Arbejdsmarkedsudvalget 2005-06
AMU Alm.del Bilag 40
Offentligt
2618596_0001.png
i
atm.del.
Arbejdsmarkedsudvalget 2005-06
AMU Alm.del - Bilag 40
Offentligt
bil 4 0
f.,
Borgerrettet
forebyggelse og
sundhedsfremme
på arbejdspladsen
Sådan kan kommunen leve op til
sit nye myndighedsansvar
AMU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 40: Materiale afleveret i.f.m. foretræde den 2/11-05 fra Folkesundhed København og Sundhedsforvaltningen i Sønderjyllands Amt
2618596_0002.png
Borgerrettet forebyggelse og sundhedsfremme på
arbejdspladsen. Sådan kan kommunen leve op til sit nye
myndighedsansvar.
Udgivet af Nationalt Center for Sundhedsfremme på
Arbejdspladsen, 2005
Manuskript: NCSA
Redaktion og layout: Line-by-Line
Illustrationer: Wendy Morris
Tryk: Hornslet Bogtrykkeri
Nationalt Center for Sundhedsfremme på Arbejdspladsen
drives af Københavns Kommune og Sønderjyllands Amt
med baggrund i en forebyggelsesaftale med Indenrigs-
og Sundhedsministeriet.
2
AMU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 40: Materiale afleveret i.f.m. foretræde den 2/11-05 fra Folkesundhed København og Sundhedsforvaltningen i Sønderjyllands Amt
2618596_0003.png
Indhold
Forord
Arbejdspladsen som arena
Tre målgrupper for indsatsen
De voksne, raske borgere
Sygemeldte borgere
Kommunens egne ansatte
Sundhedsmæssige udfordringer og potentialer
Generelle livsstilsproblemer
Social ulighed i sundhed
Sygefravær
Det praktiske sundhedsfremmearbejde
Tre opgaver
Tre roller
Arbejdspladsens og den enkeltes egen indsats
Arbejdspladsens ansvar
Den ansattes ansvar
Samarbejde og samordning
Kommunen er garant for det brede perspektiv
Mange aktører på markedet
Gevinster ved sundhedsfremme på arbejdspladsen
Gevinster for den enkelte
Gevinster for arbejdspladsen
Gevinster for samfundet
Om Nationalt Center for Sundhedsfremme på Arbejdspladsen
Litteratur
4
6
8
8
9
10
11
11
11
12
14
14
14
15
15
15
16
16
16
18
18
18
19
21
22
3
AMU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 40: Materiale afleveret i.f.m. foretræde den 2/11-05 fra Folkesundhed København og Sundhedsforvaltningen i Sønderjyllands Amt
2618596_0004.png
Forord
Med sundhedsloven får kommunerne myndighedsansvaret for sygdoms-
forebyggelse og sundhedsfremme. Dermed skal kommunerne som det første
skabe rammer for sund livsstil. Det indebærer, at kommunen skal indtænke
sundhedsfremme og forebyggelse i alle forhold, der har betydning for
sundheden, og som kommunen har mulighed for at påvirke. Som det andet
skal kommunen etablere forebyggende og sundhedsfremmende tilbud til
borgerne. Sammen med de nye regioner skal de nye kommuner desuden stå
for den patientrettede forebyggelse.
Forebyggelsesopgaverne er således både en forpligtelse for kommunerne
og en mulighed for, at de bliver centrale aktører i folkesundhedsarbejdet.
De nye opgaver giver også kommunerne mulighed for at komme i dialog
med borgerne om et emne, der optager dem, nemlig den enkeltes sundhed.
Endelig ligger der et økonomisk incitament til at investere i forebyggelse og
sundhedsfremme.
Det er en kompleks opgave, kommunerne får ansvaret for, men der vil være
områder, hvor kommunen allerede har egne gode erfaringer at bygge på.
Det gælder områder, hvor man allerede har ordninger og systemer, fx skolen
og ældreområdet.
Når det drejer sig om forebyggelse og sundhedsfremme i forhold til voksne
raske borgere, har kommunen færre naturlige indgange til forebyggelses-
arbejdet. Her vil arbejdspladsen kunne bruges, som en naturlig forebyggelses-
arena. På arbejdspladsen finder man de fleste voksne borgere i alderen 15-66
år. Desuden er der på arbejdspladsen en organisation, som kommunen kan
samarbejde med, og hvor indsatsen kan forankres.
Når det gælder voksne borgere på kanten af arbejdsmarkedet, de ledige og
sygemeldte, har kommunen ganske vist opgaver, men her har der ikke været
tradition for at anvende sundhedsfremmemetoder. Det kan forhåbentlig
komme, efterhånden som kommunen gør sig gode erfaringer med de voksne
raske borgere som målgruppe.
Imidlertid bør en eventuel arbejdspladsindsats ikke isoleres fra den øvrige,
flerårige planlægning, som kommunerne forventes at foretage vedrørende
den borgerrettede sundhedsfremme og forebyggelse. Det vil være hensigts-
mæssigt at koordinere de borgerrettede tilbud i forhold til virksomheder og
ansatte med de tilbud, kommunen i øvrigt etablerer på området.
Denne pjece beskriver, hvilke fordele kommunerne kan have af at rette en
sundhedsfremmende indsats mod arbejdspladser. Pjecen beskriver også,
hvordan indsatsen konkret kan gribes an, og endelig bringes nogle af de data
om sundhedsproblemer og forebyggelsespotentialer, som kommunen kan
bruge ved planlægningen af indsatsen.
Den mest nærliggende målgruppe for kommunens sundhedsfremmeindsats
er kommunens egne ansatte. Kommunen har brug for, at de ansattes fravær
er så lavt som muligt, og bør skabe gode rammer for, at de ansatte kan vælge
en sund levevis. Det kan fx ske ved, at kommunens institutioner vedtager
sundhedspolitikker, der også indeholder handlingsrettede aktiviteter, fx
rygestoptilbud.
4
‘•
AMU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 40: Materiale afleveret i.f.m. foretræde den 2/11-05 fra Folkesundhed København og Sundhedsforvaltningen i Sønderjyllands Amt
2618596_0005.png
Ud over raske ansatte, der trives og er produktive, vil den kommune, som
gennemfører en bevidst sundhedsindsats for sine egne medarbejdere, kunne
høste væsentlige gevinster i forhold til sit omdømme. Den står på den måde
frem som et godt eksempel.
En anden vigtig målgruppe er de private og offentlige arbejdspladser, som
ligger i kommunen. En indsats her vil være en udmøntning af sundhedslovens
bestemmelse om at etablere sundhedsfremmende og forebyggende tilbud
til borgerne. Også her kan man fremme sundheden for de ansatte gennem
rygepolitikker, rygestopkurser, sund mad i kantinen, alkoholpolitik, stress-
reduktion osv. Sådanne indsatser vil forbedre folkesundheden, og der vil
desuden være mulighed for at mindske presset på de kommunale udgifter
til sygedagpenge.
En kommende kommunal indsats bør i kommunens egen interesse anvende
dokumenterede metoder og aktiviteter. Konkret betyder det, at der er brug
for medarbejdere, der ved, hvad sundhedsfremme på arbejdspladsen er,
kender til de gevinster, som de ansatte, virksomhederne og samfundet kan
have af indsatsen, og har kendskab til, hvilke metoder der virker. Desuden
vil dette være et naturligt led i det kvalitetssikringsarbejde, som følger med
ansvaret for den borgerrettede forebyggelse og sundhedsfremme.
Der vil sandsynligvis være behov for at videreuddanne sundhedspersonale,
ledere, personalemedarbejdere og andre. Et godt fagligt fundament,
kontinuitet, legitimitet og troværdighed over for arbejdspladser, borgere
og samarbejdspartnere skabes bedst ved fra begyndelsen at igangsætte en
systematisk indsats.
