Revideret samlenotat
Forslag til ændring af direktiv 2003/88/EF vedr. visse aspekter af organiseringen af
arbejdstiden
Opdatering af samlenotat forelagt Europaudvalget forud for rådsmødet (beskæftigelses
- og
socialministre) den 2.-3. juni 2005. Kopi af notatet sendt til Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg.
Resumé
Ovennævnte forslag er fremsat dels som en konsekvens af en revisionsforpli gtelse i direktivets artikel
22, dels som en konsekvens af EF-domstolens to principielle domme om anvendelsen af
arbejdstidsdirektivet. Afgørelserne giver a nledning til vanskeligheder for en række medlemsstater for
så vidt angår a rbejdstidstilrettelægge lsen (arbejdstidsopgørelsen) for sundhedspersonale særligt
læger. På rådsmødet i december 2004 kunne Rådet ikke nå til eni
ghed om forslaget. Europa-
Parlamentet fremkom i maj 2005 med en række ændringsforslag, som Kommissionen tog i
betragtning i forbindelse med fremsættelsen af et revideret forslag til ændring af arbejdstidsdirektivet
lige før Rådsmødet den 2. juni 2005. Råde
t kunne ikke nå til enighed på dette møde, og
forhandlingerne har siden da fortsat på grundlag af Kommissionens forslag af 31. maj 2005.
Baggrund
Kommissionen fremlagde i september 2004 et direktivforslag om ændring af direktiv 2003/88/EF
vedr. visse aspekter af organiseringen af arbejdstiden (KOM(2004)607). Forslaget har hjemmel i TEF
art. 137.
Forslaget er blevet drøftet på flere Rådsmøder (beskæftigelsesministre) uden, at man har kunnet nå til
enighed. Europa-Parlamentet afgav sin udtalelse den 11. maj 2005.
Kommissionen har på baggrund heraf den 31. maj 2005 fremlagt et revideret direktivforslag
(KOM(2005)246).
Formålet med forslaget er i høj grad at få løst de problemer i forhold til arbejd
stilrettelæggelsen i
medlemsstaterne, som blev skabt med SIMAP-dommen og forstærket med JAEGER -dommen.
Om SIMAP- og JAEGER-dommene kan det anføres, at førstnævnte dom fas
tslog, at rådighedsvagter,
der tilbringes på arbejdsstedet, skal medregnes til a rbejdstiden, hvilket betød, at det i en række
brancher, herunder i særdeleshed sundhedssektoren, ville blive meget vanskeligt at opfylde direktivets
krav om, at der højst må arbejdes 48 timer om ugen i gennemsnit. Sidstnævnte dom b
ekræftede dette
og knæsatte desuden, at kompenserende hviletid skal afvikles i fuld u dstrækning umiddelbart efter
arbejdstids ophør.
Ifølge det gældende arbejdstidsdirektiv skulle den s å kaldte opt out -bestemmelse i artikel 22 tages
op til overvejelse, og også dette afspejles i det fremsatte fo rslag.
Forslaget behandles på rådsmødet (be skæftigelsesministre) den 8. december 2005. Regeringen har
ikke kunnet opnå tilstrækkelig opbakning til sine forhandlingsoplæg i Europaudvalget og har derfor
endnu ikke haft et mandat i sagen. Når sagen forelægges for Europaudvalget allerede nu, skyldes de t,
at der er kommet et nyt element ind i forhandlingerne, som efter regeringens opfattelse risikerer at få