedsperiode tilbud om uddannelsesaktivering af op til et års varighed inden for områder med mangel eller mulig mangel på arbejdskraft. Ordningen er indført i 2003 og siden forlænget flere gange. Parterne er enige om at videreføre ordningen og indprio- ritere indsatsen under aktivrammen i 2006.   Jobrotation Parterne er enige om at videreføre jobrotationsordningen i dens nuværende form i 2006. Job- rotationsordningen indebærer, at AF kan betale for køb af uddannelse og bevilge jobrotati- onsydelse til beskæftigede. Samtidig giver ordningen mulighed for faglig opkvalificering af ledige. Ordningen er indført i 2001 og siden forlænget flere gange. Ordningen videreføres in- den for rammerne af de uforbrugte midler til formålet.   Akademikerledighed De særlige initiativer til bekæmpelse af akademikerledigheden især blandt de nyuddannede videreføres i 2006. I den forbindelse anvendes 1,5 mio. kr. i 2006 til videreførelse af den offici- elle hjemmeside, den centrale jobtelefon, casebanken, phoner kampagnen, erfaringsopsam- ling mv. Endvidere anvendes der 2 mio. kr. til demonstrationsprojekter på universiteter, der ønsker at påtage sig forpligtigende formidlings- og vejledningsopgave for ledige nyuddan- nede. Initiativerne finansieres inden for aktivrammen.   Lettelse af de administrative byrder for arbejdsgiverne i forbindelse med G- dagsordningen - Parterne har drøftet G-dagsordningen ud fra en holdning om, at ordningen ikke må udgøre en unødig barriere for, at virksomheder kan anvende korttidsansættelser i f.eks. spidsbelast- ningsperioder.   G-dagsordningen skal samtidig ses i lyset af, at ordningen medvirker til at fremme en række arbejdsmarkedspolitiske målsætninger, herunder at styrke virksomhedernes incitamenter til at tilrettelægge arbejdet, så midlertidige afskedigelser og hjemsendelser begrænses.   Parterne er på den baggrund enige om at undersøge mulighederne for at lette de administra- tive byrder for arbejdsgiverne i forbindelse med betaling af G-dage i forbindelse med etable- ring af et eIndkomstregister. eIndkomstregisteret samler en lang række nødvendige ind- komstoplysninger i et fælles offentligt dataregister. Etableringen af registeret skaber mulig- hed for, at der kan gennemføres administrative lettelser for virksomhederne, bl.a. i dagpen- gesystemet.  
Modernisering af sygedagpengeloven Parterne er enige om at modernisere sygedagpengeloven med henblik på at styrke retssik- kerheden for sygemeldte borgere, lempe byrderne for virksomhederne og styrke virksom- hedernes sociale engagement i sygeopfølgningsarbejdet.   I dag kan en kommune, der har udbetalt sygedagpenge for en sygemeldt person, i visse tilfælde kræve sygedagpengene tilbagebetalt (gøre regres). Det gælder f.eks. i sager, hvor en sygemelding skyldes en skade, som har fundet sted i arbejdstiden. Regresbestemmelsen opleves ofte som en barriere for en mere aktiv rolle i sygeopfølgningsarbejdet på virksom- heden. Herudover kan især små virksomheder opleve en manglende retssikkerhed, fordi sager om regres typisk er meget komplicerede. Parterne er på den baggrund enige om, at sygedagpengesager, hvor fraværet skyldes en skade opstået i arbejdstiden, undtages fra regresbestemmelsen.   Herudover er parterne enige om, at reglerne for regulering af satserne for sygedag-penge og arbejdsløshedsdagpenge harmoniseres med henblik på større forenkling af regelsættet. Der anvendes 8 mio.kr. årligt i 2006 og 2007 og 1 mio.kr. årligt i 2008 og 2009 til formålet. Endelig er parterne enige om, at sygedagpengeloven skrives igennem med henblik på at gøre loven mere gennemskuelig, og at reglerne for barselsorlov udskilles i en særskilt lov.   Moderniseringen af sygedagpengeloven forventes samlet at medføre merudgifter for det offentlige på 48 mio.kr. årligt i 2006 og 2007 samt 41 mio.kr. årligt i 2008 og 2009.   Modregnng for arbejdsmarkedsbidrag i indkomstgrundlag ifm. erstatninger for er- hvervsevnetab Forslaget fra finanslovforslaget for 2006 om modregning for arbejdsmarkedsbidrag i ind- komstgrundlag for beregning af erstatninger for erhvervsevnetab gennemføres ikke.