Kommunen har mulighed for at samarbejde med en række aktører på
sundhedsfremme- og forebyggelsesområdet. Det gælder fx det regionale
sundhedsvæsen, de praktiserende læger og Sund By Netværket.
Samarbejdet kan også omfatte aftaler med private aktører. Man kan imidlertid
ikke forvente, at de private aktører påtager sig et folkesundhedsansvar i
forhold til arbejdspladsen. Deres interesse i at beskæftige sig med de ansattes
sundhed begrænser sig til områder, hvor gevinsterne er mere kortsigtede.
Hvis kommunerne ikke tager bolden op, er der risiko for, at viden og erfaring,
der gennem en årrække er opbygget i offentligt regi om sundhedsfremme på
arbejdspladsen, tabes på gulvet.
Vi håber, at denne pjece kan inspirere til at indarbejde en arbejdspladsrettet
indsats i den borgerrettede forebyggelse og sundhedsfremme.
Nationalt Center for Sundhedsfremme på Arbejdspladsen, oktober 2005
Bjarne Rasmussen og Kurt Æbelø
5
AMU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 40: Materiale afleveret i.f.m. foretræde den 2/11-05 fra Folkesundhed København og Sundhedsforvaltningen i Sønderjyllands Amt
2618596_0006.png
Arbejdspladsen som arena
Det er ikke kun den enkeltes ansvar at leve sundt.
Arbejdspladsen kan gøre en forskel ved at være en
sund ramme om de ansattes livsstilsvaner, og det
offentlige kan også gøre en indsats. Kommunerne
kan fx påtage sig ansvaret for, at virksomhederne
har viden og værktøjer til rådighed, og i det hele
taget sætte dagsordenen for sundhedsfremme på
arbejdspladsen inden for kommunens område.
Luxembourg-deklarationen(1) (se boksen) slår fast,
at arbejdsmiljøet og virksomhedens sociale ansvar
hører med, når man vil fremme sundheden på
arbejdspladsen.
Et godt fysisk og psykisk arbejdsmiljø betyder
meget for de ansattes sundhed og trivsel. Ens-
formigt og nedslidende arbejde og hårde fysiske
belastninger er nedbrydende for sundheden, og
tilsvarende er det vigtigt, at der er en god om-
gangstone på arbejdspladsen, og at ingen bliver
mobbet osv.
Det er også vigtigt, hvordan virksomheden fx
tackler sygefravær, om de ansatte har fleksible
arbejdsvilkår, og om virksomheden kan rumme
personer, som af den ene eller den anden grund
har problemer med at passe et almindeligt
fuldtidsjob.
Der er altså tre ben i den sundhedsfremmende ind-
sats på arbejdspladsen: livsstil, arbejdsmiljø og virk-
somhedens sociale ansvan2)(Se figuren).
I det praktiske sundhedsfremmearbejde er det vigtigt
• at skabe debat og formidle viden på arbejds-
pladsen
• at tilbyde muligheder for, at de ansatte kan
deltage i sundhedsfremmende aktiviteter og
ændre livsstil
• at udvikle virksomheden, så den bliver en sund
ramme om de ansatte, fx via sundhedspolitikker
og andre regler og aftaler.
Sundhedsfremme på arbejdspladsen
omfatter livsstil, arbejdsmiljø og
virksomhedens sociale ansvar.
Sundhedsfremme på arbejdspladsen
Sundhedsfremme på arbejdspladsen er
den kombinerede effekt af arbejdsgivers,
arbejdstagers og samfundets samlede ind-
sats for at forbedre sundhed og velbefind-
ende hos den arbejdende befolkning.
Dette kan opnås ved en kombination af
forbedret arbejdsorganisering og arbejds-
miljø, forbedret støtte til arbejdstagernes
personlige udvikling og fremme af arbejds-
tagernes aktive medvirken.
Luxembourg-deklarationen(1)
Livsstil
Kost, fysisk aktivitet,
tobak, alkohol og stress
Arbejdsmiljø
Fysisk, kemisk og
psykosocialt arbejdsmiljø
Virksomhedernes sociale ansvar
Fastholdelse, integration og
seniorpolitik
6
AMU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 40: Materiale afleveret i.f.m. foretræde den 2/11-05 fra Folkesundhed København og Sundhedsforvaltningen i Sønderjyllands Amt
2618596_0007.png
Det betyder, at man i det praktiske sundheds-
fremmearbejde lægger op til, at den enkelte
ansatte har et ansvar for sin egen sundhed, og at
virksomheden og samfundet også har et ansvar.
Pr,
'ty
.C3
'rat, "
.3%
AMU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 40: Materiale afleveret i.f.m. foretræde den 2/11-05 fra Folkesundhed København og Sundhedsforvaltningen i Sønderjyllands Amt
2618596_0008.png
Tre målgrupper for indsatsen
Med den nye sundhedslov har kommunen et myn-
dighedsansvar for sundhedsfremme og sygdoms-
forebyggelse over for borgerne. Og ligesom virk-
somhederne kan kommunen også bedre tiltrække
borgere, hvis den fører en aktiv sundhedspolitik.
Desuden er der et økonomisk incitament, fx på
sygedagpengeområdet, hvis borgernes sundhed
bliver forbedret, og der skal ikke meget til.
Endelig er kommunen jo også arbejdsgiver — kom-
munerne er samlet set Danmarks største arbejds-
plads. Som virksomhed har kommunen derfor
interesser, der svarer til andre virksomheders.
Der er overordnet tre målgrupper for den kommu-
nale sundhedsfremmeindsats på arbejdspladsen:
• de voksne, raske borgere
• sygemeldte borgere, herunder borgere på
kanten af arbejdsmarkedet
• kommunens egne ansatte.
De voksne, raske borgere
Arbejdspladsen er et oplagt sted at sætte ind, hvis
man vil nå kommunens voksne borgere:
• De fleste voksne tilbringer meget tid på
arbejdspladsen.
• Flere er samlet på samme arbejdsplads, og
uanset om man vil det eller ej, så påvirker man
hinandens normer og adfærd.
• Arbejdspladsen er for mange et vigtigt socialt
netværk. Erfaringerne viser, at hvis man ønsker
at ændre adfærd, er det nemmere at gøre det
sammen med andre. Netop arbejdspladsen
giver mulighed for, at de ansatte sammen med
kolleger kan træne adfærdsændringer.
• Arbejdspladsen kan være et godt sted at gen-
nemføre en indsats, der søger at reducere ulig-
hed i sundhed, hvis tilbuddene målrettes
ansatte med kort skoleuddannelse — typisk de
ufaglærte og faglærte medarbejdere.
Der er god viden om, hvilke sundhedsfremmeind-
satser der virker på arbejdspladser, og det er et
faktum, at virksomheder og ansatte er interesserede
i sundhedsfremmetilbud. Arbejdspladsen er således
en arena, hvor kommunen på en nem måde kan
få gode erfaringer og succes med den borger-
rettede forebyggelse.
Samtidig med dette bidrager kommunen til at
realisere regeringens sundhedsprogram Sund hele
livet (se boksen på næste side).
Kommunerne og forebyggelsen
§ 119. Kommunalbestyrelsen har ansvaret
for ved varetagelsen af kommunens opgaver
i forhold til borgerne at skabe rammer for
en sund levevis.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen etablerer fore-
byggende og sundhedsfremmende tilbud til
borgerne.
Stk. 3. Regionsrådet tilbyder patientrettet
forebyggelse i sygehusvæsenet og i praksis-
sektoren m.v. samt rådgivning m.v. i forhold
til kommunernes indsats efter stk. 1 og 2.
Fra sundhedsloven
8
AMU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 40: Materiale afleveret i.f.m. foretræde den 2/11-05 fra Folkesundhed København og Sundhedsforvaltningen i Sønderjyllands Amt
2618596_0009.png
Mål og udfordringer i regeringens
sundhedsprogram Sund hele livet
Programmets sundhedspolitiske mål vedrø-
rende risikofaktorer kan samles i følgende
punkter:
• at reducere antallet af rygere og antallet
af alkoholstorforbrugere markant
• at øge antallet af danskere, der spiser
sundt
• at øge antallet, der er fysisk aktive
• at stoppe stigningen i antallet af svært
overvægtige
• at reducere antallet af ulykker
• at reducere omfanget af helbredsforring-
ende arbejdsmiljøbelastninger markant
• at forebygge miljøfaktorers negative
påvirkning af sundheden.
Vedrørende arbejdspladsen er der i pro-
grammet formuleret følgende udfordringer:
• Fortsat styrkelse af det systematiske
arbejdsmiljøarbejde
• Integration af arbejdet med sundheds-
fremme på arbejdspladsen, sundt
arbejdsmiljø og virksomhedernes sociale
ansvar
• Fortsat udbredelse af sundhedspolitikker
på danske arbejdspladser
• Nye partnerskaber om sunde arbejds-
pladser.
Sund hele livet'33
fravær/nærvær, til at tilbyde sundhedsfremmende
og forebyggende aktiviteter samt til formidling af
viden.
Hvis man skal kunne se en effekt i forhold til syge-
fraværet, skal den sundhedsfremmende indsats
som minimum omfatte tilbud om rygestop, ryg-
træning, kost- og motionsaktiviteter samt person-
lig rådgivning. Det er med andre ord vigtigt,
at indsatsen er bred, dvs. at der er flere typer af
tilbud tilgængelige, og at det foregår over lang tid
— helst flere år.(4)
Lykkes det blot at reducere kommunens udgifter
til sygedagpenge med få procent, vil en kommunal
indsats med støtte og rådgivning til virksomhederne
om forebyggelse af sygefravær hvile i sig selv
økonomisk.
Den nye sygedagpengereform giver yderligere
redskaber og incitamenter til en kommunal
indsats for at forebygge sygefravær.
Hvis kommunen prioriterer en indsats over for syge-
meldte borgere, følger den de opfordringer, som
Det Nationale Råd for Folkesundhed har givet kom-
munerne vedrørende borgere på kanten af arbejds-
markedet(5) (se boksen nedenfor).
Arbejdspladsen er en arena,
hvor kommunen på en nem måde kan
få succes med den borgerrettede
forebyggelse og sundhedsfremme.
Borgere på kanten af arbejdsmarkedet
Kommunerne bør
• samarbejde med virksomhederne mfl. og
via et velfungerende koordinationsud-
valg (nu lokale beskæftigelsesråd, red.)
forebygge, fastholde og integrere
borgere på kanten af arbejdsmarkedet
• bistå virksomheder i at udvikle politikker,
der forebygger udstødning
• registrere, hvilke virksomheder der har
mange sygemeldte, og dernæst yde
rådgivning og vejledning til disse.
Det Nationale Råd for Folkesundhed(5)
Sygemeldte borgere
Kommunens indsats vil med fordel kunne fokusere
på forebyggelse og reduktion af sygefravær i virk-
somhederne, hvilket nogle kommuner allerede gør.
Her vil man kunne bruge alle de metoder, som
anvendes i indsatsen over for raske borgere. Det
gælder både bistand til at udarbejde politikker om
En indsats rettet mod sygefravær
kræver flere typer af tilbud over lang
tid for at have effekt.
9
AMU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 40: Materiale afleveret i.f.m. foretræde den 2/11-05 fra Folkesundhed København og Sundhedsforvaltningen i Sønderjyllands Amt
2618596_0010.png
For op mod en fjerdedel af kontanthjælpsmod-
tagerne er helbredsproblemer hindringen for at
komme ud af kontanthjælpssystemet.(6) Dette
peger på et forebyggelsespotentiale og positive
gevinster ved på et tidligt tidspunkt at sætte ind
over for fx overvægt, alkoholproblemer og ikke-
behandlingskrævende problemer i bevæge-
apparatet. Selvom disse personer er uden for
arbejdsmarkedet, vil man kunne anvende de
samme metoder, som benyttes over for personer i
arbejde. Og selv når skaden er sket, vil man kunne
anvende de samme metoder over for personer
uden for arbejdsmarkedet, som benyttes i forhold
til personer i arbejde.
De nye kommuner skal udarbejde og gennemføre
nye politikker, herunder personalepolitik og
arbejdsmiljøpolitik. Ved formuleringen af disse
politikker er det en god ide at se på de vejled-
ninger, der er kommet fra fx Nationalt Center for
Sundhedsfremme på Arbejdspladsen.(2)
Politikkerne bør indeholde en handlingsdel. Fx skal
der vedrørende alkohol ikke kun være formuleret
regler om indtagelse af alkohol, men også være
beskrevet hjælpeforanstaltninger i form af tilbud
i behandlingskrævende situationer samt forebyg-
gende elementer, fx uddannede alkoholnøgle-
personer.
Det vil være til gavn for indsatsen at formulere en
overordnet sundhedspolitik, der integrerer og sam-
tænker arbejdsmiljøindsatsen med den gængse
personalepolitik. Mange kommuner har erfaringer
fra sammenlægning af samarbejdsudvalg og
sikkerhedsorganisation, og disse erfaringer kan
styrkes og underbygges med en sundhedspolitik.
Dannelsen af de nye kommuner bringer ansatte
sammen fra de gamle kommuner og fra amterne.
Sundhedsfremme på arbejdspladsen kan i denne
situation medvirke til at skabe en ny virksomheds-
kultur, idet der med mange sundhedsfremmeakti-
viteter ofte følger sociale gevinster — kolleger deler
fælles oplevelser, og aktiviteterne medvirker til at
opbygge sociale netværk på arbejdspladsen.
I dannelsen af de nye kommuner skal man over-
veje, hvordan sundhedsfremme kan tænkes ind
i organiseringen af arbejdet og i jobbeskrivelser.
Det virker sundhedsfremmende, hvis den enkelte
får mest mulig indflydelse på tilrettelæggelsen af
sit eget arbejde, og hvis man sørger for, at der er
gode udviklingsmuligheder for den ansatte.
Kommunens egne ansatte
Kommunen er selv arbejdsgiver og bør derfor også
prioritere en sundhedsfremmeindsats i forhold til
kommunens egne ansatte.
Det Nationale Råd for Folkesundhed opfordrer
kommunerne til at leve op til deres ansvar ved
bl.a. at indbygge solide livsstilsindsatser i perso-
nalepolitikken(5) (se boksen).
Kommunens arbejdsgiveransvar
Kommunen kan optræde som rollemodel
ved
• at vedtage ryge- og alkoholpolitikker,
som også indeholder rygestoptilbud
og tilbud vedrørende forebyggelse og
behandling af alkoholproblemer
• at sætte fokus på den mad, der serveres
i kommunens personalekantiner
• at yde tilskud til motionsaktiviteter eller
på anden måde skabe incitamenter for
fysisk aktivitet
• at sætte fokus på fysisk og psykisk
arbejdsmiljø
• at nedbringe sygefraværet blandt kom-
munens ansatte gennem en systematisk
indsats.
Det Nationale Råd for Folkesundhed(5)
Kommunen er selv arbejdsgiver og har
brug for sunde medarbejdere.
10
AMU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 40: Materiale afleveret i.f.m. foretræde den 2/11-05 fra Folkesundhed København og Sundhedsforvaltningen i Sønderjyllands Amt
2618596_0011.png
Sundhedsmæssige udfordringer og potentialer
Der ligger et betydeligt forebyggelsespotentiale
for kommunerne ved en indsats i forhold til syge-
dagpengeområdet og i forhold til raske voksne
på private og offentlige arbejdspladser i kommu-
nen.
Generelle livsstilsproblemer
Regeringens sundhedsprogram Sund hele livet
opregner en række risikofaktorer for sygelighed
og for tidlig død.(3) De alvorligste af disse er tobak,
alkohol, svær overvægt, ringe kost og fysisk
inaktivitet (se boksen). Overdødeligheden, som
livsstilssygdommene fører med sig, rammer perso-
ner i den erhvervsaktive alder.
Hertil kommer de sundhedsmæssige konsekven-
ser af stress i arbejdslivet. Det skønnes, at udgifter
til stressrelateret sygdom og fravær fra arbejds-
pladsen i EU-landene udgør 2,5 % af bruttona-
tionalproduktet.('> De mest udbredte psykosociale
problemer er tidspres i arbejdet, højt arbejdstem-
po og store krav om følelsesmæssig involvering
og engagement i arbejdet. Hertil kommer stress
som følge af ringe udviklingsmuligheder og
begrænset indflydelse på eget arbejde. Også
disse stressfaktorer har betydelig indflydelse
på helbredet.(8)
Fakta om risikofaktorer
• Tobak: 13.000 årlige dødsfald skyldes
rygning, og rygere lever i gennemsnit
7-9 år kortere end aldrigrygere
• Alkohol: Knap 500.000 voksne
danskere drikker mere end genstands-
grænserne, og 200.000 er afhængige
af alkohol
• Kost: Danskerne spiser for fedt, og for
få spiser de anbefalede 600 g frugt og
grønt om dagen
• Fysisk aktivitet: 20-30 % er så
inaktive, at der indebærer en sund
hedsrisiko
• Svær overvægt: Hver 10. dansker
over 16 år er svært overvægtig (BMI > 30)
• Ulykker: Arbejdsulykker medfører år
ligt ca. 86.000 skadestuekontakter og
70 dødsfald
• Arbejdsmiljø: Hver 10. sygehusinlæg-
gelse kunne undgås ved et godt arbejds-
miljø
• Miljøfaktorer: 200.000 varer og indu-
striprodukter indeholder kemiske stof-
fer, og man kender meget lidt til disse
stoffers sundhedsmæssige konsekvenser.
Kilde: Sund hele livet
Social ulighed i sundhed
Sundheden er socialt ulige fordelt i befolkningen.
Personer med kort uddannelse vurderer deres
eget helbred som mindre godt end personer med
lang uddannelse. Kun 61 % af de kortuddanne-
de vurderer deres helbred som godt eller virkelig
godt mod 87 % af dem, der har 13 års skoleud-
dannelse eller mere. Blandt personer i socialt
dårlige kår er der flere, der har ringe indflydelse
på tilrettelæggelsen af eget arbejde og høj usik-
kerhed i jobbet.
Samme forskelle ses vedrørende troen på, at egen
indsats har betydning for egen sundhed, samt
vedrørende andelen med langvarig sygdom, stor-
rygning, svær overvægt, fysisk aktivitet i fritiden
og manglende indflydelse på eget arbejde?)
Det gælder for alle de væsentlige sygdomsårsa-
ger, at de er socialt ujævnt fordelt med en over-
vægt hos mennesker med kort uddannelse og
lave lønninger.(1°)
11
AMU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 40: Materiale afleveret i.f.m. foretræde den 2/11-05 fra Folkesundhed København og Sundhedsforvaltningen i Sønderjyllands Amt
2618596_0012.png
Der er altså god grund til at koordinere og inte-
grere arbejdet med den livsstilsorienterede indsats
med arbejdsmiljøindsatsen. Med arbejdspladsen
som arena kan man nå grupper med kort uddan-
nelse og på den måde gøre en indsats for at
mindske den sociale ulighed.
Årsager til langvarige sygedagpengeforløb(13)
Mænd
Ryg, led, bevægeapparat
Ulykker
Psykiatriske/psykosociale
38,4 %
20,8 %
12,5 %
10.7 %
4,4 %
13,2 %
100 %
Kvinder
45,7 %
6,0 c)/0
18,1 %
6,5 %
6,0 cY0
17,7 %
100 %
Sygefravær
Regeringen skønner, at det samlede danske
sygefravær i 2001 svarer til 142.000 helårsansatte.
Sygefraværet er steget gennem de seneste år,
og de offentlige udgifter til sygefravær er vokset
med over 50 % fra 1994 til 2002. Det svarer til
en merudgift på mere end 3 milliarder kroner.
Sygefraværet koster skønsmæssigt de offentlige
kasser 11 milliarder kroner og arbejdsgiverne 22
milliarder kroner hvert år.
Regeringens undersøgelser viser, at den stigning i
sygefravær, der har fundet sted blandt de offent-
lige ansatte, kan tilskrives en øget sygdomshyp-
pighed blandt de 35-59 årige.(" )
Sygedagpengesagerne indeholder en række diag-
noser, der også er knyttet til livsstil og sundheds-
vaner.(12-14)
Der er altså dokumenterede potentialer for fore-
byggelse og sundhedsfremme både i forhold til
livsstilssygdommene og i forhold til sygefravær,
ligesom det er vigtigt at sætte ind i forhold til
social ulighed i sundhed.
Hjerte-kar-sygdom
Cancer
Andet
I alt
Der er dokumenterede effekter af
sundhedsfremme og forebyggelse
både i forhold til livsstilssygdomme
og sygefravær.
12
AMU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 40: Materiale afleveret i.f.m. foretræde den 2/11-05 fra Folkesundhed København og Sundhedsforvaltningen i Sønderjyllands Amt
2618596_0013.png
4
13
AMU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 40: Materiale afleveret i.f.m. foretræde den 2/11-05 fra Folkesundhed København og Sundhedsforvaltningen i Sønderjyllands Amt
2618596_0014.png
Det praktiske sundhedsfremmearbejde
Den sundhedsfremmende indsats består af en
række tilbud til offentlige og private arbejds-
pladser. I boksen nedenfor er der nævnt en
række tilbud, som man har gode nationale og
internationale erfaringer med.
Der er flest erfaringer med disse metoder i for-
hold til raske ansatte på arbejdspladser, som er
velfungerende og har god orden i arbejdsmiljøet
mv. Men der findes også erfaringer med at
anvende metoderne i forhold til sygemeldte.
Fx har nogle kommuner igangsat sundhedsfrem-
meprojekter med henblik på at nedsætte syge-
fraværet.
Opmærksomhed kan også skabes via forskellige
debataktiviteter. Disse kan tilrettelægges, så del-
tagerne får mulighed for fx at tænke over egne
sundhedsvaner, tage stilling til, hvad sundhed er,
og opleve, at der kan være forskellige holdninger
til dette spørgsmål på en arbejdsplads. Kortlæg-
ninger af sundheds- og arbejdsmiljøforholdene
på arbejdspladsen, fx sundhedsprofiler, falder
ligeledes ind under denne opgavetype. Et ryge-
stopkursus er et godt eksempel på en livsstilsæn-
drende aktivitet, som en arbejdsplads kan tilbyde
sine ansatte. I fokus er ofte den enkeltes vaner.
Den tredje opgavetype er at skabe bæredygtige
sundhedsfremmende miljøer på arbejdspladser.
Målet er at forandre og udvikle virksomheden, så
den bliver en sund ramme om de ansatte. Dette
sker typisk via vedtagelse og implementering af
politikker og fælles regler, fx en sundhedspolitik,
men det kan også handle om, at man skaber
sammenhæng mellem den sundhedsfremmende
indsats og virksomhedens strategier, mission,
visioner og øvrige værdigrundlag.
Tre roller
Der kan være forskel fra kommune til kommune
med hensyn til hvilke roller kommunen ønsker at
påtage sig i forbindelse med det sundhedsfrem-
mende arbejde. Kommunen kan vælge rollen
som (16):
Anerkendte interventionsmetoder i
det sundhedsfremmende arbejde:
• Generelt: sundhedspolitik, arbejdsplads-
ens sundhedsprofil, personlige sund-
hedsprofiler
• Tobak: rygepolitik, rygestopkurser, ryge-
stopbod med testning, rygevaneunder-
søgelse
• Alkohol: alkoholpolitik, alkoholnøgle-
personer, debatmøder
• Kost og motion: kantinediplom,
motionspolitik, madlavningskurser,
motionsaktiviteter, firmafrugt, tab i
vægtkurser, virksomhedskonkurrencen
Fedt for Fight
• Stress og trivsel: stresshåndteringskur-
ser, trivselstermometer.
Alle disse interventionsmetoder er beskre-
vet af Nationalt Center for Sundhedsfrem-
me på Arbejdspladsen på hjemmesiden
www.ncsa .dk.
Tre opgaver
Som nævnt i afsnittet "Arbejdspladsen som arena"
er der tre typer af opgaver i det praktiske sund-
hedsfremmearbejde:
• videnformidling og debat
• livsstilsændrende aktiviteter
• formulering samt justering af politikker.(2, 15)
Videnformidling sker oftest gennem pjecer, hjem-
mesider, foredrag mv. Formålet er bl.a. at skabe
opmærksomhed om sundhedsfremme på arbejds-
pladsen.
• Formidler af viden, metoder m.m. Det bety-
der, at kommunen vil videresende andres
viden og erfaringer, fx i form af manualer og
værktøjer.
• Konsulent, der rådgiver virksomhederne på
et mere overordnet plan om, hvordan de kan
gribe arbejdet an med at planlægge, gennem-
føre og evaluere en indsats.
• Leverandør af sundhedsydelser. Her er kom-
munen den udførende part med hensyn til de
konkrete aktiviteter eller formuleringen af
politikker eller den har indgået en aftale med
en privat leverandør.
Kommunen kan tage rollen som
formidler, konsulent eller leverandør.
14
AMU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 40: Materiale afleveret i.f.m. foretræde den 2/11-05 fra Folkesundhed København og Sundhedsforvaltningen i Sønderjyllands Amt
2618596_0015.png
Arbejdspladsens og den enkeltes egen indsats
I regeringens sundhedsprogram Sund hele livet
lægges der op til, at både den enkelte, fælles-
skabet og det offentlige tager ansvar for sund-
heden. Forebyggelses- og sundhedsfremmeind-
satsen skal foregå i en række arenaer, og
arbejdspladsen er en af disse.(3)
Sundhedsprogrammets beskrivelse af udfordrin-
gerne for sundhedsfremmearbejdet på arbejds-
pladserne findes i boksen på side 9.
Det er anslået, at omkring hver femte af alle dan-
ske virksomheder (både offentlige og private)
arbejder aktivt med sundhedsfremme på
arbejdspladsen.(17,
18)
Endelig bør virksomheden ledes sundhedsfrem-
mende, hvilket kan ske ved, at ledelsen søger at
uddelegere beslutninger og give de ansatte stor
indflydelse på tilrettelæggelsen af arbejdet.
Indsatsen må altså både fokusere på den enkeltes
sundhedsvaner og på at gøre arbejdspladsen til
en ramme, der fremmer de ansattes sundhed.
Hver femte danske virksomhed
arbejder med sundhedsfremme
på arbejdspladsen.
Arbejdspladsens ansvar
Arbejdspladsens ansvar er overordnet at skabe
gode rammer for de ansattes sundhed. Det kan
ske ved moderne og opdaterede politikker og
strategier — fx en alkoholpolitik, der også yder
hjælp til de ansatte, som måtte få et alkohol-
problem.
Arbejdet med at indføre gode politikker og stra-
tegier kan eventuelt indledes med en debat, fx i
samarbejdsudvalget og sikkerhedsorganisationen
eller endnu bedre på personalemøder. Debatten
skal handle om, hvad sundhed er, og hvor græn-
sen går mellem det private og det, som ledelsen
og kollegerne kan blande sig i.
Desuden bør der være konkrete tilbud til de
ansatte, fx sund mad i kantinen, ligesom virk-
somheden bør arbejde for, at det enkelte job
bliver udformet, så det er sundhedsfremmende.
Det kan fx dreje sig om at afstemme kravene til
jobbet med de kvalifikationer, den ansatte har til
at løse opgaverne.
Sunde medarbejdere i sunde virksom-
heder forudsætter:
• ledelsesprincipper og metoder, fx en
sundhedspolitik kædet sammen med
virksomhedens mission, vision og værdi-
grundlag
• medinddragende organisationskultur
og lederskab, bl.a. via lederuddannelse
• passende balance mellem jobkrav, ind-
flydelse på eget arbejde, færdigheds-
niveau og social støtte
• tilbud om sundhedsfremmende aktivi-
teter, fx via personalepolitik
• integration med arbejdsmiljøarbejdet.
Luxembourg-deklarationenw
Den ansattes ansvar
Den enkelte ansattes ansvar handler først og
fremmest om at tage stilling til sine egne sund-
hedsvaner: Er jeg tilfreds med mine kostvaner?
Hvordan kan jeg motionere mere?, osv.
Desuden må den enkelte tage stilling til og even-
tuelt tage imod de tilbud, arbejdspladsen stiller
til rådighed, fx et rygestoptilbud. Endelig er det
også den enkeltes ansvar at støtte kolleger, der
ønsker at ændre deres livsstil.
Det er også den enkeltes ansvar at efterleve de
politikker og fælles regler, der findes på arbejds-
pladsen.
15
AMU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 40: Materiale afleveret i.f.m. foretræde den 2/11-05 fra Folkesundhed København og Sundhedsforvaltningen i Sønderjyllands Amt
2618596_0016.png
Samarbejde og samordning
En markedsbeskrivelse udført for Nationalt Center
for Sundhedsfremme på Arbejdspladsen viser, at en
lang række private aktører udbyder sundheds-
fremmeydelser til arbejdspladserne på markeds-
vilkår.(19) Til disse private aktører regnes også
bedriftssundhedstjenesterne, som er under priva-
tisering. Kommunen har således gode muligheder
for at samarbejde med andre om sundhedsfrem-
meaktiviteter på arbejdspladsen.
Dog skal man være opmærksom på, at ikke alle
de sundhedsfremmetiltag, som der er god faglig
fornuft i at udføre, eksisterer på det kommer-
cielle marked. Det drejer sig for eksempel om
motivering af virksomheder til at prioritere
sundhedsfremme på arbejdspladsen og andre
opmærksomhedsskabende og dagsordenssæt-
tende tiltag. Det gælder også ydelser i forhold til
svære målgrupper af ansatte (fx de stillesiddende
og inaktive) og ydelser, der fokuserer på ulighed
i sundhed.
Den kommunale prioritering er en
garanti for, at indsatsen målrettes de
borgere, der har behov for sundheds-
fremmende og forebyggende tilbud.
Mange aktører på markedet
Markedet for sundhedsydelser til arbejdspladserne
kan beskrives ud fra to parametre, nemlig råd-
givernes produktsortiment og rådgivernes mar-
kedsdækning. Af figuren på næste side fremgår
det, hvordan leverandørerne positionerer sig i
forhold til hinanden.
Kommunen bør kvalitetssikre det
borgerrettede sundhedsfremmende
og forebyggende arbejde.
Kommunen er garant for det brede perspektiv
En kommunal indsats for sundhedsfremme på
arbejdspladsen skal tage afsæt i folkesundheds-
betragtninger. Den kommunale prioritering er en
garanti for, at indsatsen får et bredt perspektiv,
som ikke er afhængig af, hvad de kommercielle
aktører tilbyder. Derved kan det sikres, at de
borgere, der har behov for forebyggelse og
sundhedsfremme, også er de borgere, der
modtager denne type ydelser.
Kommunen vil kunne samarbejde med patient-
foreninger som fx Kræftens Bekæmpelse og
Hjerteforeningen eller andre formålsstyrede orga-
nisationer, fx Dansk Firmaidrætsforbund. Endelig
skal der peges på Sundhedsstyrelsen og Sund
By Netværket, ligesom det vil være naturligt at
samarbejde med arbejdsmarkedets parter. I Sund
By Netværket er et af de prioriterede områder
netop sundhed og trivsel på arbejdspladsen. Det
er netværkets mål i de kommende år at samle en
væsentlig del af de nye kommuner om en fælles
indsats for at styrke det brede folkesundheds-
arbejde i kommunerne.
De
faglige organisationer støtter i stigende grad
En del af de virksomheder, der leverer sundheds-
ydelser, har et forholdsvis snævert produktsorti-
ment. De tilbyder specialiserede ydelser inden for
afgrænsede områder som fysisk aktivitet, ernæ-
ring, stress eller sundhedsprofiler. Der er fx tale
om fysioterapeuter, som har udviklet forebyggende
og sundhedsfremmende koncepter til arbejds-
pladserne, ofte med afsæt i et behandlingskon-
cept.
Desuden findes der virksomhedsrådgivere, som
enten særskilt eller koblet sammen med de kon-
krete aktiviteter tilbyder ydelser af mere helheds-
orienteret analytisk og strategisk karakter. Det er
især de større og meget erfarne konsulentvirk-
somheder, der gør dette — fx bedriftssundheds-
tjenesterne.
Der er i dag et marked for begge typer af rådgi-
vere. Nogle arbejdspladser har stadig behov for
at prøve sundhedsfremme af, mens andre har
årelange erfaringer med emnet. Sidstnævnte stil-
ler store krav til dokumentation af aktiviteterne
og til, at aktiviteter tænkes sammen med over-
ordnede strategier og handlingsplaner i virksom-
heden om arbejdsmiljø og personaleledelse.
sundhedsfremmeindsatser på arbejdspladsen. Fx
er en række af de store fagforbund, der beskæfti-
ger mange offentligt ansatte, begyndt at tale om
at få sundhedsfremme ind i overenskomsterne.
16
AMU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 40: Materiale afleveret i.f.m. foretræde den 2/11-05 fra Folkesundhed København og Sundhedsforvaltningen i Sønderjyllands Amt
2618596_0017.png
Aktørernes positionering på markedet for sundhedsfremm1 på arbejdspladsen")
Produktsortiment
k.
ee
\
chefeverandører
Regionalt
Landsdækkende
Lokalt
Geografisk markedsdækning
Under alle omstændigheder bør kommunen kva-
litetssikre det borgerrettede sundhedsfremmende
og forebyggende arbejde. Kommunens myndig-
hedsopgave indeholder et ansvar for kvaliteten
af de sundhedsfremme- og forebyggelsesydelser,
som borgerne tilbydes. Det gælder også, hvis
kommunen vælger at bruge arbejdspladsen som
en arena til at nå de voksne borgere. Og det gæl-
der især, hvis kommunen vælger at bringe private
aktører ind i kommunens indsats. Kommunen
skal også i dette tilfælde have forudsætninger
for at kunne vurdere kvaliteten af sundhedsydel-
serne.
O
O
O
AMU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 40: Materiale afleveret i.f.m. foretræde den 2/11-05 fra Folkesundhed København og Sundhedsforvaltningen i Sønderjyllands Amt
2618596_0018.png
Gevinster ved sundhedsfremme
på arbejdspladsen
Sundhedsfremme på arbejdspladsen er til fordel for
både den enkelte, arbejdspladsen og samfundet.
Gevinster for den enkelte
For den enkelte ansatte har sundhedsfremme på
arbejdspladsen i hovedsagen to positive gevinster:
øget sundhed og øget jobtilfredshed.
Mange undersøgelser har dokumenteret, at sund-
hedsfremmeprojekter fører til en forbedring af
de ansattes sundhed (se boksen). Det gælder
eksempelvis for rygestop, øget fysisk aktivitet,
sunde kostvaner og et moderat alkoholforbrug.
Sundhedsfremmeinitiativer fører til mere motive-
rede ansatte, som er mere tilfredse med deres
job. Undersøgelser viser, at ansatte, der vurderer
deres eget arbejdsmiljø som sundt, er mere
tilfredse med jobbet og mere engagerede, de har
lavere sygefravær og er mindre tilskyndede til at
skifte job.(2°)
Et lignende resultat ses af Arbejdsmiljøinstituttets
projekt Sund Bus. Her viser evalueringen, at bl.a.
sundhedsfremmeinitiativer forbedrede forholdet
mellem medarbejdere og ledelse, og at der i pro-
jektperioden skete en markant forbedring af
driftsproblemerne, så langt færre chauffører
kørte i defekte busser. Ligeledes godtgør evalu-
eringen, at færre ønskede at skifte job.(21)
Endelig viser forskning, at sundhedsfremme med-
fører, at den enkelte ansatte får større opmærk-
somhed på sin egen sundhed og øget motiva-
tion.(2°)
Indsatser giver sundere ansatte
En evaluering af Roskilde Amts arbejds-
pladsindsats viser, at 60 % af deltagerne i
en rygskole havde fået det bedre med ryg-
gen. Næsten halvdelen af deltagerne i en
række kurser med fokus på forebyggelse
af museskader rapporterede om færre
smerter i skuldre og nakke. I en opfølg-
ning to år efter kurset fortalte 50 %, at de
stadig anvendte øvelserne fra kurset.(" )
En evaluering af Ringkjøbing Amts indsats
viser, at 81 % af de adspurgte vurderer,
at de gennemførte sundhedsfremmeind-
satser med fokus på især motion, kost og
tobak har haft en positiv indflydelse på de
ansattes sundhed. Samme evaluering viser,
at 33 % af deltagere i amtets rygestopkur-
ser er røgfri seks måneder efter kurset, og
at rygestopfrekvensen efter tolv måneder
er 31 %.(23)
En opgørelse fra fire Fedt for Fight-konkur-
rencer gennemført i Sønderjylland viser,
at mellem 53 % og 85 % af deltagerne
(i det mindste mens konkurrencen løber)
har forbedret deres kostvaner. Tilsvarende
har mellem 54 % og 89 % i de fire for-
skellige konkurrenceforløb øget deres
fysiske aktivitetsniveau.(24)
Sundhedsfremme og forebyggelse
øger de ansattes jobtilfredshed
og motivation.
Gevinster for arbejdspladsen
For arbejdspladsen er der også en række gevinster
ved sundhedsfremme. Man kan dokumentere
følgende positive effekter: Sundhedsfremmeini-
tiativer fører til færre omkostninger til sygefra-
vær og ulykker, forbedret image samt forbedret
mulighed for at tiltrække nye medarbejdere og
ledere og for at fastholde de ansatte. Desuden
kan sundhedsfremme øge produktiviteten.(2°)
Nedenfor fokuseres særligt på sygefravær.
18
AMU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 40: Materiale afleveret i.f.m. foretræde den 2/11-05 fra Folkesundhed København og Sundhedsforvaltningen i Sønderjyllands Amt
2618596_0019.png
Internationale undersøgelser peger på, at stress
på arbejdspladsen, overvægt og svær fedme, ryg-
ning samt utilstrækkelig fysisk aktivitet påvirker
sygefraværet i negativ retning.(4)
Den generelle erfaring i Danmark er, at reduktion
af sygefravær ikke opnås ved enkeltstående,
isolerede interventioner, fx et motionshold gen-
nemført en gang på en arbejdsplads. Derimod
peger både danske erfaringer og internationale
forskningsresultater på, at reduktion af sygefra-
vær forudsætter sammensatte og brede pro-
grammer, der løber over lang tid (se boksen).
også mod lokalsamfundet, og de betragter virk-
somhedens image som vigtigt for dens eksistens
og overlevelse.
Evalueringer af danske projekter viser, at sund-
hedsfremmeprojekter dels har direkte positiv
indflydelse på virksomhedens omdømme blandt
kunder, brugere og samarbejdspartnere, dels at
tilbud om sundhedsfremmende aktiviteter har
givet medarbejderne en følelse af stolthed over
virksomheden.
(23, 27, 28)
Sundhedsfremmeinitiativer kan desuden føre til
forbedret personaleledelse, idet implementeringen
af sundhedsfremmeprogrammer kan medføre,
at de ansatte oplever stolthed ved at være på en
arbejdsplads, der bekymrer sig om de menneske-
lige værdier, hvilket igen kan være med til at
tiltrække nye, velkvalificerede ansøgere. Resul-
tatet er en mindre personaleomsætning, så man
sparer udgifter til rekruttering. Et dansk projekt
viste således, at 43 % af virksomhederne mente,
at indsatsen havde haft en positiv effekt på de
ansattes vurdering af virksomheden som en at-
traktiv arbejdsplads.(27)
Når det drejer sig om sundhedsfremmeinitiativers
indflydelse på produktiviteten, viser et finsk stu-
die, at kvaliteten af arbejdsmiljøet har en stærk
indflydelse på produktivitet og lønsomhed i virk-
somhederne. En anden undersøgelse viser, at
investeringer i sundhedsfremmeinitiativer fører til
en cost-benefit-rate på 3-8 gange for hver krone,
der investeres.(2°)
Gevinster for samfundet
Samfundets gevinst er sundere og mere velfunge-
rende borgere og dermed begrænsninger i
udgifterne til sundhedsvæsen, sygedagpenge,
pensioner og understøttelse.(2°)
De overordnede mål i regeringens sundhedspro-
gram Sund hele livet er øget middellevetid, et
øget antal år med god livskvalitet og en reduktion
af den sociale ulighed i sundhed.(3) Disse sam-
fundsmæssige gevinster høstes ved en indsats i
mange sektorer og på flere niveauer; ligesom det
kræver en langsigtet investering i sundhedsfrem-
me og forebyggelse at nå disse mål.
Sundhedsfremme på arbejdspladsen kan forbin-
des med en kommunal erhvervspolitik, der har
som mål at gøre det attraktivt at arbejde (og bo)
Mindre sygefravær
Det er vist i et studie, at deltagelse i ryge-
stopprogrammer førte til et fald i sygefra-
været på 3,5-4,5 % i interventionsgrup-
pen. En anden undersøgelse, der omfatter
en sammenligning af over 40 arbejdsplad-
ser; viste et markant fald i sygefravær det
første år (10,9 % på interventionsarbejds-
pladserne, mod en vækst på 1,9 % på
kontrolarbejdspladserne). Interventionen
i dette studie var et sammensat og bredt
program, der løb over to år og inkluderede
fysisk aktivitet, sundhedsrådgivning og
rygestopgrupper.(4)
Et projekt i Fredericia Kommune førte til en
betydelig nedgang i fraværet fra 16,1 %
til 10,4 % hos de aktive deltagere, mens
fraværet steg fra 17,3 % til 25,1 % hos
dem, der ikke deltog i projektet. De aktive
deltagere deltog bl.a. i fysisk aktivitet,
rygtræning, rygeafvænning og kostomlæg-
ning.(25)
En undersøgelse fra Ledernes Hovedorga-
nisation viser god effekt på sygefraværet
i virksomheder med forskellige typer af
sundhedsfremmende ordninger, såsom
hjælp til alkoholafvænning, mulighed for
motion, sund mad og helbredsundersøgel-
ser.(26)
Forbedringen af virksomhedens image som følge
af et sundhedsfremmeprojekt er i dag en kendt
sammenhæng. Flere og flere virksomheder er i
dag orienterede ikke kun mod markedet, men
19
AMU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 40: Materiale afleveret i.f.m. foretræde den 2/11-05 fra Folkesundhed København og Sundhedsforvaltningen i Sønderjyllands Amt
2618596_0020.png
i kommunen. Det er en væsentlig forudsætning
for den fortsatte udvikling af velfærdssamfundet,
at flest mulige voksne borgere er produktive og i
arbejde.
Den ansattes og virksomhedens gevinster kan
også opfattes som samfundets gevinst: Hvis de
ansatte bliver sundere, og sygefraværet falder på
arbejdspladserne, vil dette også være en gevinst
for samfundet.
Den største gevinst ved sundhedsfremmeind-
satsen får man, når indsatsen på den ene side
fokuserer på grupper af ansattes sundhed og
den enkeltes livsstil og på den anden side for-
søger at udvikle virksomheden til en sundheds-
fremmende organisation, der kan danne en sund
ramme om de ansatte.(29)
En del projekterfaringer viser, at der kan være
gode gevinster ved at sammenkæde livsstilsind-
satsen med et fokus på arbejdsmiljøet og virk-
somhedernes sociale ansvar
(21, 28, 30-33)
Der er i dag god dokumentation for, at sundheds-
fremme på arbejdspladsen har en positiv effekt
på de ansattes sundhed. Effekten er størst, når
aktiviteter indgår i en overordnet strategi (fx en
sundhedspolitik), når der er et højt deltagerantal,
og når man søger at skabe sammenhæng og
integration i aktiviteterne med arbejdsmiljøet,
personalepolitikken og de ansattes fritid.(2)
Fx kan man ikke forvente stor søgning til tilbud-
dene, hvis de placeres på et tidspunkt på dagen,
som forhindrer de ansatte i at deltage. Desuden
er det vigtigt, at sundhedsinitiativerne løber over
lang tid. Det giver flere chance for at prøve igen,
hvis de "falder i" efter fx at være holdt op med
at ryge. På den måde kan flere holde fast i de
livsstilsændringer, de har foretaget.
Forebyggelse er billigst
For kommunen vil forebyggelse ofte være
en bedre anvendelse af pengene end
behandling. Det gælder fx rygestopkurser i
grupper, som er den mest omkostnings-
effektive form for intervention i forhold til
rygning. Undersøgelser fra DSI Institut for
Sundhedsvæsen viser, at en patient med
kronisk obstruktiv lungelidelse (KOL) i
sygehus- og sygesikringsregi koster i gen-
nemsnit 33-37.000 kr. årligt. KOL-patien-
ter har hyppigt mange korte indlæggelser,
og det er dyrt for kommunen, som med
sundhedsreformen skal medfinansiere det
regionale sundhedsvæsen med udgangs-
punkt i antallet af indlæggelser og ikke
antallet af sengedage.
Resultater af sundhedsfremmeindsatser
Erfaringerne fra mange års indsats for sund-
hedsfremme på arbejdspladsen viser gode
resultater:
• Bedre trivsel, fx i form af mere energi,
overskud og arbejdsglæde.
• Sundere vaner, fx holder nogle op med
at ryge, taber sig, spiser mere sundt,
bliver bedre til at tackle stress og bliver
mere fysisk aktive. Derved oplever de
også, at deres helbred bliver bedre.
• Langtidssyge medarbejdere fastholdes.
• Arbejdsmiljøet bliver bedre.
• Sygefraværet falder.
• Samarbejdet og omgangstonen bliver
bedre, og fællesskabsfølelsen øges.
• Kulturen ændrer sig. Man begynder
at tale sammen om sundhed og andre
emner, som man ikke talte om før.
De ansattes og virksomhedernes
gevinst kan også opfattes som
samfundets gevinst.
20
AMU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 40: Materiale afleveret i.f.m. foretræde den 2/11-05 fra Folkesundhed København og Sundhedsforvaltningen i Sønderjyllands Amt
2618596_0021.png
Om Nationalt Center for Sundhedsfremme
på Arbejdspladsen
Nationalt Center for Sundhedsfremme på Arbejds-
pladsen (NCSA) skal sprede viden og kompetence
til virksomhedsrådgivere vedrørende sundheds-
fremme på arbejdspladsen.
Centret drives af Københavns Kommune og Søn-
derjyllands Amt med baggrund i en forebyggel-
sesaftale med Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
NCSA råder over en bred basis af viden og
erfaringer, som betyder, at der samlet set kan
trækkes på følgende kompetencer på arbejds-
pladsområdet:
• viden om og erfaringer med praktisk mar-
kedsføring, gennemførelse og evaluering af
interventioner inden for politikker og aktivi-
teter vedrørende kost, motion, rygning, alko-
hol, stress og trivsel samt sundhedsprofiler
• viden om og erfaringer med praktisk beskri-
velse, tilrettelæggelse og implementering af
hele programmer og projekter om sundheds-
fremme på arbejdspladsen
• viden om og erfaringer med, hvordan arbejds-
miljø, livsstil og virksomhedernes sociale
ansvar integreres, og hvordan sundhedsfremme
kan forankres på arbejdspladsen
• viden om sundhedsfremme på arbejdspladsen
generelt, dels med baggrund i danske erfarin-
ger, dels vedrørende indsatsen i andre euro-
pæiske lande.
Kommunerne kan trække på centrets viden og
erfaringer, når de skal planlægge forebyggelses-
og sundhedsfremmeindsatser med arbejdsplad-
sen som indsatsområde.
På NCSA's hjemmeside www.ncsa.dk finder man
en bred vifte af informationer, der kan anvendes
i det sundhedsfremmende arbejde på arbejds-
pladsen. Hjemmesiden er &-) indgang til centrets
videnbase — en anden er direkte kontakt til konsu-
lenterne.
Ved at tilmelde sig centrets nyhedsmail-funktion,
får man opdaterede informationer om sundheds-
fremme på arbejdspladsen direkte i ens egen
mailboks.
21
AMU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 40: Materiale afleveret i.f.m. foretræde den 2/11-05 fra Folkesundhed København og Sundhedsforvaltningen i Sønderjyllands Amt
2618596_0022.png
Litteratur
Tallene refererer til henvisninger i teksten.
1.
Luxembourg Deklarationen om Sundhedsfremme på arbejdspladsen. København, 1998:
Arbejdsmiljøinstituttet.
Sundhedsfremme på arbejdspladsen. Manual til rådgivning om sundhedsfremme på arbejds-
pladsen og om indførelse af sundhedspolitik, 2004: Nationalt Center for Sundhedsfremme på
Arbejdspladsen.
Sund hele livet. De nationale mål og strategier for folkesundheden 2002-10. København,
2002: Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Allebaek P, Mastekaasa A. Risk factors for sick leave — general studies. Scandinavian Journal of
Public Health. 2004, 32 (Suppl 63), 49-108.
Så gør det dog! Et debatoplæg om kommuner og forebyggelse. København 2003: Det Natio-
nale Råd for Folkesundhed.
Sundhedsudvalget. Sundhedsprofil for Sønderjyllands Amt, 1995: Sundhedsforvaltningen og
Socialforvaltningen i samarbejde med Embedslægeinstitutionen, Sønderjyllands Amt.
Rapport om arbejdsvilkår i Den Europæiske Union. Bilbao 1996: Det Europæiske Arbejdsmiljø-
agentur.
Borg V, Christiansen JM. Måling af fremdriften i arbejdsmiljøarbejdet for visionen: Helbredsska-
der på grund af psyko-sociale risikofaktorer i arbejdet. København 2004: Arbejdsmiljøinstituttet.
Kjøller M, Rasmussen NK. Sundhed og sygelighed i Danmark 2000, og udviklingen siden 1987.
København, 2002: Statens Institut for Folkesundhed.
Diderichsen E Folkesundhedsrapport 2005 for Københavns Kommune. København, 2005:
Sundhedsstaben, Sundhedsforvaltningen, Københavns Kommune.
Analyse af det danske sygefravær. København 2003: Regeringen.
Hansen H, Rast&I P. Fast i arbejde. Analyse af sygedagpengesager i 3 kommuner på Kalund
borg-egnen. København, 2003: CASA. Center for Alternativ Samfundsanalyse.
Nielsen AØ. Årsager til langvarige sygedagpengeforløb. Samfundsøkonomen. 2001, (6).
Sørensen K, Lunden C. Pilotundersøgelse af sygedagpengeforløb med særlig fokus på ventetider
og den socialfaglige opfølgnings betydning for fraværsperioden. Århus, 2001: Formidlings-
Center Århus.
Peersman G, Harden A, Oliver S. Effectiveness of health promotion interventions in the work
place: a review. London, 1998: Health Education Authority.
Fremme af sundere arbejdspladser i Europa. Resume af et projekt. Dublin, 1997: Det europæ-
iske institut for forbedring af leve- og arbejdsvilkårerne.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
22
AMU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 40: Materiale afleveret i.f.m. foretræde den 2/11-05 fra Folkesundhed København og Sundhedsforvaltningen i Sønderjyllands Amt
2618596_0023.png
17.
18.
19.
Status 2001 for folkesundhedsarbejdet. København 2002: Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Undersøgelse af sundhedsfremme på arbejdspladser. København 2002: Sundhedsstyrelsen.
Notat vedr. markedet for sundhedsfremme på arbejdspladserne. Indsamling af synspunkter
vedrørende NCSAs fremtidige profil. Århus 2004: Rambøll Management.
de Greff M, Van den Broek K. Making the Case for Workplace Health Promotion, 2004:
European Network for Workplace Health Promotion.
Vejen til forandringer. Resultater og erfaringer fra et projekt om sundhedsfremme i busbranchen.
København, n.d.: Arbejdsmiljøinstituttet.
Evaluering af Roskilde Amts projekt Sundhed på arbejdspladsen, 2003: Nationalt Center for
Sundhedsfremme på Arbejdspladsen.
Virksomhedernes tilfredshed og rygestopkursernes effekt. Evaluering af projekt sunde arbejds-
pladser Ringkjøbing Amt 2004: Nationalt Center for Sundhedsfremme på Arbejdspladsen.
Sundhedsforvaltningen. Erfaringer og egen læring af arbejdspladsindsatsen. Intern evaluering,
2003: Sundhedsforvaltningen, Sønderjyllands Amt.
www.fredericiakommune.dk.
www.lederne.dk.
En evaluering af virksomhedernes tilfredshed med og udbytte af projekt APPA 1997-2000,
2000: Alkohol-Politik På Arbejdspladsen.
Wiegmann I-M, Petersen JV. Evaluering af Sund Amagerforbrænding. Notat til Center for
Sunde Arbejdspladser. København, 2002: Center for Alternativ Samfundsanalyse.
Petersen JV, Wiegman I-M. Evaluering af virksomhedernes udbytte af Sønderjyllands Amts indsats
for sundhedsfremme på arbejdspladsen, 2003: CASA — Center for alternativ samfundsanalyse.
Et bedre liv og en sundere arbejdsplads. Projekt Sund Amagerforbrænding. København 2002:
Center for sunde arbejdspladser, Københavns Kommune.
Drewes K, Poulsen KB. Gør noget ved dit arbejdsmiljø. 64 eksempler som kan inspirere til at
forbedre buschaufførers sundhed og arbejdsmiljø. København, n.d.: Arbejdsmiljøinstituttet.
Kristensen T. Sundt køkken. Projektrapport. København 2003: BST Københavns Kommune.
Poulsen KB, Drewes K, Grøn 5, Petersen PT, Bach E. Refleksioner over interventioner. Erfaring
fra over 200 interventioner iværksat for at forbedre sundhed og arbejdsmiljø for 3500 bus-
chauffører. København, n.d.: Arbejdsmiljøinstituttet.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
28.
29.
30.
31.
32.
33.
23
AMU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 40: Materiale afleveret i.f.m. foretræde den 2/11-05 fra Folkesundhed København og Sundhedsforvaltningen i Sønderjyllands Amt
2618596_0024.png